Mobilne granie #221

1 tydzień temu
Zobacz też: Mobilne granie #220 – Ayaneo Pocket Air Mini (foto: Ayaneo)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • [testy] podsumowanie Razer Kishi V3 Pro
  • Dimensity 9500 i Snapdragon 8 Elite 5
  • GPD Win 5 z AMD Strix Halo na Indiegogo
  • Play Games Sidekick – Gemini Live dla graczy
  • DIY: mobilny Xbox, ale nie od Microsoftu
  • Retro Handheld Case dla Xiaomi 17 Pro Max
  • ceny Xbox Ally X i Xbox Ally
  • update EA SPORTS FC Mobile 26
  • problemy Lenovo z Legionami Go 2
  • NBA 2K26 Arcade Edition w Apple Arcade
  • The Tetris My Play Watch z grą na nadgarstek
  • OneXfly Apex z AMD Strix Halo
  • w co gram: Baby Steps (przez GeForce Now)
  • Eastern Exorcist w Epic Games Store
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. [testy] Razer Kischi V3 Pro – podsumowanie

Zamykam temat testów Kishi V3 Pro. Myślę, iż sprawdziłem kontroler w prawie wszystkich możliwych warunkach (z częścią czekam, ale niebawem je uzupełnię). Gamepad od Razer jest proponowany w uniwersalnej propozycji, ale nie ze wszystkich trybów pracy byłem zadowolony. Paradoksalnie, ta najbardziej natywna okazała się (przynajmniej w moim przypadku) najbardziej rozczarowująca. Kontroler stworzony do współpracy ze telefonami można wykorzystać natywnie, zdalnie i chmurowo i najgorzej wypadł w tym pierwszym przypadku.

Kishi V3 Pro jest bardzo wygodny, ma mnóstwo programowalnych przycisków, wygodne trzymanie, dobre wykończenie i szeroką kompatybilność. Problem w tym, iż gry w wydaniu natywnym (testowałem na Androidzie) w większości nie reagowały na kontroler. Trzeba było manualnie coś ustawiać albo bawić się w ustawienia. O wiele lepiej sprawa ma się z grą w streaminngu i przez PC Remote Play. Z GeForce Now Kishi działał bezproblemowo. Przy zdalnej rozgrywce z PC przez Cortex również. Pozostało mi jeszcze sprawdzenie, jak sprawa wygląda z iPhone’ami i iPadami mini. niedługo będę mógł to sprawdzić z iPhonem 17 Pro Max, natomiast tablet Apple planuję nabyć jakoś bliżej końca roku. Najbardziej zależy mi na większym ekranie, który Razer teraz akceptuje.

Najsilniejsze strony Razer Kishi V3 Pro:

  • uniwersalna konstrukcja (kompatybilna choćby z mniejszymi tabletami)
  • wymienne nakładki na joysticki (możliwość dopasowania rozgrywki)
  • wygodny grip (komfortowa, ergonomiczna rozgrywka)
  • dodatkowe przyciski z tyłu obudowy (z opcją ich mapowania)
  • super kooperacja z chmurowym GeForce Now
  • bardzo szerokie opcje gry mobilnej (od gier natywnych, przez emulatory, aż po grę zdalną i streaming)
  • uniwersalny launcher (Razer Nexus niczym gamingowa platforma)
  • własna aplikacja PC Remote Play do gry zdalnej z PC
  • joye z TMR (jeszcze precyzyjniejsze od tych z efektem Halla)
  • pass-through i port słuchawkowy przy graniu się przydają

Elementy do poprawy w Razer Kishi V3 Pro:

  • wymienne joye są świetne, ale są elementem podatnym na gubienie
  • współpraca wyłącznie z USB-C (z perspektywy posiadacza iPhone’a 14 Pro to wada)
  • wymienne nakładki do telefonów ograniczyły wykrywanie gamepada (w Androidzie)
  • słaba kompatybilność z natywną obsługą gier na Androida (ale to już zadanie developerów)
  • szkoda, iż nie ma tych LEDowych pasków jak w Kishi Ultra
  • spora konstrukcja (nie zmniejszymy jej już jak pierwszych Kishi)
  • dość wysoka cena (ale nie ma żadnych abonamentów)

