
Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.
Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.
To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:
- mutantC v5.1 niczym handheld z 2000 roku
- Sega Dreamcast Visual Memory Unit konsolką
- REDMAGIC 11 Pro z płynnym chłodzeniem
- UFC 5.0 z 2x szybszą pamięcią
- Control: Ultimate Edition na iOS i iPadOS
- Turtle Beach Afterglow dla Nintendo Switch 2
- Google usuwa GameSnack w Android Auto
- Mario & Wario w Switch Online
- Double Dragon Trilogy w Epic Games Store
- Football Manager 26 Touch w Apple Arcade
- przegląd nowości w serwisach gamingowych
1. mutantC v5.1 niczym handheld z 2000 roku
Przenośne konsolki stają się mega popularne. Choć przez cały czas nie oferują optymalnych rozwiązań, to wzrost zainteresowania nimi wymusi odpowiednie ukierunkowanie technologii, by te mogły sprostać potrzeb graczy. Handheldy są w tej chwili reprezentowane przez kilka gatunków, a fanów przyciągają też ich modyfikacje i retro odmiany. MutantCybernetics pokazał na YouTube proces budowy projektu mutantC v5.1, który przy pomocy Raspberry Pi CM4 dostarcza przenośne PC w opakowaniu w stylistyce z początku stulecia. Na pcbway.com można znaleźć instrukcje budowy gadżetu na otwartej platformie. Konstrukcję można modyfikować i rozbudowywać. Cała koncepcja to raczej interesujący eksperyment, ale warty uwagi.
2. Sega Dreamcast Visual Memory Unit konsolką
O przeróbkach pamięci z ekranikiem do konsoli Dreamcast w retro handhelda już na blogu kiedyś pisałem. Teraz 8BitMods proponuje VMUPro Handheld & Visual Memory Card for Dreamcast na swoich stronach w cenie 75€. Wyświetlacz uruchomi 8-bitowe tytuły dzięki pewnym poprawkom dla modułu Visual Memory Unit (VMU) przeznaczonego oryginalnie dla Dreamcastów. 8BitMods przerobiło VMU na VMUPro, które wciąż posiada możliwości oryginału. Można go używać jako pamięć do konsoli. W urządzeniu są jednak przyciski umożliwiające zabawę w przenośnym wydaniu.
Ekranik IPS TFT ma tylko 1.5 cala, 240×240 pikseli oraz 16-bitów koloru. Oryginalne tytuły (z ery SEGA) uruchomimy na 5-krotnym podbiciu. Gadżet uruchomi też emulatory Game Boyów, NES, Game Ger i Master System. W środku dwurdzeniowe CPU z 240MHz, Wi-Fi i Bluetooth. WebUI można połączyć z Google Dyskiem, skąd wczytywane będą tytuły. Oczywiście z dźwiękiem, ale przez głośniczek mono. Bateria ma pozwolić na ok. sześć godzin zabawy. 8BitMod planuje wydaniu SDK oraz sklepik z aplikacjami, więc projekt może się jeszcze rozwinąć.
3. REDMAGIC 11 Pro z płynnym chłodzeniem
Nubia (czyli ZTE) oferuje gamingowe telefony z Androidem już od wielu lat. Marka odświeża swoje jednostki co pół roku, ale pełne generacje debiutują zwykle przy okazji premier nowych układów obliczeniowych. Już tej jesieni, przynajmniej w Chinach, pojawi się seria REDMAGIC 11, w które do dyspozycji będzie m.in. mocarny Snapdragon 8 Elite 5. Producent chce zaimponować ulepszeniami chłodzenia w nowym telefonie, które wydłużą szczytową pracę procesora od Qualcomm. Nubia zaczęła już zwiastować na portalu Weibo nowego „handhelda”, a wraz z pierwszymi zapowiedziami kilka konkretów na temat nowej konstrukcji urządzenia. REDMAGIC 11 Pro ma być pierwszym telefonem na rynku z płynnym chłodzeniem i wentylatorem z 24 000 obrotów na minutę.
