Grupa Sennheiser poinformowała, iż w roku fiskalnym 2024 osiągnęła sprzedaż w wysokości 492,3 mln euro. Zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) wyniósł 35,8 mln euro. Pomimo niestabilnych warunków rynkowych, firmie udało się umocnić swoją pozycję na rynku profesjonalnego audio i zrealizować najważniejsze projekty dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i strategicznym inwestycjom. W 2025 roku firma obchodzi 80-lecie istnienia, kontynuując realizację obietnicy tworzenia wyjątkowych wrażeń dźwiękowych dla klientów na całym świecie.
Firma odnotowała niewielki spadek sprzedaży we wszystkich regionach, o 6,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. „2024 rok był dla nas trudny, podobnie jak dla wielu firm z naszej branży. Ale szczególnie w dynamicznym otoczeniu najważniejsze jest, aby pozostać niezawodnym partnerem” – wyjaśnia współprezes Andreas Sennheiser. Współprezes Daniel Sennheiser dodaje: „Właśnie to nas wyróżnia: dzięki niezawodnym rozwiązaniom audio, intuicyjnym innowacjom i stabilnemu łańcuchowi dostaw pozwalamy naszym klientom skupić się na tym, co najważniejsze”.
Rozwój poszczególnych rynków był w ubiegłym roku bardzo zróżnicowany: region EMEA ponownie okazał się najsilniejszym rynkiem pod względem sprzedaży, generując łączną sprzedaż na poziomie 232,1 mln euro – co stanowi niewielki spadek o 3,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Rynek krajowy w Niemczech z kolei odnotował niewielki wzrost o 3,5%. Region AMERICAS odnotował spadek o 16,1% do 150,5 mln euro. Niepewność polityczna i gospodarcza w USA oraz stonowana koniunktura konsumencka miały szczególnie negatywny wpływ na popyt w tym regionie. Z kolei region APAC – napędzany silną pozycją na rynku chińskim i nowymi kanałami sprzedaży w Indiach – osiągnął dobre wyniki: wzrost o 2,3% do 109,7 mln euro.
„Nasza globalna obecność naprawdę się opłaca w burzliwych czasach” – wyjaśnia Daniel Sennheiser. „Pozwala nam reagować na zmiany rynkowe w zróżnicowany sposób i rozwiązywać je w sposób ukierunkowany, na przykład poprzez inwestycje i partnerstwa dostosowane do lokalnych potrzeb. Dzięki naszym regionalnym zespołom jesteśmy zawsze blisko naszych klientów i możemy oferować im odpowiednie rozwiązania”.

Andreas i Daniel Sennheiser (fot. Bryan Adams)
Inwestycje w rozwój
Kształtowanie przyszłości audio i dostarczanie klientom wyjątkowych wrażeń dźwiękowych – to ambicja, która napędza Grupę Sennheiser. Kształtowanie przyszłości oznacza również inwestowanie w nią. W 2024 roku Grupa Sennheiser zainwestowała łącznie 48,9 miliona euro – około 10 procent całkowitego obrotu – w badania i rozwój oraz postęp zrównoważonych procesów biznesowych. Dodatkowe 3,1 miliona euro zainwestowano w transformację cyfrową: nowe systemy zaplecza i rozbudowana architektura chmurowa stanowią podstawę wdrażania cyfrowych modeli biznesowych. Sennheiser zainwestował kolejne 13,7 miliona euro we własne zakłady produkcyjne w Niemczech i Rumunii, z czego 12,2 miliona euro trafiło do zakładu w Wedemark koło Hanoweru.

fot. Sennheiser
Sukcesy rynkowe
Dzięki innowacyjnym produktom, takim jak Spectera – pierwszemu na świecie dwukierunkowemu, szerokopasmowemu ekosystemowi bezprzewodowemu – Grupa Sennheiser w 2024 roku celnie odpowiedziała na rosnące znaczenie sieciowych, cyfrowych rozwiązań w sektorze profesjonalnego audio i ustanowiła technologiczny kamień milowy w profesjonalnej transmisji dźwięku: „Spectera nie tylko umożliwia jednoczesną transmisję dźwięku i sygnałów sterujących w czasie rzeczywistym, ale także stwarza warunki do płynnej interakcji między urządzeniami – najważniejszy postęp w sieciowych przepływach pracy w wymagających środowiskach produkcyjnych” – wyjaśnia Andreas Sennheiser. Portfolio Pro Audio Grupy Sennheiser zostało również strategicznie rozszerzone dzięki przejęciu Show Code, firmy specjalizującej się w oprogramowaniu audio. „Jako firma chcemy dalej umacniać naszą pozycję na rynku profesjonalnego audio. Oprócz inwestowania w naszą obecną działalność, obejmuje to również inwestycje w obiecujące, przyszłościowe obszary poza naszą firmą, pod warunkiem, iż dobrze wpisują się w naszą wizję” – wyjaśnia Daniel Sennheiser. Ta kooperacja ma na celu napędzanie innowacji, a przede wszystkim rozwój systemu SoundBase. Zarówno Sennheiser, jak i Show Code rozumieją złożoność wydarzeń na żywo i oferują odpowiednie rozwiązania, które zapewniają klientom wyjątkowe wrażenia dźwiękowe i upraszczają zarządzanie pracą.

