Karty Nvidia GeForce RTX 50 pokazane. Oto 7 rzeczy, które musisz wiedzieć

konto.spidersweb.pl 23 godzin temu

Nvidia zaprezentowała długo oczekiwane karty graficzne GeForce RTX 50 w nowej architekturze Blackwell. Postanowiliśmy zebrać dla was istotne informacje o nowych układach, z perspektywy graczy oraz domowych użytkowników.

Jeszcze szybsze, jeszcze wydajniejsze, z jeszcze większymi możliwościami AI. Po miesiącach przecieków i spekulacji w końcu są. Karty graficzne z rodziny GeForce RTX 50 zostały oficjalnie zaprezentowane światu. Postanowiliśmy zebrać dla was garść najistotniejszych informacji na temat nowych układów, podkreślając największe zalety oraz interesujące możliwości:

1. Polskie ceny kart GeForce RTX 50 rozpoczynają się od 2849 zł. Jest naprawdę nieźle.

Dokładnie 2849 zł wynosi sugerowana cena modelu GeForce RTX 5070 dla polskiego rynku. Z kolei najdroższa karta graficzna – RTX 5090 – kosztuje 10299 zł. Poniżej przedstawiamy pełen polski cennik, bezpośrednio od rodzimego oddziału Nvidia:

  • GeForce RTX 5090 – 10299 zł
  • GeForce RTX 5080 – 5199 zł
  • GeForce RTX 5070 Ti – 3899 zł
  • GeForce RTX 5070 – 2849 zł

Ceny, chociaż wysokie, należy uznać za konkurencyjne i rozsądne. Oczywiście pozostaje kwestia dostępności. Ze względu na gigantyczny popyt, napędzamy m.in. rewolucją AI, karty graficzne RTX 50 mogą być początkowo trudno dostępne, co znacząco wpłynie na ich ceny.

2. Wydajność najtańszego RTX 5070 dorównuje topowemu RTX 4090 poprzedniej generacji.

Prezes Nvidia zadeklarował ze sceny: ich najkorzystniejsza cenowo karta GeForce RTX 5070 oferuje wydajność porównywalną do topowego modelu RTX 4090. Za jego plecami mogliśmy zobaczyć porównanie cenowe, według którego nowa karta za 2849 zł dorównuje sprzętowi sprzedawanemu w sugerowanej cenie 6999 zł, a realnie choćby dwukrotnie drożej, w okresie największych niedoborów.

Zestawiając wyniki nowego RTX 5070 i topowego RTX 4090 widzimy, iż najtańsza nowa karta jest mniej wydajna w obszarze zadań AI/LLM (988 do 1321 TOPS), ma mniej VRAM oraz mniejszą przepustowość pamięci. Za to rdzenie Tensor oraz rdzenie RT nowej generacji, w połączeniu z wydajniejszą architekturą układu, minimalizują przewagi starszego, znacznie droższego kuzyna.

3. Nowa architektura Blackwell w technologii 4 nm to podwójny skok wydajności, ale…

Według informacji dostarczonych przez Nvidia nowe układy mają dwukrotnie przewyższać wydajnością poprzednią generację, na przykładzie porównania odpowiedników RTX 4090 – RTX 5090. Zestawiając najdroższą kartę minionej generacji z topowym RTX 5090, nowy układ bije poprzednika na głowę we wszystkich obszarach, od obliczeń AI po surową wydajność w grach wideo.

Zestawiając wyniki 4090 i 5090 dostarczone przez Nvidia, widać, iż karty nowej generacji największy uzysk notują w obszarze renderowania gier ze wsparciem DLSS oraz operacji AI. W przypadku wyświetlania gier bez pomocy DLSS, z samym śledzeniem promieni, przyrost mocy nie jest już aż tak znaczący. Oznacza to, iż surowa wydajność w grach wideo NIE zwiększa się aż dwukrotnie. Za to ze wsparciem DLSS – jak najbardziej.

GeForce RTX 5070 vs RTX 4070
GeForce RTX 5070 Ti vs RTX 4070 Ti
GeForce RTX 5080 vs RTX 4080
GeForce RTX 5090 vs RTX 4090

4. Generator klatek DLSS 4 to największy gamingowy atut układów Nvidia GeForce RTX 50

Technologia DLSS w wersji 3.X stała się nowym standardem oraz punktem odniesienia w obszarze optymalizacji działania gier. Pakiet rozwiązań Nvidia nie tylko zmniejsza obciążenie podzespołów dzięki upscalerowi (Super Resolution), ale także oferuje generator dodatkowych klatek (Frame Generation) zwiększający płynność oraz rekonstrukcję promieni RT (Ray Reconstruction) w ramach optymalizacji DLSS. To jednak dopiero początek.

Dzięki DLSS 4 gry radykalnie przyspieszą. Największa w tym zasługa generatora klatek nowej generacji, potrafiącego niemal 10-krotnie (!!!) przyspieszyć płynność wybranych gier. Nvidia zaprezentowała to na przykładzie rodzimego Cyberpunka 2077. Produkcja uruchomiona z maksymalnymi ustawieniami, w 4K i z pełnym RT działała na GeForce RTX 5090 w 25 – 28 klatkach. Aktywując DLSS 4 w trybie wydajności, liczba klatek podskoczyła ze skromnych 26 do… aż 231.

