Mobilne granie #206

9 godzin temu
Zobacz też: Mobilne granie #205 – Nintendo Switch 2 (foto: Nintendo)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • Monument Valley 3 na Nintendo Switch
  • przedstawiono ASUS ROG Xbox Ally
  • przystawka Retroid Dual Screen
  • Ayaneo Flip 1S DS z podwójnym ekranem
  • ModRetro Chromatic od Palmera Luckeya
  • RedMagic Astra Gaming Tablet
  • WWDC: aplikacja Games od Apple
  • rekordowa sprzedaż Nintendo Switch 2
  • Razer Kishi V3, Kishi V3 Pro i Kishi V3 Pro XL
  • ONEXPLAYER X1 Mini z Ryzen AI 9 HX 370
  • debiutuje Anbernic RG Slide
  • natywny emulator PS3 na Androidy
  • Splatoon Raiders na Nintendo Switch 2
  • DC Heroes United w Epic Games Store
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. Monument Valley 3 na Nintendo Switch

Trzecia część bardzo lubianej gry logiczno-przygodowej Monument Valley debiutowała na platformie Netflix Games (dla iOS i Androida), gdzie dostępna była jako tzw. exclusive. 22 lipca tytuł ma pojawić się na rynku już szerzej, a konkretnie na PC i wszystkich ważniejszych konsolach. Tu najbardziej interesuje mnie oczywiście Nintendo Switch. Tytuł miał swoją premierę w grudniu 2024 roku, więc wychodzi na to, iż Netflix miał go na wyłączność na ok. pół roku. To zawsze coś przy promowaniu swojego gamingowego serwisu. W trzeciej odsłonie zabawa perspektywą wciąż będzie główną osią całego gameplayu. Twórcy oprócz nowych poziomów dołożyli też trochę nowej mechaniki. Wszystko jednak na tej samej, wciągającej i ładnie przygotowanej graficznie koncepcji.


2. ASUS ROG Xbox Ally z przystosowanym Windowsem

Już w zeszłym roku Microsoft zwiastował, iż będzie kombinował z wdrożeniem mobilnego Xboxa. W tym roku zaczęły krążyć plotki, iż amerykański gigant spróbuje podejść do tematu w łatwiejszy sposób. Zamiast budować własnego handhelda skorzysta ze współpracy z jakimś partnerem. Właśnie dokładnie tak się dzieje. Zaprezentowano Asusa ROG Xbox Ally i to od razu w dwóch odmianach. Na pokładzie oczywiście Windows, ale z aktualizacjami pod mobilne wydanie. Jak się pewnie domyślacie, obie jednostki to odświeżone odmiany poprzedników. Mówimy zatem o ich drugich odsłonach.

ROG Xbox Ally X (ten mocniejszy) będzie pracował na układzie AMD Ryzen Z2 Extreme i 24 GB RAM (LPDDR5X 8000MHz) i 1 TB na dane, natomiast ROG Xbox Ally na AMD Ryzen Z2 A z 16 GB RAM (LPDDR5X 6400MHz) i 512 GB na dane. Oba otrzymały ten sam design ze zmodyfikowaną o gripy konstrukcją. Ma on bardziej nawiązywać do Xbox Wireless Controllerów. Układ przycisków przypomina poprzednie generacje ROG, ale z motywami Xboxa (i specjalnym przyciskiem dla serwisu). W bardziej bazowym Ally widzę triggery z efektem Halla, a w mocniejszym Ally X są impulsowe. Reszta specyfikacji już bez większych różnic: ekran LCD 120Hz (1080p) o przekątnej 7 cali z FreeSync Premium (szkoda, iż nie OLED). Są po dwa porty USB-C (USB 3.2 Gen 2 w Ally i USB4 w Ally X). Nie zabrakło slotu na microSD i portu słuchawkowego. Za łączność odpowiada Wi-Fi 6E i Bluetooth 5.4. Baterie to odpowiednio 60 i 80Wh.

