
Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.
Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.
To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:
- [testy] Razer Kishi v3 Pro z GeForce Now
- Atari Gamestation Go do retro zabawy
- Steam Deck OLED z 90fps w GeForce Now
- Nintendo pozywa Genki za makietę Switcha 2
- apka z kontrolą rodzicielską dla PlayStation
- ARM z nowymi rdzeniami C1 CPU i C1 GPU
- GameHub do emulacji PC na Androidach
- Nintendo Direct na czterdziestolecie Mario
- AYN Odin 3 – gamingowy Android na Indiegogo
- Toem: A Photo Adventure na iOS i Androida
- Xbox w samochodzie, czyli mobilnie
- Monument Vallye II w Epic Games Store
- przegląd nowości w serwisach gamingowych
1. [testy] Razer Kishi v3 Pro z GeForce Now
Kontroler gamingowy do telefona można wykorzystać na wiele sposobów, oczywiście jeżeli tylko należycie do tej bardziej zaangażowanej grupy graczy. Mam tu na myśli różne formę mobilnej gry. Ja z racji doświadczeń ze wszystkimi przenośnymi formami mam okazję wykorzystać 100% potencjału takiego gamepada (co oczywiście sprzyja samym testom). Razer Kishi V3 Pro badam we wszystkich możliwych konfiguracjach. W minionych tygodniach sprawdzałem go głównie z natywnymi produkcjami na Androida, ale mam też sporą bibliotekę na PC, co chciałem odpowiednio wykorzystać. Jak być może kojarzycie, jestem orędownikiem streamingu, więc bardzo chętnie sprawdziłem adapter w ramach cloud gamingu.
Pełne wrażenia z takiej gry na telefonie podpiętym do Kishi V3 Pro znajdziecie w pełnym teście gadżetu od Razer. Tutaj chciałem tylko (przede wszystkim) podkreślić, iż z mojej perspektywy znacznie więcej (i dłużej) korzystałem z kontrolera właśnie w ramach gry chmurowej. Launcher Nexus integruje się z aplikacją GeForce Now od Nvidia, więc praktycznie telefon zamieniłem w konsolę z tytułami AAA. Potrzebne jest tu oczywiście dobre połączenie (w terenie 5G, a w domu lepsze Wi-Fi i dobry transfer). Dobrze mieć też dobrej jakości ekran. Ja cały system ogrywam na OLED (z HDR10+ i z jasnością szczytową 4500 nitów) w Nothing Phone (3), więc na jakość obrazu nie narzekam.
Czytaj więcej: mój test gamepada Razer Kishi V3 Pro
2. Atari Gamestation Go do retro zabawy
Na styczniowych targach CES w Las Vegas pokazano nową, retro konsolę do gier z Atari. Gamestation Go zapowiedziano wtedy na trzeci kwartał roku. Niestety, jak to zwykle bywa, nastąpiło małe opóźnienie. Najnowsza data wydania maszynki została przeniesiona na październik. To już niebawem. Za sprzęt odpowiedzialne jest My Arcade, które ma licencję na Atari. Gadżet ma charakterystyczny design i motyw kolorystyczny, a także komplet przycisków do kontroli kultowych gier z Atari. Torchę upraszczając opis produktu – Go to przenośne wydanie Gamestation Pro z wgranym zestawem ponad dwustu klasycznych gier z dawnej ery.
Konsolkę przystosowano do obsługi tytułów z kilku dawnych urządzeń od Atari. Przykładowo, trackball po lewej stronie posłuży Millipede, a klawiaturka numeryczna pozycje z Atari5200 (po uruchomieniu gry od razu się podświetli). Handheld jest spory. M 7-calowy ekran 16:9 oraz joya. W urządzeniu widać port HDMI, więc spokojnie sprawdzimy wszystko również na większym ekranie telewizora. W tej opcji wygodniej będzie zmierzyć się w dwie osoby w trybie multiplayer. My Arcade miał kosztować 150$, ale będzie o 30 dolców droższy (w USA, gdzie chodzi o wyższe taryfy celne). Finalna wycena to 180$.
3. Steam Deck OLED z 90fps w GeForce Now
Kilka tygodni temu (w trakcie Gamescom) Nvidia obiecywała nowy tryb działania serwisu GeForce Now na przenośnych Steam Deck z ekranami OLED. Teraz zostaje uruchomiony. Posiadacze nowszego (choć już mającego swój czas) sprzętu Valve mogą uruchamiać tytuły w streamingu w 90 fps (co współgra z technicznymi możliwościami panelu). To wzrost z bardzo standardowych 60 fps. Serwis obiecuje w tym trybie większą oszczędność baterii (nawet do 50%) względem gry natywnej.
