Mobilne granie #154

4 miesięcy temu
Zobacz też: Mobilne granie #153 – Zotac Zone (foto: Zotac)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Już ponad sto pięćdziesiąte podsumowanie rynku mobilnego grania! 150 kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • Assassin’s Creed Shadows również na iPadOS
  • ONEXPLAYER X1 z Ryzen 7 8840U
  • Resident Evil 7 Biohazard i Resident Evil 2 Remake zmierzają na iOS i iPadOS
  • EA SPORTS FC Mobile z updatem na Euro 2024
  • Phil Spencer (CEO z Microsoft Gaming) przekazał w jednym z wywiadów, iż realizowane są prace nad handheldem Xbox (kolejną PC-konsolką)
  • Just Dance VR na Meta Quest
  • Disney Speedstorm na iOS i Androida (zapowiedź)
  • Game Mode w iOS 18 i iPadOS 18
  • androidowa konsolka Anbernic RG Cube już w sprzedaży (wyceniono ją na 160$)
  • The Case of the Golden Idol w Netflix Games
  • Skul: The Hero Slayer na iOS i Androida
  • Geneforge 2 trafi też na iPadOS
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. Assassin’s Creed Shadows także na iPadOS

Assassin’s Creed Shadows to świeżo zapowiedziana gra (z maja). W czerwcu Ubisoft zapowiedział, iż tytuł zawita też na iPady. Gra będzie oczywiście oferować znany z serii sposób rozgrywki, ale tym razem w XVI-wiecznej Japonii. Do dyspozycji będą dwie postacie. Ninja i samuraj będą się różnić umiejętnościami, no i rzecz jasna stylem walki. Fani odsłon Odyssey i Valhalla mogą być pewni podobnych wrażeń, czyli otwartej mapy i elementów RPG. Należy w tym momencie zwrócić uwagę, iż nie wszystkie tablety Apple „uciągną” Shadows. iPady będą potrzebowały minimum chipów M1. Premiera gry odbędzie się dokładnie w tym samym czasie co wersje konsolowe i komputerowe. Datę ustalono na 15 listopada. Ciekawe, iż nie wspomniano nic o edycji na iOS. Cena jeszcze nie została podna. Gra będzie kolejną po Creed Mirage produkcją serii Assassin’s na sprzęt Apple.


2. ONEXPLAYER X1 z Ryzen 7 8840U

One Netbook oferuje kilka PC-konsolek. Ostatnio flagowymi modelami są ONEXPLAYER X1 i X1 Mini. To nietypowe urządzenia, bo łączące cechy aż trzech urządzeń. Dzięki temu ich zakup jest nieco mniej kosztowny (biorąc pod uwagę, iż wydatek zwrócić się też przy szerszym wykorzystaniu mocy obliczeniowej w formie mini laptopka, czy tabletu). Firma ogłosiła właśnie, iż edycja z nowym układem Ryzen 7 8840U (zamiast Intel Meteor Lake) trafiła właśnie na Indiegogo, gdzie można ją już zamawiać. gwałtownie przypomnę, iż ONEXPLAYER X1 ma prawie 11-calowym ekran i podpinane do niego kontrolery, zamieniające tablet w rodzaj PC-konsolki.

Znalezione na Indiegogo

How does the long-awaited OneXPlayer X1 AMD 8840U version perform in gaming? Check now!
OneXPlayer X1 8840U on IGG: /> Officialwebsite: pic.twitter.com/b8GwalZyBF

— OneXPlayer_Official (@OnexPlayer_) June 14, 2024


3. Resident Evil 7 i remake 2 na iOS (zapowiedź tygodnia)

Powoli zaczyna przybywać mocnych gier na mobilne platformy. Niestety, łączy się to z mocą obliczeniową telefonu. Apple chce na iOS i iPadOS tytuły AAA, ale cięższe pozycje będą wymagać mocniejszych i droższych urządzeń. Na iPhone’a 15 Pro lub iPady z chipami M (no i oczywiście wszystkie przyszłe modele z równie dobrymi układami) zmierzają kolejne konkretne gry. W trakcie WWDC pojawiły się informacje o Resident Evil 7 Biohazard i Resident Evil 2 Remake. Capcom zapowiedział, iż oba są już w produkcji i oba zaoferują „konsolową jakość”. Mają wykorzystywać silnik RE Engine oraz apple’owskie MetalFX Upscaling, by dostosować wydajność pod iPhone’y i iPady.

Welcome to the family, son!

Resident Evil 7 biohazard joins Apple’s family on July 2nd, coming to iPhone 15 Pro models and every iPad and Mac with the M1 chip or later!

