Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.
Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.
To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:
- Jaws na NES z fizycznym re-relseasem na Switche
- „balatrowy” CloverPot na iOS i Androida
- Way of the Hunter Wild Europe na iOS i Androida
- premiera Maneater na iOS i Androida
- Animal Crossing: New Horizons z aktualizacja 3.0
- Rainbow Six Mobile w końcu z datą premiery
- Doki Doki Literature Club na iOS i Androida
- Valve wycofuje ze sprzedaży Steam Decka z LCD
- antydriftowe joye Gulikit dla Xbox Ally
- Shotgun King: The Final Checkmate w Epic Games
- przegląd nowości w serwisach gamingowych
1. Jaws na NES z fizycznym re-relseasem na Switche
Seria Szczęki Spielberga robiła dekady temu ogromna furorę. choćby teraz te filmy o rekinie ludojadzie potrafią robić wrażenie. Kiedyś powstawały na ich podstawie również gry. Jedna z nich otrzymała właśnie fizyczne re-release, który pojawi się też na Nintendo Switch. Jaws na NES w otrzymało wyjątkowe wydanie w retro odsłonie. Oczywiście na pięćdziesięciolecie kultowego filmu. 8-bitowa gra na konsolę Nintendo powróci za sprawą Limited Run Games.
Tytuł w specjalnej wersji jest już dostępny w przedsprzedaży aż do 18 stycznia. Wydano go w dwóch odmianach: standardowej („Retro Edition”) za 35$ i deluxe („The Bigger Boat Edition”) za 100$. W tej drugiej w pakowaniu inspirowanym oryginalnymi pudełkami dla gier do NES, płytą CD z soundtrackiem (dziwne, iż nie na kasecie), breloczkiem i lampką z motywem rekina. Nie zabraknie tu też samej gry w wersji podstawowej i ulepszone (z 1987 roku). Fajna pozycja dla kolekcjonerów.
2. „Balatrowy” CloverPot na iOS i Androida
CloverPit odnotował dobre wyniki na Steam i Xboxach, więc „balatrowy” format gry został zaadaptowany też w mobilnym wydaniu. Roguelite zadebiutował na iOS i Androida 17 grudnia. Przypomina oczywiście wersje na PC i konsole, ale w przenośnej wersji na mniejsze ekrany. Rozgrywka wykorzystuje sprawdzony i lubiany format, ale zamiast pokera mamy jednorękich bandytów i klimat horroru psychologicznego. Innymi słowy, trochę hazardu, trochę escape-roomu, trochę klastrofobicznej psychodeli. Gra bazuje na spinach, zbieraniu talizmanów i umiejętnego łączenia dostępnych zasobów, by spłacać rosnący dług. Oczywiście kierujemy się jakąś strategią, ale losowością zależną od poziomu szczęścia.
3. Way of the Hunter Wild Europe na iOS i Androida (zapowiedź)
lekko ponad pól roku temu pisałem o mobilnej odmianie Way of the Hunter w wersji Wild America. Teraz na iOS i Androida dociera kolejna odsłona tej serii. Tym razem w na Starym Kontynencie. Model i mechanika Wild Europe bardzo podobna, ale zwierzyna i warunki europejskie. Symulator polowań odwzorowuje kilkadziesiąt różnych gatunków dzikiej zwierzyny, w tym realistykę ich zachowania. Oczywiście z pełnym ekwipunkiem broni myśliwskiej. jeżeli dobrze zrozumiałem, port na mobilne urządzenia został podzielone na dwie wymienione części, natomiast w oryginałach na większe platformy był oferowany jako całość. Tytuł będzie dostępny w App Store i Google Play Store od 13 stycznia w cenie 40 zł (przedsprzedaż).
4. Maneater na iOS i Androida
W połowie grudnia na iOS i Androida pojawiła się kolejna gra, która wcześniej była już dostępna na PC i konsolach. W App Store i Google Play Store zadebiutował Maneater. To nietypowy tytuł, w którym wcielamy się w rekina. Pewnie nie muszę specjalnie opisywać, jakie zadanie mamy w jego skórze do wykonania. Ludojad poszukuje zemsty na rybaku, który pozbawił życia jego matkę. Wraz z kolejnymi poziomami rozgrywki nasza ryba transformuje w ultra drapieżnika z nowymi umiejętnościami i zdolnościami. Gra debiutowała w 2020 roku, a na mobilne platformy przeportuje ją HandyGames. Propozycja kosztuje 40 zł i widzę, iż jest w wersji z opcją przetestowania początku bez opłat.
