Mobilne granie #153

4 miesięcy temu
Zobacz też: Mobilne granie #152 – ASUS ROG Ally X (foto: asus.com)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Już ponad sto pięćdziesiąte podsumowanie rynku mobilnego grania! 150 kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • na targach Computex 2024 w Tajpej zadebiutowało kilka nowych PC-konsolek!
  • Zotac Zone – nowy handheld z Windowsem na pokładzie (rywal Steam Decka, Legion Go i ROG Ally)
  • ADATA XPG Nia to PC-konsolka z regulowanym ułożeniem ekranu i wymiennym RAM
  • MSI Claw 8 AI+ ma większy ekran, gotowość do Windows Copilot+ i kilka udoskonaleń
  • MSI Claw (A1M) Fallout 4 Limited Edition to specjalna edycja poprzedniej generacji PC-konsolki
  • wyróżnione gry w Apple Design Awards 2024
  • ONEXPLAYER X1 Mini trafił na Indiegogo
  • premiera What If…? dla gogli Apple Vision Pro
  • Assassin’s Creed Mirage dostępny w AppStore
  • Return to Monkey Island w Apple Arcade
  • The Case of the Golden Idol w Netflix Games
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. Zotac Zone – nowy handheld z Windowsem

Targi Computex 2024 były okazją do premier kilku nowych PC-konsolek. Wśród kolejnych marek, które spróbują swoich sił w mobile gamingu klasy mini PC będą Zotac i ADATA. Ten pierwszy ma zadebiutować w trzecim kwartale roku, natomiast drugi raczej dopiero na początku przyszłego.

The ZOTAC GAMING ZONE Portable Handheld in person. Featuring a stunning AMOLED display #ZOTAC #COMPUTEX2024 pic.twitter.com/eWpU5UG8pt

— ZOTAC (@ZOTAC) June 4, 2024

Zotac Zone to bezpośredni rywal Steam Decka, Legion Go, czy ROG Ally. Zaoferuje 7-calowym ekran AMOLED z FHD, układ AMD Ryzen 7 8840U (z rdzeniami Zen 4) z grafiką Radeon 780 (z architekturą AMD RDNA 3). Do tego widzę joy i triggery z efektem Halla, dwustopniowe shouldery, podwójny trackpad (po obu stronach) do wygodniejszej obsługi Windowsa, czy frontową kamerkę.


2. ADATA XPG Nia – PC-konsolka z wymiennym RAM

Druga przenośna maszynka klasy PC, którą pokazano na w Tajpej na Computex to ADATA XPG Nia. Uważam, iż to jeden z najciekawszych projektów tego świeżego jeszcze segmentu. Nie tylko z uwagi na nietypowy ekran, ale też podejście do oferowanej elektroniki. ADATA skupia się na podzespołach, więc w swojej propozycji uwzględniło

ADATA XPG Nia (foto: x.com – @ADATATechnology)

ADATA XPG Nia to dopiero prototyp, ale jeden z ciekawszych i bliski finalnej konstrukcji. Sprzęt ma odginany wyświetlacz do wygodniejszego ułożenia nadgarstków, „upgrade’owalną” pamięć LPCAMM2 oraz rozwiązania sprzyjające modyfikacjom. W tym modelu PC-konsolki też znalazła się kamerka skierowana w naszą stronę (do streamingu, śledzenia oczu – różnych celów). Maszynka ma slot M.2 2230 na wymienną pamięć (jak wielu rywali). Model odróżnia jednak możliwość wymiany również pamięci operacyjnej.

ADATA planuje publikację plików związanych z konstrukcją gadżetu, by ułatwić budowanie własnych dodatków (drukowanych w 3D) dla swojego handhelda. To też szansa na wykorzystanie wnętrza do innych celów, gdy przestanie już spełniać swoją rolę jako urządzenia do gry. To świetny pomysł na wydłużenie życia zakupionej elektroniki. Producent czeka jeszcze na feedback społeczności graczy, który układ zastosować w środku urządzenia. Może to być chip AMD Ryzen Z1 Extreme, Ryzen 7 7840U, Ryzen 7 8840U, ale też jakaś kolejna generacja procesora. To niestety oznacza, iż projekt zostanie sfinalizowany raczej w przyszłym roku.


3. MSI Claw 8 AI+ ma większy ekran i gotowość na Windows Copilot+?

MSI też pojawiło się ze swoim mobilnym urządzeniem na targach Computex. W odróżnieniu od powyższych rywali ich sprzęt to kolejna wariacja już oferowanego urządzenia. Nowy Claw 8 AI+ ma nowy układ obliczeniowy, zyskał większy ekran i kilka wewnętrznych udoskonaleń. Poprzedni model pozostanie w sprzedaży. Otrzymał choćby specjalną edycję w motywach Fallouta.