Resident Evil 2 is also in development for iPhone, iPad, and Mac. pic.twitter.com/bjSi7svSBS

— Resident Evil (@RE_Games) June 10, 2024

  • Resident Evil 7 Biohazard (w oryginale z 2017) to pierwszy z serii z widokiem FPS. Podobało mi się, iż w tej odsłonie mocniej postawiono na tryb survival horror, a więc core z początków RE. W tym tytule zadaniem Ethana Wintersa jest odszukanie zaginionej żony (w tajemniczej posiadłości w Luizjanie). Capcom obiecuje DLC Not A Hero w pakiecie oraz opcjonalną Gold Edition (a End of Zoe, Banned Footage Vol. 1 i Vol. 2, Survival Pack oraz tryb trudności Madhouse. Oczywiście z systemem sterowania dopasowanym do ekranów telefona i tabletu (z automatycznym przeładunkiem broni). Na szczęście nie zabraknie wsparcia dla kontrolerów z MFi. Premiera 2. lipca.
  • Resident Evil 2 Remake to z kolei tytuł z 2019 roku, a oryginalnie z końca lat dziewięćdziesiątych. Odświeżona wersja ma po prostu poprawki graficzne. Tutaj nie podano jeszcze daty premiery, ani też specyfikacji. Być może nie będą aż tak restrykcyjne (i zagramy też na starszych iPadach i iPhone’ach). Trzeba poczekać na więcej wieści odnośnie przeniesienia gry.

Z najważniejszych informacji: oba tytuły będę oferowały w App Store opcję demo (za całość trzeba będzie jednak oczywiście zapłacić). Nie przedstawiono jeszcze cennika, ale na pewno będzie drożej niż za aktualne gry z serii Resident Evil dostępne w sklepiku Apple (RE 4 – ok. 30$ i RE Village – ok. 16$).


4. EA SPORTS FC Mobile z updatem Euro 2024 (iOS, Android i Switch)

W piątek (14.06) w Niemczech ruszyły piłkarskie Mistrzostwa Europy w piłkę nożną. Praktycznie każda wcześniejsza wersja gry FIFA od EA otrzymywała edycję (lub aktualizację) pod Euro. Nie inaczej jest z nową serią EA SPORTS FC 24, która dostępna jest też w wersji mobilnej. Electronic Arts przygotowało aktualizację Festival of Football, w której znajdzie się pakiet związany z turniejem UEFA. Zestaw reprezentujący turniej zjawi się praktycznie na wszystkich urządzeniach, na których wydano FC 24, a więc również urządzenia przenośne: iOS, iPadOS, Android oraz Nintendo Switch. Co w aktualizacji? Kompletne kadry 24. reprezentacji, niemieckie stadiony i oprawa graficzna z Euro. Pojawi się też kilka nowych trybów gry oraz wyzwań. Widzę też Football Ultimate Team związany z niemiecką imprezą.


5. Just Dance VR na Meta Quest

Obiecywałem nie omijać gier na niezależne, przenośne gogle VR i słowa dotrzymuję. Tym razem na headsety do wirtualnej rzeczywistości trafi Just Dance VR. prawdopodobnie wiecie już, czego mniej więcej się spodziewać. Ubieramy gogle Meta Quest (2, Pro lub 3) i… idziemy w tany! W tej odmianie tytułu z 360-stopniowym, efektownym otoczeniu. Jako, iż format rozgrywki troszeczkę inny to i nowe tryby zabawy. Stworzymy własną postać, by poszukiwać graczy w Dancity social hubie. Podczas tańca istotną rolę odgrywać będą obie ręce. W katalogu 25 hitów muzycznych oraz autorskich piosenek. Początkowo Just Dance VR miało być pozycją typu exclusive dla gogli Pico, ale po zwolnieniach pracowników Ubisoft postanowił postawić na współpracę z Meta. Premiera w październiku.


6. Disney Speedstorm na iOS i Androida (zapowiedź)

Na iOS i Android trafi kolejna gra współpracujących ze sobą od pewnego czasu Gameloft i Disneya. Ich najnowsze wspólnie dzieło to Disney Speedstorm, czyli ścigałka w stylu Mario Karta, ale z wybranymi bohaterami amerykańskiego studia filmowego (oraz Pixar od animacji). Gra jest już oferowana na PC i konsole, ale powoli wkracza też w segment mobilny. Postacie mają charakterystyczne dla siebie „moce”, a wszyscy na trasie mogą zdobywać różnorakie power-upy zwiększające ich możliwości. Wraz z postępem gry, tj. kolejnymi wyścigami, bohaterzy zyskują nowe umiejętności. Możemy też odblokowywać kolejne, czy wpływać na rozwój już aktualnych.