5. Animal Crossing: New Horizons z aktualizacja 3.0
Animal Crossing: New Horizons to jedna z najlepiej sprzedających się gier na platformę Nintendo Switch. Nic zatem dziwnego, iż jest stale aktualizowana. 15 stycznia tytuł otrzyma update 3.0, czyli kolejne rozszerzenia. Najwytrwalsi gracze „łupią” w Animal Crossing codziennie od kilku lat (premiera odbyła się w marcu 2020 roku). Wszystko z uwagi na chęć utrzymywania postępów, ale i funkcje społecznościowe w wirtualnym świecie. W zbliżającej się aktualizacji, która pojawi się równocześnie z Switch 2 Edition, pojawi się kilka poprawek. Aktualizacja z upgradem jakościowym (obraz, klatkaż i wsparcie myszki w Joy-Conach 2) będzie płatna, ale Update 3.0 już darmowy. Oprócz likwidacji błędów w katalogu nowości pojawią się stroje z Zeldy i Splatoon, dodatkowe poziomy przechowywania zasobów, rozwinięty Resort Hotel, Reset Service, świat Slumber Island, a choćby klasyczne gry Nintendo do uruchomienia w hotelu (potrzebna subskrypcja Switch Online)
6. Rainbow Six Mobile w końcu z datą premiery
Mobilny Rainbow Six był zwiastowany już dość dawno temu. W końcu otrzymuje konkretną datę premiery. Gra ma zadebiutować na rynku 23 lutego 2026 roku, a więc już za kilkanaście tygodni. Oczywiście będzie dostępna na obu najpopularniejszych platformach – iOS oraz Androidzie. Globalne wydanie bazujące na Rainbow Six Siege było poprzedzone dość długim okresem testowym. Do dyspozycji rozgrywka 5v5 w trzech trybach, włącznie z drużynowym deathmatchem. W zasobach sporo map znanych z innych części serii Rainbow Six. Ubisoft obiecuje dodawanie contentu w ramach kolejnych sezonów, czyli w sprawdzonym formacie. Przypomnę, iż Rainbow Six Mobile było dostępne na kilku rynkach, m.in. w Polsce (obok Francji, Kanady i części Ameryki łacińskiej). Globalna dostępność dorzuci sporą rzeszę nowych graczy.
7. Doki Doki Literature Club na iOS i Androida
Miłośnicy gatunku różnorakich horrorów mogą kojarzyć Doki Doki Literature Club z 2017 roku. Kilka lat później, tj. w 2021 roku, tytuł wzbogacono o rozszerzenia. Pod koniec 2025 roku gra w tym szerszym wydaniu otrzyma wersję mobilną na iOS oraz Androidy. Przygodówka w formacie visual novel w swoim porcie będzie prawie identyczna do pierwowzoru. Graficznie nie była trudna do przeportowania. Cukierkowy styl w połączeniu z ciężkością psychologicznego horroru to lubiane w Japonii połączenie. Młody bohater dołącza do kółka literackiego, na którym flirtuje z napotkanymi w nim dziewczętami. Te jednak skrywają bardzo mroczne tajemnice. Niby romans, ale… Standardowy pakiet gry jest darmowy, natomiast za wspomniane wcześniej dodatki trzeba zapłacić 50 zł. Wyczuwam, iż przejście podstawy mocno wciąga wymuszając niejako te opcjonalne zakupy rozwinięcia.
8. Valve wycofuje ze sprzedaży Steam Decka z LCD
Steam Deck debiutował w 2022 roku. Rywale pojawili się później, a już zdążyli wydać dwie generacje swoich konkurencyjnych PC-handheldów. Valve opublikowało na swojej amerykańskiej stronie internetowej (zauważył serwis Windows Central), iż wycofuje ze sprzedaży model z ekranem LCD i 256 GB, a więc ten najstarszy i najprzystępniejszy cenowo. Od tego moment opcją entry-level będzie Steam Deck OLED z 512 GB. Odkąd na rynku jest wariant OLED, ten z panelem LCD był sprzedawany w obniżonej do 399$ cenie. Teraz najniższą ceną będzie model OLED za 549$. W Polsce wszystkie jednostki są jeszcze widoczne, ale pewnie oferta też niebawem się zmieni. W naszym kraju Valve oferuje Steam Decka LCD za 1899 zł, a wariant z panelem OLED od 2599 zł. pozostało opcja z 1 TB za 3099 zł. Trochę szkoda najprzystępniejszego cenowo modelu, bo choć cała konkurencja proponuje wydajniejsze jednostki to jest droższa. Dodam jeszcze na koniec, iż producent zobowiązał się do kontynuacji aktualizacji modelu LCD, więc uspokajam posiadaczy sprzętu.
9. Antydriftowe joye Gulikit dla Xbox Ally
Nowe PC-handheldy od Asusa – te w edycji Xbox – nie otrzymały magnetycznych joyów, które zapobiegają driftowaniu. Modele Xbox Ally są dość drogie, a w tej półce cenowej oczekujemy odpowiedniej jakości. Aby poprawić komfort rozgrywki w zakresie analogowego sterowania, Asus i Gulikit weszły we współpracę. Ta druga z marek sprzedaje różne akcesoria i części do gamingowych gadżetów. Na kosztujące 20$ joye otrzymała certyfikację Asusa. Marka zaakceptowała joysticki z TMR od Gulikit, a także ich samodzielną wymianę. Ich konstrukcje opracowywano na bazie Xbox Ally. Po instalacji joye będą automatycznie rozpoznane, a kalibrowane w aplikacji Armoury Crate.
