
Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.
Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.
To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:
- testuję adapter Razer Kishi V3 Pro z Androidem
- AYANEO Pocket DS już w crowdfundingu
- Steam Deck OLED z 90fps w GeForce Now
- Chromatic Game Boy z Tetrisem w multi
- Xbox Ally dopiero od 16 października
- Handheld Compatibility Program dla Xbox Ally
- dwuekranowy AYN Thor z Androidem
- Samsung Mobile Cloud Gaming Platform w Europie
- Abxylute 3D One – handheld z ekranem 3D
- Abxylute Snap On Mobile Gamepad
- Nintendo Direct dla Kirby Air Riders
- Timelie na iOS i Androida
- Włóczykij: Melodia Doliny Muminków mobilnie
- Strange Horticulture w Epic Games Store
- przegląd nowości w serwisach gamingowych
1. [testy] Razer Kishi V3 Pro z Androidem
Już dawno chciałem sprawdzić najnowszą generację gamepadów do telefonów od Razer, ale pech chciał, iż mój pierwszy w życiu iPhone był też ostatnim z portem Lightning… Od piętnastej generacji Apple oferuje już USB-C, a seria adapterów Kishi V3 jak na złość wykluczyła mnie z potencjalnej grupy klienckiej Wciąż bardzo mocny telefon, ale bez szans wykorzystania potencjału we współpracy z coraz szerszą ofertą akcesoriów na USB-C. Całe szczęście, w moje ręce trafił flagowy Android, więc teoretycznie po problemie. W najbliższych tygodniach spodziewajcie się uwag na temat kontrolera Razer Kishi V3 Pro we współpracy z telefonem Nothing Phone (3).
Póki co krótka zapowiedź, bo potrzebuję przynajmniej kilku sesji z kilkoma różnymi tytułami, no i chwili na sprawdzenie narzędzi Razer PC Remote Play, pozwalających na zdalną grę przy aplikacji klienckiej na komputery. W przyszłym tygodniu ocenię wrażenia z budowy, jakości i usprawnień hardware’owych, które marka poczyniła względem trzeciego podejścia do tematu telefonowych gamepadów.
2. AYANEO Pocket DS – gamingowy Android z dwoma ekranami (crowdfunding)
Ayaneo przedstawiło ostatnio plany wydawnicze na najbliższe miesiące. Część z nowości udało się choćby na początku sierpnia zaprezentować w trakcie Chinajoy 2025. Jednym z nadchodzących handheldów nowej oferty będzie drugi wariant z linii dwuekranowych DS. Tym razem pracujący na Androidzie. Sprzęt trafił w końcu do crowdfundingu, gdzie można go zamówić ze sporą zniżką.
Pocket DS ma pracować na procesorze Snapdragon. Oba ekrany oferują spore przekątne, co pozwoli na grę w wiele bardzo różnorodnych tytułów. Jasnym jest, iż większość potencjalnych klientów liczy tu na kompatybilność z emulacją platformy Nintendo DS. Ayaneo reklamuje sprzęt jako pierwszego dwuekranowego Androida, ale Microsoft już kiedyś proponował ten system w składanej konstrukcji z dwoma wyświetlaczami. Surface Duo miał choćby dedykowany grom tryb w podobnym do DS formacie. Brakowało mu jednak wygodnych przycisków.
