Grafika komputerowa – co to jest i jak zacząć?

1 rok temu

Co to jest grafika komputerowa?

Najprostsza definicja pojęcia grafika komputerowa mówi, iż jest to dziedzina działalności człowieka, która zajmuje się tworzeniem obrazów przy pomocy komputerów. Na marginesie dodajmy, iż dzięki sztucznej inteligencji komputery zaczęły same tworzyć grafiki, więc pewnie niebawem będziemy musieli zmienić nieco ten opis.

By definicja była pełna, dodajmy, iż obraz to wizualne odwzorowanie czegoś. Takie odwzorowanie może być dwuwymiarowe, trójwymiarowe, a jakby tego było mało, to może jeszcze się ruszać. Okazuje się zatem, iż grafika komputerowa otacza nas zewsząd i śmiało możemy zaryzykować tezę, iż z każdym rokiem będzie tego tylko więcej.

Dla historycznego porządku napomkniemy tylko, iż sam termin grafika komputerowa został zdefiniowany w roku 1960 przez dwóch pracowników firmy Boeing (która, jak się okazuje, poza samolotami robi jeszcze to i owo), a byli nimi Verne Hudson i William Fetter.

Gdy już jesteśmy przy definicjach, to od razu możemy dodać, iż powszechnie dziś stosowany skrót CGI to właśnie jest grafika komputerowa, a ściśle rzecz ujmując Computer Generated Imagery. Wydaje się zatem, iż w powszechnym rozumieniu, gdy mówimy grafika komputerowa, to mamy na myśli właśnie CGI.

Tyczy się ono bowiem zarówno obrazów w prasie drukowanej, grach, symulatorach, ale również opisuje efekty wizualne w filmach i innych produkcjach z ruchomymi obrazami. Gdy jednak na ekranie coś zaczyna się ruszać, to wtedy na scenę wkracza termin animacja komputerowa.

Tworzy ona przy pomocy trójwymiarowej grafiki komputerowej coś, co coraz trudniej będzie nam odróżnić od filmów, w których udział brali prawdziwi aktorzy, a za kamerą siedział operator działający pod dyktando reżysera. Można wręcz zaryzykować tezę, iż za dekadę lub dwie komputery będą „kręciły” filmy, a my będziemy mieli problem, by stwierdzić, kto to wszystko zrobił.

To tyle, jeżeli chodzi o pobieżne opisanie pojęcia grafiki komputerowej i kluczowych aspektów z nią związanych. Przejdźmy zatem do konkretów.

Jak zostać grafikiem komputerowym?

Przez stulecia w świadomości ludzkiej utarł się określony sposób poznawania wiedzy i osiągania pewnych umiejętności. Sposób ten nazywa się oczywiście szkoła i w przypadku grafiki komputerowej przez cały czas model ten obowiązuje, ale nie jest jedynym i niezbędnym, choć mimo wszystko się go zaleca.

Klasyczna droga, by zostać grafikiem komputerowym

Naukę grafiki komputerowej można rozpocząć już po ukończeniu szkoły podstawowej. W Polsce są technika, w których obok standardowego programu nauczania przez pięć lat prowadzony jest kurs grafiki komputerowej. Tak wczesny start daje nam dodatkową przewagę nad tymi, którzy swoją przygodę z grafiką komputerową w szkole chcą zacząć dopiero od specjalistycznych studiów, realizowanych na przykład na którymś z uniwersytetów plastycznych zwanych kiedyś akademiami. Oczywiście grafika komputerowa to nie tylko coś, co cieszy oko, gdyż programy graficzne wspierają również prace inżynierskie, więc jeżeli lubicie kreślić na komputerze i macie smykałkę do budowlanki, politechniki mogą być kolejnym dobrym punktem zaczepienia. Wróćmy jednak do sedna sprawy.

Jeśli grafiką zainteresowaliście się już po ukończeniu studiów, to i tutaj rynek edukacyjny daje nam pewne rozwiązania. Z dość szerokiej oferty wybrać można na przykład studia podyplomowe skupione na grafice komputerowej, więc jest to opcja na przekwalifikowanie się choćby w późniejszym okresie życia.

Grafik komputerowy po nowemu, czyli potęga Internetu

Powyższe to standardowy i utarty schemat postępowania, ale jak już nie raz i nie dwa pisaliśmy, Internet zmienił wszystko. jeżeli ktoś ma w sobie dostatecznie dużo samozaparcia, to cały ten schemat nie jest konieczny, by zostać grafikiem komputerowym.