Nie otwierałem nigdy PC-handheldów, ale twórcy zapewniają, iż wymiana joyów w Ally jest możliwie prosta. Architektura urządzenia nie blokuje niczym joyów, więc są relatywnie proste w wymianie. Technologie TMR są nieco skuteczniejsze od tych bazujących na efekcie Halla. Co ciekawe, w opisie produktu nie widnieje „drift-free” a „drift-resistant”. Dlaczego? Bo magnetyczne moduły mogą w końcu delikatnie uciekać, ale magnetyczne ustawienia można ponownie skalibrować i przywrócić odpowiednie działania.
10. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)
Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.
Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.
Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)
Kącik nowości na platformach chmurowych
Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).
11. Coczwartkowy update w GeForce Now
Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu pięć pozycji. Tylko jedna z nich jest nowością. W katalogu pojawił się Fallout, którego obecność ma pewnie związek ze startem drugiego sezonu serialu opartego na motywach całej serii (jest dostępny na Amazon Prime Video). Hogwart jest miłym dodatkiem, zwłaszcza, iż tytuł trafił niedawno do katalogu Epic Games w trybie darmowego tytułu. NVIDIA zakomunikowała też zmiany w darmowym dostępie do ich serwisu. Od stycznia 2026 roku serwis GeForce Now nie uruchomi wszystkich tytułów w darmowej opcji (gównie cięższych pozycji, które wymagają mocniejszego hardware’u). Podano już choćby pierwszy gry, które będą się do tego kwalifikować. W bezpłatnym dostępie nie uruchomimy Alana Wake’a 2, Cities: Skylines II, Rust, czy Enshrouded.
Something S.P.E.C.I.A.L. is happening for #GFNThursday!
Fallout 4 and 3 GOTY Reward for Ultimate members
@Fallout 4, Fallout 3 and Fallout New Vegas join the library
@HogwartsLegacy
@LEGO_Group Harry Potter Collection
… and more!
Read the blog here … pic.twitter.com/SZvV0lzztQ
— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) December 18, 2025
- Pioner (nowość na Steam)
- Fallout: New Vegas (Steam, Epic Games Store i Xbox w PC Game Pass)
- For the King II (Steam)
- Hogwarts Legacy (Steam, Epic Games Store i Xbox w PC Game Pass, GeForce RTX 5080-ready)
- LEGO Harry Potter Collection (Steam)
12. Shotgun King: The Final Checkmate w Epic Games Store
Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 25 grudnia) w bibliotece znajdziecie Shotgun King: The Final Checkmate. Jak sama nazwa wskazuje, tytuł proponuje nietypowy format szachów. Cel jest podobny do pierwowzoru, czyli z pozostaniem na planszy króla, ale w tej „odmianie” z shotgunem. Wciąż ruchy zależą od układów, ale zmodyfikowano zasady. Dość mocno.
13. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play
Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. Przypomnę ostatnie grudniowe propozycje w serwisie Sony.
Od 16 grudnia w Game Catalog (Premium i Extra) znajdą się:
- Assassin’s Creed Mirage | PS5, PS4
- Wo Long: Fallen Dynasty | PS5, PS4
- Skate Story | PS5 (wyjątek: dostępny od 8 grudnia)
- Granblue Fantasy: Relink | PS5, PS4
- Planet Coaster 2 | PS5
- Cat Quest III | PS5, PS4
- Lego Horizon Adventures | PS5
- Paw Patrol: Grand Prix | PS5, PS4
- Soulcalibur III | PS5, PS4 (Premium)
The PlayStation Plus Game Catalog lineup for December includes:
Assassin’s Creed Mirage
Wo Long: Fallen Dynasty
Skate Story
Granblue Fantasy: Relink
…and more. Full details: pic.twitter.com/3LVEKnkL9l
— PlayStation (@PlayStation) December 10, 2025
14. [testy] kontroler Razer Kishi V3 Pro
Wiele osób zachwalało kontrolery Kishi od Razer, więc zdecydowałem się po nie sięgnąć. Gram mobilnie sporo, więc wygodny gamepad do telefona i tabletu to niezbędnik. Sprawdziłem najnowszą generację adaptera amerykańskiej marki. Kishi V3 zaoferowano w trzech odmianach. Ja postawiłem na tą środkową, czyli Pro (jest jeszcze bazowa i Pro XL do większych tabletów). Uniwersalny kontroler na USB-C oceniałem we współpracy z Androidem (Nothing Phone (3)) i najnowszym iPhonem 17 Pro Max. Pograłem chyba we wszystkich możliwych konfiguracjach i opisałem wrażenia. Najlepiej bawiłem się w trybie chmurowym i zdalnym, a najgorzej w natywnym. To jednak nie wina Razer, bo udostępniło mnóstwo ustawień i mapowania przycisków. Po prostu twórcy gier nie przystosowują swoich tytułów do zewnętrznych kontrolerów.
Sprawdź mój test kontrolera Razer Kishi V3 Pro
15. Mobile gaming rośnie w siłę!
O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.
Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)
16. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)
Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.
Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)

2 godzin temu