- Cena w crowdfundingu: od 399$ (finalnie 519$)
- Premiera: październik 2025
- Wyróżnienie za: gamingowy Android z podwójnym ekranem
- Znalezione na: Indiegogo
3. Steam Deck OLED z 90fps w GeForce Now
W trakcie sierpniowego Gamescom 2025 Valve ogłosił sporo nowości w ramach usług GeForce Now, m.in. wsparcie nowymi kartami RTX 5080, dzięki którym zwiększyły się możliwości jakościowe chmurowej gry. Najnowsze karty graficzne są teraz wykorzystywane w serwerach marki, dając przy okazji zastrzyk mocy na przeróżnych ekranach. O natywnym wsparciu 5K na nowych telewizorach LG OLED bez potrzeby stosowania aplikacji dla platformy GFN pisałem w przeglądzie smartdomowych nowości. Tutaj o innym podbiciu – strumieniowaniu gier w 90 fps na przenośnych Steam Deckach OLED. Od września płynność gier odpalanych w chmurze ma wzrosnąć z 60 do 90 klatek na sekundę. Będzie to pasowało do 90-hertzowych paneli tej wersji handhelda. Twórcy obiecują też większą oszczędność baterii (nawet do 50%). Nie zapominajmy o nowym pakiecie gier w ramach katalogu GeForce Now.
4. Chromatic Game Boy z Tetrisem w multi (Cart Clinic)
Chromatic od RetroMod to retro konsolki przypominające Game Boye, uruchamiające gry w formacie klasycznych cartridge’ów. Kosztujący aż 220€ gadżet (w pakiecie z grą) otrzymał właśnie interesujący upgrade. Pojawia się aktualizacja firmware’u przez Cart Clinic, dzięki której można pograć w Tetrisa w ramach pojedynku multiplayer Battle Mode z dodatkowymi utrudnieniami znanymi z oryginalnej produkcji. Już wcześniej konsolki można było wykorzystać do gry 1 na 1 przez opcjonalny kabelek Link Cable, ale brakowało lubianej wśród fanów Tetrisa walki z dodatkowymi utrudnieniami, czyli wpływaniem na stosy klocków przeciwnika (uwolnienie linii na naszym ekranie przenosiło ją do przeciwnika). Aż dziw bierze, iż nie było tego trybu w Chromaticach od początku.
5. ROG Xbox Ally dopiero od 16 października (Gamescom 2025)
Dwa miesiące temu Xbox wspólnie z ASUSem ogłosiły xboxowe edycje nowych PC-handheldów – drugą generację dwóch modeli serii Ally. W końcu podano jej dostępność. Przystosowaną i lepiej zoptymalizowaną konsolkę z Windowsem będzie można kupić w wybranych regionach świata od 16 października. Niestety, wciąż nie zdradzono cennika. Nie są też znane daty uruchomienia przedsprzedaży. Wiemy już chociaż, kiedy spodziewać się debiutu. Informacje te podano w trakcie sierpniowych Gamescom 2025. Do wyboru mają być odmiany ROG Xbox Ally i ROG Xbox Ally X.
Przypomnę możliwości nadchodzących gadżetów. ROG Xbox Ally X (ten mocniejszy) będzie pracował na układzie AMD Ryzen Z2 Extreme i 24 GB RAM (LPDDR5X 8000MHz) i 1 TB na dane, natomiast ROG Xbox Ally na AMD Ryzen Z2 A z 16 GB RAM (LPDDR5X 6400MHz) i 512 GB na dane. Oba otrzymały ten sam design ze zmodyfikowaną o gripy konstrukcją. Ma on bardziej nawiązywać do Xbox Wireless Controllerów. Układ przycisków przypomina poprzednie generacje ROG, ale z motywami Xboxa (i specjalnym przyciskiem dla serwisu). W bardziej bazowym Ally widzę triggery z efektem Halla, a w mocniejszym Ally X są impulsowe. Reszta specyfikacji już bez większych różnic: ekran LCD 120Hz (1080p) o przekątnej 7 cali z FreeSync Premium (szkoda, iż nie OLED). Są po dwa porty USB-C (USB 3.2 Gen 2 w Ally i USB4 w Ally X). Nie zabrakło slotu na microSD i portu słuchawkowego. Za łączność odpowiada Wi-Fi 6E i Bluetooth 5.4. Baterie to odpowiednio 60 i 80Wh.
