Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.
Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.
Już ponad setne podsumowanie rynku mobilnego grania! Ponad 100 kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie
- Snapdragon XR2+ Gen 2 dla gogli XR
- MSI Claw to kolejny handheld PC
- PeakDo nowej generacji (z mmWave)
- ONEXPLAYER X1 to nie tylko handheld
- gamingowy ASUS ROG Phone 8 Pro już oficjalnie
- gamingowa nubia Red Magic 9 dostępna globalnie
- Cornsweeper w Apple Arcade
- GeForce Now dla Androida otrzyma 1440p
- przegląd nowości w serwisach gamingowych
1. Snapdragon XR2+ Gen 2 – zapowiedź nowych gogli
Ruszają targi CES, więc sporo informacji z przeglądu tygodnia obejmie pierwsze wieści z Las Vegas. Projektem tygodnia mogłoby być zatem wszystko, ale iż expo dopiero startuje to o wybór najciekawszego jest mi łatwiej (niż będzie w przyszłym tygodniu). Qualcomm przedstawił poprawki swojego chipsetu dla gogli i okularów w technologiach VR i AR (ogółem XR). Oczywiście propozycja pojawi się na CES 2024. W jaki sposób poprawiono chip i jak te ulepszenia wpłyną na headsety? Snapdragon XR2+ Gen 2 zyskał:
- nieznaczny wzrost wydajności CPU (+20%) i GPU (+15% przy 50% mniejszy zużyciu energii)
- wsparcie do 4.3K na oko (poprzednik oferował 3K)
- obsługę do 12 kamer naraz (poprzednik do 10), czyli tryb passthrough lub śledzenie ruchu
- obsługę passthrough (czyli widzenia otoczenia przez wspomniane wyżej kamery) w pełnym kolorze i opóźnieniem 12 ms
- obsługę contentu do 90 fps
- 2.5x lepsze osiągi GPU i 8x lepsze AI od XR2 Gen 1
- nową generację procesora przetwarzającego sygnał obrazu Qualcomm Spectra
- wsparcie łączności Wi-Fi 7, Wi-Fi 6 i 6E
Qualcomm nie zapowiedział jeszcze konkretnych modeli, które otrzymają chipset Snapdragon XR2+ Gen 2, ale wspomniał, iż dopracowanie układu będzie wykonywane wspólnie z Google i Samsungiem. W sumie opracowywanych jest już pięć urządzeń z XR2+ Gen 2 (m.in. jakieś HTC Vive). Pewnie niedługo zobaczymy też jakąś jednostkę referencyjną (Goertek z elementami śledzenia oczu od Tobii), która prezentuje potencjał chipa. Przypomnę, iż poprzednią generację tego Snapdragona znajdziemy m.in. w goglach Meta Quest 3.
2. MSI Claw – kolejna PC-konsolka (zwiastun)
Tak jak się spodziewałem, ROG Ally i Legion Go to nie jedyni kandydaci do walki o fana mobilnego grania, którzy chcą powalczyć ze Steam Deck o ich uwagę. Kolejną marką, która chce tu coś zdziałać jest MSI. Firma rozpoczęła zwiastowanie swojego Claw, czyli PC-konsolkę z Windowsem na pokładzie. Sprzęt doczekał się już choćby pierwszych przecieków. Po sieci krążą obrazki maszynki i wybrane jej specyfikacje. MSI Claw ma działać na procesorze Intel Meteor Lake (co widać w testach Geekbench).
— Алексей (@wxnod) January 5, 2024
Z pierwszych doniesień wynika, iż MSI Claw będzie wyposażony w:
- chip Intel Core Ultra 7 155H z grafią Intel Arc i wsparciem Intel XeSS
- 16 rdzeni i 22 wątki (6 mocnych do 4.8 GHz, 8 optymalnych 3.8 GHz i 2 lżejsze 2.5 GHz)
- 28 watów (115 w max turbo)
- wsparcie Intel Ai Boost NPU (do 1.4 GHz)
- pamięć do 32 GB RAM
- typowy zestaw przycisków, triggerów i joyów (to co widać na grafice)
Brakuje jeszcze informacji o przekątnej ekranu, typie wyświetlacza, stacji dokującej i wielu innych informacjach, ale być może więcej szczegółów poznamy w trakcie targów CES w Las Vegas.
