Mobilne granie #195

1 dzień temu
Zobacz też: Mobilne granie #194 – ONEXSUGAR Sugar 1 (foto: One Netbook)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Powolutku zbliżam się do dwusetnego podsumowania rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • AYANEO Pocket ACE z Androidem
  • Abxylute One Pro w crowdfundingu
  • POCO F7 Ultra z gamingowymi cechami
  • składany Huawei Pura X
  • kontroler Backbone One: Xbox Edition
  • Missile Command Delta na Nintendo Switch
  • Once Human na iOS i Androida (zapowiedź)
  • aplikacja Nintendo Today!
  • marcowy (ostatni?) Nintendo Direct
  • Marvel Cosmic Invasion na Switche
  • Evoland 2 i Out There w Epic Games Store
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych
  • The Last of Us Part II Remastered z weryfikacją Steam Deck

The Last of Us Part II Remastered for PC is officially Steam Deck Verified ahead of its release on April 3!

Pre-purchase now: pic.twitter.com/3AnnTIvE3G

— Naughty Dog (@Naughty_Dog) March 31, 2025


1. AYANEO Pocket ACE – Android do gier retro

Chińskie AYANEO już trochę przesadza z ofertą propozycji kieszonkowych konsolek. Katalog rozszerza za szybko. To oczywiście z mojej strony żart. Firma korzysta z prosperity i przyciąga uwagę każdego typu graczy. W tym najświeższym modelu chodzi o miłośników gry retro. Jak zwykle w crowdfundingu, który ruszy pewnie w kwietniu.

AYANEO Pocket ACE (foto: ayaneo.com)

Co nowego w AYANEO Pocket ACE? Urządzenie działające na Androidzie wyróżni się kompaktowym formatem. Ekranik ma tylko 4.5 cala przekątnej, ale do emulatorów to w zupełności wystarczy. Podobnie zresztą jak Snapdragon G3x Gen 2. ACE ma służyć odpalaniu starszych tytułów, ale w bardziej nowoczesnym gadżecie. IPS LCD w proporcjach 3:2 przystosowano do gier w starszym ratio. Rozdzielczość jest ponad standardy takich modeli. 1620 x 1080 będzie uniwersalne do obsługi wielu platform. Bateria też na poziomie. 6000 mAh z 40W jest naprawdę wystarczająca. Na razie bez ceny. Tę poznamy jak ruszy crowdfundingowa kampania.

Znalezione na Indiegogo (jeszcze przed startem kampanii)


2. Abxylute One Pro (crowdfunding)

Abxylute powrócił do crowdfundingu (gdzie jakiś czas temu startował ze swoją pierwszą chmurową konsolką). Udoskonalił swojego handhelda z Androidem do wersji Pro. Urządzenie już na blogu zwiastowałem. Uruchomiono kampanię, na której przedstawiono pełne specyfikacje maszynki do mobilnego grania. Producent zachował core, a więc bazuje na poprzedniku, ale doładował go pewnymi ulepszeniami. przez cały czas ogólnym przeznaczeniem są: streaming (granie chmurowe), emulacja, remote play (zdalny dostęp) oraz gry na system Android.

Co nowego w Abxylute One Pro? Twórcy skupili się na poprawkach podnoszących ogólną jakość gry i zabawy. Wyświetlacz wciąż z przekątną 7 cali, czyli bez zmian (z proporcjami 16:9 i 1080p). Podrasowano wnętrze oraz elementy sterujące. Na pokładzie pracuje układ MediaTek Genio 510, a w Androida wgrano własnego launchera, który ma objąć całą bibliotekę wymienionych na wstępie trybów dostępu do gier. Dopracowano przyciski, m.in. joye, którym zaoferowano niestosowaną jeszcze w branży technologię. Digital Capacitive Joystick ma być pierwszym tego typu standardem na rynku. Cała konstrukcja ma być lżejsza i wygodniejsza do trzymania w dłoniach. W środku nowe motorki wibracyjne i bateria pozwalają na dłuższy czas pracy (konkretnie choćby do ośmiu godzin działania). Nowością jest też tryb video z output 4K, a więc szansa wyjścia na zewnętrzne ekrany. Twórcy zapewniają też udoskonalenia w dźwięku. Ceny w crowdfundingu startują od 199$ (zniżka 50$). Realizacja w maju.

