Jeśli Twój biznes ma charakter typowo lokalny i interesuje Cię pozyskiwanie klientów tylko z najbliższej okolicy, rozważ wykorzystanie potencjału, który daje SEO lokalne. Jest to nieco inny rodzaj pozycjonowania, który koncentruje się na frazach powiązanych z lokalizacją. Strategia tego typu otwiera możliwość uzyskania widoczności wśród użytkowników z Twojego regionu, miasta lub dzielnicy, ograniczając konieczność rywalizacji z firmami o charakterze ogólnopolskim.
Autorem poniższego artykułu jest Bartłomiej Tomczyk z DevaGroup.
Bartłomiej Tomczyk
DevaGroup
Specjalista SEO w DevaGroup. Od 2018 roku tworzy i realizuje strategie pozycjonowania dla firm, sklepów i blogów często z niszowych branż. Autor wielu artykułów i opinii, publikowanych na blogach znanych firm tj. m.in. Senuto oraz Majestic. Prelegent webinarów organizowanych przez DevaGroup. Dzieląc się wiedzą, ogromną ilość czasu poświęca podstawom działań SEO – bo jeżeli budować, to na solidnych fundamentach.
Inne podejście do pozycjonowania
Pozycjonowanie stron internetowych przez cały czas wielu osobom kojarzy się jako działania zarezerwowane dla dużych, ogólnopolskich oraz międzynarodowych firm. Mają one wielkie budżety marketingowe, szeroką ofertę i zasoby pozwalające na tworzenie treści oraz promowanie ich. Jest to jednak podejście mylne, gdyż z tego rodzaju działań mogą korzystać wszystkie marki, niezależnie od wielkości – ważne, by odpowiednio dopasować strategię.
Dobrym przykładem jest właśnie SEO lokalne. Zastanawiając się nad promowaniem swojego biznesu w internecie, najpierw oceń swoje możliwości. Czy jesteś w stanie dotrzeć ze swoim asortymentem do potencjalnych klientów na drugim końcu kraju, w sąsiednim województwie czy powiecie? W przypadku sprzedaży wysyłkowej i usług świadczonych zdalnie lub kompleksowo jest to możliwe i często bardzo opłacalne. Dla niedużego sklepu, lokalnego punktu usługowego lub fachowca wykonującego drobne prace – zwykle nierealne lub skrajnie kosztowne. W takim przypadku nie ma sensu starać się o widoczność w Google na słowa najważniejsze o charakterze ogólnym i ogólnopolskim – lepiej skoncentrować się na swojej lokalizacji.
Jak zacząć przygodę z lokalnym SEO?
Zarówno w przypadku „standardowego” pozycjonowania, jak i lokalnego SEO, punkt wyjścia zawsze jest ten sam – analiza słów kluczowych. To doskonały sposób na zobrazowanie kilku istotnych aspektów:
- Czy mieszkańcy Twojej okolicy w ogóle poszukują produktów lub usług, które oferujesz?
- Jak wiele wyszukiwań generują frazy związane z Twoim biznesem?
- W jaki sposób skonstruować stronę internetową, by odpowiadała na możliwie jak najwięcej zapytań?
Dokładnie przeprowadzona analiza słów kluczowych pomoże Ci zaplanować rozwój witryny. W niektórych branżach nacisk kładzie się na dosłownie kilka fraz ogólnych (oczywiście z nazwą miasta) i wokół nich buduje treści oraz planuje strukturę strony, wzbogacając strategię o powiązane tematycznie słowa kluczowe.
Często jednak, zwłaszcza w większych miastach, okazuje się, iż pomimo postawienia na SEO lokalne fraz jest bardzo dużo i obejmują one nie tylko profesję (np. hydraulik, elektryk, fryzjer), ale także konkretne usługi, jak np. pomiary elektryczne, wymiana wodomierzy, instalacje grzewcze – wszystko w połączeniu z nazwą miasta. Wówczas warto rozbudować swoją witrynę o opisy usług, dzieląc ją na podstrony zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych związanych z konkretnymi elementami oferty.
Poniżej zobaczysz prostą analizę fraz dla hydraulika z Krakowa, wykonaną w narzędziu Senuto. Jak widać, samych fraz ogólnych jest bardzo dużo i są one związane nie tylko z nazwą miasta, ale także i dzielnicami.
Trudno o wykonanie poprawnej analizy słów kluczowych bez odpowiednich narzędzi. Sprawdzanie manualne i obserwacja konkurentów nie wystarczą. W ten sposób łatwo pominąć niuanse i typowe dla branż frazy, przy pomocy których można pozyskać wartościowy ruch.
Inną wartościową cechą narzędzi do analizy słów kluczowych jest możliwość przyjrzenia się każdej stronie internetowej. Każdej, czyli Twoim konkurentom również. Warto korzystać z tej funkcjonalności, gdyż pomaga w prosty sposób stworzyć wizję witryny odpowiadającej na potrzeby potencjalnych klientów. Pamiętaj, iż Twoją konkurencją są nie tylko firmy bezpośrednio ulokowane w Twoim mieście, ale również te z zewnątrz, które oferują swoje usługi na jego obszarze.
Pokaż, skąd jesteś – przede wszystkim na swojej stronie!
