Nio wymierza precyzyjny cios w marki premium. ET9 w cenie Mercedesa oferuje ultraluksus nie do pobicia

10 godzin temu

Premiera nowej rodziny modeli Nio Firefly zbiega się z prezentacją nowego okrętu flagowego chińskiej marki. Dostawy pojazdu rozpoczną się wiosną przyszłego roku, a na początek Nio ET9 pojawi się w limitowanych edycjach z obniżoną ceną. Ujawnione szczegóły zapowiadają zaawansowanego technologicznie inteligentnego sedana, który wyróżnia się największą przestrzenią wewnątrz zapewniającą najwyższy poziom luksusu. To wszystko w cenie europejskich samochodów premium.

Debiut Nio ET9 uruchamia lawinę komentarzy

Chińska marka z siedzibą w Szanghaju, specjalizująca się w wyczynowych pojazdach elektrycznych, znalazła już sposób, na to, jak utrudnić życie europejskim producentom, takim jak Dacia. To seria modeli rodziny Firefly, która dziś miała swoją chińską premierą. Nie oznacza to jednak, iż producenci premium, którzy na dobre zadomowili się w europejskich cennikach, mogą czuć się bezpiecznie. Premiera elektrycznego sedana Nio ET9 uruchomiła lawinę komentarzy. Gustowne nadwozie skrywa bowiem zaawansowany technologicznie pojazd, który powala możliwościami i jakością wykonania.

Pod względem projektu nadwozia ET9 przypomina nieco kombinację crossovera i sedana. jeżeli chodzi o rozmiary to długość, szerokość i wysokość modelu wynoszą odpowiednio 5325/2017/1621 mm, przy rozstawie osi 3250 mm. W związku z tym wierzymy na słowo chińskim inżynierom, iż zapewni „największą w swojej klasie” przestrzeń w kabinie i co za tym idzie komfort podróżowania. Wyposażony w 23-calowe koła sedan ma prześwit 200 mm i może się pochwalić m.in. możliwością regulacji w dół o 50 mm w ciągu jednej sekundy. To jednak zaledwie początek imponujących możliwości okrętu flagowego chińskiego Nio.

foto: NIO

Luksusowy elektryczny sedan robi rzeczy niemożliwe dla niemieckiego rywala premium

Trzeba wiedzieć, iż drzwi NIO ET9 otwierają się bezdotykowo. Do tego dochodzi efektowna dwumetrowa kurtyna świetlna wyświetlana z boku drzwi. Na imponującej liście technologii Nio ET9 nie zabrakło:
– dwóch bocznych szerokokątnych lidarów, które skanują otoczenie w zakresie 350 stopni,
– inteligentnych reflektorów o wysokiej rozdzielczości, które doświetlają przejścia dla pieszych i tworzą efekt „świetlnego dywanu” podczas skręcania,
– elektrycznego spojlera, który może się automatycznie otworzyć, gdy prędkość pojazdu przekroczy 80 km/h, co poprawia aerodynamikę i wydłuża żywotność akumulatora.

Dodatkowo Nio ET9 wyposażono pełni aktywne zawieszenie i układ podwozia „SkyRide”. To w efekcie umożliwia sterowanie tylnymi kołami typu Steer-by-Wire. Niezawodność tego układu sterowanego przewodowo jest 2,2 razy większa niż w przypadku powszechnie stosowanego „elektrycznego układu wspomagania kierownicy EPS”. Maksymalny kąt skrętu tylnych kół wynosi 8,3°, a minimalna średnica skrętu wynosi 10,9 metra. Skoro najwyższej klasy technologie to nie mogło zabraknąć inteligentnych rozwiązań.

Luksusowego sedana wyposażono w sumie w 3 lidary. Tworzą 360-stopniową siatkę skanowania, która sięga od 10 cm do 150 metrów od pojazdu. Jazda autonomiczna takim pojazdem jest zatem znacznie bezpieczniejsza niż w przypadku pojazdów kierowanych przez człowieka. Nio ET9 wyposażono także w dwa samodzielnie opracowane inteligentne układy napędowe „Shengui NX9031”. Moc obliczeniowea tylko jednego z nich przewyższa 1016 TOPS superkomputera Adam. Dzięki zaawansowanym możliwościom przetwarzania obrazu, możliwym dzięki algorytmom redukcji szumów AI system może identyfikować obiekty pokazywane przez kamery choćby w warunkach słabego oświetlenia. W sumie wbudowana centralna platforma superkomputerowa 2.0 obsługuje funkcje obliczeniowe 6 głównych segmentów. W tym inteligentną jazdę, inteligentny kokpit, inteligentne podwozie, nadwozie, moc i domenę chmury. Co Nio ET9 oferuje swoim pasażerom?

