Globalny rynek telefonów wraca do formy – wyniki z najnowszego badania podsumowującego rok 2024

2 tygodni temu

Globalny rynek telefonów wraca do formy. Xiaomi i vivo w ofensywie, Apple wciąż liderem segmentu premium

Po dwóch latach spadków globalny rynek telefonów w 2024 roku zanotował wzrosty – wynika z najnowszego raportu Counterpoint Research. Liczba sprzedanych urządzeń wzrosła o 4% rok do roku, a przychody ze sprzedaży – o 5%. Średnia cena sprzedaży (ASP) osiągnęła rekordowe 356 dolarów.

Największymi wygranymi ubiegłego roku są Xiaomi i vivo. Chińskie marki odnotowały odpowiednio 16% (Xiaomi) i 20% (vivo) wzrostu – pierwszy przypadek w historii, gdy vivo wyprzedziło OPPO i niemal zrównało się z Apple w kilku kluczowych rynkach azjatyckich. Xiaomi z kolei zyskało na przejrzystym portfolio i ekspansji na rynki wschodzące.

Największy udział w rynku globalnym utrzymał Samsung, mimo niewielkiego spadku wolumenu. Firma zwiększyła przychody o 2% dzięki rosnącej sprzedaży flagowej serii Galaxy S24 oraz mocnej obecności w Europie Zachodniej. Wprowadzenie Galaxy AI, z funkcjami opartymi o GenAI, pozwoliło Samsungowi odzyskać widoczność w segmencie premium i umocnić pozycję w Europie Zachodniej oraz USA. Cztery modele Samsunga znalazły się w globalnym TOP 10 najlepiej sprzedających się telefonów w 2024 roku.

Apple pozostaje niekwestionowanym liderem segmentu premium. iPhone 15 był najlepiej sprzedającym się telefonem 2024 roku, a modele Pro stanowiły ponad połowę wszystkich sprzedanych iPhone’ów. Średnia cena sprzedaży iPhone’a przekroczyła 900 dolarów – nowy rekord. W 2024 roku iPhone 15 był najchętniej kupowanym telefonem na świecie, a trzy pierwsze miejsca globalnego rankingu sprzedaży zajęły wyłącznie modele Apple.

Xiaomi

Xiaomi było najszybciej rosnącym producentem w TOP 5 pod względem liczby dostaw (16% wzrost r/r). Sukces zawdzięcza przemyślanej reorganizacji portfolio, ekspansji w Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce oraz udanym wejściom w segment premium – zwłaszcza w Chinach. Marka poprawiła również swój wizerunek poprzez rozwój branży EV, co wpłynęło na wzrost zainteresowania jej telefonami.

vivo

vivo odnotowało największy wzrost przychodów w 2024 roku spośród wszystkich marek z TOP 5 – aż o 20% r/r. Firma wzmocniła swoją pozycję dzięki sukcesom w Indiach i Chinach, gdzie była liderem wolumenu. Dobrze przyjęły się m.in. jej średniopółkowe modele oferujące funkcje premium, a także rozwój submarki iQOO.

OPPO

OPPO spadło o jedno miejsce, notując spadek dostaw, choć zakończyło rok ze wzmocnioną pozycją dzięki nowym seriom Reno i Find. Mimo tego, marka utrzymała silną obecność na kluczowych rynkach azjatyckich. Ciekawym kierunkiem rozwoju OPPO jest inwestycja w funkcje GenAI w urządzeniach ze średniej półki cenowej.

W 2024 roku:

  • Smartfony premium (≥600 USD) stanowiły już 25% wszystkich sprzedanych urządzeń,
  • 40% tej kategorii należało do urządzeń ultra-premium (≥1000 USD),
  • Apple miał 67% udziału w segmencie premium, przed Samsungiem (18%),
  • Xiaomi, vivo i Huawei zyskały na znaczeniu w Chinach i Indiach, skutecznie rywalizując z Apple.

W Europie rynek odżył – w IV kwartale 2024 roku sprzedaż telefonów wzrosła o 4% r/r. Samsung umocnił się na pozycji lidera dzięki popularności serii A i S24, a Apple i Xiaomi skutecznie rywalizowały o segment premium i średni.

Rok 2025 przyniesie dalszy wzrost, szczególnie dzięki upowszechnianiu technologii GenAI w telefonach oraz ekspansji 5G w tańszych urządzeniach.

Idź do oryginalnego materiału