Mobilne granie #210

1 dzień temu
Zobacz też: Mobilne granie #209 – ONEXPLAYER X1 Air (foto: One Netbook)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • Playtiles – ekranowa nakładka z przyciskami
  • AYANEO Flip 1S DS i KB (crowdfunding)
  • Ultimate Mobile Gaming Controller Xbox Edition
  • ModRetro Chromatic Game Boy dostępny
  • Dbrand naprawiło uchwyty Joy-Conów z Killswitchu
  • Nintendo kończy z voucherami dla Switchów
  • koniec rozwijania mobilnego Warcraft Rumble
  • Subnautica Mobile na iOS i Androida
  • Resident Evil Survival Unit na iOS i Androida
  • zapowiedź sierpnia w Apple Arcade
  • Figment 2 w Epic Games Store
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. Playtiles – ekranowa nakładka z przyciskami

Playtiles (foto: get.playtile.es)

Udział mobile gamingu stanowi w tej chwili około połowy całego rynku. Niezależnie od tego, jakie ma ograniczenia, wady i komfort rozgrywki, przyciąga uwagę bardzo wielu osób. Gramy na telefonach, przenośnych konsolkach, czy retro gadżetach. Najszybszy dostęp do przenośnego grania dają jednak te pierwsze jednostki. telefonem dysponuje dziś prawie każdy mieszkaniec globu. Problemem na tych urządzeniach jest głównie mniej wygodny system sterowania. Są oczywiście przenośne adaptery przekształcające telefony w mini konsolki, ale one też w kieszeni zajmują trochę miejsca. Z pomocą przychodzi Playtiles. Naprawdę bardzo kompaktowa nakładka ekranowa, dodające fizyczne przyciski (dwa akcji + D-Pad) do gier indie.

W Europie cena za ten modulik startuje od 12€ (w cenie jest pakiet gier dostosowanych do kontrolera, a w droższych wersjach jest do nich dłuższy dostęp). Propozycja współpracuje z webowym Playtiles OS do wgrywania gier (na praktycznie dowolnym telefonie). Na razie cała koncepcja pozostało w fazie rozwoju, ale powinna dotrzeć na rynku w ostatnim kwartale roku. Myślę, iż największym problemem jest zbudowanie wokół tego gadżeciku odpowiedniej platformy z grami. Gry można ładować też przez GB Studio, o którym kiedyś na blogu już pisałem.


2. AYANEO Flip 1S DS i KB – zamykane handheldy w nowej wersji (crowdfunding)

W 2024 roku chińska marka AYANEO próbowała wprowadzić do oferty dwie interesujące odmiany nietypowej konsoli do grania. Flip miał jednak pewne trudności z dotarciem do klientów i ostatecznie wyprodukowano go w niewielkiej liczbie sztuk (jeśli dobrze kojarzę to część z nich trzeba było zwracać). Producent się nie poddał i przygotował poprawioną wersję gadżetu. AYANEO Flip 1S DS i KB trafiły do crowdfundingu, gdzie można je nabyć sporo taniej.

O obu modelach na blogu już pisałem jeszcze zanim uruchomiono kampanię na Indiegogo. Urządzenia bazują na podobnej konstrukcji z otwieraną klapką w stylu Nintendo DS. Nawiązuje do handhelda japońskiego nieprzypadkowo, bo model DS (jak sama nazwa wskazuje) przypomina dwuekranową jednostkę sprzed kilkunastu lat. KB to z kolei skrót od keyboard. Przypomnę parametry obu Flipów.

AYANEO Flip 1S DS (foto: AYANEO)

AYANEO Flip 1S DS zaoferuje większy drugi ekran (4.5-calowy LCD z dotykową warstwą i 1620 x 1080pikseli, a także spory panel główny (7-calowy OLED 1080p z odświeżaniem 144Hz). W środku też aktualizacja podzespołów, bo układem będzie AMD Ryzen AI 9 HX 370 (z 16-rdzeniowym GPU z architekturą RDNA 3.5). Oczywiście na Windowsie 11. Z pewnych rozwiązań są joye z TMR i przyciskami z efektem halla, natomiast wszelkie pozostałe specyfikacje, ale też cena i data wydanie nie zostały sprecyzowane. Można się jednak domyślać, iż sprzęt będzie dysponował pamięcią LPDDR5x i M.2 2230 dla PCIe 4.0 SSD. Domyślam się, iż nie zabraknie też portów USB4 z wyjście video. Docelowo maszynka ma oferować odpalanie tytułów z PC, natomiast podwójny ekran powinien sprawdzić się też do emulacji Nintendo DS.

