Mobilne granie #215

4 dni temu
Zobacz też: Mobilne granie #214 – Hello Mario (foto: nintendo.com)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • [mod] przezroczysty Game Boy
  • OneXPlayer SuperX – gamingowy tablet 2 w 1
  • gamingowy Infinix GT 30
  • PC-handheld DIY z RTX 4090
  • Arm Neural Technology dla mobilnych GPU
  • SSD wielkości microSD?
  • kolorowe Blippo+ na Nintendo Switch
  • Mini Sudoku na LinkedIn
  • Lego Voyagers na Nintendo Switch
  • Chibi-Robo! na Nintendo Switch 2
  • Ratatan na Nintendo Switch
  • Exit the Gungeon na iOS i Androida
  • wrześniowe nowości w Apple Arcade
  • w Epic Games Store
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. [mod] przezroczysty Game Boy

Nintendo lubiło wydawać swoje konsole w przezroczystych obudowach. Możecie kojarzyć w takim designie Game Boya Color, Game Boya Advance i Nintendo 64. Edycje tych konsolek przyciągały wzrok ciekawą stylistyką. Jedna z internetowych moderek – Natalie the Nerd wniosła projekt jednej z wymienionych przed chwilą konsolek na jeszcze wyższy poziom. Przerobiła choćby płytę główną urządzenia, by dopełniała wrażenie. Układ ten też jest transparentny, a widać w nim choćby miedziane połączenia. Wnętrze zostało przeprojektowane niemal od podstaw. Efekt? Unikatowy i bardzo stylowy Game Boy z kolorowym ekranem. Autorka zaznaczyła, iż choć gadżet wygląda bardzo ładnie to nie jest zbyt praktyczny w użytku na dłuższą metę (z uwagi na swoją kruchość). Dodałem do przeglądu w ramach branżowej ciekawostki, no i uznania dla moderki. Damn!

Transparent Game Boy Color with a transparent PCB pic.twitter.com/qhm0LTi7s3

— natalie (@natalie_thenerd) August 5, 2025


2. OneXPlayer SuperX – gamingowy tablet 2 w 1

One Netbook ma już kilka sporej wielkości tabletów z serii OneXPlayer X, którym można podpiąć boczne kontrolery dla wygodniejszej rozgrywki. Teraz marka zwiastuje kolejną wariację takiego urządzenia. OneXPplayer SuperX ma być modelem z klawiaturą, a sądząc po parametrach – bezpośrednim rywalem dla Asusa ROG Flow Z13. Wciąż jest to mobilna maszynka do grania, ale z nieco szerszym przeznaczeniem, pozwalającym na wykorzystanie wydajności w ramach innych prac. Innymi słowy, mówimy o jednostce, która nie służy wyłącznie do zabawy. Gamingowy sprzęt o takich parametrach to już zbyt droga elektronika, by była ograniczana wyłącznie do grania.

Nie wiem, czy OneXPlayer SuperX będzie współpracował z bocznymi kontrolerami, które przecież wyróżniały tablety serii X. Model ma aż 14-calowy ekran (AMOLED 2880 x 1800), układ AMD Ryzen AI Max+ 395, slot na pamięć M.2 2280, a także na nową, mniejszą SSD, o której jeszcze napiszę szerzej w dalszej części przeglądu. W środku konstrukcji jest też bateria z 83.5 Wh, a także tryb pracy do choćby 120 watów. Podpórka ekranowa przypomina tę od tabletów klasy Surface. Z boku widać komplet niezbędnych portów. Nie podano pełnych parametrów, dostępności, ani ceny, więc o urządzeniu będę miał jeszcze okazję coś w niedalekiej przyszłości napisać.


3. Gamingowy Infinix GT 30

W Indiach zadebiutował bardzo interesujący Android od marki Infinix, która jest obecna także na naszym rynku. Model GT30 to przystępniejszy cenowo gamingowiec, a więc telefon z elementami kuszącymi graczy. Specyfikacje telefonu nie są topowe, więc nie nawiążą do high-endowych odpowiedników, ale mają wiele cech jednostek skoncentrowanych na grach, które przyciągną fanów gamingu w nieco mniej wydajnym wydaniu. Infinix GT 30 ma boczne „shouldery”, oświetleniowe efekty LED i estetykę Cyber Mecha. Poszczególne (najważniejsze) podzespoły dopasowano do potrzeb graczy. Jest ekran AMOLED z odświeżaniem 144Hz i jasnością szczytową aż 4500 nitów, układ MediaTek Dimensity 7400, 8 GB RAM (LPDDR5X) i do 256 GB na dane (tylko w UFS 2.2).

