DJI pokazuje, iż drony transportowe wchodzą w zupełnie nową fazę rozwoju. Nowy DJI FlyCart 100 to maszyna, która bardziej przypomina bezzałogowego latającego tragarza niż klasycznego drona. Potrafi przenosić ładunki sięgające choćby 100 kg. Działa w ekstremalnych warunkach i realizuje zadania tam, gdzie dotąd konieczny był śmigłowiec lub wieloosobowa ekipa naziemna.
Dron, który redefiniuje pojęcie ładunku
DJI FlyCart 100 to w tej chwili najpotężniejszy dron transportowy w ofercie producenta. W konfiguracji z jednym akumulatorem może przenosić do 100 kg, a przy zastosowaniu dwóch baterii 85 kg. Maksymalna masa startowa sięga 149,9 kg, co sąsiaduje już bardziej z lekkimi statkami powietrznymi niż z klasycznymi UAV.
Przy maksymalnym obciążeniu dron jest w stanie pokonać do 12 km. To w praktyce pozwala realizować realne, komercyjne misje transportowe w terenie górskim, na obszarach słabo zurbanizowanych czy przy inwestycjach liniowych. DJI deklaruje również możliwość operowania na wysokości choćby 6000 metrów nad poziomem morza. Dron jest odporny na wiatr do 12 m/s.
To ogromna zmiana względem FlyCart 30, który przy dwóch bateriach przenosił maksymalnie 30 kg na podobnym dystansie. FC100 niemal potraja możliwości poprzednika, co wprost przekłada się na nowe zastosowania. Od transportu elementów infrastruktury energetycznej, przez logistykę w wysokich górach, po wsparcie akcji ratowniczych.
To dron dostawczy nowej generacji z ładownością do 100 kg. Źródło: DJI.System wyciągarki zamiast prowizorki
Jednym z kluczowych elementów DJI FlyCart 100 jest zupełnie nowy Flagship Winch System. To w pełni zintegrowany system wyciągarki z elektrycznym hakiem. Umożliwia zarówno automatyczne, jak i manualne opuszczanie oraz podnoszenie ładunku na linie o długości 30 metrów.
Wyciągarka pracuje z prędkością 1,2 m/s choćby przy dużym obciążeniu. System trójosiowego pomiaru sił wraz z algorytmami stabilizacji minimalizuje huśtanie się ładunku w trakcie lotu. To oznacza większą precyzję dostaw i mniejsze ryzyko kolizji z przeszkodami. W sytuacjach awaryjnych operator może jednym kliknięciem odciąć linę. System po prostu podgrzewa ją i topi. Uwalnia to drona w razie zaczepienia ładunku. To rozwiązanie wcześniej spotykane głównie w lotnictwie specjalistycznym, teraz wbudowane seryjnie w drona DJI.
Dodatkowo system umożliwia ważenie ładunku w czasie rzeczywistym, zapobiegając przeciążeniu jeszcze przed startem.
Dron posiada system wyciągarki z elektrycznych hakiem. Źródło: DJI.Bezpieczeństwo w wersji przemysłowej
DJI FC100 został wyposażony także w jeden z najbardziej rozbudowanych systemów bezpieczeństwa, jakie trafiły do drona seryjnie. Na pokładzie znalazły się m.in. nowy LiDAR, radar milimetrowy oraz system Penta-Vision, zapewniający wielokierunkową percepcję otoczenia.
LiDAR generuje do 300 tysięcy punktów pomiarowych na sekundę. Pozwala to precyzyjnie mapować teren również nocą i w trudnych warunkach pogodowych. Radar umożliwia wykrywanie przeszkód choćby w sytuacjach ograniczonej widoczności. Zaawansowane algorytmy omijania obiektów działają również przy podwieszonym ładunku.
Podczas startu i lądowania dron wykorzystuje tryby AR do wykrywania pieszych i pojazdów. Stosuje projekcję punktu przyziemienia w trybie powrotu do domu. Istotną nowością jest także tryb lotu bez przechyłów. Poprawia on stabilność przy silnym bocznym wietrze i zwiększa margines bezpieczeństwa w razie utraty części mocy. Całość uzupełnia zintegrowany spadochron, wyposażony w system wielokrotnej redundancji. Może on zadziałać choćby na niskiej wysokości i przy maksymalnej masie startowej. Ogranicza prędkość opadania do około 7 m/s.
Bezpieczeństwo mają zapewnić specjalne czujniki. Źródło: DJI.Ekstremalne warunki i ciągła praca
FlyCart 100 został zaprojektowany do pracy w środowiskach, które wcześniej skutecznie ograniczały wykorzystanie dronów. Konstrukcja ośmiu współosiowych silników, 62-calowe śmigła z włókna węglowego oraz silniki o wysokim momencie obrotowym pozwalają na stabilny lot z ciężkim ładunkiem.
Dron spełnia normę IP55, działa w temperaturach od –20°C do +40°C i może być używany w deszczu oraz zapylonym środowisku. Akumulatory o pojemności 41 Ah obsługują ultraszybkie ładowanie dzięki ładowarki C12000 lub generatora D14000iE. Dzięki możliwości wymiany baterii „na gorąco” i redundancji zasilania, FC100 może pracować niemal bez przerw. FC100 jest także częścią większego ekosystemu logistycznego. Nowa aplikacja DJI Delivery umożliwia planowanie tras A–B, podgląd lotu w czasie rzeczywistym oraz obsługę wizualizacji AR. Z kolei DJI DeliveryHub służy do zarządzania flotą, zespołami, danymi i analizą operacji.
Model DJI FC100 został zaprojektowany do pracy w trudnych warunkach. Źródło: DJI.Dron wspiera interfejsy PSDK oraz złącza o dużej mocy, co otwiera drogę do integracji z ładunkami i systemami firm trzecich. To jasny sygnał, iż DJI widzi FlyCart 100 jako platformę, a nie jednorazowy produkt.
Wkrótce dron ma trafić do dystrybucji. Jego cena nie jest dotąd znana. Jednak patrząc na to, iż jego poprzednik FlyCart 30 to koszt około 90 tysięcy złotych, to tanio na pewno nie będzie.
Źródło: DJI.

12 godzin temu













