Mobilne granie #230

6 godzin temu
Zobacz też: Mobilne granie #229 – AYANEO Pocket Vert (foto: AYANEO)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • Steam Deck w Black Friday
  • magnetyczne przyciski w BrickBoyu
  • aktualizacja dla ROG Xbox Ally
  • zbudowany Anbernic RG DS
  • AYANEO Pocket Vert na Indiegogo
  • AYANEO Next II z ekranem aż 9″
  • zwiastun Maneater na iOS i Androida
  • nowości w Nintendo Switch Online
  • grudniowe tytuły w Apple Arcade
  • Universe for Sale w Epic Games Store
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. Black Friday: Steam Deck LCD tańszy o 20%

Steam Deck (foto: Valve)

W Black Friday i Cyber Monday było sporo promek na elektronikę. Sporo z nich przedłużono na „Black Weeks”, więc wciąż są dostępne. Valve zaproponowało (niestety do wczoraj, czyli do 1 grudnia) aż 20% zniżkę na Steam Decka z ekranem LCD, czyli tego najbardziej bazowego. Cenowo i tak ten PC-handheld jest najprzystępniejszy cenowo, ale każda promka to dodatkowe zejście z wydatkami. Model z 256 GB był oferowany przez Steam za niecałe 320$. Podejrzewam, iż jest szansa na podobny rabat jeszcze w okolicach nadchodzących świąt.

Czytaj więcej o Steam Deck


2. BrickBoy dla LEGO Game Boya z magnetycznymi przyciskami

Przymierzam się do Game Boya z LEGO, ale wątek repliki z klocków wiążę z BrickBoyem, czyli prezentowanym już na moim blogu zestawem do przeróbki tej makiety w działającą konsolkę. Czytam różne wieści dotyczące rozwiązania, które już od jakiegoś czasu jest dostępne w crowdfundingu na Kickstarterze (załączyłem filmik). Z najnowszych informacji wynika, iż magnetyczne przyciski dodawane do kompletu nie będą idealnym zamiennikiem tych fizycznych. Nie wszystko w pierwszej generacji gadżetu dało się zaprojektować idealnie. W końcu Game Boy jest z klocków, co utrudnia nieco modyfikację. Malutkie magnesiki umieszczane w klockach są ciekawym rozwiązaniem, ale może nie być ono najwygodniejsze przy dłuższej zabawie. Celem twórców było ożywienie modelu z LEGO, ale wygląda na to, iż cały projekt będzie potrzebował jeszcze kilku przeróbek, by dać odpowiedni efekt.


3. Update dla ROG Xbox Ally (deafaultowe profile)

PC-handheldy robią się popularniejsze, choć uważam, iż przez cały czas mają za dużo ograniczeń. Nie korzystam z żadnego na co dzień, ale znam ich najsłabsze strony. Światełkiem w tunelu są aktualizacje Microsoftu, który czując oddech platformy SteamOS, stara się poprawiać Windowsa w kieszonkowym, gamingowym wydaniu. Daleko mu do ideału, ale połączenie sił z Asusem przy ROG Xbox Ally daje jakieś szanse na lepsze projektowanie systemu pod gry. W najnowszej aktualizacji dla PC-konsolki wprowadzono kilka poprawek. Powiła się automatyczna optymalizacja osiągów do ok. 40 gier (przez specjalne profile), ulepszenia FPS oraz pobierania energii. Ma to wydłużyć czas działania na jednym ładowaniu, którego przecież od przenośnego sprzętu oczekujemy.

