
Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.
Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.
To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:
- AYANEO Pocket DS – Android z dwoma ekranami
- AYANEO planuje telefon z Androidem
- inne zapowiedzi marki AYANEO
- Nintendo Switch 2 z rekordową sprzedażą
- Thumby Color, czyli miniaturowy GBA
- Lenovo Legion Magnetic Cooler dla telefonów i tabletów
- Mario Paint na Nintendo Switch 2
- Pokémon Champions na iOS i Androida (2026)
- Nintendo Direct dla gier third-party
- Mario Kart World z update 1.2
- Epic Games Store wróci do Play Store
- sierpniowe nowości w Apple Arcade
- Pilgrims w Epic Games Store (za darmo)
- przegląd nowości w serwisach gamingowych
1. AYANEO Pocket DS – Android z dwoma ekranami
Ayaneo przedstawiło plany wydawnicze na najbliższe miesiące. Część z nowości planuje wystawić w trakcie sierpniowego Chinajoy 2025, które realizowane są od samego początku miesiąca. Jednym z nadchodzących handheldów będzie drugi wariant z linii DS. Tym razem pracujący na Androidzie. Ayaneo Pocket DS ma naturalnie dwa ekrany
Sprzęt trafi niebawem do crowdfundingu, gdzie będzie go pewnie można zamówić ze sporą zniżką. Pocket DS ma pracować na którymś z procesorów Snapdragon. Oba ekrany mają być sporej przekątnej, co pozwoli na grę w wiele bardzo różnorodnych tytułów. Podejrzewam, iż przez emulację również w gry z Nintendo DS. O maszynce napiszę więcej przy okazji debiutu kampanii na Indiegogo. Ayaneo reklamuje sprzęt jako pierwszego dwuekranowego Androida, ale Microsoft kiedyś proponował Surface Duo z dwoma panelami i system Google, a także trybem handhelda, więc chińska marka trochę rozmija się z prawdą.
2. AYANEO planuje telefon z Androidem
Pocket DS nie był jedynym nowym handheldem, który zapowiedziano w trakcie eventu Ayaneo. Marka przedstawiła cały plan wydawniczy na dalszą część roku. Producent był aktywny w ramach odświeżania „floty” maszynek do grania od wielu lat, a nowym rzutem potwierdza mocarstwowe plany w segmencie mobile gamingu. Brand jest świeży, ale już zdążył wyrobić sobie markę. Od 2020 roku produkuje urządzenia do grania na Windowsie, a doszły jeszcze różne wariacje na Androidzie. Nowa oferta pokazuje, iż chęci rozwojowe są jeszcze większe.
#ChinaJoy 2025# AYANEO × Qualcomm
Flagship Performance, Extraordinary Experience
AYANEO joins forces with Qualcomm to unveil new products at @Snapdragon booth N5-01
New debut:AYANEO Pocket S2 Pro, AYANEO Pocket DS and KONKR Pocket FIT
Welcome to join us at ChinaJoy 2025 pic.twitter.com/KJbehvknmC
— AYANEO (@AYANEO__) July 31, 2025
Uwzględniając wyżej przedstawioną propozycję z dwoma ekranami, w najbliższych miesiącach Ayaneo planuje wprowadzić:
- Pocket DS (Androida z podwójnym ekranem)
- tablet Gaming Pad z Androidem (już wcześniej zwiastowany)
- 11-calowy laptopek Flip z Windowsem (z pełną klawiaturką QWERTY)
- drugą generację Next (z układem AMD Strix Halo, czyli rywala GPD Win 5)
- gamingowy telefon z Androidem na pokładzie (i układem Qualcomm)
- Pocket Vert (wertykalną konsolkę przypominającą formą Game Boya)
- Code R (roboczo nazwany gadżet entry-level z ekranem o wyższej rozdzielczości)
- AM01S (mini komputer stacjonarny z malutkim ekranikiem) i dwa inne modele AM03 i AM04
