Nowe produkty marek Electro-Voice i Dynacord, które napędzają aktywność na nowych rynkach. Kajetan Choptiany, Audio Plus

3 godzin temu

Systemy nagłośnieniowe dla instalacji komercyjnych to niezwykle interesująca gałąź branży AV. Projekty nagłośnienia w takich obiektach, jak sklepy, restauracje czy sale gimnastyczne nie zawsze muszą być spektakularne – to, co się w nich liczy, to przede wszystkim skalowalność i powtarzalność. I właśnie taką ofertę produktów, bardzo atrakcyjnych z biznesowego punktu widzenia, zaprezentowały, w trakcie tegorocznych targów ISE w Barcelonie, marki Dynacord i Electro-Voice. Na ich podstawie polski dystrybutor, Audio Plus, stworzył gotowe, kompletne propozycje zestawów nagłośnieniowych, zoptymalizowanych dla poszczególnych rynków wertykalnych. Jest to cała paleta produktów, stworzonych właśnie dla rynku komercyjnego audio, nieskomplikowanych, o dużych możliwościach, ułatwiających ich elastyczne wykorzystywanie w projektach, ale przede wszystkim zapewniających doskonałe brzmienie.
Jednak Audio Plus nie zwalnia tempa i niedawno do załogi dołączył nowy człowiek, którego zadaniem będzie właśnie wzmacnianie pozycji dystrybutora na rynku komercyjnych systemów nagłośnieniowych. 7 i 8 października firma gościła na jesiennej edycji konferencji SPIN w Zakopanem, gdzie dużo miejsca poświęca się właśnie takim instalacjom.
Co słychać w branży komercyjnego dźwięku? Zapraszamy do lektury naszej rozmowy.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, iż to w jaki sposób sami producenci budują swoje globalne portfolio produktowe, w znakomity sposób wpływa na lokalne działania integratorów i dystrybutorów. Odpowiednie urządzenia, znajdujące się w ofercie, wpływają na to, w jakich projektach mogą wziąć udział ich potencjalni klienci, w jakich przetargach mogą wystartować, dają przewagę rynkową, pozwalają efektywnie konkurować z rozwiązaniami innych marek i często wkraczać na zupełnie nowe, nieeksplorowane dotychczas rynki.
Doskonałym przykładem na to, jak w całościowy sposób spoglądać na rynek, dywersyfikować ofertę i z równym powodzeniem tworzyć rozwiązania dla różnych grup odbiorców są firmy Electro-Voice i Dynacord.
Przez dekady zajmowały się one wdrażaniem dużych i zaawansowanych systemów koncertowych oraz instalacjami na rynku kultury, jednak równocześnie zawsze w zasięgu ich wzroku były mniejsze instalacje i mniej rozbudowane projekty realizowane na rynku nagłośnienia komercyjnego.
Szczególnie mocno, ci dwaj producenci, chęć rozwoju na tym rynku zaakcentowali w trakcie tegorocznej edycji targów Integrated Systems Europe. Na ich stoiskach można było zobaczyć m.in. nieduże wzmacniacze z serii U, zdolne zasilić zarówno 100 V linie głośnikowe, jak i pracować w zastosowaniach niskoimpedancyjnych, o mocy od 30 W do 240 W, nieco bardziej zaawansowane, cztero- i ośmiokanałowe wzmacniacze z serii IX, dostępne w dwóch wariantach – z czterema lub ośmioma kanałami, o mocy od 1500 do 6000 W, obsługą protokołu Dante oraz technologii powerTank, umożliwiającej niesymetryczne przydzielanie mocy na kanały, przebogatą paletę instalacyjnych głośników i kolumn głośnikowych serii EVID drugiej generacji, czy zestawy kolumnowe LRC, które doskonale sprawdzą się w nagłośnieniu wszelkiego rodzaju hal sportowych, sal konferencyjnych, korytarzy czy innych pomieszczeń z nieco niższym sufitem.
To proste we wdrażaniu i obsłudze, elastyczne w użyciu, efektywne rozwiązania, ale zapewniające wciąż najwyższą jakość dźwięku.
Mówiąc o kwestii samego wyboru i projektowania komercyjnych systemów nagłośnieniowych, warto tutaj zwrócić uwagę, iż w odróżnieniu do instalacji realizowanych w sektorze kultury, w których decydujący głos mają realizatorzy i sami artyści, instalacje w przestrzeniach komercyjnych tworzone są w ścisłej współpracy z działami IT, projektantami instalacji niskoprądowych, architektami czy projektantami wnętrz.
To właśnie, z całą pewnością wyjaśnia obecność firmy Audio Plus na tegorocznej, jesiennej edycji SPIN w Zakopanem.
Wydarzenie to stało się znakomitą okazją, aby spotkać się na miejscu z nowym członkiem ekipy dystrybutora, odpowiedzialnym właśnie za rynek komercyjnych systemów nagłośnieniowych, porozmawiać o nowych produktach, rynkach oraz klientach.