3. PeakDo nowej generacji – handheld z mini PC
Kojarzycie może projekt PeakDo? Pisałem o nim w zeszłym roku. To nietypowej konstrukcji handheld, który łączy cechy gadżetu do streamingu (jak Razer Edge) i zdalnej zabawy (PlayStation Portal), ale przez wykorzystanie własnego modułu do transmisji danych. Transmisji przez radio mmWave (60GHz), dzięki której treści na ekranie są wyświetlane z konsoli lub kompa z opóźnieniem poniżej 2.5 ms. Wymaga to konieczności bycia w zasięgu, ale daje najlepszą synchronizację. Twórcy gadżetu przygotowują się do wprowadzenia nowej generacji sprzętu. Tym razem ze wsparciem mini PC z Ryzen 7 8840H. Sama konsolka ma otrzymać lepszy ekran i dłuższy czas pracy. Zdejmowane kontrolery mają ułatwić wykorzystanie tabletowych adekwatności urządzenia.
Zewnętrzny, niewielki komputerek będzie jakby mózgiem dla ekranu. Oczywiście z wbudowanym mmWave (obok Wi-Fi i BT). Interesujące rozwinięcie i tak już oryginalnego podejścia, prawda? jeżeli rynek będzie szedł w kierunku odłączania podzespołów od wyświetlacza i bazowaniu na szybkiej łączności to PeakDo będzie już w tej awangardzie mieć pozycję. IMO podejście adekwatne i logiczne (sam wiele lat temu uważałem, iż w tę stronę będzie się rozwijać świat). Według przecieków zestaw ma się pokazać w marcu. Być może ponownie w crowdfundingu.
4. ONEXPLAYER X1 od One Netbook
Czas na dział gamingu. Nie będzie tu jednak gry. Tym razem kolejny handheld od One Netbook. Model X1 to sporych rozmiarów ekran z podpinanymi kontrolerami i możliwością przekształcenia konstrukcji w tabletowo-laptopowe wydanie do zabawy bardziej desktopowej. Hybrydowa maszynka pracująca na Intel Meteor Lake o lepszej wydajności i czasie pracy. Układ wykorzystany w konstrukcji to typowo laptopowy wariant, więc mamy do czynienia z czymś lekko wychodzącym poza większość PC-konsolek na rynku. ONEXPLAYER X1 będzie niedługo do zamówienia w crowdfundingu na Indiegogo. Korzysta z procesora Intel Core Ultra 7 155H, oferuje obraz 2.5K na panelu LTPS LCD prawie 11″ i audio przez stereo od Harman. Pamięć w opcjach 32 i 64 GB (LPDDR5x-7500) i port Oculink z choćby 63 Gbps dla zewnętrznych ONEXGPU.
5. Asus ROG Phone 8 Pro – gamingowy telefon
ASUS zaplanował na targi CES prezentację swoich nowości produktowych. Wśród nich pojawiła się nowa generacja telefona do grania. O części specyfikacji urządzenia wiadomo było już z kilku wcześniejszych przecieków (także ogólny design Androida). W końcu tajwański producent zdradził wszystkie detale na temat nowej jednostki. Seria ASUS ROG Phone 8 to w sumie aż cztery odmiany telefonu do grania, które są coraz mocniejsze, ale też przyjaźniejsze ogólnum celom (nie tylko gamingowym). To mocarze z wydajnym wnętrzem i specjalistycznymi elementami pod przenośny gaming, ale też coraz lepszymi aparatami fotograficznym. Jest płynny ekran z mocnym HDR, szybka łączność, specjalna nakładka do systemu, pojemna bateria z szybkim ładowaniem, czy podwójny port USB-C. Podobnie jak u poprzednika jest też wsparcie zewnętrznego chłodzenia AeroActive Cooler, za pomocą którego temperatura Snapdragona 8 Gen 3 jest niższa przez dłuższy czas.
