To prawdziwa cyfrowa rewolucja w urzędach. Od 2026 roku e-Doręczenia zastąpią papierowe awizo.
Z początkiem 2026 roku administracja publiczna w Polsce całkowicie przejdzie na cyfrowy system doręczania korespondencji. Zakończenie okresu przejściowego dla e-Doręczeń oznacza, iż wszystkie urzędy – bez wyjątku – będą zobowiązane do korzystania z tego rozwiązania jako podstawowego kanału komunikacji z obywatelami i przedsiębiorcami. To definitywny koniec papierowych awizo i początek nowego etapu w cyfryzacji państwa.
– Polska jest wśród liderów cyfrowej administracji w Europie. Wprowadzenie e-Doręczeń to nie tylko koniec papierowych awizo, ale też początek jednolitego systemu komunikacji – opartego na nowoczesnych technologiach. To wygodne, szybkie i bezpieczne rozwiązanie, które sprawia, iż administracja staje się bliższa ludziom – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Dotychczas urzędy mogły odstępować od stosowania e-Doręczeń w wyjątkowych sytuacjach, np. z przyczyn technicznych. Od 1 stycznia 2026 roku każda instytucja publiczna będzie musiała kierować korespondencję na adres do doręczeń elektronicznych (ADE). Przesyłki elektroniczne będą miały taką samą moc prawną jak listy polecone, a system automatycznie zarejestruje datę nadania i odbioru dokumentu.
Nowy model komunikacji ma przynieść konkretne korzyści wszystkim stronom. Administracja zyska prostsze i tańsze procesy obsługi, obywatele – koniec z kolejkami na poczcie i zaginionymi awizami, a przedsiębiorcy – szybszy obieg dokumentów i większy porządek w korespondencji.
System e-Doręczeń, wprowadzony ustawą z 2020 roku, stanowi najważniejszy element cyfrowej transformacji administracji publicznej. Założenie skrzynki do doręczeń elektronicznych jest proste i odbywa się w pełni online – wystarczy kilka minut, by złożyć wniosek na stronie e-Doręczeń i rozpocząć odbiór urzędowej korespondencji w formie cyfrowej.