Teraz chwila dla oprogramowania, bo pewnie każdy narzekał na Windowsa we wcześniejszych PC-konsolkach (różnych marek). ROG Xbox Ally musiał podejść do tematu rozwojowo. W handheldach zaproponowano odpowiednio przystosowaną do sprzętu wersję Windowsa – taką z pełnoekranowym Xboxem. Odcięto zbędne procesy w tle i przekierowano uwagę zasobów na gamingu. Na pokładzie pojawią się sklepiki Microsoft Store, ale też Steam i Epic Games. Pojawi się choćby program dopasowania gier w stylu weryfikacji Steam Decka. Wspomniano też o usłudze Gaming Copilot oraz Xbox Game Pass (na nieznany okres). Na ten moment mogą podać jedynie cennik poprzedników. ROG Ally X (z 2024) roku kosztuje 800$, a ROG Ally (z 2023) – 500$. Rynek przewiduje, iż te koszty urosną odpowiednio do ok. 900 i 650$.
6. Handheld Compatibility Program dla Xbox Ally
Dość jasnym było, iż wejście z marką Xbox w świat handheldów musi oznaczać optymalizację Windowsa i głębsze poprawki systemu pod kątem mobilnej gry. Wraz z datą realizacji ROG Xbox Ally zapowiedziano też tzw. Handheld Compatybility Program, który ma gwarantować posiadaczom przenośnych konsolek zgodność z konkretnymi tytułami, czyli innymi słowy – obiecywać odpowiednie działanie na PC-konsolkach. Coś podobnego oferuje Valve w ramach Steam Deck Verified. Program ma promować tytuły, które są przez twórców optymalizowane pod mobilny sprzęt. Microsoft przekazało, iż weryfikacja obejmie tysiące gier. Celem jest zapewnienie odpowiedniej jakości zabawy w wydaniu na mniejsze ekrany bez konieczności większych zmian w ustawieniach sprzętu.
Oznaczenie zgodności „Handheld Optimized” ma być widoczne bezpośrednio w bibliotece gier. Microsoft będzie chciało pod tym względem współpracować ze studiami i developerami gier, m.in. w ramach Windows Performance Fit. To nie wszystko. Microsoft przedstawił też nową technologię, w której wgrywanie shaderów może być choćby o 85% szybsze. Advanced Shader Delivery (ASD) ma zadebiutować w ROG Xbox Ally przez integrację z DirectX. Temat będzie startował od handheldów, ale ma dotrzeć też na inne platformy.
7. Dwuekranowy AYN Thor z Androidem
Dwuekranowe Nintendo DS miały swój świetny okres, ale dzisiaj wszystkie laury zbierają Switche. Nie ma już japońskich konsol w zamykanym formacie w oficjalnej sprzedaży, więc jeżeli chcemy poczuć klimat tamtej ery, musimy kierować wzrok w stronę retro gadżetów. Ostatnio ten nietypowy w tej chwili format handheldów adaptuje kilka marek. AYANEO uruchomiło niedawno zbiórkę dla Androida w edycji Pocket DS, a teraz swojego rywala przedstawia AYN. Thor to bardzo podobny sprzęt. Też z panelami OLED i Snadpragonem na pokładzie.
AYN Thor przygotował urządzenie z 6-calowym ekranem OLED 120Hz w klapce i opcję dopasowania różnych funkcji i kontroli gier przy pomocy drugiego wyświetlacza w trzymanej podstawie. Ten drugi panel ma OLED 3.92″, ale już w słabszym odświeżaniu 60Hz. Do wyboru będą dwie edycje maszynki. Entry-level ze Snapdragonem 865 (flagowym układem Qualcomm z 2020 roku) lub w mocniejsze ze Snapdragonem 8 Gen 2 (podobnie jak przy 865, ale nieco świeższym, bo z 2022 roku). Oba spokojnie pociągną większość gier na platformie Google. Na ten moment zdradzono jeszcze pojemność baterii, która ma mieć 6000 mAh. Marka przedstawia parametry etapowo, więc pewnie kolejne poznamy w następnych tygodniach. Cenę określono na 259$ (aktualnie ze zniżką 10$).
