Co się wydarzy, gdy przy tworzeniu sprzętu koszty nie odgrywają roli, a ktoś chce stworzyć komponenty doskonałe? Intend wraz ze swoim limitowanym zestawem Moto pokazuje, iż możliwe jest naprawdę wiele. Najlepsze – powstał w sumie przez przypadek!
Jak do tego doszło? Cornelius Kapfinger wypatrzył na imprezie Sea Otter 2023 widelec konkurencji Push USD, w którym wydawało mu się iż dostrzegł elementy sugerujące zastosowanie technologii znanej z motocrossu, czyli pływających tulei ślizgowych (Sliding Bushing Design). Postanowił konkurencję ubiec i stworzyć własną wersję. Po czasie okazało się, że… coś mu się przewidziało.
Intend: „Limitowany zestaw zawieszenia Intend „MOTO” to spełnienie marzeń inżynierów. Nieograniczony kosztami, wysiłkiem, łatwością montażu i serwisowania. Zestaw składa się z widelca amortyzowanego opartego na hardcorowym widelcu Intend Flash i tylnego amortyzatora Intend Hover Gamechanger. Oba wyróżniają sięcharakterystyczną kolorystyką, naturalnie inspirowaną stylem oryginalnego zawieszenia motocrossowego KYB lub SHOWA. Dopełnieniem systemu zawieszenia „MOTO” w autentycznym stylu są karbonowe ochraniacze od włoskiego Rulezmana. Widelec motocrossowy bez osłon goleni? Nie do pomyślenia.
Jak sugeruje nazwa „Moto”, ten wyjątkowy i limitowany zestaw widelca amortyzowanego i amortyzatora jest zgodny z duchem sportu motocrossowego. Widelec wykorzystuje technikę pływającej tulei. Zmniejsza to tarcie i poprawia stabilność podczas jazdy. Amortyzator i widelec mają twarde, anodyzowane części, oddając hołd klasycznemu stylowi moto.
Najważniejsze cechy
- Celowo nadwymiarowy i gotowy do szarży
- Widelec wykorzystuje konstrukcję z tulejami ślizgowymi, inspirowaną klasycznymi widelcami motocrossowymi.
- Unikalna kolorystyka inspirowana motocrossem i części anodowane na twardo
- W zestawie z twardym etui w stylu moto
- Dostępny tylko jako pełny zestaw (widelec + amortyzator)
- Zaprojektowany, skonstruowany i przetestowany we Fryburgu / Niemczech
- Montowane w 100% wewnętrznie i manualnie – pojedynczo
- Specyfikacja widelca: Oś: 110×15, Mocowanie hamulca: 180/203, maksymalny skok: 180 mm
- Amortyzator dostępny we wszystkich popularnych rozmiarach (Metric 230, 210, 190, Trunnion 225, 205, 185) i skokach (75, 72,5, 70, 67,5, 65, 62,5, 60, 57,5, 55, 52,5, 50)
Po co tuleje ślizgowe?
Technika ta pozwala zwiększyć odległość pomiędzy tulejami w miarę ugięcia amortyzatora. Tym samym ma wzrastać jego jakość działania, uzyskana poprzez zmniejszenie tarcia. Niestety, technologia ta jest problematyczna w przeniesieniu na rowery, bo wymaga bardzo wysokiej precyzji wykonania, także materiały użyte w motocrossie są twardsze – np. inne stopy aluminium. To logiczne – motocykl waży 100 kg, rower enduro 15 kg, gdzieś te gramy i kilogramy trzeba urwać.
Komplikacja produkcji, jak i później serwisowania oznacza, iż Intend Moto pozostanie tylko ściśle limitowaną serią 10 sztuk. Najwyraźniej firma zakłada, że… musi mieć czas by sprzęt serwisować. Dla zainteresowanych dodam tylko, iż widelec waży 2475 gramów, a tłumik od 450 do 550 gramów, w zależności od długości. Całość można zamówić tylko jako komplet, w cenie 3999 Euro.