Teraz chwila czasu dla oprogramowania, bo pewnie każdy narzekał na Windowsa we wcześniejszych PC-konsolkach (różnych marek). ROG Xbox Ally musiał podejść do tematu rozwojowo. W handheldach zaproponowano odpowiednio przystosowaną do sprzętu wersję Windowsa – taką z pełnoekranowym Xboxem. Odcięto zbędne procesy w tle i przekierowano uwagę zasobów na gamingu. Na pokładzie pojawią się sklepiki Microsoft Store, ale też Steam i Epic Games. Pojawi się choćby program dopasowania gier w stylu weryfikacji Steam Decka. Wspomniano też o usłudze Gaming Copilot oraz Xbox Game Pass (na nieznany okres). Cennika jest nie podano.


3. Przystawka Retroid Dual Screen

Retroid, o którym jeszcze później coś napiszę, zwiastuje nietypowe akcesorium do swoich handheldów. Dual Screen, jak sama nazwa wskazuje, ma przekształcać konsolę w maszynkę z dwoma ekranami. Coś w formacie przypominającym koncepcję z Nintendo DS (najpopularniejszej dwuekranowej konsolki w mobilnym wydaniu). Drugi wyświetlacz został już udostępniony w przedsprzedaży w cenie 69$, ale trafi na rynek dopiero w sierpniu. Przystawka oferuje ekran AMOLED 5.5″ z 1920 x 1080 pikseli i ma współpracować z konsolkami Retroid Pocket 5, Retroid Pocket Mini i Retroid Pocket 4 Pro. Ma współpracować też z modelami innych marek z większymi panelami (6 i 7″) i wsparciem USB-C z DisplayPort Alt Mode. Dual Screen Add-On ma mieć regulowany kąt ustawienia i dysponować ładowaniem z pass-through. Do czego służyć ma taki dodatkowy moduł? Drugi ekran ma usprawnić grę dodatkowymi warstwami danych, jak często bywało w tytułach na DS. Coś dla bardziej hardcore;owych graczy.

Introducing the Retroid Dual Screen add-on! Enjoy dual screen gaming on your RP5, RP Mini and RP4 Pro pic.twitter.com/o2ruN3cX9u

— Retroid Pocket Official (@Retroid0fficial) June 6, 2025


4. Ayaneo Flip 1S DS z podwójnym ekranem

Nie koniec projektów z podwójnym ekranem. Maszynki z dwoma ekranami nie są w tej chwili zbyt popularne, ale wysoka konkurencja w segmencie mobilnego grania wymusza eksperymentowanie z różnymi formatami. AYANEO już raz próbowało, ale ich Flip w dwóch różnych wersjach nie dotarł w zasadzie na rynek. W 2024 roku został rozesłany dla niewielkich grupy klientów, natomiast z kolejnymi partiami był pewien problem. Chińska firma postanowiła ulepszyć gadżet i nie rezygnować z pomysłu na urządzenie. Oto AYANEO Flip 1S DS. Nowa jednostka przeszła oczywiście upgrade.

AYANEO Flip 1S DS (foto: AYANEO)

Druga generacja zmodernizowanego DS zaoferuje większy drugi ekran (4.5-calowy LCD z dotykową warstwą i 1620 x 1080pikseli, a także spory panel główny (7-calowy OLED 1080p z odświeżaniem 144Hz). W środku też aktualizacja podzespołów, bo układem będzie AMD Ryzen AI 9 HX 370 (z 16-rdzeniowym GPU z architekturą RDNA 3.5). Oczywiście na Windowsie 11. Z pewnych rozwiązań są joye z TMR i przyciskami z efektem halla, natomiast wszelkie pozostałe specyfikacje, ale też cena i data wydanie nie zostały sprecyzowane. Można się jednak domyślać, iż sprzęt będzie dysponował pamięcią LPDDR5x i M.2 2230 dla PCIe 4.0 SSD. Domyślam się, iż nie zabraknie też portów USB4 z wyjście video. Docelowo maszynka ma oferować odpalanie tytułów z PC, natomiast podwójny ekran powinien sprawdzić się też do emulacji Nintendo DS.


