Nowości na Meta Connect 2025

4 dni temu
Meta Connect 2025 (foto: Meta)

Meta już od kilku lat prezentuje swoje nowości w trakcie wrześniowego Connect. Pierwsze edycje tego eventu były poświęcane Oculusom, które amerykański gigant przejął już jakiś czas temu. Od kilku lat wydarzenie służy marce Meta do demonstracji technologii skupionych wokół wszelkich headsetów, a także oprogramowaniu dla nich przeznaczonym. Przypomnę, iż w 2021 roku amerykańska spółka Facebook przeistoczyła się w projekt Meta, co miało pokazać kierunek, w którym zmierza, czyli m.in. w stronę metawersum. W ostatnim czasie trendy przejęły inteligentne okulary, co zresztą przewidywałem zanim te wearables zaczęły przyciągać uwagę.

W dniach 17 i 18 września na Meta Connect zademonstrowano kilka par nowych smart okularów oraz funkcji w ramach Meta AI. Mark Zuckerberg miał kilka wpadek w trakcie prezentacji, ale nie przykładam do nich większej uwagi. To w końcu nowy segment urządzeń, więc zdarzają się jeszcze błędy. Najważniejsze, by pokazywane funkcje działały jak należy w gotowych wyrobach. Część z nowości dotrze na rynek dopiero z czasem w ramach aktualizacji. Przyjrzałem się dwudniowemu eventowi i zebrałem najciekawsze informacje w materiale zbiorczym. Zapraszam do podsumowania Meta Connect 2025.


Meta Connect 2025: Meta Ray-Ban Display z wyświetlaczem

Tak jak przewidywano, najnowsza generacja inteligentnych okularów Meta zyskuje ekran, ale bardziej w formacie HUD niż pełnego AR. Nowe Meta Ray-Ban Display mają poszerzyć zakres interakcji z AI przez różnego rodzaju widgety i pola informacji, aniżeli rozszerzanie rzeczywistości. Na te technologie jeszcze trochę poczekamy, a przynajmniej w kompaktowym wydaniu.

Meta Ray-Bay Display mają wbudowany ekranik, a interfejs oprócz sterowania głosowego proponuje bransoletkę Meta Neural Band z sEMG (Surface Electromyography), która precyzyjnie śledzi ruchy nadgarstka i dłoni (łącznie z poszczególnymi palcami). Zestaw współpracuje oczywiście z narzędziami Meta AI. W ich zakresie przygotowano szereg rozszerzeń korzystających z HUD (Head up Display). Mowa o nawigacji, komunikacji, czy współpracy z chatbotem. Do tej pory Meta Ray-Ban bazowały na komunikacji audio, więc rozwinięcie gadżetu o obraz będzie konkretnym rozszerzeniem. Odmiana okularów z ekranem jest troszkę cięższa (70g vs 50g w dotychczasowej propozycji), no i droższa. Kosztuje aż 800$. Czas pracy niezły, bo do sześciu godzin na jednym ładowaniu (+30h w etui na okulary).


Meta Connect 2025: bransoletka Meta Neural Band z sEMG

Zatrzymam się chwilę przy bransoletce Meta Neural Band, bo będzie ważnym usprawnieniem kontroli okularów. Rozpisywałem się o podobnych projektach już z dekadę temu, ale wtedy rozwiązania EMG w wearable były jedynie eksperymentalnymi zabawkami. Czas na ich mainstreamowe wykorzystanie w bardziej kompaktowym wydaniu. Jak działają technologie elektromiografii? Bardzo precyzyjnie. Sensory wyczuwają najdrobniejsze zmiany ścięgien/nerwów naszego nadgarstka, więc mapowane są gesty choćby poszczególnych palców.

Meta Ray-Ban Display (foto: Meta)

Meta Neural Band ma oferować obsługę wielu akcji, m.in. scrollowania, klików, czy pisania na niewidocznej klawiaturze. Zakres możliwości jest praktycznie nieograniczony, więc opcje zależą od twórców. Myślę, iż wraz z oklurami marka przeprowadzi więcej testów, które pomogą jej wdrożyć gadżet do świata VR/AR, a więc headsetów serii Quest, gdzie ich dokładność bardzo by się przydała.


Meta Connect 2025: Meta Ray-Ban Meta (Gen 2) z upgradem

Meta Ray-Ban Meta (Gen 2) to z kolei druga generacja ramek bez ekranu, a więc pakiet usprawnień dla dotychczas oferowanych smart okularów. Najważniejszym upgradem uznaję dwukrotne wydłużenie czasu pracy na jednym ładowaniu. Przy typowym użytkowaniu (jak określa to producent) okulary mają funkcjonować osiem godzin. Etui da dodatkowe 48h i szybkie ładowanie do 50% już w 20 minut. W ramce wciąż jest kamerka. 12-megapikselowy sensor umożliwi wykonywanie zdjęć i nagrywanie video 3K/60fps ze wsparciem HDR. Na materiały będzie aż 32 GB przestrzeni. Na jesieni jest obiecany update z trybem hyper-lapse i slow-mo. Aktualizacja dorzuci też Conversation Focus uwydatniające głos w trakcie połączeń. Stylistyka prawie ta sama, czyli trzy opcje: Wayfarer, Skyler i Headliner. Cennik startuje od 379$