8. Samsung Mobile Cloud Gaming Platform w Europie
W zeszłym roku informowałem o nowej platformie gamingowej Samsunga – mobilnym serwisie chmurowym dla przenośnych Galaxy (debiutował w USA). Mobile Cloud Gaming Platform w ramach Samsung Gaming Hub dociera właśnie na Stary Kontynent. Koreańska firma uruchamia te usługi w Europie. Na początek z bety skorzystają obywatele Wielkiej Brytanii i Niemiec. Serwis ten służy do strumieniowania mobilnych gier, czyli ich natychmiastowe odpalanie, brak konieczności instalacji (zajmowania miejsca na telefonie lub tablecie). Przy okazji odświeżono też sam hub, które teraz ma być bardziej społecznościowy i personalizowany (pod ulubione gatunki).
9. Abxylute 3D One – handheld z ekranem 3D
Pamiętacie prototypowy projekt bardzo nietypowego handhelda z wyświetlaczem 3D bez okularów, o którym pisałem przy okazji przeglądu styczniowych nowości z targów CES w Las Vegas? Urządzenie było tam demonstrowane przez Tencent, które szukało partnera do masowej produkcji urządzenia. Produkcją elektroniki zajmie się Abxylute, czyli marka dostarczająca chmurowe gadżety i gamingowe akcesoria (w zeszłym roku komunikowałem się z nimi przez Kickstartera, ale olali i przestali odpisywać – gratuluję PR…). Na rynek wejdzie niedługo Abxylute 3D One, ogromny „handheld” z odpinanymi kontrolerami, klawiaturką QWERTY, trybem laptopa i tabletu oraz oczywiście efektami 3D bez potrzeby stosowania specjalnych okularów.
Abxylute podjął się interesującego wyzwania, bowiem kosztujący aż 1700$ sprzęt projektowany przez Tencent Games wspólnie z Intelem jest naprawdę bardzo nietypowy i odważny. Segment mobilnych jednostek do grania jest coraz bardziej konkurencyjny, więc ten krok należy oceniać jako próbę wyróżnienia na tle „nudnej” oferty rywali. Na pewno przewagą tej propozycji jest większa uniwersalność konstrukcji poprzez wykorzystanie klawiatury i trybu tabletu, a nie tylko samych gier. 11-calowy wyświetlacz jest wystarczająco duży, by sprostać obsłudze normalnych aplikacji. Wydanie aż 1700 dolców staje się wtedy znośniejsze.
Abxylute 3D One oferuje śledzenie oczu w ramach generowania efektów 3D. Na pokładzie układ Intel Lunar Lake, 32 GB RAM (LPDDR5X). Ekran ma oczywiście swoją nóżkę i odświeżaniem 120Hz. Trójwymiarowe rozwiązania mają działać w około 50 tytułach dostępnych w Steam. 3D można też wykorzystać poza grami, m.in. do przeróbek obrazu i video na format z głębią. W sieci znalazłem ciekawą uwagę na temat wyrobu Abxylute. Łączy on cechy Acera Nitro Blaze 11 (1100$) i laptopa ASUS ProArt StudioBook 16 (2000$), wypośrodkowując koszty między nimi. Pytanie zasadnicze jest jednak jedno – czy tak duża jednostka będzie wygodna w grze mobilnej? Pierwszy chętni dowiedzą się na przełomie września i października.
