Meta Connect 2024: gogle Quest 3S i inne

1 tydzień temu
Meta Quest 3 miałem okazję sprawdzić wielokrotnie. W przyszłym roku planuję je w końcu zakupić.

Rok temu w trakcie Meta Connect przedstawiono trzecią generację gogli Quest 3. Było to pierwsze podejście marki do technologii mixed reality, a więc próby połączenia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Sprzęt uważam za bardzo udany, głównie z uwagi na optymalne specyfikacje, niezależny format oraz niezłą cenę. Headset jest też całkiem wygodny w użytkowaniu i generalnie atrakcyjny na tle wciąż niezbyt szerokiej (i przeważnie drogawej) konkurencji. W trakcie Meta Connect 2024 firma Marka Zuckerberga prezentuje jeszcze przystępniejszą cenowo odmianę sprzętu XR – model Quest 3S. Jednostka ta zastąpi Questy 2, które producent planuje wycofać ze sprzedaży do końca tego roku (wariant Pro zresztą też).

Co jeszcze zapowiedziano w trakcie dwudniowego eventu Meta? W tym artykule zbieram do kupy wszystkie najważniejsze informacje. Amerykański gigant opowiedział o nowych okularach Orion AR, Meta AI oraz nowych funkcjach Sztucznej Inteligencji dla okularów Ray-Ban.

Gogle Meta Quest 3S za 300$/330€

Jak sama nazwa wskazuje, najnowsza odmiana Questów celuje w bardziej budżetowy segment gogli VR. Sprzęt będzie tańszy, ale też nieco słabszy. Na szczęście w zakresie, który jest na rynku urządzeń typowo konsumenckich do zaakceptowania. Co zatem poświęcono? Jak urządzenia prezentuje się na tle drugiej i trzeciej generacji? Poniżej krótkie porównanie i najważniejsze rozwiązania dostarczone w odmianie Meta Quest 3S.

Meta Quest 3S vs Quest 3.

Zacznijmy od ceny. Quest 3 startują od 300$ (128 GB), ale są też dostępne w droższej wersji za 400$ (256 GB). Dla porównania, Quest 3 kosztują 500$ i posiadają 512 GB na gry i aplikacje. Będą zatem dysponować znacznie większą pamięcią. Nisza cena z pewnością pomoże Meta dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców. EDIT: podam jeszcze ceny dla Europy: Quest 3S – 330€, Quest 3 – 550€.

Cieszy obecność wielu pozostałych podzespołów na niezmienionym poziomie. Jest ten sam układ Qualcomm Snapdragon XR2 Gen2 oraz 8 GB RAM. Oznacza to, iż sprzęt poradzi sobie z praktycznie wszystkimi tytułami dostępnymi na Quest 3. Nie zabraknie też kolorowego trybu pass-through – zarówno do ogólnego podglądu otoczenia, jak i aplikacji oferowanych w Rzeczywistości Rozszerzonej. Na froncie dostępne są te same dwie kamerki RGB.

W zestawie przez cały czas będą te same kontrolery ruchu do rąk (Meta Quest Touch Plus). Będą jednak śledzone przez cztery kamerki VGA, a nie cztery czujniki IR (chyba, iż coś źle zestawiam). Widzę też te same dwie diody LED do doświetlenia „kadru”. Generalnie system śledzenia ruchów rąk też jest, więc jest komplet tych samych sposobów interakcji z contentem.

Gdzie oprócz mniejszej przestrzeni na pliki doszło do kompromisów? Gogle Quest 3S nie mają tej samej optyki oraz słabszą rozdzielczość wyświetlaczy. Zamiast po 2K na oko będzie 1832 x 1920, a więc dokładnie te same adekwatności co w Meta Quest 2. Również pole widzenia przypomina drugą generację urządzenia – 96 stopni horyzontalnie i 90 stopni wertykalnie (kontra 110/96 w Quest 3). Zakładam, iż i odświeżanie będzie 90Hz (w mocniejszych modelach sprzed roku jest 120Hz). Optymalizacja podzespołów pozwoliła wydłużyć czas pracy do 2.5 godziny (względem 2.2h w „trójkach”).

Podsumowując, Meta Quest 3S wyglądają jak pośrednia opcja między 2 i 3 generacją, no i w naprawdę fajnej cenie. Konstrukcja jest bardzo podobna, a to zapewnia pełną kompatybilność z większością akcesoriów dostępnych dla Questów. Nie potrafię się dokopać jedynie do standardu łączności w nowym wariancie. W Quest 2 oferowano Wi-Fi 6, natomiast w Quest 3 Wi-Fi 6E.

Dalsza część relacji z Meta Connect w trakcie realizacji.

źródło: Meta

Idź do oryginalnego materiału