Na rynku laptopów gamingowych w tym roku szykuje się interesująca i ostra konkurencja. Właśnie miała miejsce polska premiera najnowszych i najpotężniejszych bestii ze stajni Asusa: ROG Strix SCAR 16 i 18. Wiem jedno – nie muszę dzisiaj sprzątać, bo Asus pozamiatał.
Przeglądam prasówkę Asusa informującą o najnowszej premierze i nie mogę się napatrzeć na te dwa modele. Jakoś tak się przyjęło, iż urządzenia dla graczy muszą być ciemne, a uroku i zadziorności mają im dodawać rozmieszczone gdzie tylko się da punkty świetlne. Na tym tle prezentowane Asusy prezentują się wręcz skromnie. Na obudowie znajdziemy podświetlono logo serii ROG i szeroki pasek świetlny wzdłuż otworów wentylacyjnych i delikatny pasek z przodu. Samo oświetlenie można personalizować w aplikacji, ale i tak jestem pod wrażeniem, iż producent powstrzymał się przed zrobieniem odpustu z obudowy. Ale nie czarujmy się – obudowa to tylko dodatek do najważniejszych rzeczy w laptopie gamingowym – podzespołów i systemu chłodzenia. A z tymi dwoma jest wyjątkowo dobrze.

Asus ROG Strix SCAR 16 i 18 to wydajnościowe potwory
W środku znajdziemy absolutnie topowe podzespoły. Procesor to Intel Core i( 13980HX (24 rdzenie, 32 wątki), karta graficzna to GeForce RTX 4080 w SCAR 16 (12 GB GDDR6), a w SCAR 18 znajduje się mocniejszy GeForce RTX 4090 (16 GB GDDR6). Oba modele mają po 32 GB RAM, mniejszy ma 1 TB dysk SSD, a większy 2 TB (2 x 1 TB). Oba modele wyposażono w technologię chłodzenia, którą Asus nazywa Intelligent Cooling, na którą składa się powiększony radiator o pełnej szerokości (pokrywa praktycznie całą tylną obudowę) i trzy wentylatory. Dzięki temu odprowadzanie ciepła jest efektywne, a Asus twierdzi, iż obyło się bez szkody dla uszu gracza i otoczenia, ale to będziemy mogli sprawdzić, gdy trafi do nas na testy.

W tym roku Asus zrezygnował z ekranów 4K, zamiast tego oferuje panele QHD i QHD+. Tegoroczny model SCAR 16 ma jak sama nazwa wskazuje ekran o przekątnej 16 cali, z proporcjami 16:10. Gracze mogą wybrać jeden z dwóch wariantów: IPS QHD o rozdzielczości 2560×1600 pikseli, ze 100 proc. pokryciem przestrzeni kolorów sRGB i Mini LED o takiej samej rozdzielczości i 100 proc. pokryciem przestrzeni kolorów DCI-P3. Oba ekrany mają częstotliwość odświeżania 240 Hz i maksymalne opóźnienie do 3 ms.

Asus ROG Strix SCAR 18 również oferuje dwa warianty wyświetlaczy IPS. Pierwszy to Full HD o rozdzielczości 1920 x 1200 pikseli, częstotliwości odświeżania 165 Hz, maksymalnym opóźnieniem do 7 ms i 100 proc. pokryciem przestrzeni kolorów sRGB. Drugi ekran oferuje rozdzielczość QHD 2560 x 1600 pikseli, częstotliwość odświeżania 240 Hz i maksymalne opóźnienie do 3 ms. Ekran ma 100 proc. pokrycia przestrzeni kolorów DCI-P3.


Jeżeli chodzi o gniazda to urządzenie ma: minijack 3,5 mm, 1 x HDMI 2.1, 2 x USB-A, 1 x USB-C, 1 x LAN i 1 X Thunderbolt. Wersja 16-calowa może się również pochwalić klawiaturą numeryczną. W obu modelach za dźwięk odpowiadają 4 głośniki z Dolby Atmos i Hi-Res Audio. Bateria ma pojemność 90 Wh. Urządzenia nie należą do najmniejszych i najlżejszych. SCAR 16 ma 354 x 264 x 22,6 mm, a SCAR 18: 399 x 294 x 23,1 mm. Mniejszy model waży 2,5 kg, a większy 3,1 kg.

Do lekkich nie należą również ceny
Asus ROG Strix SCAR 16 to wydatek 18 599 zł, a większy to imponujące 22 099 zł. Nie jest tanio, ale w zamian za to dostajemy absolutnie topowe urządzenia, które poradzą sobie z każdą grą dostępną na rynku. Ale i tak wszyscy wiemy, iż mocne komputery kupuje się po to, żeby grać w starsze gry na full detalach. Takie jest niepisane prawo gamingu.