AYANEO Flip 1S KB, podobnie jak poprzednik, różni się od dwuekranowego modelu obecnością klawiatury QWERTY. Pod nią te same parametry, co w 1S DS, czyli opcja konfiguracji z AMZ Ryzen AI 9 HX 370 z Radeon 890M) lub AMD Ryzen 7 8840U (z Radeon 780M). Ekran to ten sam 7-calowy OLED (1080p) z odświeżaniem 144Hz. Zamykana konstrukcja oferuje dwa porty USB4 i triggery z efektem Halla, joye z TMR, głośniki stereo oraz aktywne chłodzenie.

  • Cena w crowdfundingu: od 779$ za Flip 1S KB (finalnie 979$) i od 799$ za Flip 1S KB (finalnie 999$)
  • Premiera: wrzesień 2025
  • Wyróżnienie za: podjęcie drugiej próby we wprowadzeniu tego formatu
  • Znalezione na: Indiegogo

3. Ultimate Mobile Gaming Controller Xbox Edition

8BitDo ma mnóstwo gamepadów o uniwersalnej łączności. W ofercie widziałem odmiany o różnych wielkościach i zakresach możliwości (głównie w obrębie przycisków i kompatybilności z poszczególnymi platformami). Producent posiada też telefonowy adapter z Bluetooth, który współpracował do tej pory wyłącznie z Androidami. Model z własną baterią i technologią Halla. W najnowszym wydaniu Xbox Edition, czyli z układem dopasowanym do gier z platformy Microsofu ma teraz wsparcie iOS. Kosztuje tyle samo, czyli 50$.

Ultimate Mobile Gaming Controller Xbox Edition (foto: amazon.com)

4. ModRetro Chromatic Game Boy dostępny

Chromatic (foto: modretro.com)

Możecie kojarzyć projekt Chromatic Game Boya, którego na blogu przedstawiałem dosłownie kilka przeglądów temu. Wtedy gadżet był proponowany w ograniczonej liczbie sztuk. Teraz Palmer Luckey (ten od Oculusów) wprowadził konsolkę do sprzedaży w większej ilości.

Klon Game Boy z nowocześniejszym wnętrzem i slotem na cartridge w formacie GB i GBC to bezpośredni rywal dla Analogoue Pocket o podobnej konstrukcji. Konstrukcja ma choćby podświetlenie, którego w oryginalnym Game Boyu brakowało. Początkowo urządzenie Luckeya było oferowane w limitowanej serii. Teraz twórca proponuje kolejny rzut z nowymi kolorami obudowy i szafirowym pokryciem ekranu. W bazowej wersji konsolka kosztuje 200$, natomiast w tej ulepszonej 300$.


5. Dbrand naprawiło uchwyty Joy-Conów z Killswitchu

Zaraz po czerwcowej premierze Switcha drugiej generacji marka Dbrand zaprezentowała swój grip dla konsolki. Killswitch miał sporo fajnych rozwiązań, ale jedną wadę. Magnetycznie mocowane Joy-Cony potrafiły się odpinać. Samo Nintendo przygotowało bardzo mocne połączenie, więc do tego nie dochodzi, ale case od Dbrand niestety sobie z tym nie radził. Marka początkowo zwracała uwagę, iż nie zauważyła problemu, gdyż nikt w ten sposób nie trzyma konsoli, ale postarała się znaleźć źródło problemu i pokazać, iż udało jej się z tą kwestią uporać (przez Joy-Lock, którego klienci dotychczasowych Killswitchów będą mogli zamówić bezpłatnie).

