Hej, interesuję się mobilną fotografią i postanowiłem promować jej możliwości w autorskim cyklu agregującym rynkowe nowości. Nie tylko te telefonowe, ale też instaxowe, dronowe, sferyczne, czy kamerek akcji.
W moich cotygodniowych podsumowaniach znajdziecie skondensowane treści na temat najnowszych telefonów, użytych w nich sensorów, nowych technologii i rozwiązań związanych z mobilnym obrazowaniem.
Będą też ciekawostki, zapowiedzi i info z przecieków na temat nadchodzących rozwiązań. Pojawią się też moje skromne fotki oraz prace innych twórców w ramach popularnych hashtagów, które krążą w mediach społecznościowych.
Już ponad siedemdziesiąt przeglądów za nami! Od jakiegoś czasu sygnowany oddzielnym logotypem (jeszcze nad nim popracuję). Gotowi na najświeższy zestaw wieści? Te poprzednie nie tracą na czasie, więc zapraszam też do poprzednich artykułów.
- DxOMark kończy jedenaście lat
- w Chinach debiutuje Civi 3 z podwójnym selfie
- sensory w bazowych iPhone’ach 16 mają wrócić do pionowego ułożenia (obecnie na skos)
- Oppo Reno10 Pro+ z najsmuklejszym peryskopem
- Honor 90 i 90 Pro z sensorem 200 mega
- Sony wprowadza ZV-1 II dla vloggerów
- kolejna porcja zdjęć #ShotOn…
1. Jedenaście lat rankingów DxOMark
Zwykle do tego podpunktu trafiają wyniki fotograficznych analiz poszczególnych telefonów serwisu DxOMark. Ranking nie został poszerzony o żaden nowy telefon, więc wrzucam ciekawostkę na temat samej platformy. DxOMark kończy jedenaście lat! Już od ponad dekady ocenia adekwatności modułów z kamerkami i wystawia im możliwie miarodajne oceny.
In 11 years of evaluating smartphone image quality at #DXOMARK, mobile photography has advanced at an impressive rate. What kind of effort is required to evaluate #smartphone image quality?
Let’s take a closer look: pic.twitter.com/OPZXXL3QBr
— DXOMARK (@DXOMARK) May 25, 2023
Gdy serwis startował w 2012 roku, jego nazwa brzmiała – DXOMARK Mobile. Numerem jeden listy była Nokia 808 PureView (61 punktów). Po pięciu większych zmianach algorytmów analiz ten najnowszy nosi nazwę „DXOMARK Camera V5”, a w jego obrębie punktacje najlepszych jednostek przekraczają próg 150 punktów. Jedenasta rocznica to okazja do przypomnienia sposobów analiz i laboratoriów DxOMark. Znajdziecie je w linku załączonym do tweeta.
2. Xiaomi Civi 3, czyli przyszły Lite
Ten telefon jest przeznaczony wyłącznie na rynek chiński, ale za pewien czas zostanie pewnie przedstawiony międzynarodowo jako kolejny Lite, a tę linię Xiaomi już w Polsce dobrze kojarzymy. Warto zatem zerknąć na Civi trzeciej generacji. To jednostka o częściowo flagowych specyfikacjach, ale w cenie spasowanej do możliwości młodszego klienta. Xiaomi Civi 3 przykuwa uwagę estetyką – także kolorystyczną.
Z tyłu jest okrągły moduł na kilka sensorów, co ostatnio bardzo modne. Coraz więcej producentów podkreśla „wyspę” okrągłym kształtem i powiększa wizualnie jej odbiór. Ma to podkreślać adekwatności fotograficzne. Pod tym względem Civi wygląda nieźle, także z przodu, gdzie jest wsparcie podwójnej kamerki i podwójnego doświetlenia z AI (inteligentnie dobierającego ustawienia). Xiaomi chce być kojarzone z foto-smartfonami, co potwierdzają zresztą pełne parametry modułu z sensorami:
- 50 mpx z f/1.77 (Sony IMX800) z OIS i dużymi pikselami 1.0μm
- 8 mpx (sensor ultra wide)
- 2 mpx (czujnik do ujęć makro)
- selfie: 2x 32 mega (jedna z OIS i AF, druga ze 100 stopniami i nagrywaniem 4K)
3. Oppo Reno10 Pro+ z najsmuklejszym peryskopem
W Chinach zadebiutowała już dziesiąta odsłona serii Reno. Trio nowych telefonów wyposażono w interesujące zestawy obiektywów, ale najciekawiej (rzecz jasna) wygląda odmiana Pro+. Oppo może się w niej pochwalić najsmuklejszym teleobiektywem w peryskopowej konstrukcji. Tego typu konstrukcje (boczne ułożenie) umożliwiły pomieszczenie tele z większymi ogniskowymi, ale wciąż zajmując w środku sporo miejsca.