fot. Sennheiser
W segmencie komunikacji biznesowej portfolio firmy zostało również poszerzone o nowe wideobary TeamConnect Collaboration Bar, opracowane specjalnie z myślą o hybrydowych środowiskach spotkań i nauki. Marka Neumann odniosła duży sukces w segmencie profesjonalnych zastosowań studyjnych. Do tego sukcesu znacząco przyczyniły się nowe produkty i integracja zaawansowanych technologii firmy Merging Technologies, czołowego szwajcarskiego dostawcy cyfrowych systemów nagrywania dźwięku o wysokiej rozdzielczości i pioniera w dziedzinie audio-over-IP, przejętej w 2022 roku. Sennheiser dodatkowo wzmocnił swoją obecność na rynku w sektorze mobilności. Ponad 70 000 systemów audio jest w tej chwili zainstalowanych w pojazdach marek Cupra, smart i Morgan Motors. Szczególnym kamieniem milowym było wprowadzenie na rynek chiński modelu smart z technologią Sennheiser w trzecim kwartale 2024 roku.
Ponadto działalność licencyjna wygenerowała dodatkowe przychody. Obszar ten ma być w przyszłości dalej rozwijany, w szczególności dzięki marce AMBEO, oferującej dźwięk immersyjny. Technologia AMBEO jest wykorzystywana we wszystkich obszarach biznesowych — na scenie, w salach konferencyjnych, w studiach i w pojazdach — i w przyszłości będzie oferowa nowe możliwości licencyjne.

fot. Sennheiser
80 lat Sennheisera
W 2025 roku niezależna, rodzinna firma Sennheiser obchodzi 80-lecie pionierskiej technologii audio i pasjonującej inżynierii. Od założenia „Laboratorium Wennebostel” przez dr. inż. Fritza Sennheisera w czerwcu 1945 roku w Wedemark koło Hanoweru, Sennheiser stał się jednym z czołowych światowych dostawców technologii audio. „Żyjemy dźwiękiem we wszystkim, co robimy” – mówi Daniel Sennheiser. „Naszą pasją jest tworzenie wyjątkowych wrażeń dźwiękowych: prawdziwego, nieskazitelnego brzmienia, które nie tylko słyszysz, ale i czujesz”. Dr Andreas Sennheiser dodaje: „Kiedy dziś patrzymy wstecz na naszą historię, nie chodzi tylko o liczbę lat – chodzi o to, czego nauczyliśmy się w przeszłości, aby budować przyszłość świata audio”.
Imponującym przykładem tej innowacyjnej siły jest opracowanie pierwszego bezprzewodowego systemu mikrofonowego w 1957 roku – przełomowej technologii, która powstała we współpracy z niemiecką firmą nadawczą i jest do dziś wykorzystywana na scenach i w studiach na całym świecie. W 2024 roku Spectera została podobnym rewolucyjnym technologicznym skokiem, również opracowanym w ścisłej współpracy z klientami.
Inwestowanie w przyszłość
„Bieżący rok naznaczony jest również wyzwaniami geopolitycznymi i makroekonomicznymi. Mamy jednak solidne fundamenty, innowacyjne pomysły i pełen pasji zespół, który stawia na jakość i postęp” – podkreśla Andreas Sennheiser. „Chociaż przyszłość jest nieprzewidywalna, mamy szansę aktywnie ją budowa. Dzięki naszemu 80-letniemu doświadczeniu i determinacji w jego odpowiedzialnym wykorzystaniu jesteśmy przekonani, iż będziemy przez cały czas umacniać naszą pozycję na rynku profesjonalnych rozwiązań audio”.

fot. Sennheiser