Większość wiedzy jest dostępna na wyciągnięcie ręki i w zasadniczej części jest ona bezpłatna. Uzupełniać ją możemy wygodnymi kursami online realizowanymi we własnym tempie. Pomocne przy poważniejszych zagwozdkach okazać się mogą również grupy na mediach społecznościowych, czy też, archaiczne dla wielu, ale jednak przez cały czas funkcjonujące fora internetowe, na których udzielają się doświadczeni graficy chętni do pomocy.

Jeśli zatem mamy smykałkę do technologii i zmysł plastyczny, to może się okazać, iż tak rozwijany warsztat grafika komputerowego będzie równie dobry, a może i choćby lepszy od klasycznej drogi edukacyjnej. Wiele będzie tutaj zależało od naszych predyspozycji i oczywiście ciężkiej pracy. Samo nic się nie zrobi.

Metoda złotego środka

Droga samokształcenia to trudna ścieżka i nie ma również co się łudzić, iż szlak ten jest łatwy. Z perspektywy czasu możemy powiedzieć, iż nauka w szkole to swoisty fundament. jeżeli się przykładaliśmy, to mamy system palowy i zbrojoną płytę betonową niczym przy drapaczu chmur i możemy na niej wybudować, co tylko chcemy. jeżeli się w szkole nie przykładaliśmy, to mamy zaledwie utwardzony grunt, ale i na nim coś już można zbudować.

Jeśli na dobre fundamenty nałożymy sobie własną ciężką pracę, pasję i zaangażowanie objawiające się w codziennym pogłębianiu wiedzy i samokształceniu oraz ćwiczeniu umiejętności, to prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu wzrasta nam skokowo.

Reasumując, szkoła nie jest niezbędna do stania się grafikiem komputerowym, ale może pomóc i zapewnić lepszy start, zwłaszcza gdy chcemy przebić się w „środowisku” i trafić do dobrej firmy. W procesie tym nie zawadzi mieć odpowiednie świadectwo i dyplom. Na pewno pomoże też budowa własnego portfolio, które będzie dobrze widoczne w sieci i łatwo dostępne do wglądu dla potencjalnych pracodawców.

Czego potrzeba do pracy jako grafik komputerowy?

Jeśli mielibyśmy odpowiedzieć jednym słowem, to tradycyjnie do pracy jako grafik komputerowy potrzeba tego, co do każdej innej pracy, czyli chęci. Same chęci to bardzo dobry początek, ale niestety trzeba je uzupełnić sprzętem. Tutaj niestety nie ma drogi na skróty.

Grafika komputerowa to dziedzina, w której rdzenie, ramy, dyski, karty graficzne i monitory mają znaczenie. Oczywiście nie od razu Rzym zbudowano i niekoniecznie już pierwszego dnia nauki grafiki komputerowej musimy mieć najnowszy, najlepszy i najmocniejszy sprzęt, jaki tylko jest na rynku. Wyposażenie najlepiej budować etapami, dostosowując je pod własne konkretne potrzeby i zastosowania. Te z kolei najlepiej rozpoznać po prostu zaczynając wykonywać pracę. Z czasem będziemy widzieć, w których obszarach nasz sprzęt niedomaga i dopiero wtedy warto go wzmocnić lub wymienić na lepszy model.

Poza sprzętem warto również już na samym początku pomyśleć o samym miejscu pracy. Mamy tutaj na myśli wygodny fotel, gdyż to na nim będziemy spędzać wiele godzin oraz odpowiednie dostosowane do niego biurko. Równie istotne będzie adekwatne oświetlenie naszego stanowiska pracy, więc przygotowując swoją kuźnię grafiki komputerowej, warto również zadbać o odpowiednie oświetlenie sztuczne jak i takie umiejscowienie biurka względem okna, by światło naturalne pomagało, a nie przeszkadzało.

Podstawowe elementy wyposażenia domowego studia graficznego

Jeśli zastanawiacie się, w co warto zainwestować ciężko zarobione i odłożone pieniądze, by sensownie rozpocząć przygodę z grafiką komputerową, to przygotowaliśmy dla Was krótkie zestawienie najpotrzebniejszych elementów, w jakie warto się zaopatrzyć. Niektóre elementy wyposażania mogą być dość drogie, ale rynek oferuje opcję leasingu lub wygodnych rat, więc jakoś da się ten aspekt przeskoczyć, choćby jeżeli jesteśmy dopiero na początku graficznej przygody.

Komputer dla grafika

Odpowiednio skalibrowana jednostka centralna będzie filarem każdego zestawu dla grafika. Największą zaletą komputerów stacjonarnych, a taka przecież jest praca grafika, jest łatwa możliwość ich rozbudowy, gdy będziemy potrzebowali czegoś więcej, lub gdy technika pójdzie do przodu.

