Jaki komputer do Hogwarts Legacy? Na jakim PC pójdzie Dziedzictwo Hogwartu?
Jakiego PC potrzebujesz, by zagrać płynnie w Hogwarts Legacy? Wbrew pozorom nie tak mocnego – gra nie jest ani szczególnie wymagająca zarówno dla procesorów, jak i kart graficznych. Jedyne, na co ma apetyt, to na ilość (V)RAM-u.
Unreal Engine 4 to silnik, który napędza Hogwarts Legacy. Jak jego użycie przekłada się na oprawę wizualną i czy współmierne do niej są wymagania sprzętowe? Dziedzictwo Hogwartu ma szatę graficzną na miarę starszej generacji. Widać, iż była tworzona z myślą o niej. Owszem, obsługuje technikę śledzenia promieni, ale efekty nie są zbyt spektakularne. Na pewno nie jest to gra, którą zaliczyłbym do najładniejszych tytułów z ray tracingiem. To, iż implementacja RT nie jest dobra w Dziedzictwie Hogwartu, to mało powiedziane.
Bardziej od strony technicznej zachwyca sam zamek – jest on tak samo magiczny jak ten, który sobie można było wyobrazić, zaczytując się w książkach J.K. Rowling. Jaki komputer jest wymagany, by Hogwart (ponownie) Cię zaczarował?
Sprawdź, jakie konfiguracje sprzętowe producent poleca do Dziedzictwa Hogwartu:
- Wymagania sprzętowe Hogwarts Legacy
O samej produkcji – a konkretnie wersji na konsole Xbox Series X – przeczytaj więcej w recenzji Łukasza Wrzalika, który może nie dał się momentalnie oczarować grze Hogwarts Legacy, ale z każdą kolejną chwilą coraz trudniej było mu oprzeć się jej urokowi. I nie był to efekt amortencji.
- Miłość od… dziesiątego zaczarowania. Recenzja Dziedzictwa Hogwartu (Hogwart’s Legacy) w wersji na Xbox Series X
Jaki procesor (CPU) do Hogwarts Legacy?
Zalecane minimum do Hogwarts Legacy i najniższych ustawień graficznych i co najwyżej rozdzielczości HD to 4-rdzeniowy Intel Core i5-6600 bez obsługi HT oraz tyle samo rdzeniowy, ale 8-wątkowy AMD Ryzen 5 1400. Ten drugi generalnie oferuje często wyraźnie słabszą, a na pewno nierówną wydajność. Mimo to oba są w stanie zapewnić konsolową płynność (30-40 fps) w niskich lub co najwyżej średnich ustawieniach z minimum kartą graficzną GeForce GTX 1060 (6 GB) lub wyższą.
Te CPU – obok Intel Core i5-2500K, i7-2700K, Intel Core i7-4770K lub Ryzen 3 1200 i Ryzeny 5 1600X lub 2600X – to takie minimum do tej gry do (naj)niższych detali i rozdzielczości (poniżej) 1080p. Warto jednak zaopatrzyć się w jednostkę przynajmniej 8-wątkową, a optymalnie 12-wątkową (i 6-rdzeniową).
W zupełności wystarczającym procesorem, który zapewni sensowną wydajność z odpowiednią kartą graficzną (nawet 60 fps+ w przypadku układów na poziomie co najmniej GeForce’a RTX 3060 [Ti]), jest Ryzen 5 3600 (ew. Ryzen 5 5500) lub jego intelowskie odpowiedniki: porównywalne Core i5-9600K czy Core i5-10400F (także: i7-8700K lub i5-10600K).
Do mocniejszych GPU (powiedzmy od poziomu RTX-a 3070) i osiągnięcia płynności bliższej zakresowi 70-100 fps+ warto rozważyć zakup nowszych CPU: Ryzena 5 5600(X), Intel Core i5-12400(F) czy Intel Core i5-13400(F). Do najwyższych ustawień i klatkażu, w przypadku parowania z topowymi kartami graficznymi, trzeba rozważyć modele z ostatnich dwóch generacji Intela z dopiskiem K oraz serię Ryzen 7000.