5. ModRetro Chromatic od Palmera Luckeya

Kieszonsolki są dziś tak popularne, iż produkować chce je chyba każdy (bo dają wysoką stopę zwrotu z inwestycji). Zauważył to choćby Palmer Luckey, czyli osoba odpowiedzialna m.in. za gogle Oculus, czyli popularyzację świata VR. Jego ModRetro Chromatic to klon Game Boya. Maszynka w retro wydaniu do grania w starsze pozycje. Hardware uruchomi oryginalne cartridge do GB i GBC (podobnie jak robi to Analogoue Pocket). Konstrukcja ma choćby podświetlenie, którego w oryginalnym Game Boyu brakowało (nie licząc odmiany Game Boy Pocket Light, a potem dopiero chyba w Advance SP). Początkowo, tj. w zeszłym roku, gadżet Luckeya był oferowany w limitowanej serii. Teraz twórca proponuje kolejny rzut z nowymi kolorami obudowy i szafirowym pokryciem ekranu. Poprzednik kosztował 200$, natomiast ten nowy już 300$. W odróżnieniu do konsolki Analogue, która odpala też tytułu z GBA, ModRetro Chromatic radzi sobie wyłącznie z GB i GBC, czyli starszymi grami.

The ModRetro Chromatic is the best way to play Game Boy® and Game Boy Color® games, my ultimate tribute to the most important handheld console of all time. @ModRetroHub @GameStop @Tetris_Official @KossHeadphones pic.twitter.com/E6BWx5I490

— Palmer Luckey (@PalmerLuckey) June 3, 2024


6. RedMagic Astra Gaming Tablet z gamepadem

Gamingowe tablety, a jak widać po całym tym przeglądzie, także inne „handheldy” z ponadnormatywnymi ekranami, to urządzenia, które coraz częściej interesują graczy. Większy wyświetlacz ma swoje wady i zalety, ale jeżeli jest dobrze zaprojektowany, to zaoferuje też coś więcej niż gry. Hybrydowe konstrukcje poszukują jakiegoś złotego środka bez zaniedbywania potrzeb samych graczy. Nubia (należąca do ZTE) pokazuje swojego kolejnego tego typu Androida. RedMagic Tablet 3 Pro to już któraś z kolei propozycja tej wielkości. Zadebiutowała w Chinach, ale globalnie pojawi się już 1 lipca pod nazwą RedMagic Astra Gaming Tablet. Sprzęt przygotowano we współpracy z RedMagic Shadow Blade Gamepad 3.

RedMagic Astra Gaming Tablet z kontrolerem RedMagic Shadow Blade Gamepad 3 (foto: RedMagic na Weibo)

Zestaw łączy cechy tabletu i konsoli do gry. Ma parametry przypominające niedawno wydanego RedMagic 10S Pro, czyli gamingowy telefon. W obu tych urządzeniach nie brakuje mocy, bo jest Snapdragon 8 Elite, dodatkowy układ RedCore R3 Pro do upscalingu i sporo pamięci (12GB/16GB/24GB LPDDR5T RAM i 256GB/512GB/1TB w UFS 4.1 Pro). W tabletowym wydaniu udało się dostarczyć jednak lepszy ekran, ponieważ nie LCD, a OLED (9.06″ z odświeżaniem 165Hz). Ma on 1100 nitów jasności (a 1600 w szczycie) oraz ściemnianie w aż 5280Hz. Minecrafta pociągnie w 165 fps, League of Legends: Wild Rift w 144Hz, a Call of Duty: Mobile, PUBG Mobile czy Genshin Impact w 120fps. W chińskiej wersji znajdziemy emulator PC, jak zresztą było w telefonie 10S Pro. Ciekawe, czy ten element pojawi się w międzynarodowej wariacji. Opcjonalnie możemy tu dokupić klawiaturkę IceBlade Magnetic Keyboard oraz kontroler Shadow Blade Gamepad 3.