Oppo Reno10 Pro+ jest najsmuklejszym telefonem na rynku z peryskopowym teleobiektywem. Telefon ma 8.28 mm grubości. Żeby jednak być uczciwym, należy dodać, iż owa smukłość nie jest jakoś wyraźna względem konkurencji. Mowa jedynie o 0.96 mm, a więc niecałym milimetrze…
Poniżej pełne specyfikacje zestawu fotograficznego w Reno10 Pro+:
- 50 mpx z f/1.8 (sensor wide, 1/1.56″) z wielokierunkowym PDAF i OIS
- 64 mpx z f/2.5 (peryskopowe tele, 1/2″) z PDAF i optycznym 5x (120x hybrydowo)
- 8 mpx z f/2.2 (ultra wide 120˚, 1/4.0″)
- selfie: 32 mpx z f/2.4 (portrety 1x, 3x i 6x) z AF
4. Honor 90 Pro z 200 megapikselami
Już w zeszłym tygodniu do sieci przeciekła większość informacji o nowej serii Honor 90, ale teraz wszystko jest już oficjalne. W Państwie Środka premierę miał duet Androidów ze średniej-wyższej półki od marki Honor. Oba telefony korzystają z tego samego sensora głównego w rozdzielczości 200 megapikseli, ale w innym towarzystwie. To kolejne na rynku modele z takim aparatem – wciąż jeszcze nieliczne.
Najpierw chwilka o metrycy 200 mega. Będzie to model ISOCELL HP3 od Samsunga, czyli ten najczęściej stosowany (HP2 jest lepszy, ale wciąż na wyłączność Samsunga). Pozwala połączyć sąsiadujące piksel 16 do 1 większego o znacznie lepszej czułości na światło. W zasobach nietypowo zaprojektowanych dwóch „wysepek” są jeszcze obiektywy z ultra szerokim kątem i trzecie „oczka” o innych adekwatnościach (w Pro jest tele, w bazowym czujnik głębi). Pro ma też lepszy zestaw na froncie, bo wzbogacony o sensor do analizy głębi. Oba mają jednak efektowne 50 megapikseli!
Honor 90 Pro:
- 200 mpx z f/1.9, (wide, 1/1.4″) z PDAF
- 32 mpx z f/2.4, (tele obiektyw) z PDAF, OIS i optycznym 2.5x
- 12 mpx z f/2.2, (ultra wide 112˚) z AF
- selfie: 50 mpx z f/2.4 (ultra wide 100˚) + 2 mpx z f/2.4 (do głębi)
Honor 90:
- 200 mpx z f/1.9, (wide, 1/1.4″) z PDAF
- 12 mpx z f/2.2, (ultra wide 112˚) z AF
- 2 mpx z f/2.4 (czujnik głębi)
- selfie: 50 mpx z f/2.4 (ultra wide 100˚)
5. Sony ZV-1 II dla vlogerów
Chyba w poprzednim zestawieniu do mojego zestawienia trafiła kompaktowa kamerka Canona. W tym przedstawiam niemal bezpośredniego rywala od Sony. Drugą generację ZV-1 dla vlogerów. Urządzenie ma szerszy kąt widzenia, więc obejmie większy kadr. Na ten element dość mocno narzekano w poprzedniku. Dorzucono również lesze efekty kinowe, czyli wyższą jakość w odbiorze. Generalnie jednak jest to raczej odświeżenie wcześniejszego modelu.
