Mobilne granie #229

2 tygodni temu
Zobacz też: Mobilne granie #228 – Backbone Pro Xbox Edition (foto: xbox.com)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • abxylute 3D One z ekranem 3D bez okularów
  • specyfikacje AYANEO Pocket Vert
  • natywny remaping przycisków w Android 17
  • Xbox Full Screen Experience na handheldach
  • nowe Chromebooki z rocznym GeForce Now
  • Resident Evil: Survival Unit na iOS i Androida
  • Tomb Raider: Definitive Edition na Switche
  • Total War: Napoleon na iOS i Androida
  • zapowiedź DMZ: Recon w CoD: Mobile
  • nominacje w The Game Awards The 2025
  • finaliści App Store Award 2025
  • najlepsze gry w Google Play w 2025 roku
  • Horizon Steel Frontiers na iOS i Androida
  • Zoeti w Epic Games Store
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. abxylute 3D One z ekranem 3D bez okularów

Na styczniowych CES w Las Vegas marka Tencent zwiastowała projekt bardzo nietypowego handhelda z ekranem 3D bez okularów, któremu poszukiwała marki do globalnego wydania. Już od jakiegoś czasu wiadome było, jaki producent się tym zajmie. Uruchomieniem kampanii w crowdfundingu firma Abxylute potwierdziła swoją współpracę przy gadżecie 3D One. Na Kickstarterze maszynka do grania startuje od 1499$, czyli ze zniżką 300 dolarów. Pierwsza partia konsolki zostanie rozesłana do klientów w grudniu. Kolejna dopiero w lutym 2026 roku.

Co potrafi Abxylute 3D One? Ta mocno przerośnięta konsola przenośna (ekran 11″) z odpinanymi kontrolerami i opcjonalną klawiaturą (w formie tabletu 2 w 1) oferuje układ Intel Core Ultra 7 Processor 258V, śledzenie Smart Eye Tracking, konwerter treści na 3D, 115 TOPS dla przetwarzania AI, system Windows z własnym oprogramowaniem, 32 GB RAM (LPDDR5x-8533), 1TB PCIe 4.0 NVMe SSD, Wi-Fi 6$, a także złącza Thunderbolt 4 (40 Gbps), USB-C i USB 3.2 Gen 1 Type-A (5 Gbps). Słabiej wygląda temat baterii. 50Wh może być rozczarowujące.

Znalezione na Kickstarterze


2. Kolejne specyfikacje AYANEO Pocket Vert

AYANEO Pocket Vert (foto: AYANEO)

Pewne parametry nowej konsolki AYANEO Pocket Vert były już znane. Chińska marka odsłoniła w końcu pełne specyfikacje swojego kolejnego handhelda z Androidem na pokładzie. Game Boyowy model w wertykalnym wydaniu jest kolejnym tej marki tego typu. Jego 3.5-calowy ekranik IPS LCD (LTPS) ma wysoką rozdzielczość 1600 x 1440, więc posłuży do ogrywania także nowszych produkcji (ostrość jest na poziomie aż 615 ppi). Jego format sugeruje jednak lepsze przystosowanie do bardziej klasycznych gier. Możliwości obliczeniowe gadżetu wystarczą do upscalingu obrazu tytułów retro choćby 10x, by sprostać lepszemu panelowi.

Kolejna odsłona informacji na temat tego handhelda wskazuje, iż ma to być jednostka o charakterze premium. Co prawda, brakuje joya, ale propozycją jego zastąpienia jest niewidoczny gołym okiem trackpad. Został wkomponowany w konstrukcję w wygodnym dla palca miejscu. Sterowanie będzie dotykowe, ale da to jakąś imitację wielokierunkowego joysticka. AYANEO obiecuje w Pocket Vertu sporą baterię 6000 mAh, głośniczki stereo i boczny przycisk MagicSwitch dla specjalnych funkcjonalności. Przyciski główne oczywiście z opcją remappingu. Z tyłu dorzucono shouldery, które są obsadzone w połowie wysokości gadżetu (tam, gdzie chwytany jest gadżet podczas zabawy). Czekam na cennik. Zakładam, iż Vert pojawi się w crowdfundingu.