Jak zwykle w gamingowych RedMagic jest tez specjalnie chłodzenie (ICE-X Cooling), spora bateria i szybkie ładowanie, a USB 3.2 GEn 2 pozwoli na podpięcie zewnętrznego ekranu (z 8K w 60Hz lub 4K w 144Hz). W Chinach cennik startuje od 4000 juanów (ok. 550$), ale z kosztami wolę wstrzymać się do europejskiej prezentacji. Generalnie sprzęt prezentuje się imponująco.


7. WWDC: aplikacja Games od Apple

W trakcie zeszłotygodniowego WWDC firma Apple zaprezentowała mnóstwo software’owych nowości dla swoich urządzeń. Ekosystem ma zyskać nowe centrum do gier. Aplikacja Games ma zastąpić dotychczasowe Game Center. To dedykowany grom serwis, który będzie preinstalowany na nowych systemach, m.in. iOS 26 i iPadOS 26. To pierwsza większa aktualizacja centrum do gier, które zostało wprowadzone 15 lat temu. Estetyką i funkcjami ma nawiązać do hubów Xboxa, czy GOG Galaxy. To przestrzeń, w której znajdziemy wszystko co powiązane z grami. Od list rankingowych, przez rekomendacje, newsy, no i oczywiście same gry. W pełnej integracji z Apple Arcade. Liczę, iż to początek zmian, których Apple potrzebuje w segmencie gier. W centrum zobaczymy w co grają nasi znajomi (których możemy wyzwać do walk i pojedynków). W bibliotece pojawią się też zapisy z historią zakupów, a pewnie i osiągnięć.

Apple Games (foto: Apple)

W opisie platformy dla Apple Games użyto określeń: „spersonalizowane miejsce dla gier”, czy „platforma do grania z przyjaciółmi”. Aplikacja zadebiutuje jesienią i dostarczy elementy społecznościowe, zaangażowanie, ale też odkrywanie nowych tytułów (przez powiązania). Skorzystać mają na tym też sami twórcy gier, bo będzie im łatwiej dotrzeć ze swoimi informacjami do konkretnej grupy użytkowników. Jak to wszystko wyewoluuje? Czas pokaże. Oby nie jak Apple Arcade…


8. Rekordowa sprzedaż Nintendo Switch 2

Nintendo Switch 2 (foto: nintendo.com)

Nintendo Switch sprzedawało się wyśmienicie i śmiem choćby twierdzić, iż japoński producent wykorzystywał to, by maksymalnie wydłużyć cykl życia hybrydowej konsoli. To właśnie „przez” sukces formatu na następcę musieliśmy czekać aż osiem lat. W ostatnim roku sprzedaż pierwszej generacji spowolniła, ale to dlatego, iż rynek spodziewał się nowego modelu. Switch 2 był zresztą zwiastowany przez samo Nintendo już na pół roku przed jego oficjalnym debiutem (w ramach sprawozdań finansowych dla akcjonariuszy). Można było być pewnym, iż najnowszy model będzie sprzedawał się jak ciepłe bułeczki.

Nintendo pochwaliło się rekordową sprzedażą Nintendo Switch 2. W cztery pierwszy dni Switch 2 został sprzedany w liczbie 3.5 miliona sztuk! To oczywiście rekord marki na otwarciu jakiejkolwiek ze swoich konsol. Taki wynik mógł wynikać nie tylko z wysokiej zainteresowania gadżetem, ale też plotkom o ograniczonej dostępności sprzętu (mogły sprytnie wymuszać szybsze reakcje zakupowe).

Pogrzebałem trochę w statystykach poprzedników (dzięki ChatGPT) i znalazłem zapisy o sprzedaży poprzednika. Switch 1 potrzebował prawie miesiąca, by dobić do 2.7 miliona sztuk, a był tańszy! Parę przeglądów temu informowałem, ze Nintendo chce sprzedaż 15 milionów Switchów 2 do marca 2026 roku. Liczby aktualnej generacji są imponujące, więc należy wróżyć Nintendo sukces.