- KONKR (submarkę dla przystępniejszych cenowo maszynek do grania) – zapowiedziano model Pocket Fit (6-calowy ekran 144Hz, Android) oraz model Fit (7-calowy ekran, Windows)
O tych wszystkich urządzeniach będzie pewnie głośno w kolejnych miesiącach, bo marka lub robić wokół nich szum. Część z nich zademonstrowano podczas trwających właśnie w Szanghaju Chinajoy 2025
3. Prawie 6 milionów Switchów 2 w mniej niż miesiąc od premiery
Było pewne, iż ulepszony Switch musi sprzedawać się jeszcze lepiej od poprzednika. Nintendo podało efektowne liczby z pierwszego miesiąca od premiery drugiej generacji swojej hybrydowej maszynki. Przez pierwsze cztery (niecałe) tygodnie swojej obecności na rynku sprzedano 5.82 mln Switchów 2 (3.5 mln w pierwszy tygodniu od debiutu). Dla przypomnienia, w pierwszym miesiącu istnienia pierwszego Switcha rynek przyjął 2.7 mln sztuk. Japoński gigant chwali się też, iż zapotrzebowanie na konsolę przerasta oczekiwania w bardzo wielu krajach. Nintendo obiecuje podnieść produkcję, by sprostać tym potrzebom.
Wysoka sprzedaż Switcha 2 pozwoliła Nintendo podnieść przychody kwartale (Q2 2025) aż o 132%. Marka przewiduje, iż do końca marca przyszłego roku sprzeda łącznie 15 milionów sztuk swojej konsoli.
Czytaj więcej o: Nintendo Switch 2
4. Thumby Color, czyli miniaturowy GBA
Kojarzycie może projekt konsoleczki (już bardziej zdrobnić nie umiałem) Thumby? Wyglądający jak nano Game Boy gadżety ma młodszego brata. Jeszcze w zeszłym roku Thumby Color zebrał niezbędne środki w crowdfundingowej kampanii na Kickstarterze, a teraz twórcy chętnie prezentują jego wdzięki na przeróżnych targach. Zdaje się, iż urządzonko jest obecne na Chinajoy 2025 (stworzonym dla takich stoisk). Kosztująca 50 dolarów zabawka (zwykły Thumby 30$) działa na Raspberry Pi Pico i tylko 100 MHz. Wystarcza to do obsługi prostych gierek MicroPython na ekraniku 0.85 cala. Oczywiście z kompletem przycisków i w estetyce Game Boya Advance. Obie konsolki Thumby są bardzo kompaktowe. Na tyle, iż posiadacze większych palców raczej się nie pobawią.
5. Lenovo Legion Magnetic Cooler dla telefonów i tabletów
Lenovo nie jest już obecne w segmencie gamingowych telefonów, ale akcesoria do nich chętnie produkuje. Zwłaszcza, gdy można wykorzystać technologie kierowane do innych gamingowych urządzeń, m.in. PC-konsolek i tabletów, które w ofercie chińskiego giganta są obecne. W Chinach zadebiutował kolejny moduł dla graczy z linii Legion. Magnetic Cooler jest kierowany do telefonów i tabletów. Jego zadaniem jest aktywne chłodzenie urządzeń, których temperatury podczas grania mocno rosną. Aktywna wentylacja w przystawce do „plecków” przenośnych gadżetów są coraz popularniejsze. Oferuje je już kilku producentów i prawie wszyscy będący w segmencie mobile gamingu.
Lenovo Legion Magnetic Cooler kosztuje w Państwie Środka 149 juanów, czyli ledwie kilkadziesiąt dolarów. Jak sama nazwa wskazuje, łączy się z telefonem magnetycznie (MagSafe), ale ma też chyba alternatywne mocowanie. W idealnych warunkach nakładka ma zbijać temperatury choćby o 20°C. Pokrywa 1846mm² i funkcjonuje w trzech trybach: Ice Cool, Extreme Cold, and Ice Sealed (każda z innymi ustawieniami prędkości wiatraczka). W najwydajniejszym jest aż 5000 RPM (obrotów na minutę). Jest też wskaźnik temperatury i światełka RGB. Ładowanie przez USB-C. Wagowo dojdzie nam ok. 70 gramów.
