
Według Counterpoint Research iPhone 16e jest jednym z najlepiej sprzedających się telefonów w Europie, jednak jego wczesne wyniki sprzedaży przez cały czas znacznie odstają od wyników poprzednich modeli Apple ze średniej półki.
iPhone 16e został wprowadzony na rynek w lutym, co oznaczało pierwszą w ostatnich latach próbę firmy, aby zdefiniować na nowo swoją ofertę ze średniej półki dzięki produktu odrębnego od marki „SE”. Pomimo debiutu na liście 10 najlepszych telefonów w Europie w pierwszym pełnym miesiącu dostępności, model nie dorównał początkowej popularności swoich poprzedników.
Counterpoint Research ustaliło, iż iPhone 16e był dziewiątym najlepiej sprzedającym się telefonem w Europie w marcu, stanowiąc 8% całkowitej sprzedaży iPhone’ów Apple w regionie i 2% szerszego rynku telefonów. W Europie Zachodniej urządzenie wypadło nieco lepiej, zapewniając sobie siódmą pozycję w klasyfikacji ogólnej.
Jednak wczesne wyniki iPhone’a 16e wyraźnie odbiegają od sukcesu modeli iPhone’a SE, które go poprzedzały. Trzecia generacja iPhone’a SE z 2022 r. zajęła szóste miejsce na tej samej europejskiej liście bestsellerów w pierwszym miesiącu i stanowił 12% regionalnej sprzedaży iPhone’ów firmy Apple.
Druga generacja iPhone’a SE z 2020 r. wypadła jeszcze lepiej, zajmując trzecie miejsce w klasyfikacji ogólnej i stanowiąc 19% europejskiej sprzedaży iPhone’ów firmy Apple w swoim pierwszym miesiącu. W porównaniu z tymi punktami odniesienia sprzedaż iPhone’a 16e spadła według Counterpoint o 17% w porównaniu z iPhone’em SE (2022) i o 20% w porównaniu z iPhone’em SE (2020).
Nic dziwnego, iż głównym powodem słabszego debiutu iPhone’a 16e jest jego wyższa cena początkowa. 16e zaczyna się w Polsce od 2999 złotych a w Europie 699 euro. Jest to znaczący wzrost w porównaniu do iPhone’a SE (2022), który zadebiutował za 2299 złotych (519 euro w Europie) i iPhone’a SE (2020), który zadebiutował za 2199 złotych (479 euro w Europie).
Ponadto rynek telefonów średniej klasy w Europie jest coraz bardziej wrażliwy na cenę; konsumenci wykazują zwiększone zainteresowanie odnowionymi i używanymi iPhone’ami, co dodatkowo komplikuje wysiłki Apple, aby zwiększyć sprzedaż za pośrednictwem nowego sprzętu średniej klasy.