Zobacz pełną ofertę procesorów w x-komie
Jaka karta graficzna (GPU) do Hogwarts Legacy?
Hogwarts Legacy wykazuje także nieszczególny apetyt na kartę graficzną, choć potrzebuje sporej ilości VRAM-u. Do rozdzielczości 1080p i (naj)niższych detali rozsądnym minimum do 30-40 fps jest poziom GeForce’a GTX 1060 (6 GB), GTX-a 1650, czy Radeona RX 5500 XT, Radeona RX 6500 XT czy Radeona RX 570. W przypadku słabszych kart (GTX-a 960, GTX-a 1050 [Ti] czy RX-a 470) może być wymagane obniżenie rozdzielczości i/lub posiłkowanie się opcją skalowania obrazu.
W przypadku niektórych tych kart można pokusić o aktywację wyższych detali, np. średnich, lub liczyć na nieco wyższy fps. Generalnie do przeciętnych lub częściowo wysokich ustawień lepszym wyborem będzie GPU na poziomie GTX-a 1070, GTX-a 1660, RTX-a 3050 oraz Radeonów RX 580 i RX 590.
Do większej liczby klatek (ok. 60 fps) lub detali wysokich postawiłbym na karty pokroju GeForce’a GTX 1080, RTX 2060 z 6 GB pamięci (lub wersji Super) i RTX 3060 oraz Radeonów RX 5700 XT, RX 6600 (XT) albo jeszcze lepiej – GeForce RTX 3060 Ti lub Radeona RX 6700 (XT). To karty, które warto łączyć z procesorami na miarę chociażby Intel Core i3-10100F, Ryzena 3 4100 czy Ryzena 5 3600.
Te ostatnie modele GPU zapewniają już taki poziom, który pozwoli poprzestawiać przynajmniej niektóre opcje na ultra lub zmienić na 1440p (2560 x 1440 pikseli). Detale ultra szczególnie w połączeniu ze wspomnianą rozdzielczością są zarezerwowane dla chociażby GeForce’a RTX 3070 (Ti) czy Radeona RX 6800 (XT). Do tej rozdzielczości karta graficzna powinna mieć co najmniej 8 GB VRAM-u, w przypadku 1080p i niższych detali może wystarczyć 6 GB (np. w GeForce RTX 2060).
Z kolei w UWQHD (3440 x 1440 pikseli) i 4K warto zaopatrzyć się w GPU z co najmniej 10-12 GB VRAM-u, np. GeForce’a RTX 3080, RTX-a 4070 Ti czy Radeona RX 6800 XT, RX 6900 XT czy RX 7900 XT(X). One też powinny być łączone z mocniejszymi procesorami, a to, jak bardzo mocnymi, zależy od rozdzielczości (im niższa rozdzielczość i lepsze GPU, tym potrzebne jest wydajniejsze CPU).
Odkryj pełną ofertę kart graficznych w x-komie
Platformy testowe – G4M3R Elite i nie tylko
Procesor
Płyta główna
Pamięć RAM
Karta graficzna
Procesor
Płyta główna
Pamięć RAM
Karta graficzna
Oba komputery spisują się bardzo dobrze w Hogwarts Legacy w 1440p (2560 x 1440 pikseli). G4M3R Elite pozwala na bardziej komfortową rozgrywkę nie tylko w tej, ale i wyższej rozdzielczości (UWQHD, czyli 3440 x 1440 pikseli). Dodatkowo na nowszym GPU możesz poprawić płynność, sięgając po opcję generowania klatek w ramach DLSS 3. Dzięki niej nie musisz się choćby ograniczać z ray tracingiem.