9. Razer Kishi V3, Kishi V3 Pro i Kishi V3 Pro XL

Razer proponowało już kilka odmian przystawek z przyciskami do wygodniejszej gry na telefonach i tabletach. Seria Kishi otrzymała właśnie trzecią generację i to od razu w pełnej ofercie, tj. dla wszystkich możliwych urządzeń z iOS i Androidem. Kishi V3 to odmiana bazowa, pro i pro XL. Wszystkie w możliwie uniwersalnym wydaniu. Modele obejmują iPhone’y, iPady oraz Androidy, a luzem będą działać też z PC.

Trzy modele Kishi V3 (foto: razer.com)

Co nowego w Kishi V3? Razer przygotowało trzy odmiany nowego kontrolera, by dopasować się do potrzeb graczy z różnymi urządzeniami. Wszystkie trzy odmiany bazują na tych samych podzespołach i technologiach, ale innym zakresie obejmowania mobilnych ekranów. Podstawowy Kishi V3 (za ok. 100$) ma służyć telefonom z iOS i Androidem, Kishi V3 Pro (za ok. 150$) włączać w to iPady mini, a największy Kishi V3 Pro XL (za ok. 200 $) większe tablety z Androidem i iPady Pro z choćby 13 calami przekątnej). Wszystkie trzy odmiany łączą technologie dla joyów z TMR, programowalne/mapowalne przyciski, port USB-C, wygodny uchwyt. Oba modele Pro mają dodatkowo wsparcie efektów haptycznych, ale tylko dla Androidów.

Wygodniejsza gra sprawdzi się zarówno w przypadku natywnych gier na iOS i Androida, ale też platform streamingowych. Od niedawna Razer oferuje też grę przez PC Remote Play, wiec i tutaj będzie komfort. Chodzi o zdalne odpalanie gier PC na telefonach i tabletach.


10. ONEXPLAYER X1 Mini z Ryzen AI 9 HX 370

W zeszłym roku debiutowała mniejsza odmiana „tabletowe” wersji PC-konsolki od One Netbook. ONEXPLAYER X1 Mini wciąż był duży, ale już nieco bardziej poręczny od większego (prawie 11-calowego) X1 w bazowej odmianie. Teraz ten mniejszy z rodziny (z 8.8″) doczekał się aktualizacji wnętrza. ONEXPLAYER X1 Mini zaoferuje aktualniejsze podzespoły, a konkretnie nowszy układ AMD.

The X1 Mini Just Got a Major Upgrade: Ryzen AI 9 HX 370!
Now with 80 TOPS AI power + 12 Cores – the ultimate handheld just leveled up!
Limited-Time Bonuses:
UGREEN Wireless Mouse
Transformer Bluetooth Earbuds
128GB TF Card
Upgrade today ➔… pic.twitter.com/Gn8nkYMfrc

— OneXPlayer_Official (@OnexPlayer_) June 12, 2025

Co nowego w ONEXPLAYER X1 Mini (2025)? Sprzęt nie będzie odbiegał konstrukcyjnie od poprzednika, ale wewnątrz pracować ma wydajniejszy układ obliczeniowy. W tegorocznej wersji ma działać procesor AMD Ryzen AI 9 HX 370 Strix Point (z grafiką Radeon 890M). W sprzedaży wciąż będzie starszy model z AMD Ryzen 7 8840U Hawk Point (z grafiką Radeon 780M). Klienci będą mieli wybór. Koncepcja zabawy się nie zmieni. X1 to przez cały czas tablet z odpinanymi kontrolerami, jak wspomniany wcześniej RedMagic, czy tablety z kontrolerami Razer Kishi. Wszystkie podzespoły (oprócz procesora) w nowszym X1 Mini będą się z poprzednikiem pokrywać. Pamięć RAM do 64GB LPDDR5x-7500, pamięć na dane do 4TB (PCIe 4.0 x4 SSD M.2 2230/2242), Wi-Fi 6 i Bluetooth 5.2, OCuLink oraz Windows 11 Home Edition z OneXConsole. Inny układ obliczeniowy to oczywiście inny cennik. W starszym wydaniu będzie startował od 959$, a w tym nowszym od 1459$.