Alternatywą dla komputerów stacjonarnych dla grafików mogą być gotowe zestawy firmy Apple. Produkty z logiem nadgryzionego jabłka cieszą się dużym uznaniem w tej branży i wydaje się, iż skądś się ta renoma jednak bierze. Sporą zaletą produktów Apple jest wysoka optymalizacja systemu i podzespołów pozwalająca wydusić ze sprzętu wszystko, co się da. Dla wielu niebagatelne znaczenie może mieć również stylistyka, a patrzeć na nasz komputer będziemy przecież codziennie.


Monitor dla grafika

Móc obrabiać grafikę przy pomocy rdzeni i kart graficznych to jedno, ale by praca przebiegała szybko, sprawnie i zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego, musimy jeszcze mieć doskonałe narzędzie do weryfikowania tego, co wypluły z siebie podzespoły komputerowe. Odpowiednie odwzorowanie kolorów, odświeżanie, rozdzielczość i przekątna monitora mogą sprawić, iż praca z grafiką komputerową będzie znacznie przyjemniejsza.

Myszka dla grafika, czyli jak przełożyć ruch ręki na dane komputerowe

Dobór odpowiedniej myszki to sprawa mocno indywidualna. Powinna leżeć idealnie w dłoni i nie męczyć naszej ręki choćby podczas wielogodzinnego użytkowania. Ważne jest również, by miała odpowiedni zestaw przycisków i funkcji, które mogą pomóc w pracy z grafika. Myszka taka powinna być również precyzyjna i responsywna oraz cechować się odpowiednią czułością, którą powinniśmy móc regulować.


Manipulator 3D dla grafika, czyli rysujemy w trzech wymiarach

Gdy mamy do czynienia z płaską grafiką komputerową, to myszka i klawiatura w zasadzie wystarczą. Gdy natomiast chcemy wejść głębiej w grafikę trójwymiarową, to zakup manipulatora 3D wydaje się koniecznością. Dzięki niemu swobodne obracanie trójwymiarowych obiektów stanie się proste i szybkie, a w związku z tym sprawi on, iż praca w trzecim wymiarze będzie przyjemnością, a nie katorgą.


Tablet graficzny, czyli współczesna kartka i ołówek

Tablety graficzne są dla ludzi zajmujących się obróbką grafiki na komputerach narzędziem równie podstawowym, jak myszka i klawiatura. To dzięki niemu możemy w prosty sposób przenieść sprawne i wyćwiczone przez wiele lat ruchy ręki do świata cyfrowego.


Klawiatura dla grafika

Wybór klawiatury to sprawa równie trudna, jak w przypadku myszki. Sami musimy zdecydować, z czym nasze palce będą współdziałały najlepiej. Warta wybrać takie urządzenie, które nie będzie nas irytowało skokiem klawiatury, lub dźwiękiem, jaki wydają klawisze podczas ich używania. Powinniśmy też ustalić, czy wolimy klawiaturę klasycznę, czy może płaską, przypominającą wersje laptopowe. Na szczęście na rynku każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Grafika komputerowa to zdecydowanie kierunek, w który warto pójść!

W naszym krótkim wstępie do problematyki grafiki komputerowej napomknęliśmy jedynie o kluczowych kwestiach, ale w podsumowaniu warto wspomnieć o ewentualnych perspektywach zatrudnienia. Tutaj wiele wskazuje na to, iż do czasu pełnego rozwoju sztucznej inteligencji pracy dla grafików raczej nie zabraknie. Wszyscy godzinami wpatrujemy się w telefony, tablety, komputery, a gogle, dzięki którym można obcować ze sztuczną rzeczywistością, również zyskują na popularności. jeżeli dodamy sobie to wszystko „cuzamen do kupy”, jak mawiają w Poznaniu, to jasno widać, iż rynek jest spory, liczba odbiorców stale rośnie, a dodatkowo wymyślane są coraz to nowsze zastosowania urządzeń elektronicznych. Warto również pamiętać, iż grafika komputerowa to nie tylko aspekt artystyczny, czy też użytkowy. To też przemysł i projektowanie podzespołów w programach graficznych, a i branża medyczna ma spore zapotrzebowanie na komputerową wizualizację, więc jeżeli ciągnie nas w tym kierunku, to z pewnością znajdziemy coś dla siebie.

Źródła:
  • https://web.archive.org/web/20160818194224/http://design.osu.edu/carlson/history/lessons.html
  • https://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_1_-_Wprowadzenie_do_grafiki_komputerowej
  • https://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Grafika_komputerowa_i_wizualizacja
  • https://www.britannica.com/topic/computer-animation
  • https://www.britannica.com/topic/computer-graphics
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Computer-generated_imagery
Idź do oryginalnego materiału