Jak doskonale oczyścić plik STEMS – poradnik dla DJ’ów i producentów muzycznych Rip DAW

audiofactory.pl 10 miesięcy temu

W tym wpisie na blogu omówimy niektóre z najpopularniejszych zastosowań naszego wielokrotnie nagradzanego programu RipX DAW PRO i przedstawimy przewodnik krok po kroku, jak korzystać z systemu do bardziej szczegółowego czyszczenia plików STEMS, a także przyjrzymy się, jak ponownie przypisać nuty i poszczególne harmoniczne na bardziej chirurgicznym poziomie. Potrzebujesz najwyższej jakości STEMS z pliku audio stereo do stworzenia podkładu lub remiksu, nagrania własnych partii, zmiksowania do setu DJ-skiego lub samplowania? Nie ma problemu – nie zwlekaj dłużej z miksowaniem i pobierz bezpłatną, 1-miesięczną wersję próbną RipX DAW PRO.

Kup RipX DAW
Kup RipX DAW Pro

Podczas gdy RipX DAW już zapewnia użytkownikom światową jakość separacji źródła dźwięku, jak opisano w naszym pierwszym poście na blogu, w niektórych przypadkach i w dużej mierze w zależności od charakterystyki i gęstości nagrania utworu, miksu lub mastera, możesz usłyszeć wersję „z wyciekami” RipX DeepRemix, w której elementy części kończą się automatycznym rozpoznawaniem na nieprawidłowych warstwach w panelu warstw.

Gdy tak się stanie, dodanie lub zakup modułu RipX DAW PRO z zaawansowanymi narzędziami do czyszczenia STEMS i manipulacji dźwiękiem pozwoli ci jeszcze bardziej dopracować i udoskonalić wyniki ekstrakcji STEMS, a także dostosować je i edytować na niespotykanym dotąd poziomie szczegółowości. Co więcej, RipX DAW PRO zawiera również rewolucyjne nagrywanie RipX DAW za darmo.

Co oferuje RipX DAW PRO, czego nie oferuje RipX DAW?

  • Najlepsza na świecie separacja AI zmiksowanych plików stereo na wokal, perkusję, bas i inne instrumenty.
  • Dodawaj STEMS do setów DJ-skich, aby na bieżąco równoważyć wokale i instrumenty.
  • Naucz się grać części utworów, widząc poszczególne nuty grane na ekranie, a choćby spowalniając złożone sekcje.
  • Łatwe tworzenie podkładów muzycznych, do których można ćwiczyć
  • Eksport audio do MIDI (nawet perkusji) w celu obsługi instrumentów w ulubionym programie DAW
  • Dodawanie harmonii dzięki jednego kliknięcia
  • Regulacja wysokości i czasu trwania nuty, tempa, skali muzycznej, panoramy stereo, głośności i poziomów korektora.
  • Kopiowanie i wklejanie części między utworami z automatycznym dopasowaniem tempa
  • Naturalne dostrojenie nut do najbliższego półtonu lub nowej skali muzycznej
  • Zastosowanie potężnych wbudowanych efektów na żywo
  • Losowe efekty i skale/tonacje dla inspiracji
  • Intuicyjne, oznaczone kolorami nuty i natychmiastowe wizualne informacje zwrotne na temat edycji i efektów pozwalają zrozumieć nuty.
  • Przeciągnij i upuść obrazy tła, aby ustawić nastrój
  • Zawiera wszystkie funkcje RipX DAW:
  • Narzędzia do oczyszczania dla najwyższej jakości izolowanych wokali, perkusji, instrumentów i efektów dźwiękowych
  • Audioshop® Narzędzia twórcze i naprawcze
  • Integracja z DAW
  • Edycja dźwięku bez zniekształceń niezależne od nut i audio
  • Dostosowanie wysokości dźwięku poszczególnych nut, choćby akordów
  • Harmoniczna edycja barwy i tworzenie nowych/hybrydowych dźwięków
  • Czyszczenie i naprawa na żywo
  • Vibrato i klonowanie wysokości dźwięku między nutami
  • Klonowanie barwy dźwięku
  • Tworzenie akordów dla zwiększenia kreatywności muzycznej
  • Zastępowanie instrumentów/dźwięków
  • Wprowadzanie nut i perkusji przy użyciu samplowanych nut, dźwięków i wbudowanych instrumentów
  • Wbudowane skrypty Python do tworzenia potężnych narzędzi do edycji, przetwarzania i analizy dźwięku
  • Wiele bardziej zaawansowanych narzędzi i efektów
  • Zaprojektowany z myślą o producentach muzycznych, profesjonalnych remikserach i DJ-ach, projektantach dźwięku, specjalistach od post audio, autorach piosenek, studentach i nauczycielach.

