Mio MiVue 955W – kamery samochodowe też mogą być premium [recenzja]

1 rok temu
Zdjęcie: Mio MiVue 955W


Mio MiVue 955W to jeden z najnowszych produktów firmy. To zaawansowany model z segmenty premium, który wyróżnia się świetną jakością obrazu i kilkoma ciekawymi funkcjami. To też nowe rozdanie, które wprowadza rynek kamer samochodowych w świat premium.

Kamery samochodowe, czy też wideorejestratory samochodowe, to coś, co z roku na rok jest coraz ważniejszym elementem wyposażenia samochodu. Dodatkowa kamera nie uchroni nas oczywiście przed wypadkiem, pozwoli jednak złapać oddech, gdy już on nastąpi. Taka kamera jest nam również w stanie pomóc, gdy nie zgadzamy się z zasadnością mandatu czy kwestią winy, a choćby w przypadku coraz częściej zdarzających się wymuszeń. Warto więc, by sprzęt cechowała jakość, w końcu dużo od tego zależy.

Mio MiVue 955W to właśnie taki sprzęt. Jest skierowany do osób, które są w stanie zapłacić trochę więcej, ale chcą tym samym zyskać krystalicznie czysty obraz. Dodatkowo model ten oferuje GPS i potrafi ostrzegać przed kontrolami prędkości. Zna też kilka innych sztuczek, ale o tym za przeczytacie już w poniższej recenzji. https://www.youtube.com/embed/2Xw83QY6J8E

Mio MiVue 955W - kamera samochodowa premium

To jeden z najnowszych modeli w ofercie producenta, na rynku pojawił się niedawno, bo pod koniec czerwca tego roku. Jest też najbardziej zaawansowanym modelem w historii firmy, łącząc wszystkie najlepsze funkcje oraz unikalny, minimalistyczny i nowoczesny wygląd. Mio MiVue 955W zyskał nowy sensor Sony Starvis, który ma duży jak na ten segment urządzeń rozmiar - 1/1.8 cala. Dzięki temu obraz jest dobrze naświetlony i jasny choćby w złych warunkach oświetleniowych oraz w nocy. Jest też barwny, ostry i niezwykle szczegółowy. Kamera nagrywa obraz w 4K przy 30 klatkach na sekundę lub w 2,5K przy 60 klatkach na sekundę. Istnieje również możliwość nagrywania w HDR (zwiększonym zakresie tonalnym), co poprawia czytelność obrazu zwłaszcza w cieniach, czy podczas dynamicznej jazdy (gdy stale zmienia się ekspozycja). W praktyce pozwala to na przykład łatwiej odczytać tablice rejestracyjne. Dobry obraz to nie wszystko! Kamera ma możliwość współpracy z dodatkową kamerą tylną, która może rejestrować obraz autonomicznie lub w trybie „obraz w obrazie”. Dodatkowo Mio oferuje również zestaw zasilania zewnętrznego, który pozwala wykorzystywać zaawansowane tryby monitoringu otoczenia, gdy samochód jest zaparkowany. To przez cały czas nie koniec ;D . Mio MiVue 955W wyposażono w moduł WiFi, który umożliwia łączność ze telefonami. Wbudowany GPS daje natomiast dostęp do danych telemetrycznych i umieszczania ich w wideo, co może być ważnym elementem materiału dowodowego w niektórych sprawach. Co więcej, moduł ten wraz z dodatkowymi czujnikami i bazą danych pozwala ostrzegać przed fotoradarami i punktowymi pomiarami prędkości. Mio MiVue 955W przykłada również sporo uwagi do naszego bezpieczeństwa. Zaimplementowano tu systemy ADAS, które informują o zbyt blisko znajdujących się pojazdach z przodu (gdy np. ktoś zbyt gwałtownie zahamuje) czy z tyłu (potrzebny jest zakup dodatkowej tylnej kamery). System ten informuje też o opuszczeniu pasa ruchu, zmęczeniu kierowcy lub przekroczeniu zdefiniowanej prędkości. jeżeli to wszystko to za mało, to wspomnę jeszcze o obsłudze komendami głosowymi oraz wbudowanym mikrofonie i głośniku.

