W tym wpisie na blogu omówimy niektóre z najpopularniejszych zastosowań naszego wielokrotnie nagradzanego RipX PRO i przedstawimy przewodnik krok po kroku, jak korzystać z systemu do najczęstszych zastosowań czyszczenia szumów w postprodukcji muzyki i dźwięku. Potrzebujesz najwyższej jakości, a jednocześnie łatwego w użyciu systemu do usuwania szumów? Kup RIPX DAW Pro tutaj
Chociaż RipX DAW PRO już teraz zapewnia użytkownikom doskonałe możliwości czyszczenia Stems, o czym pisaliśmy w niedawnym wpisie na blogu, to jest to również nieocenione narzędzie dla wszelkiego rodzaju profesjonalnych użytkowników, którzy muszą naprawiać, czyścić i naprawiać dźwięk.
Po zgraniu różnych plików w RipX DAW PRO można łatwo uzyskać dostęp do wszelkich szumów w tle lub na pierwszym planie, które można usunąć lub ponownie wykorzystać / wzmocnić w celu uzyskania efektu. Mogą to być trzaski płyt winylowych, stuki, kaszel, szumy, dodatkowe struny, oddechy, dźwięki z innych partii wokalnych lub lektorów, instrumenty i perkusja, ruch uliczny, wiatr, szum wentylatorów, tłumy, oddechy i wiele innych.
RipX DAW PRO’s Harmonic Editor i Edit Unpitched Tool są szczególnie przydatne w edycji bliskich lub nakładających się częstotliwości, do których zwykle trudno uzyskać czysty dostęp w edytorze opartym na widmie.
Korzystając z DeepAudio, można choćby wyodrębnić wolne od artefaktów dialogi z zaszumionego materiału filmowego, oczyścić poszczególne harmoniczne z chirurgiczną precyzją, edytować dźwięk do wideo (tylko macOS), dostosować sybilancję głosu oraz zdigitalizować i oczyścić trzeszczący winyl. Przyjrzyjmy się kilku typowym przypadkom użycia funkcji oczyszczania z szumów i sposobom ich przetwarzania przy użyciu RipX DeepAudio.
Krok 1 – Wybierz pliki do wyczyszczenia
Często spotykanym zadaniem w postprodukcji audio i produkcji muzyki jest usuwanie trzasków, kliknięć, kaszlu i innych szumów tła, takich jak wentylatory, szumy, ruch uliczny i hałas tłumu ze sceny filmowej/telewizyjnej lub ujęcia wokalnego/instrumentalnego.
Alternatywnie, możesz zdigitalizować swoją kolekcję winyli dzięki karty dźwiękowej i edytora audio/DAW do słuchania na telefonie komórkowym, miksowania na laptopie lub za pośrednictwem pary CDJ. Jednakże, w zależności od czystości winylu, jakość nagrania może nie zawsze być idealna.
W każdym z powyższych scenariuszy wystarczy zlokalizować pliki wideo (MP4, M4V lub MOV) lub muzykę (MP3, WAV lub AIFF), które mają zostać wyczyszczone lub nagrane, a następnie przeciągnąć je i upuścić w programie RipX w celu zgrania.
Krok 2 – Zgrywanie
We wszystkich tych scenariuszach czyszczenia, gdy pojawia się okno dialogowe Opcje Rippera, często najlepiej jest upewnić się, iż wszystkie opcje instrumentów / dźwięku i Wysoka jakość są wybrane, aby upewnić się, iż jak najwięcej szczegółów jest prezentowanych do identyfikacji i czyszczenia.
Po zgraniu utwory zostaną wyświetlone jako ripy w panelu RipList po prawej stronie. Dwukrotne kliknięcie każdego pliku Rip na liście RipList spowoduje wyświetlenie jego zawartości z muzyką w kolorach odpowiadających częściom, do których należą.
Krok 3 – Czyszczenie, naprawa i usuwanie usterek
Jednym z przypadków czyszczenia jest użycie narzędzia Edit Unpitched Tool w celu wybrania i usunięcia wszelkich niepożądanych szumów w pliku Rip.
Aby uzyskać dostęp do narzędzia Edit Unpitched Tool, kliknij prawym przyciskiem myszy Rip, aby wyświetlić to menu.
Następnie wybierz ikonę Edit Unpitched:
Alternatywnie można go wybrać z paska narzędzi u góry ekranu.
Po przejściu do trybu Edit Unpitched, odsłuchaj sekcję zawierającą szum, który chcesz usunąć, zidentyfikuj i zaznacz go kursorem, a następnie naciśnij przycisk Delete. W poniższym przykładzie chcemy usunąć pop mikrofonu z występu na żywo, ale można go również użyć do usunięcia trzasków winylu.
Użytkownicy mogą również spróbować przesunąć kombinację suwaków znajdujących się w menu Clean / Repair (Wyczyść / Napraw) – umożliwiając naprawę i czyszczenie dźwięku na żywo. W szczególności, Filter Background jest przydatny do usuwania szumów tła, takich jak w starych nagraniach, podczas gdy Tones & Hums i Purify zapewniają szybką naprawę/ulepszenie nagrania.
Możesz choćby dostosować poziomy overtonów w nutach, a choćby zregenerować podstawowe harmoniczne, aby przywrócić obecność basów w wokalach i instrumentach, utraconą podczas miksowania i masteringu.
Na głębszym, bardziej chirurgicznym poziomie, harmoniczne mogą być edytowane wewnątrz nut dzięki Harmonic Editor.
W Harmonic Editor można wybierać spośród wielu narzędzi do dalszego czyszczenia, usuwania i dostosowywania nut, a także usuwania szumów na poziomie harmonicznym, umożliwiając najwyższe czyszczenie niedostępne w ten sam sposób przy użyciu jakiegokolwiek innego systemu do separacji plików stems.
Dostępne tuż pod paskiem menu lub dzięki prostego kliknięcia prawym przyciskiem myszy, DeepAudio oferuje również zestaw narzędzi o nazwie Audioshop do dalszego manipulowania nutami. Omówiliśmy już, jak korzystać z narzędzia Edit Unpitched Tool, ale możesz też pociąć nuty dzięki narzędzia Split Tool w celu dokładniejszego oczyszczenia lub użyć narzędzia Join Tool, aby skleić większe sekcje dźwięków i szumów, a następnie je usunąć, a także wiele więcej!
Istnieją również dodatkowe skrypty RipScript dostępne w menu Tools / Ripscripts, które umożliwiają czyszczenie częstotliwości i fazy.
Wreszcie, aby gwałtownie i łatwo usunąć szumy, można również dostosować suwaki głośności w panelu Layers (Warstwy), jak pokazano na tym filmie:
Krok 4 – Eksport
Po zakończeniu czyszczenia i usuwania szumów wystarczy wybrać File>Export i wybrać format pliku do wyeksportowania.
Większość wiodących programów DAW może otwierać klipy audio do edycji dzięki RipX DAW PRO. Wtyczki RipLink są zainstalowane, dzięki czemu można ich używać z Pro Tools i DAW obsługujących VST3 i ARA2, w tym Studio One, Cubase, Reaper i Cakewalk.
Użytkownicy Ableton Live, Logic Pro X, FL Studio, ACID Pro, Digital Performer i Mixcraft mogą ustawić RipX DAW PRO jako zewnętrzny edytor sampli lub przy użyciu ogólnych metod importu i eksportu audio.
Kup RipX DAW PRO w naszym sklepie internetowym tutaj.