Znaleziono na: Kickstarterze


3. POCO F7 Ultra z gamingowymi cechami

POCO F7 Ultra (foto: POCO)

POCO (czyli submarka Xiaomi) przedstawiła pierwszego Androida w wydaniu Ultra. To pierwszy tak mocny telefon tego producenta. Jak zwykle w atrakcyjnej cenie, mimo, iż specyfikacje nawiązują do high-endowych rywali w znacznie wyższych cenach. Postanowiłem wrzucić o nim wzmiankę w gamingowym przeglądzie, ponieważ F7 Ultra dysponuje cechami urządzenia do grania. Nie ma może tego gamingowego designu, ale w środku kilka elementów, które pozwolą na płynną rozgrywkę!

Co interesującego od gamingowej strony oferuje POCO F7 Ultra? z tego co przeskanowałem, praktycznie wszystkie najważniejsze specyfikacje oferują level z topu (część rodem z flagowców Xiaomi):

  • flagowy Snapdragon 8 Elite (czyli najwyższa półka)
  • koprocesor do grafiki (VisionBoost D7 w 12 nm do upscalingu rozdzielczości, generator klatek i Game HDR)
  • Snapdragon z VisionBoostem mają utrzymać 2K Super Resolution w 120fps w Genshin Impact bez spadków wydajności choćby przez godzinę grania
  • ekran: OLED 12-bit ze szczytowym 3200 nitów i ściemnianiem PWM (ze wsparciem VisionBoost D7)
  • standard pamięci 12/256GB lub 16/512GB (LPDDR5X RAM i UFS 4.1)
  • chłodzenie LiquidCool Technology 4.0 (5400mm²)
  • bateria 5300 mAh z chipem Surge G1 (utrzyma choćby 80% pojemności po 1600 cyklach uzupełniania ogniwa)

W Polsce pojawi się tylko jedna odmiana POCO F7 Ultra. Model 16/512 GB wyceniono na 2999 zł. Całkiem niezła wycena.


4. Składany Huawei Pura X – interesujący do grania!

Wrócę jeszcze do jednej ze telefonowej premier z wcześniejszego tygodnia (poprzedzającego analizami ten poprzedni). Przy okazji przeglądu nowych telefonów wspominałem na blogu o składanym Huawei Pura X. Zachwalałem choćby jego proporcje, a zupełnie przeoczyłem pewną oczywistość, właśnie z perspektywy fana mobilnego grania. „Składa” chińskiego giganta otrzymał przecież idealny format dla handhelda – składanej konstrukcji w wygodnych proporcjach.

Huawei Pura X (foto: Huawei)
Huawei Pura X

Co Huawei Pura X może wnieść do mobile gamingu? Całkiem sporo! Kojarzycie projekt składanej w pół konsolki Samsunga? Prototyp z targów Mobile World Congress miał podobny format, ale z bocznymi kontrolerami. Też składał się bocznie. Pura X ma 6.3-calowy panel w proporcjach 16:10, czyli wygodnych do grania, ale i składania (przenoszenia gadżetu w kieszeni). Panel OLED ma 120Hz. Ten zewnętrzny 3.5″ w kwadracie. Jestem pewien, iż w niedługo zobaczymy więcej składanych gadżetów do grania. Do tej pory urządzenia z klapką bazowały na podwójnych ekranach. Czas w handheldach zaszczepić giętkie wyświetlacze. Mają tu sens i praktyczne zastosowanie.


