Coraz częściej i coraz więcej
93 proc. internautów dokonało zakupów online w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, co oznacza wzrost o 6 pkt proc. rok do roku. Co więcej wszyscy respondenci badania Izby Gospodarki Elektronicznej choć raz kupili online. Drugi rok z rzędu uzyskano wynik 100 proc.
34 proc. kupujących realizuje co najmniej pięć transakcji miesięcznie. Równoległe korzystanie z wielu kanałów to już standard. 71 proc. kupuje tę samą markę offline i online, czytamy w raporcie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025”. W tym przypadku kluczową rolę przy wyborze odgrywa przywiązanie do brandu.
Jak kupują Polacy? Wygodnie
65 proc. respondentów realizuje zakupy przez telefony, co oznacza wzrost o 12 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Sfinalizowanie zakupu poprzez urządzenie mobilne zadeklarowało więcej osób (39 proc.) niż za pośrednictwem laptopa (31 proc.) . Co więcej aż 90 proc. oczekuje od e‑sklepu sprawnego działania na telefonie.
BLIK pozostaje najczęściej wybieraną formą płatności online. Wskazuje go 37–38 proc. respondentów. Na kolejnych miejscach znajdują się szybkie przelewy (31–32 proc.). Systematycznie rośnie też popularność Google Pay oraz płatności kartą zapisaną w sklepie. Co istotne, 66 proc. osób świadomych istnienia płatności odroczonych już z nich korzysta, a 48 proc. uważa, iż mogą one w przyszłości całkowicie zastąpić karty kredytowe.
Logistyka wielokanałowa i obsługa dostaw
Klienci korzystają przeciętnie z 1,5 formy dostawy. w tej chwili największym zainteresowaniem wśród badanych cieszą się automaty paczkowe (56–57 proc.), a za nimi kurierzy i punkty odbioru. Ponad 43 proc. pytanych chętniej robi zakupy, gdy dostępna jest opcja dostawy ekspresowej, choćby w ciągu tego samego dnia.
Recommerce i zakupy transgraniczne
Zakupy używanych przedmiotów online, czyli recommerce, są atrakcyjne dla 56 proc. konsumentów. To wzrost o 14 pkt proc. rok do roku. Dzięki tym danym coraz wyraźniej widać, jak kupują Polacy. Warto dodać, iż coraz częściej decydują się oni na zakupy transgraniczne, które realizuje już 39 proc. internautów. To skok aż o 24 pkt proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Spośród nich 49 proc. sięga po oferty zagraniczne przynajmniej 2–3 razy w miesiącu.
Porzucanie koszyków i oczekiwania konsumentów
82 proc. konsumentów przyznaje, iż porzuca koszyk. To 7 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Głównymi powodami są brak preferowanych metod dostawy i płatności, lepsze ceny w konkurencyjnych miejscach oraz niejasna polityka zwrotów . E‑sklepy muszą więc skupić się na eliminowaniu takich barier.