Sprawdź mój test kontrolera Razer Kishi V3 Pro


2. Debiutują Dimensity 9500 i Snapdragon 8 Elite 5

23 i 24 września swoje premiery (nieprzypadkowo tak blisko siebie) miały nowe mobilne układy dla flagowych telefonów i tabletów. MediaTek przedstawiło chiset Dimensity 9500, a Qualcomm swojego Snapdragona 8 Elite 5. Mają to być bezpośredni rywale zasilający wiele nadchodzących telefonów z górnej półki. Ten pierwszy ma trafić do serii vivo X300 i Oppo Find X9, natomiast drugi do znacznie szerszej grupy telefonów premium: serii Honor Magic8, Xiaomi 17, nubii Z80 Ultra, czy realme GT 8 Pro i OnePlus 15. W obu chipach podrasowano wydajność, także w ramach gier. Co konkretnie?

Najciekawsze parametry układu MediaTek Dimensity 9500:

  • jako pierwszy mobilny chipset przekracza barierę 4GHz (konkretnie rdzeń Arm C1-Ultra z 4.21GHz) – ten rekord był „dzierżony” przez jeden dzień (kosztem Snapdragona)
  • układ rdzeni typu All Big Core: 1x (Arm C1-Ultra) + 3x (3.5GHz) + 4x (2.7GHz)
  • aż 37% redukcja w zużyciu energii (i choćby 55% licząc pracę rdzenia głównego)
  • szybsza pamięć masowa z 4-kanałowym UFS 4.1
  • grafika Arm G1-Ultra GPU jest o 33% szybsza i o 42% oszczędniejsza (ma 2x więcej Ray Tracingu i o 112% szybszą analizę promieni). Z interpolacją promienie są śledzone przy 120fps. Nie zabraknie wsparcia Vulkan i rozwiązań MegaLights i Nanite w ramach Unreal Engine 5

Najciekawsze parametry Qualcomm Snapdragon 8 Elite 5:

  • maksymalny zegar głównego duetu rdzeni to 4.6GHz (sześć pozostałych ma 3.62GHz)
  • Adreno GPU jest o 23% szybsze (i o 20% mniej energożerne). Ma też o 25% lepszy Ray Tracing
  • chip wspiera Unreal Engine 5 z Tile Memory Heap i Mesh Shading (oraz „konsolową jakością grafiki”)
  • zapewne w 2026 roku zobaczymy podkręconą wersje układu.

Już na jesieni zaczną pojawiać się pierwsze telefony z tymi układami. Większość w Chinach, ale niektóre model, jak np. Oppo Find X9 i Realme GT 8 Pro dotrą do Europy. Szykują się też gamingowe RedMagic w podkręconymi adekwatnościami.


3. GPD Win 5 z AMD Strix Halo na Indiegogo

O nowym Win 5 od GPD pisałem już kilka razy. W końcu maszynka wkracza do crowdfundingu, a więc pojawia się pierwsza szansa na zamówienie pierwszej na rynku PC-konsolki z nowym układem AMD Strix Halo, który normalnie kierowany jest do laptopów. Na Indiegogo urządzenie startuje od 1448$, ale jest to wariacja z procesorem AMD Ryzen AI Max 385. Za mocniejszy wariant z Ryzen AI Max+ 395 trzeba zapłacić 1650$. Na tyle wyceniany jest w tej chwili najmocniejszy z przenośnych gadżetów do grania w tytuły AAA. Dodam od razu, iż w crowdfundingu ceny i tak są okazyjne, bo finalnie urządzenia mają kosztować odpowiednio 1600 i 1850$. Realizacja planowana jest na listopada 2025. To więcej niż odpowiednik stacjonarny. Słabiej wyposażony Steam Deck z LCD można kupić już za 320$. Pierwsze testy GPS Win 5 wskazują, iż jego możliwości można porównywać z PS5 Pro.

