Orange pochwalił się, iż rozbudował i unowocześnił swoją platformę IMS (ang. IP Multimedia Subsystem).
IMS jest centralnym punktem zarządzania połączeniami i zapewnia interakcję między różnymi typami komunikacji, jak głos, wideo, tekst.
Usługi, które opierają się na tej platformie to m.in. rozmowy głosowe w technologii VoLTE i VoWiFi, połączenia wideo ViLTE, SMS w Wi-Fi Calling, a także połączenia alarmowe.
IMS w sieci Orange działa od 10 lat. Teraz operator uruchomił nową wersję.
Funkcje sieciowe nowej platformy są w pełni zwirtualizowane. Mówimy o np. zestawieniu połączenia głosowego pomiędzy dwoma osobami, autoryzacji użytkownika i dopuszczeniu go do sieci, przekierowaniu połączenia czy ustalaniu priorytetu połączeń. Wirtualizacja pozwala elastyczniej zarządzać platformą i szybciej reagować na potencjalne awarie.
Uruchomieniu nowej platformy IMS i jej modernizacji towarzyszyła migracja usług.
Łącznie przeniesiono ich kilkanaście, a wśród nich m.in. Biznesowa Telefonia IP czy telefonia VoIP dla rynku konsumenckiego. IMS umożliwia nam także świadczenie usługi substytucyjnej dla telefonii stacjonarnej. Użytkownik może przenieść numer stacjonarny na kartę SIM i korzystać z niego na określonym obszarze.
IMS otrzymał także nowe serwery, które zwiększają pojemność platformy. Dzięki temu możemy jednocześnie obsłużyć jeszcze więcej połączeń, użytkowników i urządzeń.
Wymiana platformy to istotny aspekt również w kontekście coraz powszechniejszych połączeń głosowych w sieci LTE (VoLTE). W lutym połączenia w technologii VoLTE odpowiadały za nieco ponad 70% całego ruchu głosowego w sieci Orange.
W przyszłości unowocześniona platforma pozwoli wdrożyć technologię VoNR (ang. Voice over New Radio), czyli połączenia głosowe realizowane w sieci 5G.