Leuven testuje Robobusy WeRide – pierwszy komercyjny projekt AV w Belgii

3 godzin temu

WeRide wchodzi do Belgii z pierwszym komercyjnym projektem autonomicznych autobusów. Pilotaż rozpoczyna się w Leuven we współpracy z De Lijn, miastem Leuven i Espaces-Mobilités, a jego celem jest integracja pojazdów autonomicznych z miejską siecią transportową. To istotny krok dla Belgii, która przygotowuje się na rewolucję w transporcie publicznym.

Robobusy w centrum Leuven

Chińska firma WeRide, jeden z globalnych liderów w technologii jazdy autonomicznej, ogłosiła wejście na rynek belgijski. W Leuven zaprezentowano Robobus, który już niedługo rozpocznie testy na trasie między dworcem kolejowym a dzielnicą Heverlee. Trasa została wybrana nieprzypadkowo, ponieważ odzwierciedla typowe warunki miejskie w Belgii, łącząc intensywny ruch uliczny z dużym węzłem komunikacyjnym.

Pierwsze przejazdy realizowane są z operatorem bezpieczeństwa na pokładzie, a zgodnie z planem, od połowy listopada do końca stycznia 2026 roku ma ruszyć pilotażowy przewóz pasażerów. Projekt realizowany jest przez flamandzkiego przewoźnika publicznego De Lijn, przy wsparciu miasta Leuven i firmy konsultingowej Espaces-Mobilités. Pasażerowie będą mogli korzystać z cyfrowych biletów dostępnych przez aplikację, SMS lub abonament.

Belgijski przełom w transporcie autonomicznym

Po zakończeniu fazy testów i uzyskaniu zgody flamandzkiego Departamentu Mobilności i Transportu, Robobus może zostać włączony do stałej obsługi pasażerów w Leuven. Byłby to pierwszy w Belgii przypadek regularnego wykorzystania pojazdów autonomicznych w złożonym ruchu miejskim.

„Europa to strategiczny rynek dla rozwoju technologii AV, z jasnymi ścieżkami komercjalizacji i silnym wsparciem publicznym. Belgia wyróżnia się jako ośrodek innowacji w obszarze mobilności” – powiedziała Jennifer Li, dyrektor finansowa i szefowa ekspansji międzynarodowej w WeRide.

Annick De Ridder, flamandzka minister mobilności, podkreślała, iż projekt ma potencjał, by poprawić bezpieczeństwo, ograniczyć korki i zmniejszyć presję parkingową. Z kolei Ann Schoubs, dyrektor generalna De Lijn, zaznaczyła, iż autonomiczne autobusy „to już nie science fiction, ale konkretne rozwiązanie, które może w przyszłości przyciągnąć nowych pasażerów”.

Szkolenia, partnerstwa i inicjatywy lokalne

Przed wdrożeniem projektu partnerzy odbyli roczny program szkoleniowy obejmujący warsztaty techniczne oraz wizytę w chińskim Guangzhou, gdzie WeRide prowadzi już rozwinięte operacje Robobusów. W pilotaż zaangażowany jest także EIT Urban Mobility, unijna instytucja wspierająca zrównoważone projekty transportowe.

Leuven, jako miasto akademickie i ośrodek planowania inteligentnej mobilności, zostało wybrane na strategiczny punkt wdrożenia. Lokalne inicjatywy, takie jak FlexCURB, czyli cyfrowy system zarządzania przestrzenią przyuliczną, sprzyjają integracji nowych rozwiązań z istniejącą siecią komunikacyjną.

Idź do oryginalnego materiału