Nie zabraknie też specjalnego chłodzenia (6-warstwowa komora 3D) i sporej baterii 5500 mAh (z ładowaniem 45W). Zestaw fotograficzny optymalny – połączenie kamerki głównej 64 mega z drugim 8 mpx w ultra wide. Cennik startuje od niecałych 20 tys. rupii, czyli w przewalutowaniu ok. 220$. Na ten moment nie wiadomo jeszcze, czy GT30 trafi do Polski.


4. PC-handheld DIY z 12.5-calowym ekranem i RTX 4090

Przenośne PC-konsolki do odpalania produkcji AAA ze stacjonarnych kompów robią się coraz popularniejsze i choć mają jeszcze swoje wady i ograniczenia, to interesują powiększającą się grupę graczy. Nowe generacje tego typu maszynek dostarczą niedługo potencjał układu AMD Strix Halo z grafiką Radeon 8060S (m.in. GPD Win 5 i Ayaneo Next 2). Da się tu dostarczyć jeszcze lepsze podzespoły, ale musi się ro równać powiększeniu gadżetu. Są już na rynku jednostki z ponad 10-calowymi ekranami, którym co prawda daleko do kompaktowości, ale z pełni mobilnym formatem. Co powiecie na projekt DIY z wyświetlaczem 12.5″ z 4K i procesorem Intel i9-14900HX z grafiką Nvidia RTX 4090? Prawdopodobnie mówimy o jednej z najmocniejszych „konsolek” jakie można w tej chwili wziąć do rąk. Jest oczywiście bardziej customowa propozycja w formie pokazu współczesnych możliwości, aniżeli pomysł na biznes, bo za taki sprzęt musielibyśmy wybulić spore pieniądze.

PC-handheld z RTX 4090 (foto: bilibili.com)

Chiński modder zbudował „handhelda” z potężnymi specyfikacjami. Pokazał, iż się da, choć pewnie czas działania na jednym ładowaniu nie będzie imponujący. Do stworzenia tej „fanaberii” użyto elementów z gamingowych laptopów, m.in. oryginalną płytę główną i chłodzenie. Poniżej najważniejsze parametry urządzenia:

  • Intel Core i9-14900HX Raptor Lake (16 rdzeni, 32 wątki i 55W TDP)
  • mobilna wersja NVIDIA GeForce RTX 4090 z 16GB GDDR6
  • pamięć operacyjna: 64GB DDR5-5600 RAM (2x 32GB)
  • pamięć masowa: 4TB PCIe NVMe SSD (2x 2TB)
  • bateria: 50 Wh (nie podano czasu działania)
  • porty: HDMI, Ethernet, USB Type-C i USB Type-A oraz slot na karty SD

5. ARM z własnym upscalingiem dla telefonowych GPU

ARM szykuje dla mobilnej grafiki zastrzyk możliwości, który być może odczujemy w przyszłej generacji handheldów. Firma pochwaliła się technologiami Neural Super Sampling, które mają być odpowiednikiem DLSS od Nvidia. Zademonstrowane rozwiązania miałyby dotrzeć do telefonów już w 2026 roku, podnosząc ich gamingowy potencjał.

ARM proponuje rdzenie AI dla GPU z własnym boostem dla klatkażu poprzez technologie upscalingu. W głównym zamyśle chodzi o dostarczenie możliwości przypominających DLSS 3 i 4, ale dla mobilnych układów. Nasze przyszłe telefony i tablety miałyby generować obraz 1080p przy renderingu na faktycznym poziomi ok. 540p. ARM dodało filmik prezentujący efekty ich silnika. Pokazuje on, jak algorytmy Sztucznej Inteligencji radzą sobie z optymalizacją grafiki w mobilnym wydaniu. ARM Neural Technology potwierdza tym samym, iż rośnie zainteresowanie mobilnym graniem i trzeba do niego dostosowywać architekturę chipsetów. AI ma być integrowana z grafikami Mali, więc pozwoli na jej wykorzystanie w telefonach. Skalowanie przy użyciu ARM Neural Super Sampling (ANSS) będzie bazowało na sieciach neuronowych, a więc w podobny do konkurencji sposób, gdzie „podbijana” jest rozdzielczość obrazu, by wyglądał lepiej przy mniejszy obciążeniu (2x lepsze rozdzielczości przy 4 ms straty na klatce). Twórcy podali, iż projekt będzie rozwijany, m.in. o generator klatek (Neural Frame Rate Upscalling) oraz odszumianie efektów przy ray-tracingu (Neural Super Sampling and Denoising).