Dbrand Killswitch 2 (foto: Dbrand)

6. Nintendo kończy z voucherami dla Switchów

Nintendo kończy program voucherów w sklepiku Swtich Online, dzięki którym mogliśmy nabywać cyfrowe gry taniej. Vouchery pozwalają oszczędzać przy multizakupach, ale japońska marka postanowiła wstrzymać cały projekt. Jeszcze nie wiadomo, czy zastąpi go jakiś inny, bo ten aktualny ma trwać do 30 stycznia 2026 roku. Zakup voucherów przed tą datą pozwoli na ich realizacje przez 12 miesięcy od daty nabycia. Przypomnę, iż program uruchomiono w 2019 roku. Choć vouchery nie działają na tytuły na nowszego Switcha 2 to możliwy jest zakup edycji gry na poprzednika i późniejsze podrasowanie do ulepszonej wersji (o ile taki tytuł posiada opcję takiego upgrade).

Nintendo Switch Game Vouchers can be purchased through January 30, 2026 at 11:59pm PT. Active Nintendo Switch Online members can redeem valid game vouchers within 12 months of purchase date.

Learn more:

— Nintendo of America (@NintendoAmerica) July 10, 2025


7. Koniec rozwijania mobilnego Warcraft Rumble

Pod koniec 2023 roku na iOS i Androida dotarł Warcraft Rumble, czyli mobilne wydanie tytuły z popularnej serii z gatunku RTS. Blizzard liczył, iż gra pozwoli im zagospodarować rynek przenośnych platform, co potwierdzają długofalowe plany realizacji sięgające aż 2019 roku. Wtedy to studio pierwszy raz informowało o projekcie Rumble w uniwersum World of Warcraft. Niestety (lub stety?) gra nie będzie już dalej rozwijana. Twórcy wydali oświadczenie, w którym tłumaczą podjęte kroki. Napisano w nim, iż już w pierwszej fazie realizacji nie udawało się uzyskiwać wyznaczanych celów i choć wdrażano poprawki na bazie uwag samych graczy, to casualowa strategia na dotykowe ekrany nie spełniła oczekiwań.

Tak w rzeczywistości to nie do końca wiadomo, co było powodem. Równie dobrze wszystko może być związane z ostatnimi poszukiwaniami oszczędności przez Microsoft. Na ten moment Warcraft Rumble wciąż będzie dostępne w splikach, a w rozgrywce organizowane będą tematyczne wydarzenia. Spodziewam się też okazjonalnych aktualizacji. Brak dalszego rozwoju oznacza jednak, iż z czasem tytuł może po prostu umrzeć śmiercią naturalną.


8. Subnautica Mobile na iOS i Androida

Miesiąc temu informowałem w przeglądzie o zapowiedziach mobilnej edycji Subnautici na iOS i Androida. Teraz Playdigious udostępnił w końcu tytuł w sklepikach App Store i Google Play Store. Pozycję w tym wydaniu zaproponowano w cenie 45 zł. Cieszy obecność multiplatformowej synchronizacji, czyli zachowywania stanu gry i jej kontynuacji na innych urządzeniach (także w obrębie iOS i Androida).

Subnautica to podwodny survival akcji FPS. Nasz bohater musi przetrwać w nowym dla siebie środowisku. Rozbitkiem jest kosmita, więc z jego perspektywy otoczenie jest całkowicie nieznane. Jak to bywa w przypadku survivali, zbieramy surowce, tworzymy przedmioty, eksplorujemy i budujemy bazę. W edycji mobilnej wszystko przystosowane do dotykowych ekranów, choć jest opcja gry przy użyciu bezprzewodowego kontrolera.


9. Resident Evil Survival Unit na iOS i Androida

W pierwszy piątek lipca Capcom zwiastował nową grę mobilną z uniwersum serii Resident Evil. W ten kolejny (10 lipca) marka przedstawiła zapowiadane wtedy konkrety. W ponad dwudziestominutowym materiale twórcy pokusili się o głębsze przedstawienie mobilnego Survival Unit. Jeszcze nie sprecyzowano, kiedy dokładnie gra dotrze do App Store i Google Play Store, ale będzie to jeszcze w tym roku. Tytuł ma być freemium, czyli należy się spodziewać wewnętrznych mikropłatności.