Wśród zoptymalizowanych tytułów są m.in.: Fortnite, Gears of War: Reloaded, Hollow Knight: Silksong, Forza Horizon 5, czy Minecraft. Dzięki nim oszczędzimy na „zabawie” z manualnymi ustawieniami. Profile pozwolą podnieść klatkaż, a w razie potrzeb również ich ograniczenie (w celu wydłużenia pracy baterii). Przykładowo, Microsoft podał, iż defaultowy tryb w Hollow Knight: Silksong da mu prawie godzinę dodatkowego czasu niż ten w ramach Performance. W obu przypadkach ze 120 fps. Kolejne optymalizacje będą rozszerzać listę zgodności. Defaultowe profile mają być dostępne w Armoury Crate Command Center. Oprócz tego nowy update przyspieszył wczytywanie bibliotek, a także jakość chmurowej gry (z tego co widzę, logi informują też o lepszej responsywności przycisków).


4. Retro gaming na Anbernic RG DS jeszcze z wieloma bugami

Anbernic RG DS to klon Nintendo DS, którego celem jest emulacja gier dwuekranowego gadżetu japońskiego giganta. Maszynka trafiła do sprzedaży w listopadzie w całkiem atrakcyjnej cenie poniżej 100 dolarów. Pierwszy klienci mogą już ogrywać ulubione tytuły i dzielić się z nami swoimi wrażeniami. Te nie są jednak zbyt pozytywne. O ile sam hardware faktycznie przyciąga uwagę, to już od strony software’owej nie jest zbyt ciekawie. Przynajmniej na razie. Po sieci hulają już nagrania demonstrujące sprzęt. Większość z nich wskazuje na niedoróbki związane ze stabilnością działania i licznymi błędami, które psują przyjemność z gry.

Kto pamięta wczesne emulatory różnych systemów, ten na pewno wie o czym piszę. Temat ten jest nieodłącznym elementem postępów w emulacji, ale… producent stawiający na konkretny efekt powinien poświęcić więcej czasu w zoptymalizowanie urządzenia. W końcu będzie pewnie śmigać należycie, ale może warto w takim razie wstrzymać się jeszcze z zakupem? Anbernic RG DS skusi prawdziwych fanów zabawy w emulację, której zwykle trzeba poświęcić więcej uwagi (najlepiej posiadając też nieco wiedzy związane z tą tematyką). Retro gaming wymaga poświęceń!


5. AYANEO Pocket Vert w zapowiedzi na Indiegogo

AYANEO Pocket Vert (foto: AYANEO)

O tej konsolce wspominałem w przeglądach już parokrotnie. AYANEO Pocket Vert to wertykalna maszynka premium do gry w starsze gry. Wyższej jakości niż wcześniejszy Pocket DGM, choć z dokładnie tym samym przeznaczeniem. Przypominający klasycznego Game Boya handheld jest coraz bliżej realizacji, przynajmniej w crowdfundingu, gdzie zwykle projekty są oferowane z większymi zniżkami. Konsolka do tytułów retro pojawiła się tam na podstronie preview, czyli pierwszej zapowiedzi. Producent odsłonił część specyfikacji już wcześniej, ale teraz mamy już przygotowania pod start kampanii na platformie Indiegogo (warto zatem śledzić podstronę). Na stronie opublikowano najważniejsze z elementów nadchodzącego gadżetu, które już w przeglądzie publikowałem. AYANEO Pocket Vert ma skusić fanów retro gamingu:

  • minimalistyczną estetyką w wydaniu premium („art-grade design”)
  • ekranem LCD o przekątnej 3.5” i rozdzielczości 1600×1440
  • metalową konstrukcją CNC w integracji ze szklanym panelem
  • pierwszą generacją mobilnego Snapdragona 8+ (o dużej wydajności)
  • sporą baterią 6000mAh (mającą zapewnić długą grę)
  • aktywne chłodzenie (wydłużające wyższą wydajność pracy)
  • specjalnie przystosowanymi przyciskami („krystalicznymi” i bez wyżłobień)
  • ukryte w konstrukcji touchpady (w zastępstwie joyów)
  • software od AYANEO (który jest już sprawdzony przy wielu innych Pocketach)