Ponownie do dyspozycji jest calowy sensor zapożyczony z Sony RX100 V. Konstrukcja stylistycznie też wygląda bardzo podobnie (m.in. z odginanym ekranikiem, ale bez wizjera). Lepszy będzie dźwięk, bo są ciekawszy mikrofony. Można oczywiście skorzystać z zewnętrznego. Jest port 3.5 mm, ale nie dla słuchawek. Szkoda. Największym upgradem wydaje się optyka. 18-50mm (ekwiwalent 35mm) z f/1.8-4 jest szersze od poprzedniego 24-70mm z f/1.8-2.8. Przy nagrywaniu video zyskamy szerszy kąt choćby z włączoną elektroniczną stabilizacją obrazu. Jest jednak downgrade. Nie ma optycznej stabilizacji dla zdjęć. Podsumowując: ZV-1 miał szybszą optykę i lepszy zakres ogniskowej, ale węższe kąty.
Wciąż nagrywamy w 4K w 30 fps. W S-Log2 i S-Log3 dysponujemy głębią odpowiednio z 8- i 10-bit. Tryb Cinematic Vlog zaoferuje proporcje 2.35:1 i szybki dostęp do specjalnych filtrów. Nie zabraknie wcześniejszych opcji: Product Showcase (przeskoki ostrości na obiektach), Bokeh Switch (rozmycie tła) i Hybrid AF ze wsparciem AI przy ostrzeniu. Cena Sony ZV-1 II wynosi 900$, czyli o 100 więcej od pierwszej generacji.
Kącik zdjęć (prace z kanałów społecznościowych)
Lekka modyfikacja mojego przeglądu, ale tylko czysto estetyczna. W ostatnich miesiącach dodawałem zdjęcia publikowane na kanałach społecznościowych producentów telefonów, ale nieregularnie i pomiędzy hardwarem z nowinkami funkcyjnymi dla aparatów. Uporządkowałem schemat i zrobiłem mały kącik dla tych prac. Będzie czytelniej. Poniżej krótka galeria najciekawszych obrazków wyłapanych na TT i IG:
7. #CapturedOnHuawei
Startujemy z fotami od obrazków Huawei. Tym razem wrzucę post z prezentacją efektów Telephoto Super Macro z Huawei P60 Pro. Nie wiem czy to odpowiedź na telemakro od Xiaomi, ale też hybrydowe podejście, czyli ostrość z bliska i efekt rozmycia w tle.
Czytaj więcej o: Huawei P60 Pro
Unleash your creativity with the Telephoto Super Macro capabilities of the #HUAWEIP60Pro and capture exquisite nature and animal details without disturbing them. Get up close with stunning clarity and capture otherwise unnoticed beauty. pic.twitter.com/YrUgzfoyNd
— Huawei Mobile (@HuaweiMobile) May 25, 2023
8. #motofoto
Motorola też jest aktywna w promowaniu fotek. W ostatnim tygodniu nie wybrała może jakiegoś efektownego ujęcia w ramach #motofoto, ale ważne, iż utrzymuje wyróżnianie zdjęć swoich użytkowników. Natura.
Capturing life and beyond . Get a chance to feature your best clicks on our official page. Share your best pictures, tag us and use #motofoto.
PC: @davi_hcrosa
pic.twitter.com/2BFE2XYOzz
— motorola (@Moto) May 23, 2023
9. #XiaomiImagery
Xiaomi nie zaskoczyło fotograficznie w bazowym duecie trzynastej generacji swoich telefonów, ale już w edycji Ultra pozamiatało. Telefon nie został jeszcze oceniony przez DxOMark, ale spodziewam się przekroczenia 150 punktów. Specyfikacje sensorów są bardzo dobre, wygląd urządzenia też, a i pierwsze zdjęcia trzymają poziom. Chiński gigant stara się pokazywać je w ramach hashtagu #XiaomiImagery.
Czytaj więcej o: Xiaomi 13 Ultra
A moment of bubblelicious joy captured by #Xiaomi13Ultra.#XiaomiImagery pic.twitter.com/xYwUfp8Igu
— Xiaomi (@Xiaomi) May 17, 2023
10. Okiem Xperii 1 V
Sony nie ma żadnego foto hashtagu? Chyba ma, ale teraz skupia się na innych – również fotograficznych. Nowa Xperia 1 V to telefon premium z wyższej półki, w którym zastosowano kilka nowych rozwiązań, m.in. sensor Exmor T for Mobile. Wciąż z optyką Zeiss, ale z nową matrycą 48 mega. W tej chwili japońska marka zachwala większy zakres dynamiki przy mniejszej ilości szumów, co zawsze jest na plus w ogólnym odbiorze obrazu. Zerknijcie na oba plany załączonego zdjęcia:
Czytaj więcej o: Sony Xperia 1 V
For images with less noise and more dynamic range, #Xperia1V features the Exmor T for mobile sensor – paired with the @ZEISSLenses T* anti-reflective coating – depicting beautiful skin tones.