6. SSD wielkości microSD?

Przy okazji przedstawiania OneXPlayer SuperX wspomniałem o ciekawym slocie na tzw. mini SSD. Okazuje się, iż chińskie marki próbują forsować nowe, malutkie „dyski” SSD do przenośnych urządzeń do grania. GPD zaprezentowało choćby taki moduł przy okazji zapowiadanego Win 5, czyli planowanego na tej roku sprzętu mobilnego z układem Strix Halo. Pamięć klasy SSD być montowana w stylu tacki do kart SIM/microSD, co ułatwiłoby ich wymianę lub rozszerzanie przestrzeni (już nie wspominając o przestrzeni). Korzyść jest jasna – szybsza od microSD pamięć, a także większe jej pojemności. „Karty” te mają jedynie 15mm x 17mm x 1.4mm, czyli nieznacznie więcej od kart microSD. Oferują 3700 MB/s odczytu i 3400 MB/s zapisu. Wszystko przez PCIe 4×2.

Na ten moment mini SSD ma dysponować kilkoma wielkościami: 512 GB lub 1/2 TB. Jak ta propozycja wygląda na tle microSD? Najnowszy standard microSD Express (który współpracuje z najnowszymi Nintendo Switch 2) dysponuje jedynie 985MB/s… Czy producenci elektroniki zaadaptują mini SSD? Autorzy przekonują, iż slot oferuje szczelność IP68, więc mógłby pasować do standardów w telefonach i tabletach.


7. Kolorowe Blippo+ na Nintendo Switch

Blippo to symulator kablówki, który zadebiutował na konsolkach Playdate od Panic (tych z czarno-białymi ekranami i korbką w ramach kontrolera). Teraz zapowiedziano Blippo+, które zyska kolor, a to oznacza premierę na innych platformach – konkretnie Nintendo Switch i PC (a później tez macOS). 23 września na tych urządzeniach będzie można sprawdzić ten narracyjny tytuł z full-motion video (z udziałem prawdziwych aktorów), w którym interakcja przebiega przez telewizyjne urywki z przeróżnych kanałów. W wersji na większe, kolorowe ekrany wszystko ma otrzymać nową jakość, a także rozwinięcia.


8. Mini Sudoku w serwisie LinkedIn

LinkedIn to serwis, w którym możemy promować swoje sylwetki pod kątem osiągnięć na drabince kariery. Służy on m.in. do szukania nowych stanowisk pracy, a także prezentowania swojego CV. Od dość dawna całość funkcjonuje niczym social media, więc można też prowadzić kanał, dzielić się treściami, no i wchodzić w interakcję z innymi użytkownikami. Twórcy zaproponowali choćby mini gry. Szósta z nich będzie Mini Sudoku, czyli prostsza odmiana japońskiej łamigłówki cyfrowej. Zamiast dziewięciu pól znajdziemy tylko sześć. W ten sposób rozgrywka będzie krótsza i szybsza. W sam raz do zabicia czasu (ćwiczenia zwojów mózgowych) w trakcie przeglądania ofert na LinkedIn.

Mini Sudoku LinkedIn (foto: news.linkedin.com)

9. Lego Voyagers na Nintendo Switch

LEGO zawsze stawiało na platformowe gry akcji w kooperacyjnym wydaniu, więc w najnowszej propozycji tej rozgrywki po prostu nie mogło zabraknąć. Lego Voyagers to kolejny tytuł w konwencji, ale z malutkimi klockami zamiast tradycyjnych ludzików w roli głównej. Grę po raz pierwszy pokazano na czerwcowych Summer Game Fest. Ma zadebiutować już 15 września, m.in. na Nintendo Switchach. Wyda ją Annapurna Interactive. Voyagers ma być rodzajem co-opa dla dwóch graczy, którzy wspólnie będą musieli pokonywać zagadki, by pokonać poszczególne levele. Niby nic nowego, ale fanów Lego na pewno przyciągnie.


10. GameCueb’owy Chibi-Robo! na Nintendo Switch 2

Przed premierą drugiej generacji Switcha obiecano nam, graczom, iż w ramach Nintendo Switch Online + Expansion pojawiać się będzie więcej tytułów z GameCube’a. Już 21 sierpnia na konsole japońskiej marki zadebiutuje bardzo rzadki tytuł z dawnej platformy – Chibi-Robo! z 2005 roku. To niestandardowa propozycja, bo bardziej niszowa. To przygodowy gra platformowa z przyjaznym mini robocikiem, który przemierza mieszkanie rodziny Sanderson w poszukiwaniu misji w ramach zadań domowych. Nigdy o tej pozycji nie słyszałem, ale biorąc pod uwagę, iż na sprzęt Nintendo zawsze pojawiało się sporo udanych produkcji, to pewnie i tak jest w tym przypadku. Doczytałem się, iż przy produkcji brał udział sam Shigeru Miyamoto (przynajmniej przy budowaniu postaci). Pierwszą część fani serii uznają dziś za kultową. Pograją w nią abonenci, ale wyłącznie ci z nowymi odmianami Switcha.