7. Game Mode w iOS 18 i iPadOS 18

Na zeszłotygodniowych WWDC 2024 Apple zaprezentowało mnóstwo ciekawostek na temat jesiennych aktualizacji systemów operacyjnych dla swoich wszystkich urządzeń. W ramach nadchodzącego iOS 18/iPadOS 18 udostępniony zostanie tryb gamingowy dla iPhone’ów i iPadów. Spółka z Cupertino też chce podkreślić możliwości swojej mobilnej elektroniki, a jak wiadomo, mocy jej nie brakuje. iPhone’y i iPady w Game Mode wprowadzi telefony i tablety w lepiej przystosowane pod gry parametry (podobnie, jak to jest w przypadku wielu Androidów i macOS Sonoma dla Maców z zeszłego roku).

Game Mode w iOS 18 (foto: apple.com)

Apple w ramach Game Mode w iOS 18/iPadOS 18 proponuje kilka elementów:

  • wyciszy automatycznie powiadomienia w tyle (jak w trybie „nie przeszkadzać”)
  • pełna optymalizacja softu pod gry (priorytety dla gamingu) – procesor ma dać możliwie pełną wydajność w trakcie grania (ograniczając zasoby dla zadań w tle)
  • poprawi sie responsywność sparowanych z iPadem/iPhonem słuchawek AirPods oraz kontrolerami gry, czyli zmniejszy opóźnienie w synchronizacji inputu i audio z obrazem
  • tryb przygotowano głównie pod tytuły AAA, którym potrzeba jak najwięcej mocy (tutaj wymieniono pozycje takie jak: Assassin’s Creed Mirage czt Resident Evil Village). Przypomnę, iż wyżej pisałem też o Resident Evil 7, który też się do takich tytułów zalicza.
  • Game Mode będzie też współpracował z nową opcją Spatial Audio dla gier, czyli przestrzenniejszym i bardziej imersyjnym odbiorem dźwięku przez kompatybilne ze śledzeniem ruchu głowy AirPodami. Need for Speed Mobile ma być pierwszym tytułem z tą opcją.

Na ten moment nie otrzymamy żadnych manualnych opcji do indywidualnego ustawiania (jak ma to często miejsce w Androidach – szczególnie tych typowo gamingowych). Apple woli pełną automatyzację i brak ingerencji w ustawienia urządzeń.


8. Anbernic RG Cube już w sprzedaży

Anbernic RG Cube (foto: anbernic.com)

O nowym Anbernic RG Cube pisałem już w którym z poprzednich przeglądów gier i handheldów. Podałem choćby kilka specyfikacji. Teraz producent odsłania pełne parametry oraz cenę retro gadżetu. Jego charakterystyczną cechą ma być 4-calowy, kwadratowy ekran do gry na emulatorach w systemie Android. Gadżet uroczy i ciekawy, bo kilka konsolek proponuje dziś panele w proporcjach 1:1.

Anbernic wycenił RG Cube na 160$. W tej cenie otrzymamy maszynkę, która obsłuży emulatory PS2, Wii i GameCube (no i większość starszych platform o mniejszych wymagania). Przypomnę najważniejsze specyfikacje urządzenia:

  • dotykowy ekran IPS LCD (720 x 720) o przekątnej ok. 4″ i proporcjach 1:1
  • chip: ośmiordzeniowy Unisoc T820 z czterordzeniowym GPU Mali-G57
  • pamięć: 8 GB RAM (LPDDR4X) i 128 GB (UFS 2.2) na gry(+ slot na karty microSD do 2 TB)
  • czas pracy: do siedmiu godzin na jednym ładowaniu (bateria 5200 mAh)
  • komplet przycisków i shoulderów (z efektem Halla), dwa analogi z podświetleniem RGB
  • aktywne chłodzenie wydłużające czas działania konsolki
  • audio z dźwiękiem w stereo i port słuchawkowy 3.5 mm
  • łączność przez Wi-Fi 5 lub Bluetooth 5.0
  • port USB-C z output 1080p dla zewnętrznych ekranów
  • system: Android 13

9. Skul: The Hero Slayer na iOS i Androida

Kolejna gra znana z większych ekranów trafia na iOS i Androida. Skul: The Hero Slayer miało swoją premierę w 2021 roku. Oferując od tego roku swoje możliwości w ramach systemów na kompy, a potem również konsol. Teraz tytuł pojawi się też na telefonach i tabletach, czyli ze sterowaniem przystosowanym do dotykowych ekranów. Grę wykonano w retro stylistyce. Kierujemy „kościotrupkiem” i przemierzamy kolejny poziomy w ramach platformera z motywami roguelike. Na kolejnych poziomach nasza postać zbiera ulepszenia pomagające w pokonaniu wrogów. Skul: The Hero Slayer wyceniono na 35 zł.


10. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

11. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego tylko cztery pozycje. W dodatku tylko jedna z nich to nowość. Disney Speedstorm to z kolei jedna z gier, która zmierza na mobilne platformy w natywnej aplikacji, więc można ją będzie sprawdzić wcześniej przy pomocy streamingu w wersji PeCetowo/konsolowej.