Nvidia GeForce RTX 5090, Cyberpunk 2077:

  • 4K, max detale, pełen RT, DLSS Off: 26 fps
  • 4K, max detale, pełen RT, DLSS 4 performance: 231 fps

Tutaj moja łyżka dziegciu: generator klatek to świetne narzędzie, ale działa najlepiej, gdy kadr gry jest stały, bez dużej zmienności. Dlatego na klipie od Nvidia widzimy powolny spacer po mieście. Gdyby jechać samochodem przez Night City, jednocześnie dynamicznie rotując kamerą, liczba dodatkowych klatek prawdopodobnie diametralnie by spadła. Oczywiście nie zmienia to faktu, iż pakiet narzędzi DLSS 4 będzie sztosem.

Na start pakiet rozwiązań DLSS 4 ma być wykorzystywany w ponad 70 grach i aplikacjach. Niestety, generator klatek nowej generacji – DLSS Multi Frame Generation – będzie dostępny wyłącznie na układach RTX 50. Karty graficzne z rodziny RTX 40 nie otrzymają tej technologii, chociaż mogą liczyć na pozostałe ulepszenia wynikające z DLSS 4.

5. Nvidia Reflex 2 jeszcze bardziej zmniejszy opóźnienie w dynamicznych produkcjach

Nowa generacja Nvidia Reflex wykorzysta narzędzie predykcji Frame Warp, pozwalające jeszcze bardziej obniżyć opóźnienie podczas rozgrywki. W dużym uproszczeniu Nvidia posiada szklaną kulę napędzaną magią AI, przewidującą działania gracza na podstawie jego ostatnich ruchów myszką. Trochę technologia, trochę magia.

Nowe rozwiązanie od Nvidia generuje klatki w oparciu o ruchy kursora, nim informacje z naszej myszy znajdą odzwierciedlenie na ekranie wyświetlacza. Dzięki Frame Warp łączne opóźnienie na PC w sieciowej strzelaninie The Finals jest zmniejszane z 65 do zaledwie 15 ms, z czego lwia część uzysku to redukcja opóźnienia systemowego.

6. Sieci neuronowe RTX rewolucjonizują shadery, geometrię oraz postaci w grach.

Po cieniowaniu pikselowym, cieniowaniu obliczeniowym oraz ray racingu czas na kolejną ewolucję wirtualnego oświetlenia. Neuronowe shadery RTX to niewielkie sieci neuronowe, które według firmy Nvidia pozwolą osiągnąć efekty na poziomie dotychczas zarezerwowane wyłącznie dla wysokobudżetowych filmów, w czasie rzeczywistym i z oszczędnością w obszarze mocy podzespołów.

Sieci neuronowe RTX będą działać nie tylko na rzecz programowalnych shaderów, ale także materiałów oraz geometrii. Dzięki sieciom neuronowym znacząco zmniejszy się zużycie pamięci alokowanej na tekstury, w zależności od sytuacji choćby siedmiokrotnie, przy zachowaniu topowej oprawy bez widocznej redukcji jakości. Sieci neuronowe sprawią także, iż drastycznie zwiększy się liczba trójkątów uwzględnianych przez technologię oświetlenia path tracing. Dla gracza oznacza to bardziej zniuansowaną, pełną detali oraz naturalną scenę.

Nowy RTX Kit odda w ręce producentów gier nowe narzędzie do ulepszania swoich postaci. Sieci neuronowe przeanalizują tradycyjny raster, na jego podstawie tworząc bardziej złożony model, z ulepszoną skórą, bardziej złożoną fryzurą oraz wiarygodną mimiką. Takie rozwiązanie idealnie nada się np. na potrzeby sceny przerywnikowej.

7. Karty GeForce RTX 50 sprawią, iż w naszym grach pojawią się postaci samodzielne, sprytne i wiarygodne

Dzięki drastycznie zwiększonej mocy operacji obliczeniowych AI, układy RTX 50 będę w stanie jednocześnie renderować gry w wysokiej jakości, jak i odpowiadać za samodzielne działanie postaci niezależnych, w oparciu o rozwinięty model zachowań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dzięki niemu NPC w grach zachowają wysoką skuteczność, wiarygodność oraz niezależność, bez stosowania powtarzalnej biblioteki skryptów.

Dzięki pakietowi technologii Nvidia ACE związanego z możliwie najwierniejszym odtworzeniem cyfrowego człowieka, postaci w grach nauczą się samodzielnego planowania, działania oraz reagowania, ze złożonością zbliżoną do ludzkiej. To możliwe właśnie dzięki rdzeniom Tensor nowej generacji w układach RTX 50, odpowiadających za operacje AI.

Brzmi jak sci-fi, ale już powstaje kolejka producentów chcących zaimplementować autonomiczne postacie ACE do swoich gier. Wśród pierwszych jest wydawca znanego PUBG: Battlegrounds, planujący zwiększyć wiarygodność botów na serwerach. W PUBG sterowany przez model Nvidii będzie drużynowy towarzysz, pomagający podczas rozgrywek w duecie. jeżeli operacja zakończy się sukcesem, postaci napędzane AI będą stanowić istotny fundament oczekiwanej gry InZOI, zapowiadającej się na pogromcę The Sims.

Karty graficzne z rodziny GeForce RTX 50 będą dostępne w Polsce od 30 grudnia 2025 r.

Najpierw ma rynku zadebiutują najdroższe modele stacjonarne RTX 5080 oraz RTX 5090, dostępne wraz z końcem stycznia. Korzystniejsze cenowo układy RTX 5070 oraz RTX 5070 Ti zaczną pojawiać się w sklepach w lutym. Później, bo w marcu 2025 r. zadebiutują pierwsze laptopy z mobilnymi układami RTX 5090, RTX 5080 oraz RTX 5070 Ti. Na samym końcu, bo w kwietniu, na rynku pojawią się najtańsze laptopy z przystępniejszymi kartami RTX 5070.

Idź do oryginalnego materiału