6. Mario Paint na Nintendo Switch 2
W 1992 roku na Super Nintendo Entertainment System (SNES) wydano bardzo nietypową, zwłaszcza na tamte czasy, grę o tytule Mario Paint. Już wtedy szukano sposobów na wykorzystanie siły marketingowej nowej maskotki japońskiego giganta. Na konsolach zaproponowano prostą kolorowankę z wewnętrznymi mini gierkami. Teraz pozycja wróci na rynek za sprawą odświeżonej edycji na Nintendo Switch 2. Oczywiście z wykorzystanie trybu myszki w Joy-Conach drugiej generacji. Współczesne pokolenie otrzyma szansę sprawdzenia gry, w której oprócz kolorowania możliwe jest tworzenie prac (niczym w Paint na Windowsy), animowania, a choćby komponowania 16-bitowej muzyki. Przypomnę, iż w 1992 roku grę sprzedawano z ciekawym zestawem akcesoriów (myszki i plastikowego mouse pada), które niejako zamieniały SNESa w komputerek. W 2025 roku wraz z Mario Paint pojawiło się też wsparcie dla myszki dla Mario’s Super Picross i Nobunaga’s Ambition.
7. Pokémon Champions na iOS i Androida (2026)
Pokémon to druga obok Mario studnia bez dna dla Nintendo. Nic zatem dziwnego, iż praktycznie każdego roku debiutują jakieś gry tej niejako franczyzy. W 2026 roku na Switche i mobilne platformy (iOS oraz Androidy) trafi Pokémon Champions. O tytule wspominano już w pierwszym kwartale tego roku, gdy zorganizowano Pokémon Presents. Teraz o następcy Pokémon Stadium z końca poprzedniego wieku przekazano kilka pierwszych konkretów. Walki zostaną pozbawione elementu eksploracji i łapania stworków, by przyspieszyć rozgrywkę bazującą na rywalizacji sieciowej. Uwagę skupiono na turowym systemie – zarówno w szybkich pojedynkach, jak i bardziej rozbudowanych, wręcz strategicznych podejść.
Podoba mi się integracja Champions z Pokémon Home, dzięki czemu gracze będą mogli wykorzystać Pokémony zebrane w tamtej apce. Nie zabraknie też crossowej rozgrywki między wszystkimi trzema platformami. Jeszcze nie sprecyzowano, czy gra będzie darmowa, czy płatna. Zakładam, iż raczej w tym pierwszym modelu i wewnętrznymi mikropłatnościami.
8. Nintendo Direct dla gier third-party
Ostatniego dnia lipca odbyło się kolejne Nintendo Direct. Tym razem ćwierć godziny zwiastunów poświęcono tytułom third-party, które w najbliższym czasie (ale też w przyszłym roku) dotrą na Nintendo Switch 2. Nie zabrakło zapowiedzi gier, o których realizacja na inne platformy było już wcześniej wiadomo, np. polskiego Cronosa (na którego zresztą czekam). Na sprzęt japońskiej marki pojawi się też port ostatnich Star Wars i chyba kilka exclusive’ów. Fajnie, iż w końcu jakiś Direct z dużą liczbą propozycji, bo dwa wcześniejsze skoncentrowano na nowych Mario Kart i Donkey Konkgu. Muszę z lekką przykrością zauważyć, iż katalog na Switcha 2 wciąż jest dość wąski (jeszcze).