Sprawdź:
- Test G4M3R Elite z Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti
Test wydajności Hogwarts Legacy
Hogwarts Legacy testowałem na dwóch różnych konfiguracjach i obie są w stanie zapewnić wysoką wydajność w rozdzielczości 3440 x 1440 i przy (niemal) detalach ultra. Problem był jedynie w PC wyposażonym w GeForce’a RTX 3070 Ti z 8 GB pamięci VRAM, która była dla gry niewystarczająca do ustawień ultra (we wspomnianej rozdzielczości!). W Hogwarcie witał mnie najczęściej błąd z brakiem pamięci, mimo iż jej wydajność w zupełności pozwala na dobrą płynność, szczególnie w połączeniu z DLSS. Pomagało obniżenie wszystkich detali do wysokich. Co ciekawe, w prologu tego problemu nie było.
Według moich testów w tej rozdzielczości gra potrafi zużyć od ponad 7 do ponad 10 GB VRAM-u (nie jest to alokacja!). W niższych rozdzielczościach wykorzystywanie pamięci graficznej spada do średnio ponad 7 (1440p) lub poniżej 7 GB (1080p) – w Hogwarcie. Z kolei pamięci RAM gra potrafi wykorzystać choćby ponad 12 GB przy alokowaniu 18 GB (ta druga wartość rośnie wraz z pojemnością RAM-u). W przypadku zbyt małej ilości VRAM-u Hogwarts Legacy zacznie czerpać potrzebne dane ze znacznie wolniejszej pamięci operacyjnej.
Oznacza to, iż zbyt mała ilość VRAM-u i RAM-u może powodować „zacinki”. Gra po prostu będzie się „zatykać” (jeśli nie od razu, to po jakimś czasie). Jednak na żadnej konfiguracji sprzętowej nie odnotowałem stutteringu albo objawów brakującej pamięci z opisanym wyjątkiem na GeForce RTX 3070 Ti w rozdzielczości UWQHD i ustawieniach ultra.
Test Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti w Hogwarts Legacy
Test AMD Ryzen 5 5600 i GeForce RTX 3070 Ti w Hogwarts Legacy
Jak wygląda optymalizacja Hogwarts Legacy na PC?
Dziedzictwo Hogwartu nie ma wysokich wymagań sprzętowych, ale optymalizacja nie jest doskonała. Po pierwsze, zastanawiające może być duże zużycie pamięci (V)RAM – czy cała magia Hogwartu uzasadnia je? Najwidoczniej według twórców – tak, skoro podnieśli wymagania co do chociażby ilości pamięci operacyjnej z minimalnych 8 GB do 16 GB. Generalnie 16 GB RAM-u i 8 GB pamięci graficznej to sensowne optimum do wyższych detali Hogwarts Legacy. Do rozdzielczości powyżej 1440p i ustawień ultra zalecałbym GPU z kilkunastoma GB VRAM-u.
Gra ma też problemy na wielu konfiguracjach sprzętowych z nieustannym stuteringiem choćby na mocnych PC (z np. GeForce RTX 3080 na pokładzie) oraz niewytłumaczalnymi spadkami animacji. O ile pierwszy scenariusz nie występował na żadnym z moich dwóch komputerów, o tyle to drugie jestem w stanie potwierdzić.
Gra potrafi wariować przy zmianie ustawień graficznych, przez co czasem dochodzi do kuriozalnej sytuacji: w wyższych detalach jest więcej fps niż w niższych (normalnie magia!). Jednak gra w końcu wraca do normy, przy kolejnej zmianie detali lub po wczytaniu ponownie rozgrywki.
To coś, nad czym studio Avalanche Software prawdopodobnie będzie pracować w najbliższych dniach i tygodniach, by optymalizacja nie zakłóciła nikomu eksploracji przepełnionego magią Hogwartu.
Jutro spodziewaj się materiału poświęconego ustawieniom graficznym w Dziedzictwie Hogwartu (tak, przetestowałem je wszystkie!), gdzie przybliżę ich wpływ na wydajność i grafikę.