11. Anbernic RG Slide zaprezentowane

Anbernic przedstawił w końcu pełne możliwości swojego najnowszego gadżetu do gry w retro tytuły. RG Slide już w przeglądach zwiastowałem. To nietypowa dla tej marki edycja handhelda z wysuwanymi spod ekranu przyciskami. Slide przypomina w konstrukcji PSP Go sprzed kilkunastu lat. Model ma atrakcyjny format, ale jest wyjątkowo ciężki.

Co zaoferuje Anbernic RG Slide? Wyceniana na 189$ konsolka ma być zasilana układem Unisoc Tiger T820, czyli dokładnie ten sam, który trafił wcześniej do high-endowego RG Cube. Chip ten pociągnie tytuły z Dreamcast, PS2 i GameCube. Na pokładzie będzie też 8 GB RAM i 128 GB na dane (+ slot microSD). Bateria 5000 mAh ma wystarczyć na ok. sześć godzin zabawy na jednym ładowaniu. Różnicą w stosunku do wcześniejszy propozycji będzie format konsoli. Tym całość ma być bardziej kompaktowa dzięki wysuwanemu ekranowi 4.7″ (1280 x 960). Przypomnę, iż mówimy o sprzęcie głównie pod emulatory. Czy wysuwane spod panelu przyciski będą wygodniejsze od klasycznych? Trudno ocenić. Anbernic postanowił pokazać w ofercie, iż zaproponuje różnych konstrukcji konsolki. Ma przecież te wertykalne (gameboyowe) i horyzontalne. Są też zamykane (jak GameBoy Advance SP). W tej chwili największą wadą nowego Anbernica będzie jego cieżar. 380 gramów to prawie tyle co ma Nintendo Switch!


12. Natywny emulator PS3 na Androidy (w Play Store)

Emulacja to trudny temat, zwłaszcza od strony legalności, ale daje szansę na uruchamianie tytułów, które naprawdę trudno dostać (szczególnie na platformy, które już nie istnieją lub ciężko o ich zakup). W Google Play Store znalazłem emulator PS3. Potrafi już odpalić, ale wciąż jest w fazie rozwojowej, więc na pewno „crashe” się pojawią. aPS3e to projekt niezależnego twórcy, który postanowił zaoferować go na najpopularniejszym systemie na rynku, czyli Androidzie. Oczywistym jest, iż emulację w tym wydaniu wykorzystamy głównie na mocniejszych telefonach. Im szybszy procesor, tym lepiej. Autor rekomenduje telefony minimum z 12 GB RAM. Emulator ma wirtualne przyciski, ale wspiera część kontrolerów Bluetooth. Emulatorów PS3 na Androida jest więcej, ale aPS3e jest pierwszym, który można pobrać ze sklepiku Google.

Emulator aPS3e (foto z Google Play Store)

13. Splatoon Raiders na Nintendo Switch 2

Przez najbliższe miesiące w moich przeglądach będzie pojawiać się sporo informacji o nowym Switchu. Konsola dopiero rozpoczyna swoją karierę, więc i rozwój biblioteki gier niedługo przyspieszy. Na drugiej generacji urządzenia uruchomimy starsze gry, ale najbardziej cieszą ich nowe odsłony. Na taką mogą liczyć też fani serii Splatoon. Switch 2 otrzyma spin-off Splatoon Raiders. Jest on jeszcze w razie produkcji i nie za wiele o nim wiadomo. Cieszy aktualizacja dla aktualnego Splatoon 3. Wersja 10.0 dostarczy trzydzieści broni oraz mapę Urchin Underpass z Wii U. Nie zabraknie też usprawnień jakościowych w ramach Switch 2 Edition, czyli płynniejszej rozgrywki i lepszej rozdzielczości. Update oczywiście darmowy.


14. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

15. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu dziewięć pozycji. Zdecydowana większość z nich to nowości:

What a day!

For a limited time, grab a Performance Day Pass on sale this #GFNThursday! Plus @DuneAwakening, @PlayFrosthaven demo, and other titles join the GFN library.