3. Android 17 z natywnym remapingiem przycisków

Właśnie zainstalowałem Androida 16 na swoim Nothingu, a już pojawiają się wieści o kolejnej większej aktualizacji systemu Google. jeżeli wierzyć źródłom serwisu Android Authority, Android 17 umożliwi natywny remapping przycisków podłączonych do telefona kontrolerów, czyli lepszą współpracę gier z przystawkami do wygodniej gry. Skorzystają na tym telefony, ale i tytuły Androida odpalane na PC (m.in. Google Play Games). Korzyść z tego ulepszenia jest taka, iż gracze nie będą ograniczeni do zaproponowanych przez developera opcji i będą mogli dostosować sobie preferencje ich użytkowania. W grach natywnych nie będzie to miało większego znaczenia, ale w tym chmurowych już jak najbardziej. Będzie to wygodna alternatywa dla podobnych narzędzi dostępnych w aplikacjach dla gamepadów, jak np. jest przy Razer Kishi.

Razer Kishi V3 Pro posiada własne narzędzie do mappingu przycisków.

Google zaproponuje w systemie Android 17 dedykowane przyciskom menu. W oprogramowaniu beta zauważono też wirtualnego gamepada, czyli pomost między kontrolerem i grą. Zaoferuje standardy znane z gamepadów, a także dodatkowe warstwy odwzorowywania inputu kontrolerów (w przekształcaniu kontroli dotykowej na tą fizyczną). Cel jest chyba jasny – dostarczyć fanom mobilnego grania odpowiednich narzędzi do gry we współpracy z kontrolerami, choćby jeżeli developerzy ich nie przewidywali. Google zdaje sobie chyba sprawę, jak prężnie rozwija się sekcja mobile gamingu i należy się do niej odpowiednio przystosować.


4. Xbox Full Screen Experience dla handheldów z Windowsem

Od 21 listopada w aplikacji Xboxa dla PC-handheldów dostępny jest już tryb Xbox Full Screen Experience, czyli pełnoekranowe rozwiązania na przenośnych Windowsach. Przy okazji amerykański gigant testuje tryb na stacjonarnych kompach z Windows 11. Oprogramowanie debiutowało niedawno przy okazji premiery konsol Xbox Ally. Bardziej konsolowe podejście do softu udostępniono też na innych maszynkach tej kategorii. W tej kategorii urządzeń jest to element, który powinien dotrzeć już na poprzednie generacje PC-konsolek. Microsoft reaguje na trendy rynkowe ze sporym opóźnieniem. W zasadzie bardziej w reakcji na SteamOS, niż w własnej inicjatywy. Takie mam wrażenie. Gdyby nie niespodziewana konkurencja w postaci systemu Valve, to gracze pewnie przez cały czas tkwili by z topornym interfejsem (niedopasowanym do handheldów).

Xbox Full Screen Experience to generalnie brak zapychania pamięci operacyjnej Explorerem, który zabiera zwykle ok. 2 GB RAM. Patrzcie… potrzebne było tyle lat, by odciąć zbędne procesy dla poprawy efektywności softu. Bootowanie sprzętu od razu do aplikacji Xbox PC zaistniało dopiero pod sam koniec 2025 roku. LOL! Na PC ten tryb będzie oferowany insiderom.


5. Nowe Chromebooki z rocznym GeForce Now

Acer Chromebook 516 GE – jeden z pierwszych gamingowych Chromebooków (foto: Acer)

W przeglądach mobilnego grania skupiam się na handheldach, ale konsole i telefony/tablety to nie jedyne możliwości terenowej rozgrywki. Mobilnie można pograć też na laptopach. Produkowane są przecież też dedykowane grom jednostki. Chromebooki to modele o lżejszych parametrach, które sprawdzą się przy tytułach na Androida, natomiast cięższe produkcje w tej grupie elektroniki uda się uruchomić wyłącznie w streamingu. Właśnie ten format dostępu do gier będzie promowany w ramach nowego Chromebook Fast Pass. Ma on dać klientom Chromebooków roczny dostęp do serwisu GeForce Now z 10-godzinnym ograniczeniem do chmurowej zabawy w każdym miesiącu. Bez reklam i bez kolejek.

W ten sposób Google i Nvidia chcą przekonać, iż gra wymagająca lepszych podzespołów będzie możliwa choćby na tańszych lapkach. Dodam przy okazji, iż Google myślało nad jakimś sposobem dodania Steam do Chrome OS, ale chyba okazało się to mijać z celem z uwagi na hardware. GeForce Now jest jakimś sposobem na przyciągnięcie uwagi do urządzeń.