Tworząc stronę internetową skierowaną do klientów z konkretnego obszaru, bardzo ważne jest podkreślanie lokalizacji firmy lub miejscowości, w których świadczy usługi. o ile masz sklep lub punkt usługowy, dobrym pomysłem będzie umieszczenie jego adresu i danych kontaktowych (numeru telefonu lub maila) w górnej belce na stronie. Dzięki temu użytkownik od razu Cię zlokalizuje oraz łatwiej nawiąże kontakt.
Warto również zadbać o to, by nazwa miejscowości, w której działasz, pojawiała się w opisach oferty. Nie obawiaj się, nie chodzi tutaj o wplatanie w co drugim zdaniu trudnych w odbiorze fraz „hydraulik Kraków”, „elektryk Warszawa” itp. Google coraz lepiej radzi sobie z rozumieniem powiązań pomiędzy słowami i całymi zdaniami, więc możesz stosować formy typu „dla naszych klientów z Warszawy i okolic”, „odwiedź nasz salon fryzjerski w Opolu”. Wyszukiwarka „zrozumie”, a treść będzie zdecydowanie bardziej przyjazna w odbiorze.
Nazwę miasta warto również wykorzystywać w nagłówkach. Obowiązkowo umieść ją w tytule SEO oraz spróbuj wpleść w opis meta description – tutaj możesz podać więcej danych kontaktowych, jak np. numer telefonu czy pełny adres lokalizacji.
Stopka strony to kolejne miejsce, w którym warto podać pełny adres działalności, obszar działania oraz najważniejsze dane kontaktowe. Przydatna będzie również mapka ze wskazówkami dojazdu, np. ta pochodząca z serwisu Google Maps.
Jeżeli Twoja działalność obejmuje kilka miast, a w przypadku dużych ośrodków – wiele dzielnic, albo masz kilka punktów w różnych lokalizacjach, zastanów się, czy warto przygotować dla nich odrębne podstrony. W podjęciu decyzji pomocna będzie wspomniana już analiza słów kluczowych oraz analiza konkurencji.
Zadbaj o wizytówkę w Google Maps / Google Moja Firma
Nieodłącznym elementem lokalnego SEO, a w zasadzie lokalnego promowania biznesu, jest posiadanie w całości uzupełnionej wizytówki Google Moja Firma. Daje ona wiele możliwości zaprezentowania informacji o firmie oraz oferowanych usługach. Umożliwia także dodawanie opinii. Szczególnie cenna jest w kontekście użytkowników urządzeń mobilnych – pozwala jednym kliknięciem wybrać numer kontaktowy lub zaplanować trasę do punktu usługowego.
Więcej informacji na temat zalet i możliwości wizytówki znajdziesz w artykułach:
- Google Moja Firma – jak pojawić się na mapach Google?
Rozważ pozyskiwanie linków ze źródeł lokalnych
Lokalne SEO to również nieco zmodyfikowana strategia linkbuildingu. Warto poszukać serwisów, które umożliwiają dodawanie wizytówek firmowych przypisanych do konkretnej lokalizacji. Zwykle umieszcza się w nich nazwę firmy, dane teleadresowe, link do strony głównej oraz opis działalności. Tworząc opis, spróbuj kompleksowo ująć oferowane produkty lub usługi oraz wykorzystać słowa najważniejsze związane ze stroną główną serwisu. Pamiętaj jednak, iż nie chodzi tutaj o hurtowe pozyskanie kilkuset wizytówek i „sprawę linkowania mamy zamkniętą”. Należy różnicować profil odnośników do strony, a wizytówki powinny być jedynie jego elementem, dodatkowo potwierdzającym lokalizację firmy.
Wartościową częścią profilu linkowego będą na pewno artykuły pochodzące z lokalnych serwisów. o ile w Twojej okolicy działa portal informacyjny, miejscowa rozgłośnia radiowa lub niezależna strona o regionie, sprawdź, czy ma ofertę reklamową, w tym publikacji artykułów sponsorowanych. Informacje te znajdziesz na ich stronach, ale poszukiwania na pewno przyspieszą profesjonalne platformy, jak np. WhitePress.
Możesz również poszukać lokalnych współprac, w ramach których opublikujesz treści, opinie lub inne materiały z linkiem do swojego serwisu. Co powiesz na sponsoring lokalnego wydarzenia? Link z jego strony może być wartościowy!
Pamiętaj jednak, iż dobierając portale do linkowania, zawsze warto sprawdzić ich widoczność oraz parametry autorytetu domeny. Odnośniki z niskiej jakości serwisów nie wpłyną pozytywnie na SEO Twojego serwisu.
Konkurencja niby mniejsza, ale…
Decydując się na lokalne SEO, z pewnością będziesz mieć mniej konkurentów niż w przypadku pozycjonowania na cały kraj. Nie oznacza to jednak, iż rywalizacja o czołówkę w wynikach wyszukiwania wiąże się z mniejszym zaangażowaniem. Twoi potencjalni klienci będą przeglądać pierwsze 2, 3, maksymalnie 5 odnośników w Google. Dlatego dołóż wszelkich możliwych starań, by być w absolutnej czołówce na interesujące Cię frazy.