5. telefonowy kontroler Backbone One: Xbox Edition

Backbone One to jeden z popularniejszych i ciekawszych adapterów do telefonów, dzięki którym telefon zamienimy w konsolkę. Producent oferował już edycję PlayStation, a teraz dorzuca kontroler w malowaniu Xboxa. W tej wersji najlepiej będzie pasował w obrębie chmurowej gry w tytuły z Game Passa.

Backbone One Xbox Edition (foto: Backbone)

Czym wyróżni się Backbone One: Xbox Edition? Konstrukcyjnie to cały czas ten sam (USB-C), sprawdzony kontroler w formie nakładki na telefon. Różnicą jest xboxowe oznaczenie przycisków (również tych funkcyjnych) oraz inne wykończenie obudowy. Półprzezroczysta zieleń nawiązuje chyba do serii Halo, ale nie jestem pewien. Takie mam pierwsze skojarzenie (oprócz samego motywu dawnych Xboxów). Adapter ma od razu przyporządkowane przyciski do aplikacji Xboxa (pojedyncze przyciśnięcie odpala Xboxa Guide. Jest też apka Bakcbone, gdzie sugerowane są tytuły z platformy Microsoftu. W USA Backbone One: Xbox Edition wyceniono na 110$. W innych regionach na razie go nie widzę.


6. Missile Command Delta na Nintendo Switch

Atari sukcesywnie odświeża swoje klasyki sprzed dekad. W ostatnim czasie przygotowało nowe wersje kilku dawnych hitów. Teraz na tapet wzięło pozycję z automatów z 1980 roku. Missile Command w odsłonie Delta wciąż w taktycznej turówce, w której zadaniem jest obrona przed nadlatującymi pociskami. Będziemy działać strategicznie, ale w odświeżonej estetyce. Naszym zadaniem będzie odpieranie ataków przeciwnika. Do dyspozycji różne sposoby ochrony w wielu rundach działania. Całość w klimacie narracyjnego thrillera. Fabułę wzbogacono o wątki poboczne, gdzie będziemy odkrywać tajemnice sekretnych pomieszczeń. Wraz z postępem na naszej drodze pojawiać się będą nowe typy pocisków i wrogów. Ruchy trzeba planować, by kaskady eksplozji były oszczędne dla naszych zasobów. Atari przywraca dawne produkcje całkiem ciekawie.


7. Once Human na iOS i Androida (zapowiedź)

Kolejna gra z gatunku MMO dotrze na iOS i Androidy. Zeszłoroczne Once Human z PC jeszcze w kwietniu ma zadebiutować w sklepikach App Store i Google Play Store. jeżeli dobrze pamiętam to o mobilnym wydaniu tego tytułu już dość głośno spekulowano, a potem oficjalnie zapowiedziano propozycję. Teraz podano konkretną datę premiery. Określono ją na 23 kwietnia, a więc już za trzy tygodnie. Once Human to sieciowa gra survivalowa w dość lubianym, postapokaliptycznym świecie niedalekiej przyszłości. Jako ostatni ocalali gracze muszą poradzić sobie z wszędobylskimi mutantami. Gra ma być darmowa, ale z wewnętrznymi mikropłatnościami.


8. Aplikacja Nintendo Today!

Na 2 kwietnia zaplanowano pełną prezentację Nintendo Switch 2, więc japońska marka jest ostatnio aktywniejsza. W następnym punkcie zobaczycie listę tytułów z Nintendo Direct jeszcze dla poprzedniej generacji hybrydowego handhelda (które odpalimy też na następcy), ale najpierw o nowej aplikacji mobilnej Nintendo Today!. Firma jest obecna na mobilnych platformach od lat i choć nie do końca wykorzystuje ich pełen potencjał to przez cały czas eksperymentuje. Tym razem zamiast gry pojawia się kolejny program na iOS i Androida, w którym zawartość jest