Come enjoy a thrilling fighting game duel on Claw A1M at #COMPUTEX2024 !

And take a sneak peek of our upcoming handhelds:
Claw 8 AI⁺ A2VM
Claw Fallout 4 Limited Edition

Stay tuned for more info#Game #Gaminghandheld #Fallout #MiniPC #MSIxCOMPUTEX2024 #AIPC pic.twitter.com/NsHwAPSnGq

— MSI Gaming (@msigaming) June 5, 2024

MSI Claw 8 AI+ (A2VM) to nowa, większa odmiana PC-konsolki tego producenta. Z nowszą generacją procesora Intel Mobile. Będzie to pierwsza maszynka z Intel Lunar Lake, która podniesie zdolności graficzne 1.5x. Układ ma lepszy rdzeń główny, oszczędność pracy oraz przetwarzanie neuronowe. To prawdopodobnie pierwszy handheld w segmencie ze wsparciem Windows Copilot+. Nowa jednostka otrzyma o cal większy panel (8 cali z dynamicznym odświeżaniem 120Hz), dwa porty Thunderbolt, większej pojemności baterię (80Wh) i shouldery z lepszym odczuwaniem kontaktu z palcem. Konfiguracje pamięci mają oferować do 32 GB RAM (LDDR5x-8500) i do 1 TB SSD na dane (prawdopodobnie M.2 2280). Cennik poznamy bliżej września, gdy sprzęt wejdzie do sprzedaży.

MSI Claw (A1M) Fallout 4 Limited Edition to z kolei specjalna wersja aktualnej konsolki od MSI (tej z mniejszym ekranem 7″). Design oczywiście inspirowany Pip-Boyami. Normalna wersja urządzenia wciąż będzie w sprzedaży. MSI będzie dysponowało dwoma odmianami PC-konsolek.


4. Gry wyróżnione w Apple Design Awards

Apple Design Awards 2024 (foto: Apple.com)

Już tradycyjnie, bezpośrednio przed samymi konferencjami WWDC, Apple prezentuje wyróżnione aplikacje i gry w ramach Apple Design Awards. Nagradzanie twórców i ich aplikacji ma przyciągać do budowania atrakcyjnych programów, podnoszących ogólną jakość systemu na wszystkie urządzenia Apple. Amerykański gigant ogłosił zwycięzców w specjalnie przygotowanych kategoriach.

Apple Design Awards 2024 to w sumie siedem sekcji, w których podkreślane są specyficzne dla spółki z Cupertino cechy. Ostatnia z nich kładzie nacisk na najnowsze rozwiązania z działu XR/MR, czyli rzeczywistości rozszerzonej lub mieszanej (mowa oczywiście o goglach Vision Pro). Poniżej wszystkie wyróżnione aplikacje i gry:

  • Wszechstronność: Oko i Crayola Adventures
  • Radość i zabawa: Bears Gratitude i NYT Games
  • Interakcja: Crouton i Rytmos
  • Wizualizacja i grafika: Rooms i Lies of P
  • Wpływ społeczny: Gentler Streak Fitness Tracker i The Wreck
  • Innowacje: Procreate Dreams i Lost in Play
  • Spatial Computing: djay i Blackbox

5. ONEXPLAYER X1 Mini już na Indiegogo

O nowym sprzęcie One Netbook pisałem dwa tygodnie temu. Teraz urządzenie trafiło do sprzedaży w ramach crowdfundingowej kampanii na Indiegogo, gdzie cennik startuje od 799$.

Wcześnie w tym roku debiutowała interesująca maszynka do mobilnego grania – ONEXPLAYER X1. To sprzęt 3 w 1, a więc połączenie konsoli, laptopa i tabletu. Podpinane z boku kontrolery pozwalały zamienić wszystko w wygodniejszy do zabawy sprzęt, ale 10-calowy wyświetlacz przerażał gabarytami. Producent przygotował mniejszą odmianę tego gadżetu. ONEXPLAYER X1 Mini ma ten sam format, ale nieco mniejszą przekątną. 8.8″ to wciąż sporo, ale już bez wcześniejszego przesadyzmu.

