Aktualizacja XeSS 1.3 opiera się na ulepszonym upscalerze. Intel twierdzi, iż zaktualizował modele AI o nowe optymalizacje i dodatkowe szkolenia wstępne, szczególnie w przypadku elementów trudnych do skalowania (takich jak siatki, jak w teksturach z dużą ilością alfa pikseli). Zaktualizowany moduł upscalera oferuje lepszą rekonstrukcję szczegółów, lepsze AA, mniej zjaw i lepszą stabilność czasową. Następnie firma Intel wykorzystała tę możliwość do zmiany skali rozdzielczości we wszystkich swoich ustawieniach wstępnych, jak opisano w poniższej tabeli. Wprowadzono nowe ustawienie wstępne Ultra Performance, które obsługuje skalę rozdzielczości 3,0x, coś, czego nie było w poprzednich wersjach XeSS. Na drugim końcu spektrum znajduje się tryb Native AA, w którym nie ma żadnego upscalingu, a jedynie pełne zastosowanie modułu upscalera jako lakieru — to w zasadzie podejście Intela do DLAA.
Zwiększenie skali rozdzielczości oznacza, iż gra jest renderowana w jeszcze niższej rozdzielczości, aby upscaler mógł zdziałać cuda. Niższa rozdzielczość renderowania przekłada się na poprawę wydajności, którą firma Intel przedstawiła w powyższych tabelach, w przypadku oddzielnego procesora graficznego Arc A750 i procesora mobilnego iGPU Core Ultra 7 155H. Firma Intel wewnętrznie przetestowała XeSS 1.3 z wieloma popularnymi tytułami, przy danym ustawieniu wstępnym; i wszystkie nowe ustawienia wstępne (nowe skale rozdzielczości) w Cyberpunk 2077.