ASUS ROG Phone 8 i 8 Pro otrzymają:
- ekran: AMOLED LTPO 6.78″ (FHD+) z odświeżaniem 165Hz (w wariancie Pro też LTPO 1~120Hz), 2500 nitów (szczytowa jasność HDR10) – panel ma smuklejszą ramkę od poprzednika oraz bardziej kompaktowe gabaryty (jest poręczniejsze w użytkowaniu na co dzień)
- chip: Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3
- konfiguracja choćby z 24 GB RAM (LPDDR5X) i do 1 TB na dane (UFS 4.0)
- wsparcie rozwiązaniami AI przy grach (od pomocy w grach zręcznościowych po skanowanie tekstu w przygodówkach i grach logicznych, czyli podpowiedzi) – to trochę dziwny tryb
- moduł foto w nowym kształcie: 50 mpx (Sony IMX890) + 13 mpx (ultra wide) + 32 mpx (tele 3x)
- kamerka selfie 32 mpx w ekranowym otworku (już nie w górnej belce)
- bateria 5500 mAh z ładowaniem 65W Quick Charge 5.0 i PD Charging (jest mniej pojemna, ale urządzenie smuklejsze o poprzednich generacji). Doszło ładowanie indukcyjne z 15W
- system Android 14 z własną nakładką ROG UI i ustawieniami pod gaming
- łączność: WiFi 6/6E, Bluetooth 5.3, NFC, modem 5G
- certyfikacja szczelności zgodna z normą IP68 (wcześniej IP54)
- dwa porty USB-C (na krótsze i dłuższej krawędzi telefonu)
- zgodność z Microsoft Phone (do streamingu i screen mirroringu)
- wsparcie zewnętrznego (dodatkowego) modułu chłodzącego AeroActive Cooler (gadżet ten jest teraz sporo mniejszy, ale przy tym wydajniejszy)
- chłodzenie wewnętrzne ma nową architekturę – jest kondukcyjne zamiast konwekcyjnego znanego z 7 pro)
jeżeli chodzi o funkcje fotograficzne to ASUS proponuje w końcu teleobiektyw z przybliżeniem optycznym 3x, 10x Hyper Clarity AI oraz cyfrowym 30x. Do tego nocny tryb Super Night Mode. Na niektórych rynkach telefon ma mieć czujnik makro zamiast tele. Warianty Pro i Pro Edition będą wyposażone w ten moduł niezależnie od regionu. Cennik startuje od 1099€/5899 zł (przedsprzedaż już ruszyła).
6. nubia Red Magic 9 Pro dostępna globalnie
Kilka przeglądów temu pisałem, iż Red Magic dziewiątej generacji gwałtownie zadebiutuje na globalnym rynku. W Chinach został przedstawiony w listopadzie, a już w grudniu nubia obiecywała, iż międzynarodowa dostępność będzie tylko kwestią czasu. No i jest! Na globalnej wersji strony można już zamawiać gamingowe Androidy Red Magic 9 Pro. Są dostępne w trzech odmianach: Sleet, Cyclone i Snowfall. W konfiguracji z pamięcią 16 GB RAM i 512 GB na dane producent chce 799€. Przypomne najważniejsze specyfikacje telefona. To parametry ogólne (obejmujące też chińskie wariacje – jeżeli chodzi o dostępne opcje pamięci).
Enjoy your favorite games the way it’s meant to be played.
Big, notchless screen
Smooth 120Hz refresh rate
Rapid & Responsive Touch Sampling Rate#REDMAGIC9Pro
pic.twitter.com/NP5sD9UY4U
— REDMAGIC (@redmagicgaming) January 8, 2024
- chip: Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 (flagowy układ)
- bezramkowy ekran: AMOLED 6.8″ (1116 x 2480), 120Hz, 1600 nitów szczytowej jasności i 2160Hz przy ściemnianiu (pomocne w odciążeniu oczu)
- czytnik palca zintegrowany z wyświetlaczem z trybem pomiaru tętna nie jest może w gamingu potrzebny, ale warto wyróżnić to rozwiązanie
- pamięć operacyjna: 8/12GB (LPDDR5X) RAM i 256/512GB UFS 4.0 w 9 Pro i 16/24 GB oraz do 1 TB w edycji 9 Pro+ (w topowej odmianie mamy rekordowo dużo RAM)
- ulepszone chłodzenie ICE 13 z pokryciem aż 10,182mm2 i wiatraczek (22000 RPM) z efektami RGB (poprawki w odprowadzaniu ciepła mają zbijać temperaturę choćby o 18° (zakładam, iż podawana w C)
- nie wystająca wysepka z aparatami (50 mpx sensor główny GN5 z OIS + 50 mpx ultra wide)
- kamerka selfie ukryta pod wyświetlaczem (nie zasłaniająca rozgrywki)
- bateria: 6500 mAh z ładowaniem 80W (9 Pro) i 5500 mAh ze 165W (9 Pro+)
- łączność: Wi-Fi 7 (anteny wokół ramki) i Bluetooth 5.3, port słuchawkowy 3.5 mm
- motorek wibracyjny 4D z efektami haptycznymi
- system Android 14 z nakładką Red Magic OS 9.0 (ze specjalnymi funkcjami i ustawieniami pod gaming)
- cennik: od 649$ (8/12GB)
Kącik nowości na platformach chmurowych
Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).