6. Resident Evil: Survival Unit na iOS i Androida

W zeszłym tygodniu zapowiadano oficjalną datę premiery Resident Evil Survival Unit na iOS i Androidy. W tym tytuł ten jest już dostępny w sklepikach Apple App Store i Google Play Store. Na zwiastunie towarzyszącym premierzy gry widać więcej gameplayu. Capcom wspólnie z Joycity proponują pozycję freemium z wewnętrznymi mikropłatnościami. Ta odsłona popularnej serii survival horrorów koncentruje się na strategicznym podejściu do zarządzania zasobami. Mowa o kierowaniu grupą postaci znanych z całej serii RE. Mobilny spin-off umożliwi rozbudowywanie bazy, zbieranie surowców, ale też eksplorację terenu w celu zdobywania przestrzeni, a także rekrutowanie kolejnych ludzi. W drużynie udział wezmę m.in. Leon Kennedy, Claire Redfield, czy Jill Valentine. Wszystko w charakterystycznym dla serii klimacie, choć raczej bez tych efektów, których doświadczamy w pełnych odsłonach Resident Evil.


7. Tomb Raider: Definitive Edition na Nintendo Switche

Tomb Raider: Definitive Edition pozwoliło w 2013 roku na powrót do początków serii z Larą Croft w roli głównej. W tym wydaniu mogliśmy pokierować popularną bohaterką w jej młodszym wcieleniu, jeszcze zanim obrała drogę poszukiwaczki przygód. Innymi słowy, poznajemy jej losy w pierwszej prawdziwej eskapadzie. Trochę z przymusu, bo u wybrzeży Japonii, gdzie rozbija się statek badawczy należący do panny Croft. Gra otrzymała właśnie wersję na obie konsolki Nintendo Switch, a więc i opcję gry w przenośnym wydaniu.


8. Total War: Napoleon na iOS i Androida

Na samym początku grudnia na urządzenia mobilne z iOS i Androidami zobaczymy kolejną ciekawą strategię. Feral Interactive (spece od portów gier na mobilne platformy) zaproponuje tytuł Total War: Napoleon, czyli szansę prowadzenia wojen w ramach historycznych starć poprzednich epok. Oczywiście w przystosowaniu do przenośnego formatu. Bitwy oczywiście z zarządzaniem w czasie rzeczywistym, a także pełnym zakresem dyplomacji. Gra ta jest na rynku już od 2010 roku. Jak sama nazwa wskazuje, została obsadzona w epoce napoleońskiej (przełom XVIII i XIX wieku). Swoje zmysły strategiczne możemy sprawdzić zarówno od strony wojsk Bonaparte, jak i jego przeciwników. Total War: Napoleon wyceniono na niecałe 48 zł.


9. Zapowiedź DMZ: Recon w CoD: Mobile

12 grudnia Call of Duty: Mobile przyjmie nowy tryb gry. Do gry na iOS i Androida dotrze DMZ: Recon, czyli bardziej taktyczna rozgrywka, którą po raz pierwszy zaprezentowano w trakcie wrześniowego Call of Duty NEXT. Wypełnianie kontraktów, manewry wrogimi oddziałami, wydobywanie łupów będzie się odbywać na nowej mapie Serpent Island. DMZ był znany z odsłon Modern Warfare II i Warzone. Teraz zobaczymy go w CoD: Mobile. Mówimy oczywiście PvPvE. Gracze muszą realizować swoje misje, bronić zbiorów, no i przede wszystkim przetrwać przed ekstrakcją, by nie wszystkiego w jednej chwili nie stracić.


10. Nominacje w The Game Awards The 2025

Jak co roku, końcówka listopada to seria nominacji do gier roku w ramach The Game Awards. W 2025 roku mobilną sekcję reprezentuje pięć tytułów. Ceremonia z ogłoszeniem wyników i wręczeniem wyróżnień odbędzie się 11 grudnia w Peacock Theater w Los Angeles. Jak zwykle z obwieszczeniem zwycięzców na przemian z licznymi zwiastunami nadchodzących gier. W ubiegłym roku wyróżniono grę Balatro. W tym roku o statuetkę najlepszej mobilnej gry roku powalczą:

  • Destiny: Rising
  • Persona 5: The Phantom X
  • Sonic Rumble
  • Umamusume: Pretty Derby
  • Wuthering Waves