4. Mobilna apka z kontrolą rodzicielską dla PlayStation
Nintendo i Microsoft oferują szerszą kontrolę rodzicielską przy użyciu mobilnej aplikacji (w obu przypadkach już od ponad pięciu lat). Teraz zaległości nadrabia Sony. Japońska marka proponuje apkę na telefony (iOS/Android) do zarządzania dostępem do PlayStation. Chodzi o możliwość ograniczenia dzieciakom użycie platformy do grania w sposób zdalny. PlayStation Family app to głównie rozszerzenie wcześniej dostępnych funkcji w tym zakresie, choć są też nowe opcje. Wśród znanych ustawień są te związane z limitami czasowymi, raporty z aktywności (dzienny i tygodniowych), czy filtr na wydatki i content. Z poziomu telefona opiekunowie mogą też skonfigurować prywatność w ramach funkcji społecznościowych. Apka oferuje też powiadomienia na temat aktywności dzieci przy konsoli. W tym formacie można zareagować na prośby o wydłużenie zabawy, co będzie dla obu stron bardzo wygodne.
5. Nintendo pozywa Genki za makietę Switcha 2
Nintendo jest przez graczy bardzo lubiane, ale piraci nie mają z japońską marką łatwo. Gigant z Kioto prowadzi agresywną walkę z piractwem. Okazuje się, iż walczy nie tylko z środowiskiem hackerów, ale i firmami produkującymi gamingowe akcesoria. Producent Switchów pozwał Genki za pokazanie na styczniowych targach CES makiety niezaprezentowanej jeszcze w całości konsoli nowej generacji. Marka na demonstrowała na wydruku 3D swoje akcesoria. Warto tu dopisać, iż Genki w wydruku zastosowało logotyp Nintendo, wiec prawdopodobnie to rozjuszyło Japończyków najbardziej. Nintendo zablokowało też stosowanie podobnego nazewnictwa do swoich oficjalnych produktów. Genki promowało swoje wyroby jeszcze przed oficjalną premierą Switcha 2.
Nie podano kwot ugody, a Genki nie wyjaśniło, skąd przed premierą miał rozmiarówki Switcha drugiej generacji. Kroki Nintendo mają pokazać innym producentom akcesoriów, by nie stosowały podobnych manewrów.
6. ARM z nowymi rdzeniami C1 CPU i C1 GPU
Teraz trochę o układach, ale obiecuję, iż samo mięso. ARM zapowiedział nową generację rdzeni dla mobilnych chipsetów. Przedstawię trochę informacji na temat potencjału następców Cortexów, bo zdradzają możliwości przyszłych telefonów również w trybie gamingowym. Nowa generacja CPU i GPU to układy C1. Zastosowano rebranding, który może wskazywać na przełomowe ulepszenia. W sekcji mobilnej chipy otrzymały subsystemowe oznaczenia Lumex. Największymi ulepszeniami w ramach nowych układów mają być AI oraz śledzenie promieni.
Nowe rdzenie C1 są pierwszymi w architekturze ARMv9.3. Wszystkie wspierają Scalable Matrix Extension 2 (SME2), czyli akcelerację AI i wydajniejsze dekodowanie video w HDR (o 10% oszczędniejsze). Poszczególne wariacje są odpowiednio mocniejsze od poprzedników. Flagowe z aż o 35% mniejszymi gabarytami. ARM przy okazji prezentacji rdzeni podkreśliło, iż według ostatnich badań, aż 83% graczy deklaruje również zabawę mobilną, a firmie udało się dotąd sprzedaż ponad 12 miliardów GPU. Układ ARM Mali G1-Ultra ma wspierać Ray Tracing Unit (RTUv2) z aż dwukrotnie lepszym śledzeniem promieni niż poprzednik. Do tego frame rate jest o 40% wyższy, a i optymalizacja pracy chipa efektywniejsza. Nie zabraknie tu też zgodności z Accuracy Super Resolution (ASR), które jest odpowiednikiem DLSS od konkurencji. Współgra to oczywiście Unreal Engine 5.
ARM nie podało, kiedy pojawią się na rynku telefony z nowymi rdzeniami, ale spodziewam się ich m.in. w Snapdragonach 8 Elite 2 (lub jakkolwiek będzie się nazywał). Jesień będzie ciekawa, a gamingowe możliwości telefonów podniosą się.