7. Coczwartkowy update w GeForce Now
Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. W tym tygodniu katalog NVIDIA przyjął tylko pięć propozycji, ale na stronie GFN są już podane kolejne (zapowiedzi nie robię, przedstawię je w następnym zestawieniu). Ciekawszą informacją jest rozszerzenie opcji rozdzielczości dla Androidów. Już niedługo wybrane telefony z systemem Google otrzymają opcję streamingu w 1440p.
New year, new resolution.
Android gamers will soon have the option to set game streaming resolution to 1440p on compatible devices.
Read more : pic.twitter.com/YNGVoq02Sl
— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) January 8, 2024
- Dishonored (Steam)
- The Finals (Steam)
- Redmatch 2 (Steam)
- Scorn (Xbox dla PC Game Pass)
- Sniper Elite 5 (Xbox dla PC Game Pass)
8. Nowości w Xbox Cloud Gaming
Microsoft przedstawił zapowiada kolejne tytuły dla Xbox Game Pass (i Xbox Cloud Gaming, czyli opcji chmurowej m.in. z dostępem na mobilnych platformach). W styczniu serwis wzbogaci się o:
- Close to the Sun
- Hell Let Loose
- Assassin’s Creed Valhalla
- Figment
- Super Mega Baseball 4 – 11 stycznia
- We Happy Few – 11 stycznia
- Resident Evil – 16 stycznia
- Those Who Remain – 16 stycznia
the first of many 2024 coming soon posts pic.twitter.com/Q0MGr9esol
— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) January 3, 2024
9. Cornsweeper w Apple Arcade
Kolejna casualowa giera trafia do serwisu Apple Arcade, które jest „siedliskiem” podobnych tytułów. Piszę z pewną negatywna konotacją, ale nie z uwagi na hejt tylko podkreślenie rodzaju katalogu jaki oferuje gigant z Cupertino. Narzekam na serwis co parę tygodni, bo „rozwija się” w bardzo słaby sposób. Posiadając takie zaplecze App Store nie potrafić wykreować czegoś ponad to co widać? Bardzo dziwne.
New Release
Cornsweeper is exactly what it sounds like: A chill, popcorn-flavored version of that game you loved playing on your family’s computer. Chill out, pop some corn.
— Apple Arcade (@AppleArcade) January 4, 2024
Wracając do nowej propozycji. Jeszcze w pierwszym tygodniu stycznia do bazy dołącza Cornsweeper, czyli puzzler w prostym stylistycznie wydaniu. „Relaksująca i żartobliwa interpretacja kultowego Sapera”. Oprócz tego w tym miesiącu 20 aktualizacji aktualnie dostępnych gier.
12. Najlepsze handheldy w 2023 roku
Na zakończenie moja autorska lista najciekawszych przenośnych konsol na rynku. 2023 rok to coraz więcej chmurowych jednostek, Androidów (nie tylko do retro zabawy), PC-konsolek, a także kolejne gamingowe telefony. Przygotowałem zestawienie najlepszych handheldów jakie można w tej chwili kupić lub które zmierzają niebawem do sprzedaży. Nie jest to żaden ranking. Raczej przykłady jednostek, na które warto zwrócić uwagę. O większości pisałem w cotygodniowych przeglądach, ale wpadłem na pomysł zbiorczej listy, by ułatwić orientację w segmencie kieszonkowych gadżetów do grania.
Czytaj więcej o: Najlepsze handheldy 2023