6. AYANEO Next II, czyli Ryzen AI Max+ 395 na ekranie 9″

AYANEO Next II (foto: AYANEO)

W ostatnim czasie marka AYANEO wprowadzała do oferty przeróżnej maści handheldy w przystępniejszych cenowo odmianach. Różnej klasy i rodzaju, ale nie w tym topowym wydaniu. Nic zatem dziwnego, iż projekt Next drugiej generacji, który firma zwiastuje już od kilkunastu tygodni, przykuwa większa uwagę. To maszynka z Windowsem i specyfikacjami premium. Producent zapewnia, iż AYANEO Next II ma być bezpośrednim rywalem dla GPD Win 5 i OneXFly Apex, czyli pierwszych przenośnych urządzeń z układem Strix Halo na pokładzie.

O Next drugiej generacji już na blogu wspominałem, ale w końcu AYANEO odsłoniło więcej konkretów w oficjalnym przekazie. Next II będzie spory. Urządzenie ma oferować ponad 9-calowy ekran OLED, czyli gabarytowo może być zbliżony do Lenovo Legion Go 2. Panel otrzyma rozdzielczość 2400 x 1504 i zmienne odświeżanie 60-120Hz. W konstrukcji znajdzie się chipset AMD Ryzen AI Max+ 395 oraz spora bateria 115 Wh. Niestety, nie sprecyzowano jeszcze, na jak długą grę wystarczy. Triggery i joy mają stosować efekt Halla, a oprócz nich do dyspozycji będą dwa smart touchpady. Pewnie te proponowane wcześniej w AYANEO Kun. Z tyłu widzę cztery dodatkowe przyciski, które prawdopodobnie będzie można odpowiednio mapować. Nie podano jeszcze wyceny, ale ostatni high-endowiec (Kun) kosztował ok. 1700$.


7. Zwiastun Maneater na iOS i Androida

W połowie grudnia na iOS i Androida pojawi się kolejna gra, która wcześniej była znana z PC i konsol. W App Store i Google Play Store znajdziemy Maneater. To nietypowy tytuł, w którym wcielamy się w rekina. Pewnie nie muszę specjalnie opisywać, jakie zadanie mamy w jego skórze do wykonania. Ludojad poszukuje zemsty na rybaku, który pozbawił życia jego matkę. Wraz z kolejnymi poziomami rozgrywki nasza ryba transformuje w ultra drapieżnika z nowymi umiejętnościami i zdolnościami. Gra debiutowała w 2020 roku, a na mobilne platformy przeportuje ją HandyGames. Propozycja ma kosztować ok. 45 zł.


8. Cztery nowości w Nintendo Switch Online

Serwis Nintendo Switch Online otrzymał cztery kolejne gry. W katalogu tytułów na abonament pojawiły się dwie propozycje z NES i dwie na Game Boye. Oferta jest kierowana do miłośników oldschoolowej zabawy. Na Nintendo Entertainment System można sprawdzić Ninja Gaiden II: The Dark Sword of Chaos oraz Battletoads. Na przenośną konsolkę są to: Kid Icarus: Of Myths and Monsters i Bionic Commando. Przypomnę, iż we wszystkich tych grach możemy sobie zremapować przyciski. To najnowsza aktualizacja dla emulatorów na Switcha, która działa też przy tytułach na Game Boy Advance i GameCube.


9. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Testy gamingowe Nothing Phone (3) z kontrolerem Kishi V3 Pro.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

10. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu dziewięć pozycji. Prawie wszystkie propozycje dla biblioteki to nowości.

Ultimate is everywhere for #GFNThursday!

@Borderlands 4 Reward for Ultimate members
@GuildWars2 reward for members
Ultimate video contest
@CapcomUSA_’s Apollo Justice: Ace Attourney Trilogy
… and more!