7. GameHub do emulacji PC na Androidach
GameSir zaktualizował GameHub do wersji 5.0, czym umożliwił synchronizację emulatora PC z katalogiem Steam i poprawki stabilności. Platforma na Androida służy do uruchamiania gier z kompów na mobilnych urządzeniach. Działają tu m.in. zapisy stanów gry, co pozwala na kontynuowanie grania na różnych urządzeniach (z PC na telefonach i odwrotnie). Oprogramowanie pozwala na instalowanie kopii gier ze Steama na telefonach z Androidami. Jeszcze narzędzia nie testowałem, ale chyba trzeba będzie sprawdzić. Stany gier synchronizują się też między Steam Deckiem a Androidem, więc brzmi ciekawie. Interesuje mnie jednak, jak z wydajnością zabawy. Przypomnę, iż GameSir oferuje gamepady i akcesoria gamingowe.
8. Nintendo Direct na bogato! 40 lat Mario!
Nintendo przeprowadziło kolejną prezentację w ramach Direct. Okazja nie byle jaka, bo czterdziestolecie maskotki japońskiego giganta, czyli słynnego na cały glob Mario. Podczas zeszłotygodniowego streamu nowości, przedstawiono propozycje nie tylko z popularnym hydraulikiem, ale też inne interesujące tytuły. Po pierwsze, pojawił się zwiastun (a raczej teaser) drugiej części filmu animowanego. The Super Mario Galaxy Movie zdradza, gdzie będzie działa się akcja kontynuacji. Dobry kierunek, bo platformery w kosmosie były bardzo dobre. Poniżej załączam zwiastuny najciekawszych premier.
Myślę, iż najbardziej zaskakujące ogłoszenie dotyczyło dodania kolejnego emulatora. Tym razem w ramach droższego Switch Online + Expansion Pack pojawi się Virtual Boy! Ta maszynka z 1996 roku była bardzo odważnym projektem stacjonarnego headsetu z trybem 3D. Tytułów za wielu na tą platformę nie było, ale zawsze fajnie je sprawdzić, zwłaszcza, iż gadżet wykorzysta w konstrukcji ekran Switcha 2, a więc zasymuluje efekty dawnego sprzętu. Nintendo zaoferuje 22 produkcje, choć nie wiem czy wszystkie od razu. Oryginalną replikę Nintendo zaproponuje za 100$, a kartonowy odpowiednik za 25$. To wszystko jednak dopiero w lutym 2026.
Nie będę się zbytnio rozpisywał na temat każdego tytułu. Jedziemy z listą i trailerami. W najbliższym czasie na Nintendo Switch 2 pojawią się:
- pierwszy DLC do Donkey Kong Bananza (nowe wyzwania i tryb Emerald Rush)
- Mario Tennis Fever (nowa odsłona, ostatnia „Ace” debiutowała w 2018) – luty 2026
- Yoshi and the Mysterious Book (nowa odsłona platformera) – wiosna 2026
- Super Mario Bros. Wonder Switch 2 Eidition (nowe tryby multiplayer)
- Metroid Prime 4: Beyond (najnowsze wydanie strzelanki z Samus) – 4 grudnia
- Resident Evil 9: Requiem (survival horror trafi też na Switch) – luty 2026
- Final Fantasy VII Remake (odświeżona wersja gry z DLC) – 22 stycznia 2026
- Pokémon Pokopia (nowe wydanie w stylu Minecrafta) – 2026
9. AYN Odin 3 ze Snapdragonem nowej generacji
AYN Technologies proponuje w ostatnim czasie dwie nowe konsolki. Jedna z nich trafiła właśnie do crowdfundingu. Odin trzeciej generacji to gamingowy handheld z jednym z nowszych chipsetów Qualcomm. Premiera poprzednika miała miejsce w 2023 roku, więc to najwyższy czas na nowszą generację. Konstrukcja przypomina poprzednika, ale w środku zyskała udoskonalenia.
AYN Odin 3 działa na Snapdragonie 8 Elite, czyli jeszcze aktualnym flagowcem Qualcomm (choć już we wrześniu prezentacja nowej generacji). Maszynka ma oferować ekran OLED (1920 x 1080) 6″ z odświeżaniem 120Hz, system Android, asymetryczny rozstaw joyów, aktywne chłodzenie, podświetlenie RGB i kilka konfiguracji pamięci. W opcji entry level będzie to 8/128GB, a w topowym – 24 GB/1TB. Poprzednik działał na słabszych chipie, panelu IPS LCD i był grubszy/cięższy. Nowszy jest też Android, bo w wydaniu 15. generacji, a bateria ma szybkie ładowanie 60W
- Cena w crowdfundingu: od 299$ (finalnie 349$)
- Premiera: listopad 2025
- Wyróżnienie za: całkiem niezłą wycenę (szczególnie w fazie kampanii)
- Znalezione na: Indiegogo
10. Toem: A Photo Adventure na iOS i Androida
Pod koniec października na iOS i Androida zadebiutuje interesująca i bardzo oryginalna przygodówka. Toem: A Photo Adventure, jak sama nazwa sugeruje, będzie tytułem bazującym na fotografowaniu. Nie jest to propozycja nowa, bo na PC i konsolach miała swoją premierę już w 2021 roku, ale na telefonach i tabletów bez opcji streamingowych dostępna nie była. Rozgrywka jest bez kolorów, ale dzięki temu ma swój klimat. W grze wcielamy się w amatora fotografii, który w trakcie podróży, a jakże, pstryka fotkę za fotką. W ten sposób rozwiązując napotkane przygody.