Szeroki wachlarz rozwiązań Dynacord i Electro-Voice zaprojektowanych właśnie z myślą o komercyjnych instalacjach nagłośnieniowych.

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Dołączyłeś niedawno do zespołu Audio Plus. Jakie będą twoje obowiązki w firmie i jakimi rynkami wertykalnymi będziesz się teraz zajmował?
Kajetan Choptiany, Audio Plus:
Będę się zajmował rynkiem nagłośnienia obiektów komercyjnych i współpracą z partnerami handlowymi. Dzięki nowym rozwiązaniom marek Electro-Voice i Dynacord, których oferta bardzo się poszerzyła i do której dołączyło kilkadziesiąt nowych urządzeń, teraz jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wymagania zdecydowanie większej liczby różnych projektów.
Zależy nam, aby nasi partnerzy mogli efektywnie dostarczać oferowane przez nas rozwiązania do sal konferencyjnych, sklepów, restauracji, barów czy lokali usługowych. Równocześnie, wciąż w polu naszego zainteresowania, jest sektor publiczny i chcemy, aby produkty z naszej oferty były wykorzystywane w takich instalacjach, jak: szkoły, boiska sportowe, hale widowiskowo-sportowe przy szkołach, na uniwersytetach czy w aulach wykładowych.
Wciąż bardzo blisko działamy z projektantami instalacji AV i instalatorami, ale jesteśmy otwarci również na współpracę z architektami, projektantami instalacji niskoprądowych czy projektantami wnętrz i właśnie wielu specjalistów z tego sektora poznaliśmy w trakcie tegorocznej edycji SPIN.

Działasz wiele lat w tej branży, od niedawna w nowych barwach, ale z pewnością będąc również uczestnikiem rynku, uważnie obserwujesz to co dzieje się w branży. Jakie twoim zdaniem są w tej chwili główne potrzeby odbiorców rozwiązań AV?
Wychodzę z założenia, iż im mniej użytkownik ma do dyspozycji różnych parametrów do zmiany, tym lepiej. Dlatego w ofercie Dynacord znajdziemy wzmacniacze, które można skonfigurować w taki sposób, iż klient będzie miał do dyspozycji tylko sterowanie głośnością. Możemy na przykład tak przygotować panel ścienny, iż wystawione będą na nim tylko regulator głośności i wybór źródła odtwarzanej muzyki. I nic więcej! Dzięki temu administracja będzie mogła poprzez sieć zarządzać całym systemem i wprowadzać zaawansowane modyfikacje, a obsługa łatwo i efektywnie na co dzień obsługiwać zainstalowane urządzenia, bez ryzyka wprowadzenia zmian, które mogłyby spowodować awarię czy pogorszenie jakości dźwięku.

Czy jednym z czynników, który pojawia się w specyfikacjach i jednym z parametrów, o który zaczynają pytać odbiorcy, jest również energooszczędność i ekologia?
Myślę, iż dzisiaj klienci zaczynają już coraz mocniej patrzeć na ceny prądu, które cały czas rosną. Dlatego energooszczędność wzmacniaczy, których w danej instalacji często pracuje bardzo wiele i są używane przez wiele godzin dziennie, dzisiaj również może być istotnym parametrem projektu. Urządzenia marki Dynacord górują na tym polu. Mają zaawansowane rozwiązania, odpowiadające za automatyczne wyłączanie, włączanie czy zarządzanie energią tak, aby pobierane z sieci było tylko tyle prądu, ile faktycznie jest potrzebne. Również same układy wzmacniające są niezwykle wydajne, dzięki czemu z jednego wata pobieranego z sieci da się dzisiaj uzyskać już bardzo dużą skuteczność.

W trakcie SPIN 2025, przedstawiciele firmy Audio Plus podzielili się również praktycznymi wskazówkami dotyczącymi projektowania systemów nagłośnieniowych, doboru sprzętu czy wyzwań takich instalacji.

