Google szykuje rewolucję, na którą gracze korzystający ze telefonów czekali od dekady. Wraz z debiutem systemu Android 17 producent ma wdrożyć zmiany, które zmienią każdy telefon w pełnoprawną konsolę do gier. System zyska natywne mapowanie przycisków pada, nowy panel do zarządzania kontrolerami, a choćby wirtualny gamepad. Tak duża zmiana nie pojawiła się w Androidzie od lat, a jednym z pierwszych producentów, którzy ją wdrożą, będzie Xiaomi w HyperOS 4.
Android 17 z funkcjami rodem z konsol
Żadną tajemnicą nie jest, iż użytkownicy grający na telefonach od lat traktowani są przez producentów gier jak pełnoprawni gracze. Nic w tym dziwnego, skoro kolejne publikowane raporty wskazują jednoznacznie, iż mikropłatności w grach mobilnych to kopalnia złota dla deweloperów i dystrybutorów. Pierwsze informacje z kompilacji Android 17 Canary nie pozostawiają wątpliwości: Google w końcu chce spojrzeć na granie na telefonach w ujęciu ekosystemowym. Granie na telefonie przy użyciu padów nareszcie ma wejść w nową erę.
Android 17 wprowadzi systemowe mapowanie przycisków kontrolera, natywnie. Koniec z kombinowaniem w ustawieniach gry lub instalowaniem dodatkowych aplikacji firm trzecich. W logach systemowych widnieją specjalne uprawnienie systemowe CONTROLLER_REMAPPING, które pozwolą na łatwą i przede wszystkim bezpieczną konfigurację padów.
Kod źródłowy Androida 17 skrywa wiele ciekawostek, w tym… | Źródło: Android AuthorityTo zmiana, która idealnie wpisuje się w to, co robi Xiaomi oraz inni producenci telefonów. Od miesięcy w HyperOS obserwujemy coraz to nowe funkcje gamingowe, w tym sprawniejszą obsługę padów. HyperOS 4 najpewniej uczyni dowolnego telefona pełnoprawną przenośną konsolą do gier.
Nowy panel do obsługi padów. Jedno miejsce, pełna kontrola
W ustawieniach Androida 17 pojawi się nowy ekran, który pozwoli wygodnie zarządzać wszystkimi kontrolerami: przewodowymi i tymi korzystającymi z Bluetooth. Na razie jest ukryty, ale wiadomo, iż w przyszłości pozwoli na remapowanie przycisków, konfigurację profili i podgląd połączonych urządzeń. Tak jak na konsolach.
Największa nowość ma stanowić wirtualny gamepad. Gry „uwierzą”, iż to prawdziwy pad i to właśnie to może odmienić mobilne granie w największym stopniu. Emulowany pad ma działać tak, jak fizyczny pad – gry będą widzieć go jako prawdziwy kontroler. W buildzie Androida 17 widać, iż wirtualny kontroler:
- obsługuje funkcje przycisków ABXY, Menu, Start,
- ma L1/R1 i analogowe L2/R2,
- ma dwa analogi z przyciskami,
- D-pad i pełną obsługę osi,
- potrafi zamieniać dotyk na sygnały z pada.
To oznacza, iż gry, które nie mają natywnej obsługi padów, będą działać z nimi poprawnie. System sam przekonwertuje dotyk na sygnały wejściowe kontrolera. Taka funkcja już istnieje w Google Play Games na PC i ChromeOS, więc wydaje się, iż Google przeniesie ją po prostu 1:1 na telefony.
Skoro na telefonach z Androidem doskonale działa już choćby Fallout 4, to… | Źródło: ETA PrimeHyperOS 4 zamieni telefony w konsole
Google buduje system, który ma działać nie tylko na telefonach, ale także na przyszłych komputerach z Androidem. Pisaliśmy o tym wielokrotnie. Idealnie zgrywa się to z planami Xiaomi, które chce mocniej wejść w gaming – zarówno na telefonach, jak i na tabletach czy przyszłych urządzeniach z HyperOS na PC.
Jeśli wymienione wyżej funkcje gwałtownie trafią do HyperOS 4, Xiaomi realnie może zamienić dowolny telefon w przenośną konsolę – z pełnym wsparciem padów i wirtualnych kontrolerów. Oczywiście oznacza to dobre wieści także dla użytkowników telefonów POCO i Redmi.
A co z resztą producentów? Cóż, każdy będzie miał pole do popisu. Wygra ten, kto zaimplementuje funkcje gamingowe z systemu Android 17 na swoich urządzeniach jako pierwszy. Xiaomi z pewnością będzie w czołówce.
Źródło: xiaomitime.com, Android Authority, mat. własny

7 godzin temu