𝑨𝒓𝒓𝒓e you ready for pirate adventure? @SeaOfThieves @SpeedstormGame and other titles make waves in the cloud this #GFNThursday!

See what else has come aboard pic.twitter.com/AsZ6SZDeob

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) June 13, 2024

  • SunnySide (nowość na Steam)
  • Disney Speedstorm (Steam i Xbox dla PC Game Pass)
  • Sea of Thieves (Steam i Xbox dla PC Game Pass)
  • Bodycam (Steam)

12. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft przypomina na X kolejne tytuły dla czerwcowego Xbox Game Pass (i Xbox Cloud Gaming, czyli w opcji chmurowej m.in. z dostępem na mobilnych platformach). Kilka dni temu wyróżnił dwie kolejne pozycje dostępne w XGP. Obie ciekawe. Jedną z gatunku FPS, drugą z gatunku survival horror.

ATTENTION PLS pic.twitter.com/qlq3J3hDtx

— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) June 13, 2024

  • WWI: Isonzo Italian Front – to strzelanka z perspektywy pierwszej osoby obsadzona w realiach Pierwszej Wojny Światowej, a konkretnie doliny rzeki Isonzo. Jest tryb multiplayer.
  • The Callisto Protocol – to survival horror typu science fiction. Akcja dzieje się na księżycu Kallisto, gdzie musimy radzić sobie w więzieniu opanowanym przez mutanty.

13. Return to Monkey Island w Apple Arcade

O Return to Monkey Island pisałem w gamingowych przeglądach już kilka razy. Pierwszym przy okazji debiutu poprzez serwis Netflixa, drugim z okazji premiery tytułu w sklepikach App Store i Google Play (w wersji ogólnodostępnej), a w zeszłym tygodniu w związku z czerwcową aktualizacją platformy Apple Arcade. Dzisiaj wyróżniam grę na tej liście, bo to jedna z ciekawszych premier ostatnich miesięcy w bazie katalogu amerykańskiej spółki. W grze poznajemy dalsze losy Guybrusha Threepwooda – niezbyt rozgarniętego pirata (który w pierwszych częściach serii walczył o zostanie nim). Gra ma aktualniejszą oprawę graficzną, ale ten sam klimat przygodówki typu point & click. Warto nadmienić, iż przy opracowaniu przygody brał udział sam Ron Gilbert, czyli scenarzysta dwóch pierwszych gier z serii Monkey Island.


14. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. W tym tygodniu Sony przypomniało kolejne tytuły na czerwiec.

Od 18 czerwca w Game Catalog znajdą się poniższe pozycje:

  • Monster Hunter Rise | PS4, PS5
  • Football Manager 2024 | PS5
  • Crusader Kings III | PS5
  • After Us | PS5
  • Anno 1800 | PS5
  • Police Simulator: Patrol Officers | PS4, PS5
  • Far Cry 4* | PS4
  • LEGO The Hobbit | PS4
  • LEGO The Incredibles | PS4
  • Monster Energy Supercross – The Official Videogame 6 | PS4, PS5

The PlayStation Plus Game Catalog for June includes:

Monster Hunter Rise
Football Manager 2024
Crusader Kings III
Far Cry 4
After Us
Anno 1800

…and more. The full lineup pic.twitter.com/pK5FvkebSl

— PlayStation (@PlayStation) June 12, 2024


15. The Case of the Golden Idol w Netflix Games

Ten tytuł zapowiadałem w poprzednim przeglądzie. Teraz jest już dostępny. Biblioteka Netflix Games (w ramach abonamentu) zyskuje na iOS i Androida grę The Case of the Golden Idol, która na PC i Mac była dostępna już od końca 2022 roku. Mówimy o przygodówce z elementami detektywistycznymi w „pikselowatej” retro oprawie graficznej. Badamy sprawę morderstw, których dokonano na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Nasze analizy miejsc zbrodni będą kompletować słowa, których użyjemy do uzupełnienia zdań. W ten sposób uruchomimy serię poszlak, które poprowadzą do rozwikłania zagadki.


16. Najlepsze handheldy w 2024 roku

Na zakończenie moja autorska lista najciekawszych przenośnych konsol na rynku. 2024 rok to coraz więcej chmurowych jednostek, Androidów (nie tylko do retro zabawy), PC-konsolek, a także kolejne gamingowe telefony. Przygotowałem zestawienie najlepszych handheldów jakie można w tej chwili kupić lub które zmierzają niebawem do sprzedaży. Nie jest to żaden ranking. Raczej przykłady jednostek, na które warto zwrócić uwagę. O większości pisałem w cotygodniowych przeglądach, ale wpadłem na pomysł zbiorczej listy, by ułatwić orientację w segmencie kieszonkowych gadżetów do grania.

Czytaj więcej o: Najlepsze handheldy 2024


Idź do oryginalnego materiału