Przyczepa kempingowa Lightship AE.1 Cosmos to może być rewolucja w świecie turystyki elektromobilnej. Zaprojektowana przez byłych inżynierów Tesli Toby’ego Krausa i Bena Parkera. Kraus, były szef zespołu finansowego Tesli oraz odpowiedzialny za zarządzanie produktem Modelu S, oraz Parker, inżynier baterii przy Modelu 3, założyli firmę Lightship w 2020 roku. Ich celem było stworzenie przyjaznej dla środowiska przyczepy kempingowej, która zmienia sposób podróżowania i pozwoli na elektryfikację pojazdów rekreacyjnych.
Największą innowacją AE.1 Cosmos jest wbudowany silnik elektryczny i akumulator o pojemności około 80 kWh, który pozwala przyczepie redukować opór podczas holowania. Dzięki temu pojazd holujący zużywa mniej paliwa lub energii, a sama przyczepa może działać w trybie „neutralnego holowania” – w zasadzie ciągnie się sama. Oznacza to, iż jeżeli auto ma zasięg 400km bez przyczepy to z nią będzie miało tyle samo. Baterię naładujemy przez złącze NACS (Teslowe z USA) z mocą do 155 kW, lub z AC (jedna faza) 9,6kW.
Tu ważna uwaga, polskie prawo nie dopuszcza takiego rozwiązania, choć realizowane są prace nad zmianą tych przepisów. Są już autobusy przegubowe, które mają oddzielnie napędzaną oś w segmencie przegubowym.
AE.1 Cosmos nie tylko korzysta z energii elektrycznej, ale również ją generuje. Na dachu znajduje się zestaw paneli słonecznych, które mogą produkować do 3 kW energii, wystarczając na zasilanie urządzeń w przyczepie, takich jak oświetlenie, lodówka czy klimatyzacja.
Wnętrze przyczepy AE.1 Cosmos łączy minimalistyczny design z funkcjonalnością. Przyczepa na czas holowania się obniża aby zmniejszyć opory aerodynamiczne i zużycie energii. Jasne, nowoczesne wykończenia, panoramiczne okna i przestronny układ, pozwalają na wygodne użytkowanie przez 4 osoby. Przyczepa wyposażona jest w inteligentny system zarządzania, który pozwala użytkownikom monitorować poziom baterii, sterować oświetleniem i temperaturą, a także sprawdzać zasięg – wszystko dzięki aplikacji na telefonie.
Lightship AE.1 Cosmos można zamawiać w trzech wersjach Atmos, Panos i Terros, ceny to odpowiednio 184k $, 151k$ i 125k $, przy czym najtańsza wersja nie ma głównej cechy czyli wbudowanego silnika. Dostawy już w przyszłym roku.
Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie Lightship.