ET9 przewozi w luksusowych warunkach cztery osoby foto: NIO

Flagowy okręt NIO pozostawia konkurencję daleko w tyle

Możliwość aranżacji wnętrza inteligentego sedana generują wrażenia na miarę poziomu inteligencji i technologii. Samochód jest pierwszym w swoim rodzaju wyposażonym w natywny układ czterech siedzeń „Executive Bridge”. Jakość i aranżacja wnętrza jest tu na miarę klasy biznes.

ET9 przewozi w luksusowych warunkach cztery osoby. Wnętrze wykonano ze skóry Nappa i wykończono elementami z drewna. Z przodu nowa dwuramienna prostokątna kierownica wyposażona jest w dźwignię z selektorem jazdy. To nowość w stosunku do poprzednich modeli Nio. Ponadto samochód wyposażono w pierwszy w branży szafirowy, pełnoogniskowy wyświetlacz przezierny AR.

W tylnym rzędzie pasażerowie mają do dyspozycji m.in.:
– mini biurko z regulacją pod dowolnym kątem,
– elektrycznie otwieraną i zamykaną lodówkę obsługiwaną przyciskiem o poj. 10 litrów,
– 7 elektrycznych osłon przeciwsłonecznych,
– oświetlenie Ambiente,
– schowek pomiedzy tylnymi siedzeniami,
– dwa ekrany zapewniające rozrywkę w trakcie podróży,
– panoramiczny dach Sky Island.

Zaawansowane technologie pozwalają pasażerom tylnych siedzeń obserwować warunki na drogach za pośrednictwem tylnego ekranu rozrywkowego. O wrażenia zadba także wyposażony w 35 wbudowanych głośników o maksymalnej mocy 2800 W system nagłaśniający „Nine Heavens”. Obejmuje on 8 głośników dźwięku przestrzennego, 2 subwoofery, 4 głośniki zamontowane na dachu i 8 zamontowanych na zagłówkach. W efekcie Nio ET9 gwarantuje niezapomniane wrażenia podczas oglądania filmów. Pozostaje najważniejsza kwestia: ceny i osiągów.

System nagłaśniający „Nine Heavens” to 8 głośników dźwięku przestrzennego, 2 subwoofery, 4 głośniki w dachu i 8 zamontowanych na zagłówkach

Inteligentna biznes klasa zaczyna się od 440 000 zł

Nowy zaawansowany technologicznie samochód Nio debiutuje z ceną wywoławczą 788 000 juanów(ok. 440 000 zł). Plan wynajmu baterii obniża koszt zakupu wersji BaaS do 660 000 juanów (ok. 370 000 zł). Dostawy rozpoczną się w marcu przyszłego roku i na początek obejmą denbiutanckie wersje limitowane w cenie 818 000 juanów.

Nio ET9 jest pierwszym modelem marki, który wykorzystuje platformę NT 3.0. Dodatkowo ma pierwszą globalną architekturę wysokiego napięcia 900 V w Chinach. Producent twierdzi, iż dzięki temu jest możliwe uzupełnienie energii do przejechania dystansu 255 km w ciągu 5 minut. ET9 wykorzystuje akumulator o mocy 120 kWh i gęstości energii 292 Wh/kg, a szczytowa moc ładowania wynosi 600 kW.

Jeśli chodzi o osiagi to Nio ET9 potrzebuje 4,3 sekundy, by rozpędzic się do 100 km/h. Maksymalna moc pojazdu to 340 kW (460 KM) a szczytowy moment obrotowy wynosi 700 Nm. Zasięg przelotowy to 650 km (CLTC). Biorąc pod uwagę relację jakości i ceny, to nie tylko w Dacii powinni się martwić. Choć Nio nie pozostało marką znaną w Europie, to jej ambicją jest stać się światowym punktem odniesienia dla pojazdów zasilanych akumulatorami. Flagowy sedan stanowi zagrożenie dla europejskich marek premium. Nie musi nieczego zazdrościć Mercedesowi EQS. Dla Tesli będzie największym konkurentem dysponując zaawansowanymi technologiami, które można podziwiać na nagraniu poniżej.

ET9 wyposażono m.in. w inteligentny system ochrony przed kolizją (z natychmiastowym podnoszeniem zawieszenia) i stabilizacji po przebiciu opony

Źródło: IThome

Copyright © WRC Media. Redakcja zastrzega wykorzystywanie niniejszej treści w zewnętrznych publikacjach, bez podania źródła (link do artykułu). Takie działanie będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.

Idź do oryginalnego materiału