Znalezione na Indiegogo

The strongest handheld AI MAX+ 395 GPD Win5
Delivery in Nov and Dec
The best price will be offered on Indiegogo!
Campaign is living pic.twitter.com/947XJ9kDBH

— GPD Game Consoles (@softwincn) September 25, 2025


4. Play Games Sidekick, czyli Gemini Live dla graczy

AI wkracza do gamingu na wiele sposobów. Gracze mają odczuwać jej możliwości przy optymalizowaniu grafiki, ale też pracy podzespołów. Podejrzewam, iż niedługo zaczną powstawać interesujące mody do gier, w których palce będą maczać modele Sztucznej Inteligencji. Kiedyś pewnie będziemy też świadkami gier napisanych przez AI (a przynajmniej mających duży wpływ na ich powstawanie). Aktualnie AI zaczyna służyć pomocą podczas grania. Na pewno kojarzycie już projekt Gaming Copilot od Microsoftu. Play Games Sidekick to taki jakby odpowiednik na Androida. Asystent gracza ma działać przy użyciu Gemini Live.

Najnowsza nakładka Gemini to nic innego jak nowa propozycja Google dla gamerów. Pomocnik ma oferować graczom wskazówki i porady w czasie rzeczywistym. Oczywiście w trakcie rozgrywki. W razie problemów nie trzeba już przerywać gry, by sprawdzić potrzebne informacje. Nie zawsze są to oszustwa. Ja też w wielu survivalach pytam czasem ChatuGPT, czy w danym etapie gry powinienem skupić się bardziej na jakieś sprawie lub pytam, czy w danym obszarze mam do dyspozycji wszystkie elementy potrzebne do rozwiązania zagadki (żeby nie tracić czasu w zbędne działania). Zakładam, iż taką właśnie pomoc można będzie uzyskiwać od Copilota i Gemini. Na Androidach specjalna warstwa interfejsu ma w takich sytuacjach wspomagać real time. AI może być też świetnym wsparciem podczas rozpoczynania gier, w których trzeba ogarnąć wiele opcji, by współzawodniczyć na odpowiednim poziomie. Sam jestem ciekaw, jak taka warstwa AI wpłynie na rynek gier. Może wprowadzić do zabawy wiele nowych osób, które miały problemy ze startem.

Oprócz Sidekicka w Google Play Games pojawi się kilka innych usprawnień. Google chce rozwijać mobilną platformę. Gry mają posiadać swoje profile, achievmenty i wewnętrze statystyki. Przypomnę, iż wiele gier z Androida można już odpalać na PC, więc krok wobec sklepiku jest całkiem logiczny. Czy amerykański gigant będzie jednak w stanie rywalizować ze Steam?


5. DIY: mobilny Xbox, ale nie od Microsoftu

W październiku na rynek wkraczają mobilne Xboxy, a adekwatnie xboxowe edycje ROG Ally kolejnej generacji. O wejściu Microsoftu w segment przenośnych maszynek mówiło się od dawna, więc generalnie najnowsze kroki ze współpracą z ASUSem nie były specjalnie zaskakujące. Handheld zintegrowany z platformą Xboxa może być ciekawy, ale drogi (o tym później). Nie wolicie może zbudować własnego iksa samodzielnie? Takiej próby podjął się jeden fan gamingu. Co prawda, jego propozycja jest mocno „surowa”, ale działa! James Channel skonstruował mobilnego Xboxa z oryginalnych części, taśmy klejącej i młotka. Oczywiście ten ostatni element to tylko żart. Taśmę uwzględniono na serio!


6. Retro Handheld Case dla Xiaomi 17 Pro Max

Jednym z bardziej unikatowych elementów nowych flagowców od Xiaomi jest tylna „wyspa” zintegrowana z wyświetlaczem. Xiaomi 17 Pro i 17 Pro Max otrzymały równie duży moduł, co w iPhone’ach 17 Pro, ale w całości wykorzystany przez ekran. Panel, który najwięcej frajdy sprawi miłośnikom selfie, ale nie tylko. Specjalna obudowa do nowych Androidów ma zamienić telefon w prostą konsolkę.