More info pic.twitter.com/zHgnRhgHCW

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) June 12, 2025

  • Frosthaven Demo (nowość na Steam)
  • Dune: Awakening (nowość na Steam)
  • MindsEye (nowość na Steam)
  • Kingdom Two Crowns (nowość dla Xbox w PC Game Pass)
  • The Alters (nowość na dla Xbox w PC Game Pass)
  • Lost in Random: The Eternal Die (nowość na Steam i dla Xbox)
  • Firefighting Simulator – The Squad (Xbox w PC Game Pass)
  • JDM: Japanese Drift Master (Steam)
  • Hellslave (Steam)

16. The Alters w Xbox Cloud Gaming

Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Cloud Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. W drugiej połowie czerwca platforma przyjęła nową grę od polskiego 11 bit studios – The Alters. Tytuł jest naprawdę ciekawy, co potwierdzają liczne wyróżnienia. Gra łączy przygodowy survival z elementami strategicznymi w świecie science fiction. W grze wcielamy się w Jana Dolskiego, który jako jedyny przetrwał katastrofę kosmiczną. Teraz w pojedynkę musi przetrwać na nowej planecie i w nieznanym środowisku. Okazuje się jednak, ze na obcej ziemi potrzebuje pomocy. Nasz bohater wykorzysta własne klony (a konkretnie altery). Jak będzie wyglądać kooperacja z nimi? Przesłanie poznamy po zakończeniu rozgrywki.


17. Angry Birds Bounce w Apple Arcade

Wiecie jaki gatunek gier jest najpopularniejszy na mobilnych platformach? Na telefonach i tabletach z iOS i Androidem królują gry logiczne, a konkretnie różnego rodzaju puzzlery czerpiące z tetrisa. Mowa o o prostych graficznie i nieskomplikowanych gameplayowo, ale wciągających mechanizmach łączących szybką rozgrywkę dla zabicia czasu. Angry Birds chce zaproponować swoją serię w takiej właśnie odsłonie. Najnowsza część Bounce ma od lipca przyciągnąć do zabawy w Apple Arcade, gdzie będzie pozycją na wyłączność. W kolejnej wariacji serii wciąż będziemy rozbijać wroga wykorzystując charakterystyczny mechanizm strzelania, ale w nowym wydaniu. Ravio całkiem sprytnie wykorzystuje swoją popularną „franczyzę”, by na bazie jej sukcesu przyciągać graczy. Przypomnę, iż Angry Birds pobrały się już chyba w ponad 5 miliardach razy.


18. DC Heroes United w Epic Games Store

Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 19 czerwca) w bibliotece znajdziecie DC Heoes United. W zasadzie to typowy roguelite, ale w komiksowym uniwersum bohaterów DC.


19. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. Oto kolejne czerwcowe propozycje w serwisie Sony.

Od dziewiętnastego czerwca w Game Catalog (Extra i Premium) znajdą się:

  • FBC: Firebreak | PS5
  • Battlefield 2042 | PS4, PS5
  • Five Nights at Freddy’s: Help Wanted 2 | PS5
  • theHunter: Call of the Wild | PS4
  • We Love Katamari Reroll + Royal Reverie | PS4, PS5
  • Eiyuden Chronicles: Hundred Heroes | PS4, PS5
  • Train Sim World 5 | PS4, PS5
  • Endless Dungeon | PS4, PS5
  • Deus Ex: The Conspiracy | PS4, PS5 (Premium)

The PlayStation Plus Game Catalog for June includes:

FBC: Firebreak
Battlefield 2042
Five Nights at Freddy’s: Help Wanted 2
theHunter: Call of the Wild

…and more. The full lineup pic.twitter.com/dMZwWluZSA

— PlayStation (@PlayStation) June 11, 2025


20. Mobile gaming rośnie w siłę!

Game Boy Classic

O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.

Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)


21. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)

Cuberpunk 2077 w streamingu przy wykorzystaniu kontrolera Xbox.

Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.

Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)


Idź do oryginalnego materiału