Specyfikacja techniczna

Rozdzielczość nagrywania 4K 3840 x 2160 przy 30 klatkach/s2.5K 2560 x 1440 Auto HDR 2.5K 2560 x 1440 przy 60 klatkach/s 2.5K 2560 x 1440 przy 30 klatkach/s HDR
Matryca 8 Mega Pixels 1/1.8’’ sensor
Przysłona f/2.0
Format nagrywania MP4 (H.265). Do odtwarzania filmów w formacie H.265 należy używać urządzenia i odtwarzacza wideo obsługującego 4K HEVC.
Kąt widzenia optyki 140°
Nagrywanie dźwięku Tak
Łączność ze telefonem Tak, poprzez tworzoną sieć WiFi
GPS Tak
Mikrofon / Głośnik Tak / Tak
Sensor przeciążeń Tak
Komendy głosowe Tak, w języku angielskim
Ostrzeżenia o fotoradarach / odcinkowej kontroli prędkości Tak / Tak ,funkcja Custom Speedcam Smartalert
Tryb parkingowy 2 in 1 Tryb parkingowy: (*Wymaga SmartBox III, który nie jest częścią zestawu.) Tryb parkingowy z pasywnym zasilaniem: Tylko z czujnikiem wstrząsów i uderzeń – G Sensor Inteligentny tryb parkingowy: Czujnik ruchu, wstrząsów i uderzeń.
Funkcje bezpieczeństwa Alert utrzymania danej prędkości, ostrzeżenie o zmianie pasa, ostrzeganie o zbyt bliskiej odległości od pojazdu przed nami, przypomnienie o włączeniu świateł, alerty przy zadanej prędkości, alert przemęczenia kierowcy, alert ekojazdy, alert stop ang go, ostrzeżenie o zbyt bliskiej odległości pojazdu za nami (wymagany moduł tylnej kamery MiVue E60).
Inne Obsługa zasilania stałego, obsługa kamery wstecznej (MiVue E60).
Cena 999 zł, zestaw z dodatkową kamerą wsteczną 1299 zł.

Pierwsze wrażenie

Kamera Mio przychodzi w małym, kolorowym pudełeczku, które pozna każdy wcześniejszy klient tej firmy. Charakterystyczna jest tu kolorowa, czarno-pomarańczowa stylistyka, której nie da się pomylić z niczym innym. W środku pudełka tkwi perfekcyjnie zabezpieczony sprzęt i kilka dodatków. Jest tu oczywiście sama kamera, kabel USB Micro zakończony z drugiej strony ładowarką samochodową (zapalniczkową). Jest tu też kostka, która jest uchwytem i jest przyklejana do szyby. Są też dwie podkładki pod ten uchwyt, które ułatwiają demontaż elementu. Wszystkie akcesoria są dobrej jakości i sprawiają wrażenie naprawdę trwałych. Cieszę się też, iż producent zmodyfikował sposób mocowania sprzętu, ten wydaje się po prostu lepszy. Sama kamera wygląda nieznacznie inaczej od pozostałych produktów Mio oraz konkurentów na rynku. Moduł jest przyklejany do szyby, a sam obiektyw kamery w formie walca regulowany. Daje to interesujący efekt i wygląda całkiem nowocześnie. Całkiem podobny do innych produktów Mio jest sposób działania urządzenia. Wystarczy je podłączyć do portu zapalniczki/ładowarki samochodowej i po kilku sekundach jest gotowe do pracy. W sumie nie trzeba tu praktycznie nic konfigurować. Oczywiście jednak warto, bo po jej poznaniu znacząco zwiększa swoją użyteczność.

Obsługa i funkcje

Jak wspomniałem, nowość od Mio to coś, co doskonale przypomina inne produkty producenta. Duży, wyraźny i szczegółowy ekran pozwala na poruszanie po intuicyjnym menu. Wszelkie opcje wybierane są za sprawą 4 przycisków, które znajdują się pod wyświetlaczem. Mio MiVue 955W obsługiwać można również głosem. Co prawda, producent jeszcze nie wprowadził możliwości zmiany języka na polski (możliwe, iż to kwestia aktualizacji), ale tych kilka komunikatów, które to umożliwiają nauczy się choćby ktoś, kto nie posługuje się językiem angielskim... lub osoba starsza. Dodatkowo Mio jest w stanie rozpoznać te komunikaty, choćby gdy wypowiadamy je niedokładnie, lub gdy w samochodzie prowadzone są inne rozmowy. Kamera ma bazę fotoradarów (którą można aktualizować) oraz odcinkowych pomiarów prędkości. Dzięki wbudowanemu GPS — kamera rozpoznaje naszą pozycję i jest w stanie z wyprzedzeniem powiadomić nas o kontroli. Podaje też czas oraz dystans, który pozostał do miejsca pomiaru. W przypadku odcinkowych pomiarów prędkości podaje również średnią prędkość na tym dystansie - jeżeli jechaliśmy za szybko, można łatwo dostosować się do wymaganej prędkości. Moduł GPS wspiera też telemetrie - w nagraniach można oznaczyć pozycję i prędkość. Zintegrowane szybkie WiFi oraz towarzysząca aplikacja na iOS, oraz Android pozwala na szybką synchronizację i udostępnianie zarejestrowanych zdarzeń czy filmów. Parowanie jest banalnie proste i ogranicza się do skanowania kodu QR z ekranu nawigacji. Aplikacja odpowiada również za proces aktualizacji systemu układowego kamery oraz baz fotoradarów (można też to zrobić z poziomu komputera, ale kto by chciał ;D ). Mio MiVue 955W posiada zaawansowany tryb parkingowy. Do jego uruchomienia potrzebny jest dodatkowy moduł (Mio MiVue SmartBox w cena 169 zł). Dzięki niemu kamera może być zasilana bez przerwy, choćby po wyłączeniu zapłonu. Tryb parkingowy posiada kilka opcji czułości. Może być inicjowany ruchem, gdy kamera zobaczy kogoś przy naszym pojeździe lub przez bardziej stanowcze działania jak próba włamania czy kolizja z innych pojazdem. Na osobny akapit zasługują opcje poprawiające bezpieczeństwo jazdy. Mio już od kilku lat doskonali je w swoim sprzęcie. Model MiVue 955W integruje wszystkie z nich. To systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). w ramach tego systemu otrzymamy alert gdy nagle zmienimy pas ruchu lub zbytnio i gwałtownie zbliżymy się do poprzedzającego nas pojazdu. jeżeli wyposażymy nasze urządzenie dodatkowo w kamerę tylną (MiVue E60), to system ten powiadomi również o analogicznej sytuacji z tyłu pojazdu. Dodatkowo kamera może sygnalizować przemęczenie kierowcy (po upływie określonego czasu jazdy), przypomnienie o włączeniu świateł czy też stylu jazdy (funkcja ekodrivingu). Jest też coś, co docenią zwłaszcza zawodowi kierowcy — to funkcja Stop and Go. Po szybkiej konfiguracji, MiVue 955W potrafi sygnalizować, iż powinniśmy już ruszyć, gdy stoimy w korku.

