W tym wpisie na blogu omówimy niektóre z najpopularniejszych zastosowań dystrybuowanego przez nas i wielokrotnie nagradzanego programu RipX DAW wykorzystywanych przez DJ-ów, remikserów czy producentów muzycznych, a także przedstawimy kilka wskazówek, jak gwałtownie i łatwo wyseparować z pełnych miksów stereo zapisanych w MP3, WAV czy innych formatach plików audio na STEMS, edytować je na wiele sposobów, wybierać warstwy ścieżek, aby tworzyć z nich remiksy i mash-upy, miksować STEMS w swoich setach DJ-skich, eksportować do użytku w DAW, zapisywać na nośnik USB gotową do miksowania i nie tylko.
Nie masz wysokiej jakości plików STEMS z pełnego miksu stereo potrzebnych do zmiksowania w Twoim secie DJ-skim, ale ich potrzebujesz? Nie ma problemu – kup RipX DAW tutaj lub RipX DAW PRO tutaj.
Jak używać RipX DAW do tworzenia i edycji plików STEMs?
Praca z formatem STEM i miksowanie może być niezwykle kreatywne i sprawiać wiele euforii z nieskończonymi możliwościami bycia oryginalnym jako DJ, remikser czy producent muzyczny!
RipX DAW może być używany do tworzenia wszelkiego rodzaju remiksów, a jeżeli dostęp do oryginalnych ścieżek wielościeżkowych nie jest możliwy, wysokiej jakości STEMS mogą być zgrywane z plików audio stereo. Muzycy mogą choćby używać RipX DAW do nauki i ćwiczenia partii do dowolnego utworu bo mogą przy jego pomocy wyseparować linię melodyczną, linię basu, sekcję rytmiczną czy wokal!
Według niektórych recenzentów RipX, korzystanie z wielu obecnych na rynku programów do separacji źródeł generalnie prowadzi do powstania materiału ze znacznymi artefaktami i ogranicza się tylko do podstawowych funkcji separacji, często z ograniczeniem rodzaju lub ilości ścieżek, które można oddzielić, bardzo ograniczoną funkcjonalnością edycji, czy bez możliwości dalszej edycji nut lub innych charakterystyk audio. Co więcej, wszystko to odbywa się w domenie falowej i spektralnej.
Nie w przypadku pracy z RipX DAW!
Zaawansowana technologia AI wykorzystana w tym oprogramowaniu nie tylko pozwala rozdzielić dowolny utwór na nieograniczoną liczbę warstw, oferując jednocześnie najwyższą jakość separacji przy minimalnym lub zerowym poziomie artefaktów, ale także oferuje o wiele więcej, eliminując potrzebę eksportowania i importowania stems do DAW w celu dalszej edycji.
Dźwięk jest przechowywany w rewolucyjnym formacie RipX, co stanowi ogromny krok naprzód w stosunku do formatów waveform, umożliwiając pełną kontrolę nad wszystkimi aspektami dźwięku, dlatego też rozbicie zmiksowanych plików audio na STEMS w ten sposób oferuje bardziej kreatywne miksowanie STEMS przez DJ i ogólne możliwości remiksowania, dodając nieskończoną elastyczność, możliwość tworzenia płynnych przejść, przejęcia większej kontroli i dostrojenia różnych elementów dowolnego utworu. Co więcej, RipX DAW kosztuje tylko 499 zł! i jest jednym z najlepszych profesjonalnych programów do ekstrakcji STEMS.
Wyodrębnianie plików STEMs dla setów DJ’skich oraz DAWów
Większość DJ-ów zwykle chce oddzielić wokale (aby stworzyć acapelle), bas, perkusję, partie melodyczne lub całe wersje instrumentalne lub dubowe bez wokali do miksowania w swoich setach, co bez problemu można to osiągnąć dzięki RipX DAW, a także edytować i eksportować każdą warstwę miksu stereo, bez żadnych ograniczeń!