10. Abxylute Snap On Mobile Gamepad
W trakcie prezentacji na Discordzie marka Abxylute zapowiedziała też plany wobec innych nadchodzących urządzeń. Bardzo ciekawie wyglądał telefonowy adapter, który konstrukcyjnie przypomina LG Wing (Androida z obrotowym wyświetlaczem). Adapter ma format Game Boya, natomiast mocowanie telefona wertykalne. Ma być alternatywą dla większość innych przystawek telefonicznych, które oferują głównie układ poziomy (typowo konsolowy). Orientacja typu landscape w połączeniu z wertykalnym spodem z przyciskami ma dać wygodę przy wielu różnorodnych grach. Moduł jest odpinany, bo działa na Bluetooth. Ma też magnetyczne mocowanie MagSafe. Abxylute planuje realizację projektu w październiku. Na razie nie wiadomo jeszcze w jakiej cenie i czy w bezpośredniej sprzedaży, czy może w ramach crowdfundingowej zbiórki. Dowiemy się pewnie w najbliższych tygodniach.
11. Nintendo Direct dla Kirby Air Riders
Już w listopadzie na Nintendo Switch 2 pojawi się kolejny exclusive z dobrze kojarzoną z japońskimi konsolami serią gier. 20 listopada zadebiutuje Kirby Air Riders, w której popularna różowa kulka będzie się ścigać (w stylu Mario Karta). Tytułowi poświęcono w zeszłym tygodniu cały Direct – 45 minut prezentacji gameplay i trybów gry. Warto zauważyć, iż przy tworzeniu tytułu brał udział sam Masahiro Sakurai, czyli ojciec rozpoznawalnego na całym świecie platformera z Kirby w roli głównej. Grę przygotowało studio Sora wspólnie z Bandai Namco. Gra ma bazować na odpowiedniku z Game Cube’a z 2003 roku, ale w zmodernizowanej odsłonie. Na Switchach 2 do wyboru będzie więcej kierowców (a co za tym idzie również pojazdów). Na trasach będzie się pojedynkować też więcej postaci, bo do aż ośmiu (w bezprzewodowym multi lokalnie) i do szesnastu (online). Pod koniec sierpnia dostępne ma być demko gry.
12. Timelie na iOS i Androida
W 2020 roku zadebiutowała gra Timelie. Ten przygodowo-logiczny tytuł dociera teraz na mobilne platformy z iOS i Androidem. Na razie widzę go w sklepikach w trybie przedsprzedaży. Fabułę osadzono w niedalekiej przyszłości, gdzie główna bohaterka próbując uciec z tajemniczego laboratorium musi unikać zagrażających jej życiu robotów. Pokonywanie poziomów polega na manipulowaniu czasem, za pomocą którego możemy przewidywać ruchy przeciwników, a więc zaplanować przejście levelu. Premierę wyznaczono na okolice połowy listopada. Pierwszy etap będzie bezpłatny, by móc zapoznać się z rozgrywką. Za resztę trzeba będzie zapłacić. Na razie nie znam ceny.
13. Zwiastun Pokémon Legends: Z-A
The Pokemon Company i Nintendo pokazały najnowszy zwiastun dla nadchodzącego Pokemon Legends: Z-A na Nintendo Switch 2. Klimatyczny trailer (trochę nawiązujący do popularnych survival horrorów) pokazuje nadchodzące tryby walk, m.in. Z-A Battle Club, gdzie pojedynkuje się aż czterech trenerów w tym samym czasie. 3-minutowe bitwy pozwolą zebrać kilka stworków zbierając punkty. Strata własnych resetuje walkę i pozwala na rozpoczęcie kolejnej. Jest to system działający w czasie rzeczywistym, a nie typowo turowym. Pokemony mają w nim własne ruchy i akcje, więc elementów strategii nie zabraknie (przez sposoby dobierania stworków). Nowością jest też tryb rankingowy Ranked Battles, gdzie rywalizacja jest globalna i pozwala na awanse (oczywiście od rangi Z do A). Nie zabraknie też prywatnych walk, np. ze znajomymi. Nintendo obiecuje, iż w multi otrzymamy opcje lokalne, jak i online. Cieszy fakt, iż w Link Battles będzie można rywalizować między obiema generacjami Switcha. Premierę gry wyznaczono na 16 października.