Co nowego w Nintendo Today!? Już serwis Nintendo Music ze ścieżkami gier nieco zadziwił, a teraz producent sprzętu i gier chce uruchomić bezpośredni kanał do fanów poprzez powiadomienia aplikacji na iOS i Androida. Apka ma oferować codzienne newsy ze świata Nintendo, a więc zbliżających się premier, aktualizacji Switch Online, zapowiedzi, czy nadchodzących Directów. W najbliższych dniach wszystko będzie zsynchronizowane w nowinkami na temat Switcha 2. W aplikacji będziemy mogli spersonalizować kilka elementów, m.in. widgety. Zobaczymy, jak cały program będzie ewoluował i czy spełni swoją rolę. Wygląda na to, iż ma pomóc budować społeczność wokół systemów iOS oraz Androida. Czyżby pomost ułatwiający integrację ze telefonami?


9. Marcowy Nintendo Direct (ostatni dla Switcha pierwszej generacji?)

Nintendo Switch kończy osiem lat, a na horyzoncie jest już jego następca. Maszynka jeszcze trochę pociągnie, a w zadaniu dotarcia na szczyt najlepiej sprzedających się konsol wszechczasów pomóc mają kolejny gry, które zmierzają na urządzenie. Pod koniec marca Nintendo zorganizowało ostatni Direct dla Switcha pierwszej generacji. Jak zwykle prezentując pakiet gier, które mogą jeszcze wygenerować ruch w biznesie.

Co pokazano na marcowym Nintendo Direct? Gigant z Kioto ma dla swoich fanów całkiem różnorodny zestaw gier. Są pozycje first-party i sporo third-party. W trakcie 30-minutowej prezentacji przedstawiono wspomnianą wyżej apkę Nintendo Today! oraz nowe wirtualne karty, dzięki którym łatwiej będzie transferować gry ze Switcha 1 do Switcha 2. Mają w zamyśle przypominać fizyczne cartridge, a więc będziemy je „wypinać” ze starej konsoli i „wpinać” do tej nowszej. Wszystko z zachowaniem konta. Widzę choćby coś o wypożyczaniu gier w obrębie rodzinnego konta przez lokalne połączenie.

Jeśli chodzi o gry to Nintendo Direct pokazało m.in. (warto dodać, iż uruchomimy je też na Switchu 2):

  • gameplay z Pokémon Legends: Z-A (z otwartym światem)
  • beat’-em-upa Marvel Cosmic Invasion (o nim więcej punkt niżej)
  • wyczekiwanego Metroid Prime 4: Beyond (2025),
  • Shadow Labyrinth, czyli mroczniejszy odpowiednik Pac-Mana (18 lipca 2025)
  • Patapon 1+2 Replay – rytmiczny platformer znany z PlayStation 11 lipca 2025)
  • Dragon Quest I + II HD-2D Remake – kolejne odświeżone klasyki (2025)
  • Tamagotchi Plaza – nową odsłonę Tamagotchi Connections (27 czerwca 2025)
  • Monument Valley 1-3 – logiczne puzzlery znane z iOS i Androida (15 kwietnia 2025)


10. Marvel Cosmic Invasion na Switche

Beat-’em-upy święciły triumfy w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, ale w ostatnich latach przywrócono im zainteresowanie. Głównie odświeżaniem TMNT. Teraz ten gatunek chce sprawdzić moce bohaterów Marvela. Marvel Cosmic Invasion nawiązuje do klasyki choćby oprawą graficzną. Wszystko w stylu retro, by nadać tytułowi odpowiedni klimat. Widzicie może jakieś podobieństwo z Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge, to nie przypadek. Grę stworzył ten sam team i wydawca (Tribute dla Dotemu). Koncepcja rozgrywki dokładnie ta sama. Wybieramy dwie postacie i… naparzamy pojawiających się wrogów. Marvel wkracza w kolejną fazę uniwersum, ale w inwacji trzyma się najpopularniejszych super-bohaterów. Zabawa otwarta dla czworga graczy (lokalnie i online). Do tego crossowo (między PC, Switchem, PS5/4 i Xboxami). Jeszcze nie sprecyowano daty premiery.