Your nominees for Best Mobile Game at #TheGameAwards:⁰

Destiny: Rising
Persona 5: The Phantom X
Sonic Rumble
Umamusume: Pretty Derby
Wuthering Waves

⁰ Vote Now: pic.twitter.com/o8o0aQHesB

— The Game Awards (@thegameawards) November 17, 2025


Nominowane tytuły wybrało jury składające się z ponad stu serwisów i magazynów poświęconych grom (w Polsce są to CD-Action i Gry Online). Będą oni też mieli swój wpływ na wyniki. Oczywiście obok głosów samych graczy. Ci mogą głosować na nominowanych na stronie The Game Awards.


11. Finaliści App Store Award 2025

Swoje nominacje do mobilnych gier roku ogłosiło też Apple. W ramach tytułów na przenośne platformy amerykański gigant kieruje się własnymi wytycznymi, no i kategoriami. W ramach App Store Award 2025 nominowano 45 aplikacji. Jak zwykle z uwzględnieniem innowacji, kierowania się doświadczaniem użytkowania, a także wpływem na kulturę. W sumie aż dwanaście kategorii. Część w obrębie gier. Według amerykańskiej spółki, każda z nich doceniona pod kątem wyjątkowości, wrażeń i przesuwania granic kreatywności. Konkurs ma zostać rozstrzygnięty w grudniu.

W tematyce gamingowej Apple ma w App Store aż cztery sekcje:

Nominowani w kategorii Gra roku na iPhone’a:

  • Capybara Go! (typ idle)
  • Pokémon TCG Pocket (karcianka)
  • Thronefall (strategia)

Nominowani w kategorii Gra roku na iPada:

  • DREDGE (rybackie RPG)
  • Infinity Nikki (eksploracja)
  • Prince of Persia Lost Crown (platformer 2.5D)

Nominowani w kategorii Gra roku w Apple Arcade

  • Katamari Damacy Rolling LIVE (gra akcji)
  • PGA TOUR Pro Golf (sportowa)
  • WHAT THE CLASH? (zręcznościowe party-game)

Nominowani w kategorii Gra roku na Apple Vision Pro

  • Fishing Haven (uspokajająca)
  • Gears & Goo (tower defense)
  • Porta Nubi (imersyjny puzzler)

12. Najlepsze gry w Google Play w 2025 roku

Najlepsze gry 2025 roku w Google Play zostały już zaprezentowane. Amerykański gigant wyróżnił kilka tytułów. Każdy w ramach innej kategorii. Większość z nich ukształtowała się na przestrzeni kilku ostatnich edycji. Google uznało, iż najlepszym tytułem na Androida jest Pokémon TCG Pocket, czyli wirtualna odsłona jednej z popularniejszych karcianek na rynku. Kolekcjonowanie kart w cyfrowym formacie okazało się bardzo przyciągające.

Najlepszą grą na wiele urządzeń wybrano Disney Speedstorm. To wyścigi w stylu Mario Karta, ale w uniwersum królów animacji dla dzieci. Pozwalają rywalizować ze sobą na telefonach, tabletach, ale i komputerach. Google wyróżniło grę za dopasowanie i optymalizację do różnych urządzeń. Najlepszą grą wieloosobową został Dunk City Dynasty, czyli koszykówka z trybem 3×3 i licencji NBA. Za najbardziej przystępną uznano Candy Crush Solitaire (pasjanse z wykorzystaniem popularnej serii puzzlerów). „Zachwyty nad kunsztem wykonania i głębią rozgrywki” w segmencie niezależnym wykazała gra Chants of Sennaar (przygodówka inspirowana opowieścią o Wieży Babel). Z kolei Disco Elysium zostało wybrane najciekawszą grą narracyjną. To mobilna odmiana detektywistycznego noir w formacie pokolenia TikToka. Najbardziej wartościową kontynuacjęą został Wuthering Waves (gra RPG akcji z otwartym światem). Wybrano też najlepszą grę w ramach Google Play Pass. Tu tytułem roku został DREDGE.