Aktualnie powstają podobne adaptery (gamepady) do iPadów Mini, więc ten zakres ekranu wydaje się maksymalnym z tych akceptowalnych. Na pokładzie mniejszego X1 Mini jest AMD Ryzen 7 8840U z grafiką Radeon 780M (w prawie 11-calowym pracuje Intel Meteor Lake). Panel ma aż 144Hz, bateria 65Wh, a jest też audio od Harman Kardon. Z parametrów, które są już znane warto dopisać obecność M.2 do łatwej wymiany pamięci. Mobilny chipset z dwunastoma RDNA 3 GPU wydaje się rozsądnym wyborem.

ONEXPLAYER X1 Mini ma też wspierać stacja dokująca dla zewnętrznej grafiki.

Znalezione na Indiegogo


6. Premiera What If…? dla Apple Vision Pro

Obiecywałem pisać tu o grach na niezależne gogle VR i słowa dotrzymuję. Ostatnio zainteresowanie jest po stronie Apple Vision Pro, więc tytuł budowany specjalnie dla tego headsetu. W ostatnim czas na gogle z Cupertino powstawały raczej modyfikacje już dostępnych w App Store tytułów (w wersji wykorzystującej tryb passthrough). What If…? od Marvela to pisana specjalnie dla Vision gra. Właśnie zadebiutowała. Według pierwszych recenzji jest ciekawa, ale okropna w kontroli, co stawia system sterowania w goglach w złym świetle (lub słabe wykorzystanie go przez developera gry).

Tytuł miał swoją premierę pod sam koniec maja. Grę przygotowano wspólnie przez Marvel i ILM Immersive. Ma być „imersyjną historią” bazującą na serialu z platformy Disney+. Zwiastun prezentuje, jak mniej więcej będzie wyglądała sama rozgrywka. Z tego co widzę, wykorzystywane będą motywy portali w Multiwersum Marvela. Gra ma wykorzystywać elementy efektów Mixed Reality, a więc angażując nasze realne otoczenie (przez nakładanie cyfrowych warstw). Tytuł ma być przez ograniczony czas bezpłatny. Przypomnę, iż same gogle to wydatek aż 3500$. W dodatku na razie tylko chyba w samych Stanach Zjednoczonych (choć w kilku krajach realizowane są szkolenia w obsłudze zestawu).


7. Assassin’s Creed Mirage trafiło do App Store

Assassin’s Creed Mirage zapowiadano już przy okazji prezentacji iPhone’ów 15, czyli we wrześniu zeszłego roku. W końcu nowy tytuł od Ubisoft trafia na urządzenia Apple. Przypomnę, iż z racji wymagań grę „pociągną” jedynie iPhone’y 15 Pro i 15 Pro Max oraz iPady z minimum układem M1 (w tym prawdopodobnie najnowsze propozycje z maja). Mirage w swojej mobilnej odsłonie ma powrócić do swoich korzeni. Gracz będzie kierował postacią Basima Ibn Ishaqa (znanego z części Valhalla) po terenie Bagdadu. Mówimy o wiernym porcie z PC i konsol. Początek rozgrywki ma być bezpłatny, natomiast dostęp do całości – płatny (cena: niecałe 130 zł). Można powiedzieć, iż to jeden z nielicznych tytułów zahaczający o sekcję AAA na iOS/iPadOS.


8. Star Wars: Hunters na iOS, Androida i Nintendo Switch

O Star Wars: Hunters wiadomo już od 2021, gdy Zynga (ci od Farmville) zwiastowała tytuł na Nintendo Switch. Tytuł pojawił się w końcu również na iOS oraz Androida. Wreszcie twórcy gry w uniwersum Gwiezdnych Wojen udostępnili ją w sklepikach App Store i Google Play Store. Na platformach mobilnych gra pojawiła się na początku czerwca. Jest to pozycja bezpłatna, ale z wewnętrznymi mikropłatnościami.

Star Wars: Hunters to o wiele bardziej zaawansowany od wielu poprzednich gier Zyngi tytuł. Ma to być sieciowa gra akcji wzorowana na Team Fortress 2. Pojedynki dwóch cztero-osobowych drużyn będą jednak uwzględniać bohaterów serii Star Wars. Oczywistym jest, iż każda postać będzie dysponować innym ekwipunkiem oraz umiejętnościami. Map również będą inspirowane lokacjami z Gwiezdnych Wojen.


9. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

10. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu 7 pozycji. Na liście nie ma, co prawda, tytułów z Xbox Game Pass, ale w serwisie X marka podkreśliła nową promkę na trzy bezpłatne miesiące dostępu dla nowych użytkowników, którzy mogą przy okazji skorzystać w tej ofercie z usług streamingowych GFN.