Xiaomi 17 Pro (foto: mi.com)

Co nowego w Retro Handheld Case? Propozycja jest efektowna i przyciągająca. Myślę, iż taki był zresztą cel Xiaomi. Pokazać gadżet wykorzystujący w nietypowy sposób unikatowy panel na tyle obudowy. Równie dobrze mogła być to podobna nakładka na fronta (a takie choćby już bywały), ale Chińczycy chcieli pokazać, iż mały wyświetlacz na „pleckach” telefonu mogą dać nieco frajdy przy prostych gierkach. Xiaomi proponuje tu choćby jakiś emulator i pewien katalog gierek. Wśród nich jest choćby Angry Birds 2. Case (jak i sama seria Xiaomi 17) jest na razie dostępna wyłącznie na terenie Chin, gdzie kosztuje ok. 40$. Ma wbudowaną baterię 200 mAh, pozwalająca na grę przez ok. 40 dni (przy 3h dziennie). Ciekawe, czy Retro Handheld Case pojawi się wraz z globalną premierą nowych flagowców Xiaomi.


7. Ceny ROG Xbox Ally X i ROG Xbox Ally

Jakiś czas temu ASUS i Microsoft ogłosiły w końcu dostępność ich wspólnej PC-konsolki. ROG Xbox Ally i ROG Xbox Ally X mają zadebiutować na rynku 16 października. Do niedawna nieznany był jednak ich cennik. Producenci kojarzeni ze światem gier odsłonili w końcu oficjalne wyceny przenośnych maszynek. Rusza przedsprzedaż, więc znane są koszty obu urządzeń. Tańsza z jednostek (ROG Xbox Ally z 16 GB RAM i 512 GB na gry) ma startować od 599$ (u nas od 2599 zł), natomiast mocniejsza (ROG Xbox Ally X z 24 GB RAM i 1 TB na gry) od 999$ (w Polsce od 3799 zł). Gdyby próbować porównywać to bazowy wariant jest droższy od Nintendo Switch 2 o 150$. Mobilny Xbox kosztuje o 100$ więcej niż Xbox Series X na start (w USA). Z kolei bezpośrednia konkurencja wygląda tak: MSI Claw 8 AI Plus (999$), a Lenovo Legion Go 2 (1349$)


8. Update EA SPORTS FC Mobile 26

25 września EA Sports (jak co roku zresztą) odświeżyła swoją piłkarską maszynkę do robienia pieniędzy. Wraz z grą na większe platformy dotarła aktualizacja tytuły mobilnego, który na iOS i Androida jest darmowy. Update do EA SPORTS FC Mobile 26 to jak zawsze upgrade warstwy graficznej, poprawki w gameplayu, nowe opcje, no i oczywiście aktualizacja składów (bazy piłkarzy grających w klubach i reprezentacjach) i koszulek (piłek, butów itd.). Wciąż z trybem H2H i Ultimate Team (w tym roku z nowym Matchmaking Lobby). Do dyspozycji będą nowe formacje 4-2-1-3 i 4-1-3-2, o które prosiła społeczność graczy.


9. Problemy z realizacjami Lenovo z Legionami Go 2

Przenośne maszynki do grania w gry z PC robią się popularniejsze, choć ja przez cały czas uważam, iż są dalekie od ideału. Taki Steam Deck zaoferował się w tym segmencie jako pierwszy i do dziś uważam go za całkiem udaną konstrukcję. „Napakowani” rywale nowszych generacji mimo imponujących parametrach już mnie tak nie przekonują (chociaż musiałbym spędzić z nimi więcej czasu). Na jesieni na rynek wejdą kolejne mocne PC-handheldy, m.in. wspomniany ROG Xbox Ally. Swoją premierę ma też Legion Go 2. Ten drugi ze sporymi problemami logistycznymi. Okazuje się, iż Lenovo musiało anulować pre-ordery, co rozwścieczyło graczy.

Lenovo zakomunikowało, ze zainteresowanie przerosło możliwości logistyczne, a to utrudnienia w realizacjach zamówień. Już 19 września firma ogłosiła, iż nie uda jej się zrealizować wszystkich zamówień z uwagi na ograniczone zapasy. Producent nie chce pobierać opłat bez pewności ich faktycznej sprzedaży w ustalonym terminie. Niby nie brzmi to zbyt dobrze, ale np. taki Media Expert przekazał mi ostatnio, iż jeżeli moje zamówienie nie dotrze na wyznaczony czas, a już za nie zapłaciłem, to zwrot może nastąpić dopiero gdy urządzenie dotrze do sklepu (czyli moja kasa jest mrożona do nie wiadomo kiedy). To ja już wolę otrzymać info, iż jest ryzyko z realizacją, niż nie mieć własnych pieniędzy przez dłuższy czas.