Już 17 października REDMAGIC odsłoni swoje pełne parametry. Już teraz część z nich buduje obraz nadchodzącej maszynki. Producent zapewni szczelność IPX8, pięć kamerek i selfie ukryte pod wyświetlaczem, by jak wcześniej, nie aparat nie przeszkadzał w graniu. Samo płynne chłodzenie nie będzie w świecie telefonów nowością, ale do tej pory było jedynie obiektem prototypów, a nie masowo oferowanych urządzeń. Seria REDMAGIC zaoferowało aktywne chłodzenie już sześć lat temu. ICE Cooling było przez ten czas sukcesywnie rozwijane. Zeszłoroczna jednostka ICE-X Magic Cooling proponowała wentylator 23000 RPM, a więc o tysiąc obrotów na minutę mniej, niż znajdziemy w jedenastej generacji. Spodziewam się też warstw z grafenu i jeszcze lepsze optymalizacje w ramach odprowadzania ciepła. W przyszłym tygodniu na temat REDMAGIC 11 Pro będzie okazja napisać w przeglądzie znacznie więcej.
4. UFC 5.0 z 2x szybszą pamięcią
Gamingowe telefony to nie tylko wydajniejsze układy obliczeniowe, szybkie odświeżanie obrazu i lepsze chłodzenie, ale i odpowiednio szybka pamięć masowa. Ta w wersji 4.0 jest dostępna w topowych telefonach już od kilku lat. Ma przepustowość na poziomie do choćby 5800 MB/s, więc raczej radzi sobie z zapotrzebowaniem (zarówno przy transferze danych, jak i wczytywaniu aplikacji). Organizacja JEDEC (Joint Electronic Device Engineering Council) przyspieszyła UFS 5.0 do aż 10 800 MB/s. To niemal poziom PCIe NVMe Gen 5! jeżeli mierzyć to na pasmo to JEDEC podaje 6400 MB/s (w przypadku poprzedników jest to 2900 MB/s).
Technologie UFS 5.0 są niemal gotowe. Jest więcej niż pewne, iż będą współpracować z najnowszymi Snapdragonami 8 Elite 5 i Dimensity 9500, bo kości są zgodne ze standardami UFS 4.0/4.1. Organizacja zapewnia, iż UFS 5.0 ma dysponować kilkoma technologiami usprawniającymi pamięć. Pierwsze pamięci w tej technologii zadebiutują raczej dopiero w 2027 roku, gdyż masowa produkcja jest przewidywana na koniec 2026 roku. Oczywistym jest, iż na wszystkim skorzysta również mobilny gaming.
5. Control: Ultimate Edition na iOS i iPadOS (zapowiedź)
Control to jeden z nielicznych hitów od Remedy, którego jeszcze nie przeszedłem. Listy gier do przejścia (podobnie jak ta z filmami/serialami do obejrzenia i książkami do przeczytania) stale mi się wydłuża, i choć sukcesywnie zaległości nadrabiam, to wciąż nie udaje mi się z nich skreślić pozycji od fińskiego developera. Może niedługo będzie do tego okazja, bo Control: Ultimate Edition zostało zapowiedziano w wersji na iPhone’y, iPady i gogle Vision Pro. Na początku przyszłego roku będzie można przejść nietypową grę akcji na dotykowych ekranach, ale i headsetach Apple (prawdopodobnie z gestowym sterowaniem). Gra pojawiła się w lutym na komputery Mac, więc o port powinno być łatwiej. Oryginalny tytuł debiutował w 2019 roku na PS4/Xbox One i PC. Edycja ultimate zawiera dodatki Foundation i AWE (Altered World Events zmmiksowany z uniwersum Alana Wake’a). Propozycja na mobilne platformy nie ma jeszcze konkretnej daty wydania ani ceny, ale wydanie na Maca kosztuje 40$. Mówimy oczywiście o tytule AAA, więc będzie on wymagał telefonów i tabletów z mocniejszymi układami.
Apple takes CONTROL!
You will soon be able to enter the Oldest House on iPhone, iPad, and Apple Vision Pro alongside Mac. Play with a game controller, or tap into the action with touch controls.