Ogólnie rzecz biorąc, DJ-owanie i tworzenie remiksów przy użyciu RipX DAW nie jest skomplikowanym procesem. Tak długo, jak masz odpowiedni sprzęt i oprogramowanie, wszystko powinno się płynnie integrować, umożliwiając szybką pracę bez hamowania kreatywności.
Jedynym niewielkim minusem tworzenia, edycji i miksowania STEMS jest to, iż mogą one wymagać nieco więcej wstępnego przygotowania i manipulacji na żywo niż pliki audio stereo, a często wymagają też więcej umiejętności i kreatywności, aby płynnie wykorzystać je w miksie, więc będziesz musiał przemyśleć i przećwiczyć różne pomysły aby ostateczny scenariusz był zadowalający. W rzeczywistości będziesz musiał myśleć bardziej jak producent muzyczny lub remikser! Przyjrzyjmy się poniżej typowemu przepływowi pracy DJ-a i remiksera przy użyciu RipX DAW.
Krok 1 – Zgrywanie nagrania do STEMS
Zanim oprogramowanie podzieli pliki na części, możesz wybrać, czy chcesz pracować z tymi częściami jako „Warstwami” w RipX DAW, czy zaznaczyć pole „Save Stems Only (for DAW or DJ)”, aby wyeksportować je od razu do wykorzystania w setach DJ-skich lub do edycji w DAW. Zaleca się zaznaczenie pola „Highest Quality”, ale może to oznaczać, iż zgrywanie nagrania potrwa dłużej.
Dla tych, którzy chcą tworzyć i eksportować stems bezpośrednio do swoich DAW, proces eksportu/importu Ableton Live jest stosunkowo prosty – zapoznaj się z poniższym filmem.
Oprócz Ableton Live, można również ustawić RipX DAW jako zewnętrzny edytor sampli w Logic Pro X, FL Studio, ACID Pro, Digital Performer i Mixcraft, chociaż ci, którzy chcą korzystać z wtyczek RipLink firmy RipX z Pro Tools i DAW obsługujących VST3 i ARA2, takich jak Studio One, Cubase, Reaper i Cakewalk, będą musieli zakupić lub uaktualnić oprogramowanie do wersji RipX PRO, która jest również wyposażona w możliwość nagrywania i przekształcania dźwięków na wiele innych sposobów, co oznacza, iż niekoniecznie potrzebujesz dodatkowego programu DAW do tworzenia pełnych utworów.
Jeśli po zgraniu zdecydujesz się na dalszą edycję stems w programie RipX DAW, Twoje utwory będą wyświetlane jako Ripy w panelu RipList po prawej stronie. Dwukrotne kliknięcie każdego Ripa na liście RipList spowoduje wyświetlenie notatek każdej warstwy, gotowych do edycji.
Krok 2 – Wybierz obraz tła
Po zgraniu przeciągnij własny obraz tła (PNG lub JPEG) na zgrywany materiał, aby stworzyć nastrój przed edycją STEMS lub utworzeniem remiksu.
Krok 3 – Ponowne balansowanie lub miksowanie i dopasowywanie między różnymi warstwami i ripami utworów
Następnie możesz edytować z dokładnością do poszczególnych nut, ponownie korygować części oraz zmieniać ich panoramowanie i głośność w panelu Layers.
RipX DAW pozwala łatwo wybierać dokładnie to, co chcesz, usuwając, kopiując i wklejając między ripami. Nie podoba ci się wokal w utworze? Wystarczy usunąć tę warstwę. Lubisz tylko bas i perkusję? Usuń wokal i melodię. Lubisz używać wokali z jednego utworu i rytmów z innego? Po prostu mieszaj i dopasowuj między ripami. Dzięki restrukturyzacji przed wyeksportowaniem, możesz wprowadzać nowe i różne elementy i aranżacje do i z miksu i tworzyć własne mash-upy DJ-skie na żywo. Niedawna recenzja czterech najlepszych narzędzi do separacji STEMS przeprowadzona przez Attack Magazine stwierdziła, iż RipX ma „najlepszą jakość wokali”, jest „bardzo muzyczny” i „idealny dla DJ-ów”.
Aby skopiować wszystkie nuty z określonej warstwy, najpierw zaznacz je, klikając nazwę tej warstwy w panelu Warstwy.