11. W co gram: Baby Steps (mobilnie przez GeForce Now)

Cronosa już przeszedłem. Miałem ruszyć teraz Silent Hill f, ale tytułu nie ma w katalogu GeForce Now, więc wziąłem się za inny tytuł. Tytuł w świecie gier już znany, bo przez wiele miesięcy przyciągający niemal całe środowisko graczy. 23 września na rynku zadebiutował Baby Steps. Gra bardzo osobliwa z uwagi na mechanikę. W Baby Step wcielamy się w niezdarnego Nate’a, który porusza się niczym dziecko. choćby chodzenie sprawia mu trudności. Owe chodzenie jest w tej grze motywem przewodnim. Gra jest przygodowa, ale mocno zręcznościowa, bo świat przemierzamy krok po kroku. Naprawdę trudnym kroku. Każdy z nich może mieć znaczenie, ale nogami wręcz powłóczymy.

Baby Steps to zręcznościówka dla wytrwałych.

Nasz bohater wydaje się ociężały, jakby czymś napruty. Każdą nogą i postawą ciała sterujemy oddzielnie, a teren do łatwych nie należy. Dużo gór, stopni, przepaści, wąskich przejść i wielu innych wyzwań. Normalnie byłyby niczym krajobrazowa wycieczka, ale w Baby Steps jest próbą przetrwania. Na razie mam do gry cierpliwość, ale nie wiem co będzie dalej


12. My Play Watch z Tetrisem na nadgarstek

Pół roku temu zapowiadałem na blogu nietypowy „smartwatch”. Przez ten czas na rynku pojawiły się dwie odmiany gadżetu My Play Watch. Wersja Atari 2600 i Space Invanders. Oba oferowały mini gierki (adekwatne do swoich nazw). Teraz do sprzedaży trafia kolejna wariacja. The Tetris: My Play Watch będzie dostępny od października w tej samej cenie, czyli 80$. Tym razem na nadgarstku otrzymamy możliwość gry w Tetrisa. Zegarek otrzyma pasek w motywach kultowej gry. Tytuł odpalimy na kolorowym wyświetlaczu 1.91, który oprócz gry nie wyświetli jednak żadnych powiadomień, bo nie ma opcji parowania ze telefonem.

The Tetris My Play Watch (myplaywatch.com)

Szkoda, iż nie jest to inteligentny zegarek, bo sama gierka to może za mało. Chociaż… to propozycja dla miłośników grania, więc może model w motywach klasyka dawnej epoki i spójna z nim tarczka, będą atrakcją. Wygody rozgrywki nie oceniam (sterujemy koronką). Aha, byłbym zapomniał. Warto dopisać, iż wearable przygotowano na oficjalnej licencji Tetrisa.


13. OneXfly Apex z AMD Strix Halo

Na rynek wkracza nowa generacja PC-konsolek. W tej najnowszej debiutują układy AMD Strix Halo. w tej chwili propozycji z tym chipsetem możemy wymienić na palcach jednej ręki. Do kupienia (w przedsprzedaży) jest wspomniany wcześniej GPD Win 5, a pojawi się też ONEXPLAYER X1 Mini (z Ryzen AI 9 HX 370), Super X oraz AYANEO Next 2. Niebawem zobaczymy kolejną maszynkę z tym mocnym procesorem. One Netbook rozpoczął kampanię odsłaniającą projekt OneXfly Apex. Na razie bez pełnych specyfikacji, ale już z kilkoma konkretami.

W urządzeniu pojawi się 8-calowy ekran 120Hz z VRR, nowy mini SSD, głośniczki stereo z Harman Kardon, a także podświetlenie RGB dla joyów. Handheld otrzyma konfiguracje z AMD Ryzen AI Max+ 395 (z 16 rdzeniami i 32 wątkami Zen 5 dla CPU + Radeon 8060S z 40 RDNA 3.5 GPU. Apex ma oferować 120 watt (Win 5 ma 75 watt), a to dzięki zintegrowanemu chłodzeniu cieczą. W kwestii baterii One Netbook zastosuje podobny myk do GPD. Będzie to zewnętrznie montowany battery pack. Ma on mieć 85 Wh. Łatwiej taki moduł będzie gwałtownie wymienić, no i nie będzie grzał wnętrza urządzenia.


14. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Testy gamingowe Nothing Phone (3) z kontrolerem Kishi V3 Pro.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

15. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu dwanaście pozycji. To całkiem spore poszerzenie katalogu. Zdecydowana większość to nowości, a z już wcześniej dostępnych propozycji są Alan Wake 2 i S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chornobyl w ramach działania na kartach GeForce RTX 5080. Nie ma Silent Hill f

It’s #GFNThursday and there are no objections here.

This week @MechaBREAK, Phoenix Wright @aceattorneygame Trilogy and other titles join the GeForce NOW library – what will you be playing this week?

More info here pic.twitter.com/gGwcW5VwtO

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) September 25, 2025

  • ENDLESS Legend 2 (nowość na Steam i Xbox w PC Game Pass)
  • Renown (nowość na Steam)
  • Baby Steps (nowość na Steam)
  • Aztecs: The Last Sun (nowość na Steam)
  • SWORN (nowość dla Xbox w PC Game Pass)
  • Lost Rift (nowość na Steam)
  • CloverPit (nowość na Steam)
  • Mecha BREAK (Steam)
  • Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy (Steam)
  • Predecessor (Steam)

GeForce RTX 5080-ready:

  • Alan Wake 2 (Epic Games Store)
  • S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chornobyl (Steam i Xbox w PC Game Pass)

16. Endless Legend II w Xbox Cloud Gaming

Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. W drugiej połowie września do katalogu dołącza Endless Legend II. Druga część strategii turowej od Amplitude Studios. W grze wybieramy jedną z dostępnych frakcji i toczymy wojny przy pomocy zjawisk pogodowych na planecie Saiadha. Pierwsza odsłona tytuły debiutowała ponad dziesięć lat temu. Gatunek rozgrywki to 4X („Explaore, Expand, Exploit, Exterminate”).


17. NBA 2K26 Arcade Edition w Apple Arcade

Apple zapowiedziało kolejne tytuły dla serwisu Arcade. Tym razem na październik. Już drugiego dnia miesiąca w bibliotece znajdziemy Thomas & Friends: Let’s Roll+, Dominoes: Classic Tile Game+ i Piffle+. Zdecydowanie najciekawsza propozycja dotrze jednak 16 października. Będzie to NBA 2K26 Arcade Edition. Podobnie jak w FC 26, w 2K26 zobaczymy aktualne składy, ale i kilka nowości w ramach rozgrywki. Aktualizacja zaoferuje zabawę w NBA Eras w trybie The Association, gdzie będziemy mogli prowadzić własny zespołów. Nie zabraknie też wieloosobowego MyCAREER z kilkoma modyfikacjami.


18. Eastern Exorcist w Epic Games Store

Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 2 października) w bibliotece znajdziecie Eastern Exorcist. Epic przekazuje, iż „Eastern Exorcist to side-scrollowa gra RPG akcji w pięknym, malarskim stylu przypominającym tradycyjne chińskie malowidła tworzone dzięki atramentu”. Generalnie wcielamy się w podróżnego egzorcystę w mitycznym świecie nękanym przez demony i naparzamy mieczykiem. Nie moje klimaty.


19. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. Oto kolejne wrześnuowe propozycje w serwisie Sony.

W drugiej połowie września w Game Catalog znajdą się:

  • Alan Wake II
  • Goat Simulator 3
  • Cocoon
  • The Last of Us II Remastered (Extra i Premium)

Your first look at October’s PlayStation Plus Monthly Games:

Alan Wake II
Goat Simulator 3
Cocoon pic.twitter.com/2mokQF9GWy

— PlayStation (@PlayStation) September 25, 2025


20. Mobile gaming rośnie w siłę!

Game Boy Classic

O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.

Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)


21. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)

Cuberpunk 2077 w streamingu przy wykorzystaniu kontrolera Xbox.

Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.

Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)


Idź do oryginalnego materiału