Round 1, FIGHT!

This #GFNThursday, @StreetFighter 6 joins the GeForce NOW library along with several other titles. Which will you play first?

Full blog pic.twitter.com/NN9eyCkhvD

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) June 6, 2024

  • Killer Klowns from Outer Space: The Game (nowość na Steam)
  • Autopsy Simulator (nowość na Steam)
  • Chornobyl Liquidators (nowość na Steam)
  • Sneak Out (nowość na Steam)
  • Farm Together 2 (Steam)
  • Street Fighter 6 (Steam)
  • XDefiant (Ubisoft)

11. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft przedstawił kolejne tytuły dla Xbox Game Pass (i Xbox Cloud Gaming, czyli w opcji chmurowej m.in. z dostępem na mobilnych platformach) na czerwiec. W bazie serwisu znajdzie się sześć kolejnych gier, ale jedna z nich nie będzie dostępna w streamingu (więc ją oczywiście pominę).

the games start comin and they don’t stop comin pic.twitter.com/0jMgX1s9qE

— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) June 6, 2024

  • Octopath Traveler
  • Octopath Traveler II
  • Isonzo – od 13 czerwca
  • The Callisto Protocol – od 13 czerwca
  • Still Wakes the Deep – od 18 czerwca

12. Czerwiec w Apple Arcade (Return to Monkey Island)

W czerwcu biblioteka serwisu Apple Arcade poszerzy się o cztery kolejne gry. Już od dawna strategia rozwijania katalogu tej platformy opiera się o średnio grę na tydzień. W końcu (od dosyć dawna) w Arcade zobaczymy ciekawsze pozycje. Subskrybenci usługi otrzymają dostęp do Return to Monkey Island (stosunkowo niedawno debiutującego na iOS i Androidach). Oprócz tego na liście znajdą się też: Rabbids Multiverse, Tomb of the Mask+iFabulous – Wedding Disaster+.

What’s new this June and coming soon!

Four new games are out today, including @Ubisoft’s Rabbids: Legends of the Multiverse and more.

Take a look: pic.twitter.com/GDHnRao5oT

— Apple Arcade (@AppleArcade) June 6, 2024


13. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. W tym tygodniu Sony nie miało nic do ogłoszenia, więc przypomnę poprzednio zapowiadane tytuły dla gier dostępnych w trybie wirtualnej rzeczywistości.

W czerwcu w ramach pakietu Premium obiecane są tytuły dla PS VR2 (gogli, które według przecieków mają jeszcze w tym roku zyskać adapter do PC, za pomocą którego uruchomimy na nich więcej gier).

  • Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord
  • Walkabout Mini Golf
  • Synth Riders
  • Before Your Eyes
  • The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapters 1 & 2

PS VR2 titles arrive June 6 for PlayStation Plus Premium members, including:

Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord
Synth Riders
The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapters 1 and 2
And more: pic.twitter.com/iMwyV8nyso

— PlayStation (@PlayStation) May 29, 2024


14. The Case of the Golden Idol w Netflix Games

Netflix Games otrzyma kolejną grę do swojej stale rozrastającej się bazy gier mobilnych. Tym razem abonenci amerykańskiego serwisu otrzymają na iOS i Androida grę The Case of the Golden Idol, która na PC i Mac była dostępna już od końca 2022 roku. Mówimy o przygodówce z elementami detektywistycznymi w „pikselowatej” retro oprawie graficznej. Badamy sprawę morderstw, których dokonano na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Nasze analizy miejsc zbrodni będą kompletować słowa, których użyjemy do uzupełnienia zdań. W ten sposób uruchomimy serię poszlak, które poprowadzą do rozwikłania zagadki.


15. Najlepsze handheldy w 2024 roku

Na zakończenie moja autorska lista najciekawszych przenośnych konsol na rynku. 2024 rok to coraz więcej chmurowych jednostek, Androidów (nie tylko do retro zabawy), PC-konsolek, a także kolejne gamingowe telefony. Przygotowałem zestawienie najlepszych handheldów jakie można w tej chwili kupić lub które zmierzają niebawem do sprzedaży. Nie jest to żaden ranking. Raczej przykłady jednostek, na które warto zwrócić uwagę. O większości pisałem w cotygodniowych przeglądach, ale wpadłem na pomysł zbiorczej listy, by ułatwić orientację w segmencie kieszonkowych gadżetów do grania.

Czytaj więcej o: Najlepsze handheldy 2024


Idź do oryginalnego materiału