Shot by James Matthews Media.#SonyXperia #ZEISS #NextGenXperia
— Sony | Xperia (@sonyxperia) May 21, 2023
11. #TeamPixel
W pracach publikowanych w ramach #TeamPixel na Instagramie lubię to, iż Google lubi też podkreślać historie stojące za zdjęciami (dlatego załączam fotki z pełnym opisem). Patrzcie na jezioro Kawaguchi i czynnym stratowulkanem Fudżi (jest jednocześnie najwyższym szczytem Japonii). Moment uwieczniony w tym kadrze jest z jesieni. Takie warunki (konkretne „ustawienie” światła słonecznego) realizowane są wtedy ok. 20 minut. Pięknie!
12. #ShotOniPhone
Tradycyjnie, niemal na sam koniec tej części przeglądu, coś od prekursora #ShotOn… Apple wypracowało już sobie markę i to także w segmencie mobilnej fotografii. Prace na Insta giganta z Cupertino są inne. Bardziej artystyczne. To dobry kierunek, bo coraz trudniej o skokowe podniesienie jakości. Liczy się kadr, aranżacja, pomysł, a czasem po prostu dobre miejsce i czas pstryknięcia fotki. To piłkarskie jest nietypowe, prawda?
13. #PstryknieteFonem (mój Instagram)
Od kilku miesięcy do TechMixa dołączam okazjonalnie wrzucane na
zdjęcia w ramach fotograficznego cyklu #PstryknieteFonem. Ujęcia wykonywane przeróżnymi telefonami (mobilna fotografia). Okazjonalnie z wykorzystaniem dodatkowej optyki lub filtrów na obiektyw. Nie w każdym tygodniu uda się ustrzelić coś efektownego, wiec w zamian będę linkował do ogólnej galerii na IG:
14. Ostatnie foto smarthacki:
Od kilkunastu tygodni prowadzę na blogu nową serię wpisów. Smarthacki obejmują różne kategorie urządzeń, ale skupiają się gównie na mobajlu. Kilka takich lifehackowych podpowiedzi objęło fotografię (i prawdopodobnie wiele podobnych jeszcze w tej sekcji przybędzie). Nie wszystkie uznacie za warte uwagi, ale to mini poradniczki kieruję również do startujących w temacie mobilnego focenia. Drobne sugestie, ale mogące podnieść gotowość do ujęcia lub wygodę przy wykonywaniu zdjęcia. Poniżej przekierowania do ostatnich foto smarthacków (jedne techniczne, inne software’owe). w tej chwili w mojej kieszeni dostępny jest iPhone, więc większość wpisów dot. iOS.
- wycinanie obiektów ze zdjęć w iOS 16
- maksymalny zoom w aparacie iPhone’a
- blokada AE/AF w aparacie telefona
- blokada galerii zdjęć (ograniczony dostęp)
- tryb seryjny w mobilnej fotografii
15. Czym „strzelam”?
No w końcu… Mam nowy telefon o naprawdę dobrych adekwatnościach fotograficznych. Zakup zajął mi sporo czasu, ale głównie z powodu strasznie szerokiego wyboru. High-endowe Androidy tak „utrudniały” mi decyzję, iż trochę dla przekory nabyłem iPhone’a. Nieco wbrew swoim zasadom, bo nie jestem jakimś wielkim fanem rozwiązań Apple, ale postanowiłem dać szasnę iOS i sensorom proponowanym przez lidera branży.
Androidy trafiają w moje ręce dość regularnie, więc będę dysponował konkurentem, do którego postaram się odnosić – w końcu jest bardzo wysoko (w top 3) rankingu DxOMark. iPhone 14 Pro będzie zatem niejako benchmarkiem. Przy okazji będę już regularniej publikował zdjęcia wykonane odpowiednim aparatem. Obiektywy iPhone’a nie są może topowe, ale oferują wysoką jakość. Wolałbym zbliżenie 10x, jak w Samsungach, ale iPhone’a pod ręką też warto mieć.
Załączam ostatnie zestawienie najlepszych fotograficznych telefonów (2022), ale powoli czas szykować aktualniejszą listę na 2023 rok.