Oto lista gier, które zapowiedziano w trakcie lipcowego Nintendo Direct:
- Borderland 4 – zadebiutuje w październiku, a nie dopiero w 2026
- Cronos: The New Dawn (survival polskiego studia Bloober Team) – debiut 5 września
- Star Wars Outlaws (w uniwersum galaktycznego Imperium) – premiera 4 września (kilka dni po globalnej)
- Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection (RPG z uniwersym Monster Hunter) – dopiero w 2026
- Hyrule Warriors: Age of Imprisonment (następca Age of Calamity) – zima (2025/2026)
- Dragon Ball: Sparking! ZERO (z aż 180 postaciami z niemal całej serii DB) – 14 listopada (oba Switche)
- Final Fantasy Tactics – The Invalice Chronicle (nowa odsłona kultowej serii RPG) – 30 września (oba Switche)
- Persona 3 Reload (w nowej oprawie graficznej, dubbingiem i mechaniką walk) – 23 października
- Apex Legends (popularny battle royale) – 5 sierpnia
- Yakuza Kiwami i Yakuza Kiwami 2 (kolejne części popularnej serii) – 13 listopada
- The Adventure of Elliot: The Millennium Tales (nowość od Square Enix – premiera jeszcze w 2025
- Octopath Traverler 0 (nowa odsłona taktycznego RPG w 2.5D i retro estetyce) 4 grudnia
- Once Upon a Katamari (kolejna z gier o toczeniu kuli) – 25 października
- Just Dance 2026 (z 40 nowymi utworami popularnych artystów + tryb Party Mode) – 14 października
- Plants vs. Zombies: Replanted (odświeżona ze telefonów edycja tower defense) – 23 października
- EA Sports FC 26 (już trzecia odsłona piłki kopanej bez FIFA w nazwie) – koniec września
- EA Sports Madden NFL 26 (symulator futbolu amerykańskiego od EA) – 13 sierpnia
- Chillin’ by the Fire (symulator… palenia ogniska) – już dostępne
- Pacman World 2 Re-PAC (ulepszony platformer 3D z kulką w roli głównej) – 26 września
- Hela (przygoda 3D z gryzoniami w roli głównej) – dopiero 2026
9. Mario Kart World z pierwszym większym updatem 1.2
Jest pierwsza większa aktualizacja nowości i poprawek dla świeżego jeszcze Mario Kart World na Nintendo Switch 2. Gra zadebiutowała razem z konsolą, a więc na początku czerwca. Update 1.2 uwzględnia sporo zmian i usprawnień, a także eliminację błędów, na które mogliśmy natrafić w trakcie wyścigów. W logach widzę wzmianki o zmianach działania AI oraz reakcję na największe uwagi graczy. Przeciwnicy (COM) nie będą już tak perfekcyjnie w trakcie swoich przejazdów. Sporo osób narzekało, iż są trudni do pokonania. AI zwykle przystosowuje się do naszych umiejętności, by rywalizować na wyższym poziomie, ale najwyraźniej Nintendo lekko przesadziło. W trybie VS Race będzie można choćby COMów wyłączyć. Losowanie tras do kursów też będzie poprawniejsze.
Pełnej listy zmian nie sposób wymienić, części z nich choćby nie ma na oficjalnej liście, co widzę po filmikach fanów na YouTube. Mario Kart ewoluuje i jeszcze długo będzie, bo bazuje na jeszcze większej społeczności i otwartym świecie. W związku z tym okres przystosowań będzie na pewno dłuższy niż przy poprzednich odsłona tej serii.
