Ulalala....manetki nie przełączają biegów.....no jakże mi przykro iż jest zimno, a jak jest zimno to stare smary i oleje gęstnieją i czasem stawiają taki opór, iż elementy ciasno spasowane przestają pracować.
Mamy niestety manetki mechaniczne i trzeba je naprawić, akurat mam pod ręką właśnie zablokowane takie stare MO 20 i na ich przykładzie pokażę iż to wcale nie jest takie proste.
Manetki zwykle mamy w obudowach plastykowych .
Odkręcamy obejmy i zciągamy obudowę tak aby został nam tylko sam mechanizm, co ułatwia naprawę.
Dobrze jest pod ręką mieć jakiś mały pojemnik i benzynę extrakcyjną i pędzelek.
No i tutaj zaczynają się schody, bo o ile mniej więcej pedlem opłuczemy i zewnętrznie oczyścimy ze smarów, to w manetkach mamy jeden lub dwa ząbki od popychaczy, którymi sterują manetki.
I tutaj jest największy kłopot, bo te zapadki zacierają się na swoich osiach i blokują prace mechanizmów.
Czasem udaje się tak iż rozrusza się te zapadki bez ich demontażu, ale czasem niestety nie.......
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh2FtOo6O70Rn2_crI5XBq7d7kv3X30abafc7Vexu2gv7JignB-LbSgbpI2LMOsQX2mtX1GAXW6QDhmbNqzLX60uXuKRsUIi1bh1oD4UrrzN8i79MmuRZbkRlDLi3hqHYm8vQzUXj6IJzgQKgkhINMSLjH7ekO2qoWyYOeB5jUc9FyoygPE1LDZf0knFvY/w640-h360/IMG_20250104_131349.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEInVN_gVaS9ZM6XR7rU2-FRipmWqmwfSxHD9Pyys9ccfif43PrWTAyGHZiZzG_k3ElVqQ0zzL3aCzm1u5-iCD84xZnc8BT1JByXJsu9fz0EtGHr4Lvc7M8iW6CBKVJqZbbWZKJYNCbxbHuKBB30bGINIDGuMaXEV4MdbrvipVdYlj-rpkOlqy0_1ifYE/w640-h360/IMG_20250104_132346.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUlu8bKVscIWAdAhFLOVnV_idq7KFcDd0PLxAAg-qyQpR8dWYsDz6t0shXdigVmJzvOMImdl4yJk8WXyGaEQuOK5jxLT1ClEDN2RACPciP6g0lOYVOyfyM69tILwzD5ML3N5cFMzsQbQj5qazWH4-y-EI6UyGagXknD_ZvIrnponmvTjojspb5BdIaKtY/w640-h360/IMG_20250104_132407.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEihGlKJgt1yeSC47ZRZmV0av1QbTIadJmaj4GgOSDODOmgC-evVDXlThq5Gcg84sBuQ46Z09mbDJVur5pcI0uTtRaOR3eaeNv_AxaPbRJhf_43FMnbel66qrjOjGPWyTGebk5NVlWaa-tCjHD5bWuWS1F86hql-s_ClEFoK7aVMZCjTuBnhuK2VZJukHf4/w640-h360/IMG_20250104_135448.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhdKiTUpw5N8hT9zwySUowU6hvidIFRBnU1yROhV_soY7qgCx4qOkE_0eiBkUHrOaivehMxfe2JRIeAczNjjU5SxIv4Sx9RCIYUsesKDHgao7QvCxKYdeK_2u676fydJi6ziAZCiBTkhqUR_6zaxuq81Lo-lFaU2tqdXlIBtskUrFRualx3BE0H_t6lPVw/w640-h360/IMG_20250104_140908.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEglrSDfGmYT4KLCwDAtHemVD153v_UTJCCdwddIIwXZ27SBv0TLJIlr8wZfscjG3KhVA4rkyzAM398Yo0QQiDW2ESNaP4dBH3UQlq10D5EMKWPZZHZsbY9JVWz9uxbKV6q9KOzbX9TrtrMIyXZYyH_XflW9_LsIMi9eJEsaoQ9UWmBo7Slv2KZN49GKwT0/w640-h360/IMG_20250104_142203.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjyzU6uPhjf1-D3FN5d8gPJkOx6NRIeBLLgtDecwUzqdBezo-EcuyYguAPZ5Ya5SM9N0UC4FmGrL6fFDVj61wc8DPOvQiTmvO5YA3YxtdYyR1biz2PYBUcG9tBwNiafOiDtdZ_ev_ynoS9h7J_W_mUuJs5YWGSt9Nv8b7meuMB8lDscy5I5gTPn6vfjCZQ/w640-h360/IMG_20250104_150012.jpg)
Są tam pierścienie do demontażu, można to rozebrać mając oczywiście zdolności manualne, jeżeli nie to szkoda psuć.
Po skończonych pracach warto cały mechanizm "zalać" olejem niezbyt gęstym i rozruszać mechanizm, aby nie pracował na sucho.
Po tej operacji dajemy nową linkę, pancerze, przeprowadzić regulacje i manetka śmiga jak nowa.
Zawsze istnieje niebezpieczeństwo iż coś się uszkodzi samo z siebie bo jest stare, więc trzeba to robić ostrożnie albo oddać do serwisu.
Większość manetek Shimano ma podobną konstrukcje, więc jest podobna droga do naprawy.
Spike😎
Sklep i serwis rowerowy