Cały czas żywa jest również dyskusja na temat wyboru pomiędzy instalacjami audio bazującymi na liniach 100 V, a rozwiązaniami niskoimpedancyjnymi. Jakie projekty, twoim zdaniem, wciąż są idealnym miejscem, aby wdrożyć rozwiązanie 100 V, a gdzie lepiej sprawdzą się głośniki i wzmacniacze pracujące w konfiguracji niskoomowej?
To w głównej mierze zależy od obiektu, o jakim mówimy. o ile mamy do wdrożenia kilkadziesiąt, czy choćby kilkaset głośników, to z pewnością lepszym wyborem i przede wszystkim prostszą do zrealizowania instalacją będzie rozwiązanie 100V. To pozwoli nam rozproszyć wiele mniejszych głośników w całej nagłaśnianej przestrzeni, dzięki czemu będziemy w stanie uzyskać lepsze pokrycie bez konieczności głośnego grania. o ile mówimy o małej instalacji czy projekcie wymagającym najwyższej jakości dźwięku, a same linie głośnikowe nie są długie, z powodzeniem możemy postawić na rozwiązanie niskoimpedancyjne.
Rozwój technologii sprawił jednak, iż dzisiaj choćby stosując technologię 100 V, mamy odpowiednie basy, dzięki czemu możemy obsłużyć pełne pasmo i zapewnić najwyższej jakości dźwięk wszędzie, gdzie jest to potrzebne.

Jakie są najnowsze produkty marek Electro-Voice i Dynacord, stworzone właśnie z myślą o instalacjach komercyjnych?
Firma Electro-Voice produkuje rozwiązania, które są długowieczne. Zupełnie nowy model pojawia się w ofercie producenta raz na kilkanaście lat. To, co przede wszystkim możemy zauważyć dzisiaj, to obniżanie cen oferowanych urządzeń oraz adaptowanie rozwiązań technologicznych z topowych serii głośnikowych do bardziej przystępnych cenowo modeli, które są adresowane do większego grona odbiorców.
Dobrym przykładem może być seria EVID. Są to zarówno głośniki ścienne jak i sufitowe. Modele przeznaczone do instalacji w suficie są dostępne również w wariancie low profile, dzięki czemu znakomicie nadają się do instalacji w sufitach podwieszanych i we wszystkich tych instalacjach, w których ze względu na niewielką przestrzeń między sufitem podwieszanym a faktycznym stropem, standardowe, głębokie głośniki po prostu by się nie zmieściły.
Znakomicie do współpracy z głośnikami z serii EVID nadają się, zaprezentowane również w ostatnim czasie, wzmacniacze z serii U. To rodzina sześciu kompaktowych wzmacniaczy, o mocy od 30 do 240 W, z możliwością pracy zarówno w instalacjach niskoimpedancyjnych, jak i zasilania linii 100 V. Te wzmacniacze bez trudu są w stanie zasilić systemy głośnikowe zarówno w lokalach usługowych, jak i niewielkich restauracjach czy kawiarniach. Co więcej, dostępne są dwa warianty modelu U: pierwszy ma pokrętła zlokalizowane na panelu przednim, a drugi ma czysty panel czołowy, bez żadnych manipulatorów – możemy więc być pewni, iż nikt przypadkowo nie zmieni nic w naszym systemie.
Dla potrzeb większych projektów producent przygotował serię cztero- i dwukanałowych wzmacniaczy serii V, o mocy choćby 600 W.
Jeżeli natomiast projektujemy większą instalację, możemy sięgnąć po najbardziej efektywne rozwiązania z serii IX. Są one dostępne w wersjach cztero- i ośmiokanałowych dysponujących mocą choćby do 6000 W! Co więcej, mają one już wbudowaną matrycę 8×8, obsługę protokołów Dante i OMNEO, dzięki czemu przy ich pomocy możemy obsłużyć choćby największe obiekty.

Interesującym rozwiązaniem jest również model Electro-Voice EVC-1122-VI dostępny już od dłuższego czasu w ofercie producenta. Czy możesz opowiedzieć nieco szerzej o tej konstrukcji?
Tak, to dwudrożny zestaw głośnikowy Variable Intensity, przeznaczony do małych i średnich aplikacji. Bazuje on na dwunastocalowym przetworniku LF i dzięki wyjątkowej konstrukcji, bazującej na umieszczonym w górnej części wooferze i zainstalowanym w dolnej części asymetrycznym falowodzie, jedna kolumna EVC-1122-VI może precyzyjnie pokryć dźwiękiem choćby stosunkowo dużą powierzchnię. Dzięki temu do efektywnego nagłośnienia hali sportowej czy dużej sali konferencyjnej może wystarczyć zaledwie kilka takich głośników, bez potrzeby komplikowania całej instalacji, bez przygotowywania wielu punktów podwieszeń, rozbudowanego okablowania, a co za tym idzie ograniczając całościowy koszt wdrożenia instalacji!