10. Epic Games Store wróci do Google Play Store
Konflikt na linii Epic Games a Apple i Google trwa od 2020 roku. Wtedy to obaj giganci uznali, iż twórcy popularnej platformy z grami unikają prowizji. Dzisiaj coraz więcej regionów na świecie uznaje, iż amerykańscy giganci wykorzystują dominującą pozycję swoich sklepików (odpowiednio na iOS i Androida) i tym samym przyznając rację Epicowi odnośnie udostępniania usług w alternatywny sposób. Teraz na korzyść serwisu decyzje ogłasza ostatecznie również sąd w USA, a konkretnie w sprawie Google i obecności Epic Games Store w Play Store. Dochodzenie pokazało, iż Google faktycznie będzie musiał udostępnić sklepik Epica w swoim sklepie. Nie będzie już trzeba wgrywać sklepiku na Androidy zewnętrznymi sposobami? Amerykański sąd zareagował na ostatnie odwołanie Google (podtrzymując swoją wcześniejszą decyzję). Przypomnę, chodziło o otwarcie sklepiku na inne sklepiki, nie tylko ten od Epic na okres przynajmniej trzech najbliższych lat. Myślę, iż sytuacja się jednak utrzyma na kolejny okres, bo co niby miałoby się tutaj zmienić?
11. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)
Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.
Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.
Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)
Kącik nowości na platformach chmurowych
Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).
12. Coczwartkowy update w GeForce Now
Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. Jak zwykle na początku miesiąca NVIDIA zwiastuje plan realizacji na pełen miesiąc, ale ja skupię się na tytułach dla poszczególnych tygodni. W tym pierwszym katalog zaktualizowano o osiem pozycji. Większość z nich to nowości. Część weszła do działania jeszcze pod sam koniec lipca.
It’s #GFNThursday and the August games list has arrived.
Plus, @GroundedTheGame 2 Early Access and other titles join this week.
Peek the full lineup: pic.twitter.com/WPaRNviuxm
— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) July 31, 2025
- Grounded 2 (nowość na Steam i Xbox w PC Game Pass)
- Achilles: Survivor (nowość na Steam)
- Frosthaven (nowość na Steam)
- Dead Take (nowość na Steam)
- Farming Simulator 25 (nowość dla Xbox w PC Game Pass)
- High on Life (Xbox w PC Game Pass)
- The King Is Watching (Steam)
- Ultimate Chicken Horse (Xbox w PC Game Pass)
13. Nowości w Xbox Cloud Gaming
Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. Jeszcze pod koniec lipca w serwisie amerykańskiego giganta pojawiła się kontynuacja Grounded z 2022, czyli survivalowej grze przygodowej w makro świecie. Główni bohaterowie znów zostają zmniejszeni do wielkości owadów, by wykonać misje w niesprzyjających warunkach. Oprócz tryby solo jest też co-op, ale chyba wyłącznie przez neta. W dwójce świat przez cały czas jest otwarty i jeszcze większy niż wcześniej. Jest też kilka gameplay’owych nowości.
14. Sierpień w Apple Arcade
Nowości szykowane dla Apple Arcade na sierpień przedstawiałem już kilka przeglądów temu. Od 7 sierpnia rusza aktualizacja bazy tytułów na ten miesiąc, więc warto je przypomnieć. Update już za kilka dni. Jeszcze w lipcu Apple zapowiedziało cztery kolejne gry w ramach rozbudowy swojego serwisu gamingowego na abonament. W sierpniu w Apple Arcade pojawią się:
- Worms Across Worlds, czyli najnowsza odsłona turówki z popularnymi, walecznymi robakami,
- Play-Doh World, w którym dzieciaki będą mogły modelować i ożywiać modele z popularnej ciastoliny,
- Let’s Go Mightycat (spin-off popularnego tower defence The Battle Cats)
- Everybody Shogi (cyfrowy odpowiednik planszowej gry strategicznej)
15. Pilgrims w Epic Games Store
Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 7 sierpnia) w bibliotece znajdziecie Pilgrims. Ta malowana przygodówka od twórców Machinarium i Samorost ma bardzo podobną do wymienionych gier stylistykę, ale nieco inny gameplay. Przygodę widzimy w krótkich scenach (rozdziałach?) u góry ekranu, natomiast u dołu decyzję podejmujemy przy użyciu kart. Łącznie zaproponowano 45 osiągnięć, które uzyskamy przez inne zastosowanie zasobów.
16. Mobile gaming rośnie w siłę!
O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.
Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)
17. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)
Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.
Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)