Meta Ray-Ban Meta (Gen 2) – foto: Meta

Meta Connect 2025: sportowe Oakley Meta Vanguard

Oakley Meta Vanguard to już drugie smart okulary przygotowane we współpracy z Oakley (po Oakley Meta HSTN). Sam design i konstrukcja pokazują, do kogo ten wariant jest kierowany. Tematem dostosowania „szkieł” do sportowych potrzeb zajęła się partner Meta, natomiast hardwarem amerykański gigant. W tej odmianie kamerka 12 mpx ma szersze pole widzenia (122 stopnie) i regulowany stopień stabilizacji obrazu. Obiektyw jest na środku, by ramki były bardziej kompatybilne z kaskami. Także baterię przystosowano do skrajniejszych warunków atmosferycznych, a więc działania w trakcie treningu. Szczelność jest u zgodna z normami IP67. Większość funkcji pokrywa się z drugą generacją Meta Ray-Ban, czyli m.in. opcji Meta AI. Vanguard wyposażono w donioślejsze głośniczki, a także integrację z serwisami sportowymi Strava i Garmin, by możliwe było śledzenie statystyk real-time. Czas pracy określono na aż 9 godzin. Cenę ustalono na poziomie 549€.


Meta Connect 2025: Hyperscape i Horizon TV dla gogli Quest 3/3S

W pierwszym dniu konferencji zaprezentowano też elementy rozwojowe w obszarze headsetów VR/AR ze stajni Meta. Questy trzeciej generacji mają zyskać nowe narzędzia poszerzające ich możliwości. Firma Zuckerberga inwestuje we wszystkie kategorie nowych rzeczywistości cyfrowych. Gogle wciąż są przyszłościową sekcją urządzeń na głowę, ale wymagają adaptacji. Ta z kolei jest związana z miniaturyzacją, poprawą jakości wyświetlaczy, no i oczywiście ceną. Quest 3 i 3S są stosunkowo optymalne, więc poprawa ich zakresu funkcji idzie adekwatnie do oferowanych parametrów. Pod koniec 2025 roku Meta chce rozwinąć headsety Quest o hub rozrywkowy i skanowanie przestrzeni w obrębie Horizon OS.

Hyperscape ma pozwolić zeskanować przestrzeń wokół nas przy użyciu kamerek w Questach 3/3S i przetransformować ją w cyfrowe środowisko. Próbki tych rozwiązań widziałem już na zeszłorocznych Meta Connect. Tym razem narzędzia w formie beta będą udostępnione użytkownikom w aplikacji Hyperscape Capture. Z czasem zobaczymy, do czego będą prowadzić w rękach posiadaczy gogli.

Hyperscape (foto: Meta)
Horizon TV (foto: Meta)

Horizon TV ma być czymś w rodzaju „entertainment hub”, a więc wirtualnego obszaru dla hedsetów Quest. Platforma przypomina trochę systemy telewizyjne ze smart aplikacjami, m.in. z treściami VOD, ale z przystosowaniem co sferycznego formatu gogli. Są tu popularne serwisy streamingowe, m.in. Amazon Prime Video, YouTube, czy Twitch, a dojdą Disney+, ESPN, czy Hulu (oczywiście na wybranych rynkach). Horizon TV wspiera przestrzenne Dolby Atmos, a ma też być zgodna z Dolby Vision. Meta obiecuje, iż w Horizonie otrzymamy dostęp do imersyjnych odmian filmów, które obejrzymy wyłącznie przy użyciu headsetów Quest.

Horizon Engine, czyli silnik dla metawersum Meta ma zyskać na jakości. Ma to dać cyfrowej przestrzeni kopa rozwojowego. Lepsza grafika, szybsze przetwarzanie danych i „bardziej zaawansowane światy”. Horizon Studio ma zyskać zdolności agencyjne modeli AI, by dać twórcom bardziej intuicyjne rozwiązania do budowania wirtualnych przestrzeni. To w połączeniu z Hyperscape może otworzyć drogę do ciekawszych realizacji. Na to zresztą liczy Meta.


Meta Connect 2025: podsumowanie prezentacji

Pierwszy dzień Meta Connect 2025 skupiło się na demonstracjach nowych smart okularów amerykańskiego giganta. Dodanie ekranu to spory krok rozwojowy dla nowych wearables, które w najbliższych latach będą jednymi z szybciej popularyzowanych. W tej kategorii swoje rozwiązania będą wprowadzać giganci elektroniki. Firma Mark Zuckerberg ma na tym polu już spore doświadczenie, więc okulary Meta mogą być jednymi z pierwszych, które będą próbowały przejąć uwagę posiadaczy telefonów. Zresztą, ten format wydaje się naturalnym następcą telefonów. Sprzyjają temu opcje najnowszych (i przyszłych) elementów AI. Oczywiście przy założeniu, iż elektronika, a adekwatnie software, nie będzie tak oporny w pracy jak w trakcie demonstracji na Connect. Zobaczymy, co Meta pokaże drugiego dnia eventu.


Idź do oryginalnego materiału