Podczas zgrywania różnych plików w RipX DAW, oprogramowanie nie tylko rozdziela je na STEMS, ale sprawia, iż cała zawartość każdej STEMS może być edytowana aż do poziomu nut, harmonicznych i podstawowych komponentów – oferując nowy sposób przechowywania i edycji dźwięku wraz z informacjami o nutach, harmonicznych, częstotliwości i amplitudzie. Oznacza to, iż w porównaniu z niektórymi innymi programami, które mogą również manipulować polifonicznym dźwiękiem, proces zgrywania RipX DAW nie zmienia dźwięku ścieżki w ten sam sposób, a zatem wszelkie różnice można zauważyć dopiero po rozpoczęciu edycji lub przetwarzania materiału w ramach zgrywania. RipX DAW jest choćby w stanie podzielić pełne ścieżki perkusyjne na osobne części i zgrać osobną warstwę dla bębna basowego! Żadne inne oprogramowanie do separacji źródeł nie jest w stanie tego zrobić. Ale oprócz światowej jakości separacji źródeł dźwięku i formatu Rip Audio, wyjątkowość RipX DAW PRO polega również na tym, co można zrobić z STEMS, gdy już je masz.

Przyjrzyjmy się typowemu procesowi oczyszczania STEMS przy użyciu RipX DAW PRO.

Krok 1 – Zgrywanie i ponowne przypisywanie

Klipy audio mogą być bezpośrednio wysyłane z większości wiodących programów DAW do RipX DAW PRO w celu edycji. Dzieje się tak dzięki wtyczkom RipLink zainstalowanym w RipX DAW PRO, które mogą być używane z Pro Tools i DAW obsługującymi VST3 i ARA2, w tym Studio One, Cubase, Reaper i Cakewalk. W przypadku Ableton Live, Logic Pro X, FL Studio, ACID Pro, Digital Performer i Mixcraft użytkownicy mogą po prostu ustawić RipX DAW PRO jako zewnętrzny edytor próbek. W przypadku innych programów DAW można stosować ogólne metody importu i eksportu audio.

Po zgraniu i wyodrębnieniu STEMS z pliku audio stereo, w zależności od rodzaju nagrania, gęstości miksu i innych czynników, elementy niektórych części mogły zostać błędnie przypisane do innych warstw.

Panel Layers w prawym dolnym rogu systemu pokazuje wszystkie wykryte instrumenty w bieżącym zgraniu. Instrumenty te można łatwo wyłączyć lub wyciszyć. Gdy instrument jest tymczasowo niesłyszalny w ten sposób, jego nuty są ukryte. Nuty należące do każdej warstwy są oznaczone kolorami wyświetlanymi w panelu warstw.

Czasami identyfikacja, powiedzmy, fragmentów wokalu, które zostały błędnie zidentyfikowane jako skrzypce, może wymagać trochę pracy porządkowej. Aby ponownie przypisać te nuty do adekwatnej warstwy, po prostu zidentyfikuj je i zaznacz lub kliknij myszą, a następnie kliknij strzałkę obok adekwatnej warstwy, do której mają zostać ponownie przypisane. Nuty zostaną następnie przeniesione na tę warstwę i zmieniony na kolor tej warstwy (który można dostosować, klikając warstwę prawym przyciskiem myszy w panelu Layers).

Krok 2 – Użyj narzędzia Edit Unpitched Tool i edytora harmonicznych, aby jeszcze dokładniej oczyścić swoje pliki STEMS

W niektórych przypadkach zgrywania, nuty mogły nie zostać po prostu błędnie zidentyfikowane jako należące do innych części, ale składać się z wielu fragmentów z różnych części, pozornie połączonych ze sobą jako pojedyncze nuty o nakładających się częstotliwościach. Oznacza to, iż ponowne przypisanie będzie musiało zostać rozwiązane na poziomie bardziej niezakłóconym lub harmonicznym, przy użyciu różnych innych metod.

Narzędzie Edit Unpitched pokazuje wszystkie dźwięki rozciągnięte na całej warstwie Rip, od góry do dołu. W przypadku trudności z oddzieleniem warstw, wybierz narzędzie Edit Unpitched, a następnie kliknij i przeciągnij, aby zaznaczyć obszar dźwięku o nieokreślonej wysokości i przypisz go ponownie, klikając strzałkę obok adekwatnej warstwy.

Ponowne przypisywanie audio w trybie Edit Unpitched

Innym sposobem na ponowne przypisanie jest użycie edytora harmonicznych. Harmonic Editor z pewnością nie jest edytorem widma – są to rzeczywiste harmoniczne, które opisują dźwięk nuty, a Harmonic Editor pozwala na pełną kontrolę nad nimi, co oznacza, iż połączone nuty mogą być dalej edytowane i ponownie przypisywane. Aby to zrobić, kliknij prawym przyciskiem myszy nutę i wybierz Edit Harmonics (Edytuj harmoniczne). Alternatywnie, podświetl lub kliknij nutę i otwórz Harmonic Editor dzięki menu RipScripts lub skrótów klawiaturowych.