Seria wzmacniaczy Dynacord U, to idealne rozwiązania do instalacji komercyjnych, również tych mniejszych w barach, restauracjach, kawiarniach, sklepach czy biurach.

Firma Electro-Voice tworzy swoje rozwiązania w oparciu o doświadczenia, płynące z rynku i rozmowy z instalatorami, projektantami instalacji i użytkownikami końcowymi.
Tak, producent nie rzuca słów na wiatr i każdy nowy, premierowy produkt jest bardzo dobrze przemyślany. choćby rozwiązania, które zadebiutowały kilkanaście lat temu, wciąż są w ofercie. Nie mamy tutaj do czynienia z sytuacją, jaką znamy z obszaru elektroniki użytkowej, iż co chwilę jest wypuszczany nowy model telefonu. Electro-Voice tworzy konstrukcje, które mają służyć przez długie lata. Takim przykładem są chociażby głośniki sufitowe. Są one dostępne w wariantach z zamkniętą, szczelną obudową, co wyklucza problem niepożądanego rozprzestrzeniania się dźwięku w suficie podwieszanym. Co więcej, choćby małe głośniki 3- czy 4-calowe są wyposażone w dużą obudowę, która współpracuje z przetwornikiem i zapewnia zdecydowanie lepsze brzmienie.

Częstym wyzwaniem, w przypadku wielu instalacji, są niskie sufity, znajdujące się w pomieszczeniach. Wtedy, jedynym wyjściem, aby równomiernie pokryć dźwiękiem całą nagłaśnianą przestrzeń jest albo instalacja wielu rozproszonych głośników, albo zastosowanie konstrukcji mających szerokie kąty propagacji.
I na ten problem firma Electro-Voice ma rozwiązanie. Instalator czy projektant instalacji AV może sięgnąć np. po model Electro-Voice EVID-C4.2-G2, który zapewnia pokrycie aż 130o. Oczywiście, o ile nie ma możliwości zachowania odpowiedniej relacji pomiędzy wysokością sufitu a nagłaśnianą przestrzenią, można również rozważyć rezygnację z głośników sufitowych na rzecz rozwiązań ściennych. W takim wypadku szczególnie dobrze mogą sprawdzić się wysokowydajne konstrukcje LRC-2100, które bazują na kilkunastu przetwornikach i grają bardzo szeroko, ale niespecjalnie wysoko, eliminując niepożądane odbicia. Dzięki temu, korzystając z zaledwie dwóch takich kolumn liniowych, możemy nagłośnić np. całkiem sporą salkę konferencyjną.

Jako Audio Plus jesteście w stanie dostarczyć waszym klientom kompletne rozwiązania: konstrukcje głośnikowe marki Electro-Voice, wzmacniacze i matryce audio od firmy Dynacord, ale także m.in. mikrofony bezprzewodowe marki Mipro, wchodzące w skład kompletnych systemów.
Tak, wspaniałym uzupełnieniem oferty dla wszystkich instalatorów, mogą być właśnie chociażby wspomniane mikrofony bezprzewodowe od Mipro, które charakteryzują się znakomitym stosunkiem jakości do ceny. Rozwiązania te zapewniają transmisję o bardzo wysokiej skuteczności.
Dodatkowo, nowe mikrofony marki Mipro, mają już nie tylko możliwość ładowania ze stacji dokującej, ale także przy pomocy kabla USB-C! To z pewnością ukłon w kierunku instalacji w biurach czy przestrzeniach konferencyjnych. Teraz, w razie potrzeby, mikrofon można w łatwy sposób naładować choćby przy pomocy ładowarki do telefonu, czy choćby podpinając go do portu USB-C w laptopie.
Ja już dzisiaj nie wyobrażam sobie sali do spotkań czy sali konferencyjnej w hotelu bez mikrofonów bezprzewodowych. choćby w instalacjach hotelowych, gdzie szafa rack z odbiornikami znajduje się w przygotowanej do tego celu serwerowni czy amplifikatorni, można z powodzeniem zrealizować transmisję bezprzewodową, korzystając z systemów antenowych, splitterów i wzmacniaczy, tak aby każdy, kto będzie mówił do mikrofonu, był doskonale słyszany.

Jeżeli projektujemy większą instalację, możemy sięgnąć po najbardziej efektywne wzmacniacze z serii IX. Są dostępne one w wersjach cztero- i ośmiokanałowych, dysponujących mocą choćby do 6000 W!