Następnie przejdź do Edit > Copy przed wklejeniem ich do innej warstwy Rip dzięki Edit > Paste & Fit Tempo, aby dopasować je do taktowania nowego Rip.
Aby poprawić lub dostroić timing, zaznacz grupy nut, kliknij prawym przyciskiem myszy, a następnie wybierz z menu opcję Group.
Wokół nut pojawi się ramka, którą można łatwo dostosować, klikając i przeciągając jej początek i koniec.
Krok 4 – Zmiana tempa oraz zastosowanie i randomizacja efektów i skal
RipX DAW jest również jedynym oprogramowaniem, które pozwala tworzyć pętle z stems, kopiować i wklejać je na siatkę, zmieniać skale używane w utworach, biorąc za punkt odniesienia klawiaturę i różne nuty, które zostaną wyświetlone.
Możesz także zastosować potężne, wbudowane efekty na żywo, od Reverse przez Delay po Vibrato. Dodaj Harmony, aby zagęścić acapella, Shift Formant, aby zmienić charakterystykę wokalu lub zastosuj filtr dolno- i górnoprzepustowy.
Można choćby zmienić tempo utworu.
Aby znaleźć prawdziwą inspirację, zastosuj efekt Randomize, ustaw odtwarzanie pętli, a RipX DAW automatycznie utworzy wariacje dźwięku w tak zwanym Ripple.
Możesz choćby odtwarzać, edytować, kopiować i wklejać dźwięk z Ripple do roboczego Rip, a także zapętlać i edytować go w czasie rzeczywistym, aby tworzyć kolejne Ripple. Aby pomóc w znalezieniu odpowiednich nut i akordów, można ustawić skalę muzyczną utworu – lub kliknąć przycisk Detect i pozwolić, aby RipX DAW opracował ją za Ciebie. Nuty przyciągną się do wysokości, które należą do skali, gdy zmienisz ich wysokość, klikając i przeciągając je w górę / w dół.
Włącz opcję Auto Pitch To Scale, a RipX DAW automatycznie dopasuje nuty do skali, zachowując przy tym naturalne brzmienie.
Efekt Randomize oznacza, iż możesz ustawić pętlę i usłyszeć fragmenty odtwarzane w różnych skalach – znajdź tę, która najbardziej Ci odpowiada.
Krok 5 – Eksport remiksów lub STEMS dla DJ-ów
Po uzyskaniu satysfakcjonującego efektu, wystarczy wybrać File > Export i wyeksportować jako plik audio stereo w wybranym formacie lub jako osobne stems. Możesz choćby zapisać jako pliki stems (.stem.mp4) do użytku z oprogramowaniem Traktor podłączonym do kontrolera DJ.
Krok 6 – Importowanie i miksowanie stems jako część setu DJ-skiego
Po wyeksportowaniu wystarczy przeciągnąć i upuścić pliki na pamięć USB, wysunąć ją z portu/koncentratora USB, włożyć do kieszeni lub torby komputerowej, a następnie włożyć do laptopa DJ-a lub zestawu CDJ w klubie lub miejscu, w którym rozpoczyna się set.
Aby otworzyć pliki stems w programie Traktor i uzyskać sprzętową kontrolę nad poszczególnymi plikami stem, wystarczy załadować plik stems do Traktor Deck, gdy kontroler jest podłączony, a elementy sterujące urządzenia zostaną automatycznie skonfigurowane do sterowania plikami.
Kiedy będziesz gotowy, możesz je przywołać, wyregulować lub dodać efekty do części na słuchawkach, zanim zmiksujesz je na żywo.
Chcesz dowiedzieć się więcej o miksowaniu STEMS?
Obejrzyj ten przydatny, szczegółowy samouczek od naszych przyjaciół z ADSR i podziel się swoimi opiniami, wskazówkami i trikami w komentarzach poniżej!
Uaktualnij do lub kup RipX DAW PRO dla zaawansowanego czyszczenia STEMS i rewolucyjnego nagrywania i wymiany dźwięku RipX DAW