13. Horizon Steel Frontiers na iOS i Androida

Na kieszonkowe urządzenia z iOS i Androidem zmierza kolejny sieciowy MMORPG popularnej serii. Horizon Steel Frontiers ma być mobilnym spin-offem ze świata Horizon Zero Dawn. Tytuły Horizon kojarzę głównie z PlayStation. Teraz wizję postapokaliptycznej przyszłości będziemy mieli w kieszeni za sprawą nowej, pobocznej odsłony, której daty premiery jeszcze nie zdradzono. Obiecany jest tryb co-op, a więc wspólne polowania na roboto-zwierzynę, a także pojedynki między plemionami. Gra ma być darmowa, a więc wyczuwam wewnętrzne mikropłatności.


14. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Testy gamingowe Nothing Phone (3) z kontrolerem Kishi V3 Pro.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

15. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu dziewięć pozycji. Prawie wszystkie to nowości.

Ultimate is everywhere for #GFNThursday!

@Borderlands 4 Reward for Ultimate members
@GuildWars2 reward for members
Ultimate video contest
@CapcomUSA_’s Apollo Justice: Ace Attourney Trilogy
… and more!

Full blog pic.twitter.com/xgCXySEKkM

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) November 20, 2025

  • SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide (nowość na Steam)
  • Long Drive North (nowość na Steam)
  • Demonschool (nowość na Steam)
  • Moonlighter 2: The Endless Vault (nowość na Steam i Xbox w Game Pass)
  • Monsters Are Coming! Rock & Road (nowość na Steam i Xbox w Game Pass)
  • Prologue: Go Wayback! (nowość na Steam)
  • The Crew Motorfest (nowość na Xbox w PC Game Pass)
  • Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy (Steam)
  • Sacred 2 Remaster (Steam)

16. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. W drugiej połowie listopada sukcesywnie będą debiutowały kolejne tytuły. Wymieniam tylko te ze streamingiem. Na szczęście aktualnie to już praktycznie większość. Zauważę, iż w opisach dostępności Microsoft zaczął zaznaczać tryb „handheld”.

hope you’re ready for company! pic.twitter.com/6gerkIH29l

— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) November 18, 2025

  • Kulebra and the Souls of Limbo – od 19 listopada
  • Revenge of the Savage Planet – od 19 listopada
  • Monsters are Coming! Rock & Road (Handeld) – od 20 listopada
  • The Crew Motorfest – od 20 listopada
  • Banishers: Ghosts of New Eden – od 25 listopada
  • Kill It With Fire! 2 – od 25 listopada
  • Marvel Cosmic Invasion (Hanheld) – od 2 grudnia
  • Lost Records: Bloom & Rage – od 2 grudnia

17. Zoeti w Epic Games Store

Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 27 listopada) w bibliotece znajdziecie Zoeti. To karcianka turowa obsadzona w klimacie średniowiecznego fantasy. Do wyboru kilka postaci, władanie magią, no i zależność od rozlosowanych kart. Losy pojedynków zależą od układów pokerowych. Te bardziej złożone zaoferuję szersze możliwości w walce. Wraz z postępem rozgrywki rozwijamy swoje style walki, a ulepszeniom mogą ulegać też zagrywane karty.


18. [testy] kontroler Razer Kishi V3 Pro

Wiele osób zachwalało kontrolery Kishi od Razer, więc zdecydowałem się po nie sięgnąć. Gram mobilnie sporo, więc wygodny gamepad do telefona i tabletu to niezbędnik. Sprawdziłem najnowszą generację adaptera amerykańskiej marki. Kishi V3 zaoferowano w trzech odmianach. Ja postawiłem na tą środkową, czyli Pro (jest jeszcze bazowa i Pro XL do większych tabletów). Uniwersalny kontroler na USB-C oceniałem we współpracy z Androidem (Nothing Phone (3)) i najnowszym iPhonem 17 Pro Max. Pograłem chyba we wszystkich możliwych konfiguracjach i opisałem wrażenia. Najlepiej bawiłem się w trybie chmurowym i zdalnym, a najgorzej w natywnym. To jednak nie wina Razer, bo udostępniło mnóstwo ustawień i mapowania przycisków. Po prostu twórcy gier nie przystosowują swoich tytułów do zewnętrznych kontrolerów.

Sprawdź mój test kontrolera Razer Kishi V3 Pro


19. Mobile gaming rośnie w siłę!

Game Boy Classic

O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.

Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)


20. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)

Cuberpunk 2077 w streamingu przy wykorzystaniu kontrolera Xbox.

Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.

Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)


Idź do oryginalnego materiału