Jako fan serii zastanawiałem się tydzień temu, do którego wcześniejszego tytułu (głównie spin-offu) nawiąże gameplay Resident Evil Survival Unit. Okazuje się, iż Capcom chce wykorzystać swoja franczyzę w ramach odmiany bardziej strategicznej. Oczywiście z postaciami wielu części głównej serii, tj. Leonem Kennedy, Claire Redfield czy Jill Valentine. Już samo zestawienie tych nazwisk mówi koneserom RE, iż nie będzie to typowy survival, bo mówimy o bohaterach bardzo różnych wątków multiwersum. Choć walki odbywać się będą w czasie rzeczywistym, to cała rozgrywka wygląda jak połączenie okopów, strzelanki i odpierania hord wrogów. Ci, z tego co widzę, w większości znani ze wszystkich odsłon Residenta. Na koniec przypomnę, iż w lutym przyszłego roku premiera dziewiątej części RE o podtytule Requiem. Can’t wait!


10. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

11. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu cztery pozycje. Prawie wszystkie to nowości w bibliotece tego streamingu.

Reach the summit this #GFNThursday!

PEAK from @AggroCrabGames + @LandfallGames along with other titles join the cloud this week. Plus, @TonyHawkTheGame Pro Skater 3 + 4 is coming soon.

Full blog pic.twitter.com/MNJQTfxLOF

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) July 10, 2025

  • Every Day We Fight (nowość na Steam)
  • Mycopunk (nowość na Steam)
  • Brickadia (nowość na Steam)
  • Peak (Steam)

12. The Ascent w Xbox Cloud Gaming

Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. Na początku lipca amerykański gigant proponuje m.in. The Ascent, czyli brutalną strzelankę w rzucie izometrycznym (z 2021 roku), która przypomina mi trochę Killzone: Liberation na przenośne PSP. Mamy tu połączenie akcji i RPG w cyberpunkowym świecie. Dużym plusem zabawy (podobnie jak we wspomnianym Killzone) jest tryb kooperacyjny dla choćby czterech graczy (lokalnie lub online).


13. Sierpień w Apple Arcade

Apple zapowiedziało cztery kolejne gry w ramach rozbudowy swojego serwisu gamingowego na abonament. W sierpniu w Apple Arcade pojawią się Worms Across Worlds, czyli najnowsza odsłona turówki z popularnymi, walecznymi robakami, Play-Doh World, w którym dzieciaki będą mogły modelować i ożywiać modele z popularnej ciastoliny, Let’s Go Mightycat (spin-off popularnego tower defence The Battle Cats) oraz Everybody Shogi (cyfrowy odpowiednik planszowej gry strategicznej). Na razie o tych pozycjach tylko tyle, w sierpniu o tych ciekawszych, zwłaszcza Wormsach spróbuję napisać coś więcej.

Worms Across Worlds (foto: apple.com)

14. Figment 2 w Epic Games Store

Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 24 lipca) w bibliotece znajdziecie Figment 2, czyli kontynuację gry, którą serwis udostępnił bez opłat w zeszłym tygodniu.


15. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. Oto kolejne lipcowe propozycje w serwisie Sony.

W lipcu w Game Catalog (Extra i Premium )znajdą się:

  • Cyberpunk 2077 | PS5, PS4
  • Abiotic Factor | PS5
  • Banishers: Ghosts of New Eden | PS5
  • Bluey: The Videogame | PS5, PS4
  • Planet Zoo | PS5
  • Risk of Rain 2 | PS5, PS4
  • Tropico 6 | PS5, PS4
  • New World: Aeternum | PS5 (PREMIUM)
  • Twisted Metal 3 | PS5, PS4 (PREMIUM)
  • Twisted Metal 4 | PS5, PS4 (PREMIUM)

The PlayStation Plus Game Catalog lineup for July includes:

Cyberpunk 2077 – available today
Abiotic Factor – July 22
Banishers: Ghosts of New Eden – July 15
Planet Zoo – July 15

…and more. Full details: pic.twitter.com/7QEI1XXXHJ

— PlayStation (@PlayStation) July 9, 2025


16. Mobile gaming rośnie w siłę!

Game Boy Classic

O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.

Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)


17. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)

Cuberpunk 2077 w streamingu przy wykorzystaniu kontrolera Xbox.

Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.

Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)


Idź do oryginalnego materiału