Full blog pic.twitter.com/xgCXySEKkM

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) November 20, 2025

  • SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide (nowość na Steam)
  • Long Drive North (nowość na Steam)
  • Demonschool (nowość na Steam)
  • Moonlighter 2: The Endless Vault (nowość na Steam i Xbox w Game Pass)
  • Monsters Are Coming! Rock & Road (nowość na Steam i Xbox w Game Pass)
  • Prologue: Go Wayback! (nowość na Steam)
  • The Crew Motorfest (nowość na Xbox w PC Game Pass)
  • Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy (Steam)
  • Sacred 2 Remaster (Steam)

11. Grudniowe nowości w Apple Arcade

Nowe, grudniowe tytuły dla Apple Arcade już na blogu zapowiadałem. Weszliśmy właśnie w ostatni miesiąc roku i gry te zaczynają docierać do serwisu. gwałtownie je przypomnę. Do biblioteki dojdą: PowerWash Simulator, Cult of the Lamb Arcade Edition, Subway Surfers+, NARUTO: Ultimate Ninja STORM+ oraz Glassbreakers: Champions of Moss. Ten ostatni już od połowy listopada w ramach headsetu Vision Pro. Oprócz tego od 4 grudnia oferowany będzie też SpongeBob: Patty Pursuit 2. Najsłynniejsza gąbka świata (+ Plankton) ponownie ruszą w podróż. Pojawienie się w Apple Arcade sequela ma sens, ponieważ pierwsza cześć przyciągnęła wielu graczy.


12. Universe for Sale w Epic Games Store

Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 4 grudnia) w bibliotece znajdziecie Universe for Sale, czyli fabularna przygodówka w retro stylistyce. Jak to przeważnie w tym gatunku bywa, do rozwiązania zagadka. Eksploracja obcej kolonii (chyba gdzieś w kosmosie) bazuje na komiksie, który był pierwowzorem całego projektu. Z czasem wyewoluował on w bardziej interaktywny format.


13. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. Oto pierwsze grudniowe propozycje w serwisie Sony.

Od 2 grudnia w Game Catalog znajdą się:

  • LEGO Horizon Adventures | PS5
  • Killing Floor 3 | PS5
  • The Outlast Trials | PS4, PS5
  • Synduality Echo of Ada | PS5
  • Neon White | PS4, PS5

The PlayStation Plus Monthly Games for December:

LEGO Horizon Adventures
Killing Floor 3
The Outlast Trials
Synduality Echo of Ada
Neon White

Full details: pic.twitter.com/dkRKbjTj4T

— PlayStation (@PlayStation) November 26, 2025


14. [testy] kontroler Razer Kishi V3 Pro

Wiele osób zachwalało kontrolery Kishi od Razer, więc zdecydowałem się po nie sięgnąć. Gram mobilnie sporo, więc wygodny gamepad do telefona i tabletu to niezbędnik. Sprawdziłem najnowszą generację adaptera amerykańskiej marki. Kishi V3 zaoferowano w trzech odmianach. Ja postawiłem na tą środkową, czyli Pro (jest jeszcze bazowa i Pro XL do większych tabletów). Uniwersalny kontroler na USB-C oceniałem we współpracy z Androidem (Nothing Phone (3)) i najnowszym iPhonem 17 Pro Max. Pograłem chyba we wszystkich możliwych konfiguracjach i opisałem wrażenia. Najlepiej bawiłem się w trybie chmurowym i zdalnym, a najgorzej w natywnym. To jednak nie wina Razer, bo udostępniło mnóstwo ustawień i mapowania przycisków. Po prostu twórcy gier nie przystosowują swoich tytułów do zewnętrznych kontrolerów.

Sprawdź mój test kontrolera Razer Kishi V3 Pro


15. Mobile gaming rośnie w siłę!

Game Boy Classic

O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.

Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)


16. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)

Cuberpunk 2077 w streamingu przy wykorzystaniu kontrolera Xbox.

Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.

Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)


Idź do oryginalnego materiału