Zupełnie inne wymagania, o ile chodzi o systemy mikrofonowe, ma natomiast sala fitness…
Tak, tutaj oczywiście najlepiej sprawdzą się mikrofony nagłowne, dzięki którym prowadzący zajęcia fitness mogą być doskonale słyszani, ale równocześnie mieć wolne ręce. Firma Mipro ma w ofercie dla potrzeb takich projektów miniaturowe beltpacki, które doskonale sprawdzą się w trakcie choćby najbardziej dynamicznych zajęć.

W trakcie SPIN, na stoisku Audio Plus można było również zobaczyć inne, interesujące rozwiązanie, a mianowicie głośniki z kwadratowymi maskownicami.
Zgadza się. Mamy dwa rodzaje maskownic do głośników sufitowych i są one magnetyczne, za sprawą czego bez problemu można je wymieniać choćby po zamontowaniu głośnika w suficie. Bez trudu można założyć maskownicę jedną ręką. Może być ona zarówno biała jak i czarna, może mieć kształt koła lub kwadratu. Dodatkowo białą wersję można pomalować, tak aby maskownica odpowiadała idealnie kolorowi sufitu. Dzięki temu głośniki Electro-Voice mogą odpowiedzieć na wymagania wielu różnych pomieszczeń i spełnić bez trudu oczekiwania architektów wnętrz.

A co czeka na nas już za rogiem? Jakie nowości dla potrzeb instalacji na rynku komercyjnym przygotowali znajdujący się w waszej ofercie producenci?
Z bardzo dużą niecierpliwością czekamy, aż trafią do nas pierwsze egzemplarze matrycy VZX-8 marki Dynacord. Obsługuje ona osiem stref, ma 20 wejść z pełnym processingiem DSP, w tym osiem wejść mikrofonowo-liniowych, wirtualny mikser i automikser, slot na karty MicroSD, z których można odtwarzać muzykę, komunikaty czy wgrywać pliki konfiguracyjne. Matryca jest zarządzana poprzez przeglądarkę, co ułatwia zarówno konfigurację na etapie wdrożenia, jak i codzienną obsługę już w działającej instalacji.
Z matrycą współpracują ośmiostrefowe pulpity mikrofonowe VCS-8, które doskonale sprawdzą się w ramach każdego systemu rozgłoszeniowego, umożliwiając łatwe nadanie komunikatu do całego obiektu lub wybranego miejsca.
Matryca współpracuje z oprogramowaniem SONICUE, dzięki czemu na etapie uruchamiania systemu można wybrać przygotowany profil głośnika, zapewniając optymalną konfigurację toru audio i maksymalną wydajność każdej kolumny pracującej w ramach systemu.
Dodatkowo z matrycą może współpracować ścienny panel VWP, który jest wyposażony w regulator głośności i pozwala na łatwe zarządzanie każdą ze stref. Takich paneli, do jednej matrycy VZX-8, można podłączyć choćby do 16 sztuk!

Ekipa Audio Plus na stoisku dystrybutora, w trakcie SPIN 2025. Od lewej: Kajetan Choptiany, Łukasz Kaźmierczak i Tomasz Ibrom.

Klienci z jakich obszarów rynku powinni się do was zgłosić i dla jakich odbiorców jesteście w stanie przygotować kompletną ofertę instalacyjnych rozwiązań audio?
Jesteśmy w stanie przygotować ofertę dla wszystkich, kto potrzebuje w swoim obiekcie kompletnego, funkcjonalnego systemu audio. Na podstawie rozmów i potrzeb klienta, wraz z naszym działem projektowym możemy stworzyć instalację najlepiej odpowiadającą wymaganiom inwestora. Każdy, kto do nas trafi, zostanie obsłużony od A do Z, będziemy obecni na każdym etapie. Nawet, o ile nie będziemy realizowali danego przedsięwzięcia, tylko będzie się tym zajmował nasz partner handlowy, to będziemy wspierali projekt na etapie jego powstawania, dostarczymy sprzęt, a następnie przyjedziemy, pomożemy w instalacji, konfiguracji i uruchomieniu, a na koniec przeszkolimy pracowników. Warto również wspomnieć, iż mamy certyfikację serwisową marek Electro-Voice i Dynacord, jesteśmy w stanie pomóc również w przypadku ewentualnej awarii sprzętu. Tutaj chciałbym dodać, iż w standardzie wszystkie produkty z logo Dynacord są objęte pięcioletnią gwarancją! Natomiast na głośniki Electro-Voice mamy trzy lata gwarancji, a na mikrofony Mipro – dwa lata.

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”

Idź do oryginalnego materiału