11. Xbox w samochodach, czyli też mobilnie
Wiem, iż auto to nie dom (choć są takowe na kółkach), ale właśnie w przeglądach poświęconych inteligentnym domom lubię czasem wrzucić nowinki odnośnie pojazdów (które stoją w naszych garażach, a to już niczym dom ). Kojarzycie ogromny ekran w Teslach, na którym można m.in. grać w gry? Microsoft dzięki współpracy z LG chce zaoferować w samochodach opcję gry na Xboxach. Potwierdzałoby to strategię Play Anywhere, którą amerykański gigant stara się wdrażać już od kilku lat. W tytuły na Xboxa mamy grać gdziekolwiek, więc czemu nie w aucie?
Projekt wystartuje w Kiach EV3, które działają na Automotive Content Platform od LG. To właśnie partnerstwo Microsoftu z Koreańczykami ma dać szansę uruchomić gry w ramach Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowego dostępu do katalogu Xboxa. W tej chwili jeszcze wyłącznie w obrębie najdroższego pakietu Xbox Game Pass Ultimate, ale przypomnę, iż marka planuje niebawem ofertę streamingu też w pozostałych dwóch opcjach abonamentu (Core i Standard). W EV3 uruchomimy aplikację Xboxa i będzie oczywiście oferowana wyłącznie pasażerom. Automotive Content Platform działa bezpośrednio na webOS, które LG oferuje na swoich smart telewizorach od wielu lat. Opcja gry ma dotrzeć tez do modeli Kia EV4 i EV5 oraz nowej Sportage.
12. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)
Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.
Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.
Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)
Kącik nowości na platformach chmurowych
Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).
13. Coczwartkowy update w GeForce Now
Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu tylko trzy pozycje, ale i zapowiadany w sierpniu zastrzyk mocy przez karty graficzne GeForce 5080. Baza gier nie rozszerzyła się mocno, ale jakość obrazu we wszystkich tytułach w bibliotece GFN, już tak. Niewątpliwym hitem minionego tygodnia był oczywiście Borderlands w czwartej odsłonie.
#BlackwellonGFN rollout is underway!
This #GFNThursday (or should we say Wednesday), we’re celebrating Blackwell coming to GeForce NOW with @CarterPC joining us here at NVIDIA, an exclusive @Borderlands bundle, new games, and more!
Join the celebration… pic.twitter.com/9GBBFQaj9o
— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) September 10, 2025
- Firefighting Simulator: Ignite (nowość na Steam)
- Borderlands 4 (nowość na Steam i Epic Games Store)
- Professional Fishing 2 (nowość na Steam)
14. Monument Valley II w Epic Games Store
Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 18 września) w bibliotece znajdziecie kontynuację bardzo lubianej przeze mnie serii Monument Valley. Druga część tej logiczno-wizualnej gry nie wnosi wielu nowych mechanizmów, ale prowadzi w dalszą przygodę. Poza tym za darmo, a to uczciwa cena
Monument Valley debiutowało w 2014 roku. Przeszedłem ją niedługo po premierze na Androidy. Schemat zabawy jest bardzo prosty do zrozumienia, natomiast nie zawsze łatwy do przejścia. Tytuł bazuje bowiem na manipulowaniu perspektywą i odszukiwania ukrytych dróg. Wszystko przez obracanie malowniczymi budowlami. Zabawa w sam raz na telefon lub tablet. Poziomy nie są długie, więc idealne na grę w podróży.
15. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play
Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. Oto kolejne wrześniowe propozycje w serwisie Sony.
Od szesnastego września w Game Catalog znajdą się:
- WWE 2K25 | PS5, PS4
- Persona 5 Tactica | PS5, PS4
- Green Hell | PS5, PS4
- Fate/Samurai Remnant | PS5, PS4
- Crow Country | PS5, PS4
- The Invincible | PS5
- Conscript | PS5
- Legacy of Kain: Defiance | PS5, PS4 (PREMIUM)
16. Mobile gaming rośnie w siłę!
O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.
Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)
17. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)
Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.
Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)