Niestety choćby soundbary nie są urządzeniami wolnymi od problemów z oprogramowaniem, o czym właśnie na własnej skórze przekonali się niektórzy posiadacze soundbarów Samsunga. Niedawna aktualizacja firmware zaczęła bowiem po prostu uceglać te urządzenia – innymi słowy czynić je bezużytecznymi. Co jeżeli i Ty masz soundbar południowokoreańskiej marki? Co zrobić, by uniknąć problemu? Śpieszę z wyjaśnieniami.
Aktualizacja psuje soundbary Samsunga
Zacznijmy od tego, iż w sprawie kłopotliwej aktualizacji systemu układowego zrobiło się głośno zarówno na forum społeczności Samsunga, jak i platformach takich jak Reddit. Aktualizacja, o której mowa, ma oznaczenie v1020.7 i została wydana 10 marca. Wypowiedzi użytkowników wskazują na to, iż nie instaluje się ona prawidłowo. Dokładniej mówiąc, jej instalacja przerywa się w trakcie, powodując, iż połączenie bezprzewodowe między soundbarem i subwooferem oraz dodatkowymi głośnikami zostaje przerwane.
Na tym nie koniec, bo okazuje się, iż po przerwanej aktualizacji soundbar wprawdzie można włączyć, ale nie da się podłączyć go do sieci Wi-Fi. Poza tym urządzenie nie jest w stanie generować dźwięku. W praktyce staje się zatem kompletnie bezużyteczne. Ba, nie da się choćby dokonać jego fabrycznego resetu, czyli sięgnąć po czynność, która zwykle takie problemy rozwiązuje.
Okej, ale jakiego modelu ten problem dotyczy? No właśnie, nie dotyczy pojedynczego modelu. Najwięcej skarg pojawia się na temat modeli Samsung HW-Q990D i Samsung HW-Q930D, ale aktualizacja ucegla również te znane jako Samsung Q910D, Samsung Q800D, Samsung S810D i Samsung Q700D. Najbezpieczniej byłoby jednak założyć, iż także inne soundbary Samsunga są zagrożone.
Co ważne, problem nie występuje w pojedynczym kraju, a globalnie. Doniesienia na jego temat napływają bowiem z różnych krajów, nie tylko USA, ale też Australii czy Tajlandii. Choć osobiście nie znam posiadaczy soundbarów Samsunga, można spodziewać się, iż i polscy użytkownicy mogą mieć z tym błędem do czynienia, ponieważ wymienione modele są dostępne w sprzedaży w naszym kraju.
Co w tej sytuacji zrobić?
Samsung póki co nie wypowiedział się oficjalnie w sprawie błędu powodującego omawiane problemy z jego soundbarami. Ci użytkownicy, których soundbary już zostały uceglone, spotkali się z kolei z różnymi przykładami postępowania firmy. Niektórzy po zgłoszeniu problemu zostali poproszeni o odesłanie urządzeń do serwisu. Inni zostali odwiedzeni przez techników firmy albo poinformowani, iż niedługo zostaną przez nich odwiedzeni.
Dodam, iż jeden z użytkowników z Tajlandii, który opisał swoją przygodę z soundbarem HW-Q990D, poinformował, iż w jego urządzeniu technicy Samsunga choćby nie próbowali naprawiać oprogramowania, a przeszli od razu do wymiany jego płyty głównej. W ten sposób przywrócili je do pełnej sprawności w zaledwie 10 minut. Po zakończonej naprawie użytkownik został poinstruowany, by ten wyłączył w urządzeniu automatyczne aktualizacje i poczekał co najmniej miesiąc, zanim spróbuje zainstalować następny update.
Jeśli jesteś właścicielem soundbara Samsung, to najlepsze co w tej chwili możesz zrobić, to właśnie wyłączyć w tym urządzeniu automatyczne aktualizacje. W ten sposób zapobiegniesz instalacji szkodliwej aktualizacji, która brickuje tego typu sprzęt. Aby wyłączyć automatyczne aktualizacje, otwórz aplikację SmartThings na swoim telefonie, kliknij w pozycję Menu na dole ekranu, potem w ikonę zębatki u góry i wyłącz opcję „Automatycznie aktualizuj urządzenia i usługi”.
Jeśli Twój soundbar już został uceglony, koniecznie skontaktuj się ze wsparciem Samsunga. Następnie módl się o to, iż choćby po upłynięciu okresu gwarancji producent dokona naprawy na swój koszt .
Źródło: Samsung Community, fot. tyt. Samsung