11. Evoland 2 i Out There w Epic Games Store

Epic obiecywał, iż wejdzie w rytm bezpłatnych nowości w mobilnym wydaniu swojego sklepiku i słowa dotrzymuje. Na iOS i Androida (przez sklepiki wgrywane z zewnątrz) pojawiły się dwa kolejne darmowe tytuły: Evoland 2 i Out There. Gry możecie pobrać do 3 kwietnia.

  • Evoland 2 to kolejna część RPG w klimatycznym wydaniu nawiązującym do klasyki gatunku. Oprawa graficzna i mechanika (co widać na załączonym zwiastunie) kieruje gracza przez kolejne epoki współczesnej rozrywki. W świetny sposób prezentowane są wybrane charakterystyki ważniejszych tytułów ze świata gier.
  • Out There to tytuł strategiczny w kosmicznym środowisku. Zadaniem gracza jest przetrwanie w skrajnych warunkach bezkresu po wybudzeniu się z kriosnu. Nasz statek musi przemierzyć regiony nieznanej, proceduralnie generowanej galaktyki (dzięki czemu praktycznie za każdym razem wyzwanie wygląda inaczej).


12. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

13. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu dwanaście pozycji. To całkiem spore poszerzenie katalogu. Nowości nie ma za wielu, ale są konkretne. O Sunderfolk pisałem na blogu w zeszłym tygodniu (demko do sprawdzenia bez konta). W streamingu ruszył też inZOI, czyli potencjalny pogromca Simsów.

We have a lot to say this #GFNThursday. @AtomfallGame, @sunderfolk’s first look demo, and @PlayinZOI join the cloud this week.

More news pic.twitter.com/NlVpo8SeIE

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) March 27, 2025

  • Sunderfolk First Look Demo (nowość na)
  • Atomfall (nowość na Steam i Xbox w PC Game Pass)
  • The First Berserker: Khazan (nowość na Steam)
  • inZOI (nowość na Steam)
  • Beholder (Epic Games Store)
  • Bus Simulator 21 (Epic Games Store)
  • Galacticare (Xbox w PC Game Pass)
  • Half-Life 2 RTX Demo (Steam)
  • The Legend of Heroes: Trails through Daybreak II (Steam)
  • One Lonely Outpost (Xbox w PC Game Pass)
  • Psychonauts (Xbox w PC Game Pass)
  • Undying (Epic Games Store)

14. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Jeszcze na sam koniec marca Microsoft przedstawił kolejne tytuły dla Xbox Game Pass (i Xbox Cloud Gaming, czyli w opcji chmurowej m.in. z dostępem na mobilnych platformach). Jedna z nich (ta sportowa) przyciągnie raczej amerykańskich odbiorców. Druga jest

  • College Football 25 (od EA) to symulator rozgrywek futbolu amerykańskiego, ale na uczelnianym poziomie
  • Atomfall to FPP z survivalowem i RPG, które przypomina nieco S.T.A.L.K.E.Ra i serię Fallout. Akcja dzieje się w alternatywnej rzeczywistości 1962 roku (na terenie radioaktywnie skażonej Wielkiej Brytanii)

attention: more games are HERE pic.twitter.com/hC3TBDE07o

— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) March 27, 2025


15. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. W tym tygodniu Sony przygotowało listę tytułów na kwiecień.

Od pierwszego kwietnia w Game Catalog znajdą się te trzy pozycje:

  • RoboCop: Rogue City | PS5
  • The Texas Chain Saw Massacre | PS4, PS5
  • Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker’s Memory | PS4

16. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)

Cuberpunk 2077 w streamingu przy wykorzystaniu kontrolera Xbox.

Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.

Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)


Idź do oryginalnego materiału