11. Exit the Gungeon na iOS i Androida

Kilka tygodni temu zwiastowałem Exit The Gungeon, czyli tytuł akcji łączący elementy dungeon drawlera, który był już dostępny na mobilne urządzenia dzięki Nintendo Switch od 2020 roku (i zdaje się, iż również na wyłączność w Apple Arcade). Teraz generowane losowo plansze 2D będzie można pokonywać na iOS oraz Androidzie poza serwisem Apple. Mechanika rozgrywki stosunkowo prosta. Naszym zadaniem jest ucieczka z tytułowej świątyni Gungeon. Po drodze sporo wrogów, który eliminujemy sporym zakresem broni. W trakcie gry losowo otrzymywane są też rodzaje uzbrojenia, więc każdy poziom można przejść na nowo z poczuciem jakiejś różnicy. Exit The Gungeon ma być drugim po Enter the Gungeon tytułem tej serii dla mobilnych platform od Develvera. Będzie je chyba można nabyć razem.


12. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

13. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu siedem pozycji. Prawie wszystkie to nowości.

This #GFNThursday is feeling nostalgic. @Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition storms onto GFN, @worldoftanks celebrates 15 years with in-game rewards and @bethesda Heretic and Hexen return with a new look!

More pic.twitter.com/NPfuri1UoJ

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) August 14, 2025

  • Echoes of the End (nowość na Steam)
  • 9 Kings (nowość na Xbox w PC Game Pass)
  • Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition (nowość na Steam)
  • Supraworld (nowość na Steam)
  • Crash Bandicoot 4: It’s About Time (nowość na Steam i Battle.net)
  • Guntouchables (Steam)
  • Heretic + Hexen (Steam i Xbox w PC Game Pass)

14. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. W drugiej połowie sierpnia do katalogu dołączył Aliens: Fireteam Elite z 2021 roku. Ta kooperacyjna strzelanka TPP z uniwersum serii Obcy pojawia się wśród promowanych gier chyba nieprzypadkowo. Prawdopodobnie chodzi o wykorzystanie moment większego zainteresowania ksenomorfami, które przecież „zaatakowały” właśnie nowym serialem platformę Disney+.

we come in peace with this game (can’t say the same about the aliens) pic.twitter.com/Q8XNQfgDiR

— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) August 12, 2025


15. Wrzesień w Apple Arcade

Zobacz też: Mobilne granie #57

Apple zaprezentował wrześniowe nowości dla serwisu Arcade na abonament. Od 4 września na platformie pojawią się pierwsze propozycje. Część z kolejnych dopiero w drugiej połowie miesiąca. W sumie widzę trzy pozycje: NFL Retro Bowl ’26, Jeopardy! Daily oraz aktualizacja Hello Kitty Island Adventure. Pierwszy z tytułów ma być na wyłączność dla serwisu Apple (z nowym trybem NFL Retro Bowl Championship Leaderboard). Niestety, wszystkie z produkcji nie należą do jakoś mocno przyciągających. Apple Arcade we wrześniu kontynuuje delikatny marazm.


16. Hidden Folks w Epic Games Store

Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 21 sierpnia) w bibliotece znajdziecie Hidden Folks, czyli bardzo prostą wizualnie, ale niełatwą wyszukiwarką poukrywanych w rysowanym świecie obiektów. W grze zaproponowano manualnie rysowane, animowane i manualnie zaprogramowane grafiki z poukrywanymi obiektami. Naszym zadaniem jest odszukanie aż 300 takich pozycji. Zadanie nie będzie łatwe, bo wszystko zlewa się w czarno-białej kresce. Nie zawsze jest od razu widoczne, bo niekiedy wymaga akcji (stąd animacje).


17. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. W drugiej połowie sierpnia w serwisie Sony pojawiły się kolejne propozycje.

Od 19.08 w Game Catalog (Extra i Premium) znajdą się:

  • Mortal Kombat 1 | PS5
  • Marvel’s Spider-Man | PS5, PS4
  • Sword of the Sea | PS5
  • Earth Defense Force 6 | PS5, PS4
  • Unicorn Overlord | PS5, PS4
  • Atelier Ryza 3 Alchemist of the End & the Secret Key | PS5, PS4
  • Indika | PS5
  • Harold Halibut | PS5
  • Coral Island | PS5
  • Resident Evil 2 | PS5, PS4 (Premium)
  • Resident Evil 3: Nemesis | PS5, PS4 (Premium)

Your PlayStation Plus Game Catalog lineup for August:

Mortal Kombat 1
Marvel’s Spider-Man
Sword of the Sea
Earth Defense Force 6

…and more, all available Aug 19. Full details: pic.twitter.com/hyNGzzdLN1

— PlayStation (@PlayStation) August 13, 2025


18. Mobile gaming rośnie w siłę!

Game Boy Classic

O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.

Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)


19. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)

Cuberpunk 2077 w streamingu przy wykorzystaniu kontrolera Xbox.

Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.

Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)


Idź do oryginalnego materiału