14. Włóczykij: Melodia Doliny Muminków na iOS i Androida
Któż nie lubi Muminków? W animacji (no i fińskiej serii książek) każdy mógł odnaleźć postać, z którą się utożsamia. Muminki miały choćby swoje komiksy, filmy, no i oczywiście gry. Jedna z nich debiutowała w zeszłym roku m.in. na Nintendo Switche. Teraz Włóczykij: Melodia Doliny Muminków dociera też na iOS oraz Androida. Najnowsza propozycja z uniwersum skupia się na losach tytułowego Włóczykija. Jest to gatunek przygodowy, w którym zadaniem głównego bohatera jest odnalezienie zaginionego przyjaciela Muminka. W trakcie przemierzania doliny i okolic do rozwiązania będzie trochę zagadek. Początek gry jest bezpłatny, natomiast dostęp do całości wymaga opłaty ok. 40 zł.
15. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)
Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.
Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.
Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)
Kącik nowości na platformach chmurowych
Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).
16. Coczwartkowy update w GeForce Now
Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu trzynaście pozycji. Tylko kilka nowości, ale ogólnie większa paczka propozycji. Wcześniej przedstawiłem plany marki odnośnie GFN, potwierdzające, iż serwis streamingowy wciąż będzie rozwijany.
This #GFNThursday is packed with news and goodies:
NVIDIA Blackwell RTX is coming to GeForce NOW
Introducing Install-to-Play
#BlackwellonGFN Sweepstakes
𝗕𝗜𝗚 games coming soon
More announcements here: pic.twitter.com/DmCD4B62OJ
— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) August 21, 2025
- Stick It to the Stickman (nowość na Steam)
- Blacksmith Master (nowość na Xbox w PC Game Pass)
- VOID/BREAKER (nowość na Steam i Xbox w PC Game Pass)
- The Rogue Prince of Persia (nowość w Ubisoft)
- Funko Fusion (Steam)
- Total War: MEDIEVAL II – Definitive Edition (Steam)
- Total War: ATTILA (Steam)
- A Total War Saga: Troy (Steam)
- Total War: NAPOLEON – Definitive Edition (Steam)
- Total War: EMPIRE – Definitive Edition (Steam)
- Total War: PHARAOH DYNASTIES (Steam)
- Total War: ROME REMASTERED (Steam)
- Total War: SHOGUN 2 (Steam)
17. Nowości w Xbox Cloud Gaming
Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. Pod koniec sierpnia amerykański gigant proponuje w swojej bazie The Rogue Prince of Persia, czyli najnowszą odsłonę popularnej serii – trochę nawiązującą do korzeni, gdy książę pokonywał lochy zamków w 2D. Najnowsza platformówka to wciąż gra akcji. Tym razem generowana w 2.5D i z elementami roguelike. Książę Ktezyfonu zmierzy się z Hunami, a z pomocą przyjdą mu opcje manipulacji czasem (trochę jak w filmie o podtytule „Piaski czasu”. Tę grę, podobnie jak przez GeForce Now, można odpalić chmurowo.
18. Strange Horticulture w Epic Games Store
Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 28 sierpnia) w bibliotece znajdziecie Strange Horticulture. W tej grze wcielamy się w ogrodnika i jednocześnie właściciela tytułowego sklepu z zielenią. W miasteczku dochodzi do tajemniczych okultystycznych sabatów. W trakcie przemierzania lokacji odkrywamy wiedzę związaną z roślinami służącymi do uzyskiwania konkretnych efektów, wpływających na pokonywanie niebezpieczeństw, ale i obsługę klientów swojego sklepu. Brzmi intrygująco, ale jest bardziej zrozumiałe w trakcie poznawania społeczności w Undermere. To właśnie produkcja coraz bardziej skomplikowanych mikstur pomaga zrozumieć złożony świat lokacji, w której rozgrywa się akcja gry.
19. Mobile gaming rośnie w siłę!
O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.
Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)
20. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)
Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.
Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)