Jak Polacy korzystają ze telefonów? Coraz mniej wymian, więcej rozsądku

1 tydzień temu

Polacy coraz dłużej korzystają ze swoich telefonów i rzadziej wymieniają je na nowe – wynika z najnowszego raportu Smart Barometr 2025 przygotowanego przez IQS dla Bolttech. Głównym powodem wymiany urządzenia przez cały czas jest jego awaria lub spadek wydajności baterii. Jednocześnie coraz więcej osób zaczyna dostrzegać zalety elastycznego modelu użytkowania, takiego jak najem sprzętu.

Telefon na lata, a nie na chwilę


Statystyczny Polak posiada dziś tylko jeden telefon, który ma maksymalnie półtora roku. Jednak wyraźnie rośnie odsetek osób, które ze swojego telefonu korzystają ponad trzy lata. Jeszcze w 2022 roku było to zaledwie 9 proc. badanych, a teraz już 16 proc. Taki trend to efekt nie tylko wzrastających cen telefonów, ale też większej świadomości użytkowników, którzy od swoich urządzeń oczekują niezawodności i trwałości.


Najczęstszą przyczyną wymiany sprzętu pozostaje jego zużycie. 47 proc. użytkowników wymienia urządzenie po awarii, a 44 proc. z powodu spadku wydajności baterii. Rzadziej decyzję o zakupie podejmujemy ze względu na atrakcyjną ofertę (17 proc.) lub premierę nowego modelu (4 proc.).


Polacy najczęściej kupują nowe telefony (90 proc. zakupów), zwykle u operatorów komórkowych lub w sklepach RTV/AGD. telefony z drugiej ręki wybiera jedynie 8 proc. osób. jeżeli chodzi o system operacyjny, to Polacy zdecydowanie częściej wybierają Androida (85 proc.). Urządzenia z systemem iOS stanowią 12 proc. rynku.

Smartfon częścią większego ekosystemu


Kolejnym zauważalnym trendem jest rosnąca rola telefona w zarządzaniu domową elektroniką. Coraz częściej użytkownicy integrują swoje telefony z telewizorami, systemami w samochodach czy słuchawkami bluetooth. Z danych wynika, iż 43 proc. badanych łączy telefon z telewizorem – jeszcze dwa lata temu odsetek ten wynosił zaledwie 1 proc.


Popularnością cieszą się także smartwatche i głośniki bluetooth. Wyraźnie spada natomiast zainteresowanie smartbandami – korzysta z nich tylko 10 proc. Polaków.

Elastyczne korzystanie z technologii to przyszłość?


Rosnące ceny telefonów sprawiają, iż Polacy coraz ostrożniej podchodzą do ich wymiany. Dlatego eksperci wskazują, iż kolejnym krokiem rozwoju rynku może być model wynajmu telefonów. Takie rozwiązanie pozwala korzystać z nowoczesnego urządzenia w przewidywalnym modelu kosztowym, bez konieczności ponoszenia jednorazowego wydatku.


Na razie o tej możliwości słyszało tylko 21 proc. badanych, ale zainteresowanie rośnie – szczególnie wśród użytkowników iPhone’ów. Polacy są też otwarci na wynajem innych urządzeń – laptopów, tabletów czy smartwatchy.




Czytaj także:



  • Jak telefony rozpraszają uwagę dzieci i dorosłych. Tak wygląda „wychowanie na kliknięciach”

  • Jak technologia blockchain zmienia świat finansów?

  • Neuroróżnorodność w pracy. Jak technologia może wspierać, a kiedy wyklucza?

  • Czytasz raport, a to pułapka. Nowe metody cyberataków oparte na AI

Idź do oryginalnego materiału