W edytorze harmonicznych zidentyfikuj i ponownie przypisz harmoniczne, wybierając narzędzie „Erase Sound Tool” z zaznaczoną opcją „Remove To New Layer„. Po „wymazaniu” dźwięku zostanie on przeniesiony do nowej nuty automatycznie dodanej do nowej warstwy. W razie potrzeby można ponownie przypisać nową nutę do odpowiedniej warstwy.

Remove To New Layer

W Harmonic Editor można również wybierać spośród wielu narzędzi do dalszego czyszczenia, usuwania i dostosowywania nut, a także usuwania szumów na poziomie harmonicznym, umożliwiając najwyższe czyszczenie niedostępne w ten sam sposób przy użyciu jakiegokolwiek innego systemu do separacji STEMS.

Menu Clean / Repair umożliwia również naprawę i czyszczenie dźwięku na żywo w celu usunięcia szumów tła, ograniczenia artefaktów na pierwszym planie, redukcji tonów i szumów oraz oczyszczenia dźwięków wysokich i niskich z STEMS.

Dostosuj poziomy nadtonów w nutach, a choćby zregeneruj podstawowe harmoniczne, aby przywrócić obecność basów w wokalach i instrumentach, utraconą podczas miksowania i masteringu.

Krok 3 – Użyj Narzędzi AudioShop do dalszej edycji STEMS

Dostępny tuż pod paskiem menu lub dzięki prostego kliknięcia prawym przyciskiem myszy, RipX DAW PRO oferuje również zestaw narzędzi o nazwie Audioshop do dalszego manipulowania nutami. Omówiliśmy już wcześniej, jak korzystać z narzędzia Edit Unpitched Tool, ale możesz chcieć wycinać nuty w celu dokładniejszego oczyszczenia lub ponownego przypisania, klonować charakterystyki nut, usuwać dźwięki bez dźwięku i szumy, a także wiele więcej!

Oto, co robi każde narzędzie w Audioshop® Tools RipX DAW PRO:

Potężne i szybkie dostosowywanie wysokości, rozciąganie w czasie, kopiowanie i wklejanie pojedynczych lub grup nut, sybilantów i dźwięków o nieokreślonej wysokości.

Edit Unpitched tool wyświetla wszystkie dźwięki o nieokreślonej wysokości rozłożone na całym Ripie, od góry do dołu. Kliknij i przeciągnij, aby zaznaczyć obszar bezdźwięcznego dźwięku i edytować go.

Rysuj nuty, bębny i sample na swoim ripie dzięki Draw Sound tool.

Użyj narzędzia Split, aby podzielić nuty na sekcje w celu dalszej edycji.

Narzędzie Join pozwala łączyć ze sobą nuty i edytować je jako jedną całość.

Szybko zmień instrument grający nuty, na przykład z wokalu na gitarę, dzięki narzędzia Replace Sound.

Klonowanie cech, takich jak zmiana wysokości dźwięku (np. vibrato), brzmienie (barwa z głośnością) i przesuwanie od jednej nuty do drugiej, na przykład w celu powielenia stylu gry prawdziwego instrumentalisty, dzięki Clone tool.

Dokonuj precyzyjnych regulacji wysokości dźwięku i slajdów, po prostu klikając i przeciągając, dzięki funkcji Draw Pitch tool.

Dodawanie wahań wysokości, formantu, głośności i panoramowania do nut przy użyciu funkcji Apply Pattern tool.

Łączenie wysokości, formantu, barwy, głośności i/lub panoramy stereo nut poprzez kliknięcie i przeciągnięcie nad nimi dzięki funkcji Smooth Region tool.

Krok 4 – Eksport STEMS

Po zakończeniu szczegółowego czyszczenia i edycji STEMS, po prostu wybierz File > Export i wybierz format pliku, aby wyeksportować go do DAW, przeciągnąć na klucz USB do miksowania STEM DJ lub cokolwiek innego. Możesz choćby zapisać jako pliki STEM (.stem.mp4) do użytku z oprogramowaniem Traktor podłączonym do kontrolera DJ.

Eksport SMEMS i tworzenie plików MIDI

Ale to nie wszystko! RipX DAW PRO zapewnia również dostęp do innych narzędzi i efektów do manipulacji dźwiękiem, takich jak Chord Creator, Infinity Scale, Inharmonicity oraz Beat, Panning, Pitch i Volume Mappers. Pozwala choćby na tworzenie własnych narzędzi poprzez pisanie skryptów RipScript w języku programowania Python dzięki wbudowanego edytora RipScript.

Skrypty RipScript mają dostęp i kontrolę nad podstawowymi elementami składowymi dźwięku, takimi jak nuty, harmoniczne, amplituda i częstotliwość. W rzeczywistości funkcje Audioshop i Harmonic Editor opisane powyżej są również skryptami RipScript.

Kup RipX DAW lub RipX DAW PRO klikając w poniższe przyciski:

Kup RipX DAW
Kup RipX DAW Pro
Idź do oryginalnego materiału