Jakość materiału wideo

Mogę bez przesady napisać, iż jest pod tym aspektem bardzo dobrze. Jakość obrazu jest jedną z najlepszych, jeżeli nie najlepszą, jaką widziałem w takich urządzeniach. Takie chwalenie może nie brzmieć szczerze, ale sami możecie ocenić to, oglądając załączone poniżej materiały. Obraz jest ostry i szczegółowy, praktycznie bez względu na rozdzielczość. Kolory są dobrze nasycone, ale nie ma tu przesady i nie widać magentowej dominanty (charakterystycznego różowego poblasku). To wszystko dzięki matrycy Starvis od Sony oraz obiektywowi o wysokiej jakości. https://www.youtube.com/embed/pLU-AHqAuh4 Jak łatwo zauważyć, a na co nie powinienem wskazywać w przypadku publicznego filmu, nie ma tu problemu z rozczytaniem tablic. choćby w trakcie szybkiej jazdy obraz był czytelny i odpowiednio doświetlony. Mio MiVue 955W potrafi nagrywać obraz w wysokiej rozdzielczości 4K w 30 klatkach. jeżeli zmniejszymy rozmiar obrazu do 2,5K będziemy mogli nagrywać go z w 60 klatkach na sekundę. Możliwe jest również włączenie trybu HDR (o wysokim zakresie tonalnym), dzięki czemu wszelkie niedoświetlone miejsca (jak właśnie tablice rejestracyjne) zostaną uwydatnione i będą bardziej przypominały to co widzi ludzkie oko. Nie też problemu z rejestrowaniem obrazu w nocy. Co ja piszę! Nie tylko nie ma problemu, ale jest on jasny, naturalny i szczegółowy. Zwracam uwagę na to ostatnie, bo wiele kamer potrafi zaprezentować już dostatecznie jasny obraz, ale cechuje się on często wysokim szumem lub totalnym brakiem szczegółów. Przez to najważniejsze rzeczy jak tablice rejestracyjne, przypominają szachową mozaikę, a nie coś, po czym można rozpoznać samochód. https://www.youtube.com/embed/XQuMs_8Bqgg

Wrażenia końcowe

Mio MiVue 955W to jedna z najbardziej wszechstronnych kamer samochodowych na rynku. Umożliwia łączność ze telefonami (dzięki czemu łatwo można przeglądać i zgrywać nagrania). Ma GPS, dzięki czemu podnosi swoją funkcjonalność o kilka poziomów wyżej.
Wpiera funkcje ADAS, które monitorują bezpieczeństwo i ułatwiają jazdę. Obsługa jest szybka i łatwa, a także głosowa. Sam obraz jest ostry, odpowiednio naświetlony i przede wszystkim bardzo czytelny. Zarówno w dzień, jak i w nocy.
Mio MiVue 955W pozwala również na rozbudowę zestawu. Możliwe jest podłączenie do niej kamery tylnej oraz zestawu zasilania zewnętrznego, które pozwoli działać jej po zgaszeniu silnika.
Czy kupiłbym tę kamerę? Z pewnością! Tylko, całkiem dobrze służy mi inne Mio, które nabyłem 2 lata temu ;D
Więcej informacji o Mio MiVue 955W znajduje się na stronie producenta.
Idź do oryginalnego materiału