Discover a world unknown when Control arrives on these platforms in early 2026.… pic.twitter.com/aX6K822smU
— Remedy Entertainment #RMD30 (@remedygames) October 9, 2025
6. Turtle Beach Afterglow Wireless Controller dla Nintendo Switch 2
Turtle Beach oferowało już przezroczyste gamepady, ale nie było chyba żadnej takiej propozycji dla Switchów. Najnowszy Afterglow Wireless Controller został przygotowany specjalnie dla drugiej generacji najnowszej konsoli Nintendo. Kosztujący 65$ kontroler wygląda super. Transparentna obudowa prezentuje wnętrze gadżetu. Zaoferowano tu choćby efektowne oświetlenie LED, którego kolory i jasność można regulować. Translucent Design to nie wszystko. Peryferium gamingowe ma joye TMR o wyższej precyzji, przycisk C dla GameChatu, spory zasięg połączenia, baterię na choćby 40h pracy, wbudowany motorek wibracyjny, mapowane przyciski i licencjonowanie od Nintendo.
7. Google usuwa GameSnack w Android Auto
Mobilne granie można definiować w różny sposób. Te dostępne w samochodzie też za takie uznaję (w końcu pozwala na grę w ruchu). Jakiś czas temu Google zaproponowało w systemie Android Auto kolekcję gier GameSnacks. Użytkownicy wersji beta tej platformy zaczęli zauważać brak tytułów w swoich systemach. Wygląda na to, iż amerykański gigant usunie gierki z Android Auto i to choćby w trybie parkowania. Bazujące na HTML5 tytuły pojawiły się na ekranach pojazdów w 2021 roku. Możliwe, iż decydują kwestie bezpieczeństwa.
8. Mario & Wario w Switch Online
W październiku katalog gier serwisu Switch Online poszerzy się o trzy kolejne propozycje. Wszystkie na SNES Super Nintendo Entertainment System). W ramach subskrypcji najciekawiej prezentuje się Mario & Wario. Wszystko z uwagi na dwie kwestie. Pierwszą z nich jest regionalny charaktery tytułu. Był dostępny tylko na terenie Japonii. W najnowszej odsłonie została przetłumaczona na język angielski. Drugą jest kompatybilność z nowymi Joy-Conami od Switcha 2, które wykorzystamy w formie myszki. Akurat ta gra jest do tego dobrze przystosowana, ponieważ należy do gatunku puzzlerów typu point-and-click. Alternatywnie powinna zadziałać na USB też zwykła myszka. Sprawdzenie Mario & Wario może być zatem dla wielu fanów japońskiej marki nie lada atrakcją. Dwie pozostały gry w rozszerzeniu biblioteki to: Bubsy in Claws Encounters of the Furred Kind i Fatal Fury Special.
9. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)
Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.
Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.
Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)
Kącik nowości na platformach chmurowych
Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).
10. Coczwartkowy update w GeForce Now
Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu sześć pozycji. Niemal same nowości, a największą z nich jest niewątpliwie Battlefield 6. Mnie cieszy też debiut Little Nightmare III. Motywuje do szybszego skończenia drugiej części.
We have a jammed-packed #GFNThursday, so it’s time to lock in.
Streaming tomorrow, @Battlefield 6 will be available to play on the cloud, and the beloved RPG @ElderScrolls III: Morrowind, plus other titles, are available to play on #GeForceNOW!
And in case you didn’t hear,… pic.twitter.com/I2TCjnnTnB
— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) October 9, 2025
- Deathground (nowość na Steam)
- King of Meat (nowość na Steam)
- Seafarer: The Ship Sim (nowość na Steam)
- Little Nightmares III (nowość na Steam)
- Battlefield 6 (nowość na Steam i w EA – zgodność z GeForce RTX 5080-ready)
- The Elder Scrolls III: Morrowind (Steam, Epic Games Store i Xbox w PC Game Pass)
11. Nowości w Xbox Cloud Gaming
Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. Październikowa aktualizacja proponuje już pierwsze propozycje. Wymieniam wyłącznie te z opcją streamingu. Serwis kosztuje teraz więcej, ale obiecane są bogatsze update’y.
— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) October 8, 2025
- Supermarket Simulator
- The Casting of Frank Stone
- Ball x Pit – od 15 października
- The Grinch: Christmas Adventures – od 15 października
- Eternal Strands– od 15 października
- Ninja Gaiden 2 Black– od 15 października
- The Grinch: Christmas Adventures– od 15 października
- Eternal Strands– od 15 października
- Ninja Gaiden 2 Black– od 15 października
- Keeper – od 17 października
- Evil West– od 17 października
- Ninja Gaiden 4 – od 21 października
- The Outer Worlds 2 – od 29 października
12. Football Manager 26 Touch w Apple Arcade
W zeszłym tygodniu informowałem, iż od 4 listopada na iOS i Androida w ramach katalogu Netflix Games pojawi się Football Manager 26 Mobile. Tego samego dnia w konkurencyjnym Apple Arcade zadebiutuje Football Manager 26 Touch. Czym różni się edycja Mobile od Touch? Jeszcze nie wiem, ale zdaje się, iż Touch działa na nowszym silniku. W obu odmianach będą jednak aktualniejsze składy i baza danych, a także futbol kobiecy oraz licencją Premier League. Manager uwzględni tez nowe tryby i dostosowanie gry do mobilnych urządzeń. Bliżej listopada postaram się mocniej zagłębić w różnice między odmianami FM26.
13. Double Dragon Trilogy w Epic Games Store
Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 16 października) w bibliotece znajdziecie Double Dragon Trilogy. Tytuł ten debiutował mobilnie aż jedenaście lat temu. Teraz został udostępniony bezpłatnie w sklepiku Epic. Oryginalnie seria beat ’em all miała swoją premierę na automatach w 1987 roku. W przeciągu kilku kolejnych lat pojawiły się jeszcze dwie „kontynuacje”. Trylogia uwzględnia oczywiście wszystkie trzy arcade’owe pozycje: Double Dragon, Double Dragon 2: The Revenge oraz Double Dragon 3: The Rosetta Stone.
14. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play
Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. W tym tygodniu nie ma żadnych oficjalnych przekazów na temat poszerzenia katalogu na abonament, ale jest jeden interesujący przeciek.
Leaker billbil_kun (dość wiarygodny w przeciekach) przekonuje, iż 21 października w PlayStation Plus pojawi się remake Silent Hill 2. Byłby to kit w ramach pakietu Extra. Śledzę losy serii Silent Hill (przymierzam się powoli do najnowszego f), więc spoglądam też na różnego rodzaju plotki dotyczące wszystkich odsłon tego popularnego survival horroru. W sieci pojawiły się sprzeczne informacje na temat DLC do Silent Hill 2. W jednych źródłach mówi się o gotowym odświeżeniu dodatku Born form Wish (pierwotnie poszerzającemu oryginał), a w innych, iż nie powstał jeszcze dubbing (info od aktorki dającej głos Marii). Jest szansa, iż w październiku coś na ten temat usłyszymy.
15. [testy] kontroler Razer Kishi V3 Pro
Wiele osób zachwalało kontrolery Kishi od Razer, więc zdecydowałem się po nie sięgnąć. Gram mobilnie sporo, więc wygodny gamepad do telefona i tabletu to niezbędnik. Sprawdziłem najnowszą generację adaptera amerykańskiej marki. Kishi V3 zaoferowano w trzech odmianach. Ja postawiłem na tą środkową, czyli Pro (jest jeszcze bazowa i Pro XL do większych tabletów). Uniwersalny kontroler na USB-C oceniałem we współpracy z Androidem (Nothing Phone (3)) i najnowszym iPhonem 17 Pro Max. Pograłem chyba we wszystkich możliwych konfiguracjach i opisałem wrażenia. Najlepiej bawiłem się w trybie chmurowym i zdalnym, a najgorzej w natywnym. To jednak nie wina Razer, bo udostępniło mnóstwo ustawień i mapowania przycisków. Po prostu twórcy gier nie przystosowują swoich tytułów do zewnętrznych kontrolerów.
Sprawdź mój test kontrolera Razer Kishi V3 Pro
16. Mobile gaming rośnie w siłę!
O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.
Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)
17. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)
Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.
Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)