FSR 3, czyli jak mieć dwa razy więcej fps (nie tylko?) na kartach Radeon. Jak AMD odpowie na DLSS 3?

1 rok temu

Co to jest AMD FSR 3.0 i jak działa? FidelityFX Super Resolution wskakuje na nowy poziom

FSR 3 to połączenie czasowego skalowania obrazu i interpolacji klatek. To odpowiedź na hucznie zaprezentowane NVIDIA DLSS 3 na wyłączność serii GeForce RTX 4000. Nowa, trzecia wersja techniki AMD FidelityFX Super Resolution 3 ma odpowiadać więc nie tylko za tzw. upscaling (renderuje obraz w niższej rozdzielczości, a następnie przeskalowuje do natywnej, oferując jakość bliższą tej drugiej), ale także stworzy sztucznie klatki, poprawiając liczbę fps i tym samym wydajność gry – choćby dwukrotnie względem FSR 2.0 i FSR 1.0.

FSR 3.0 wykorzysta technikę Fluid Motion Frames, która ma ograniczyć niedoskonałości wynikające z interpolacji klatek. AMD ujawniło, iż interpolowana klatka ma być wyświetlana tylko raz, a co za tym idzie – wszelkiego rodzaju artefakty wynikające z tej techniki mają być zniwelowane do minimum (nie pojawią się w kolejnych klatkach).

Źródło: AMD

To rozwiązanie wiąże się jednak nie tylko z ewentualnymi błędami graficznymi (w tym choćby elementów interfejsu), ale także ze wzrostem opóźnień. Dlatego w tym celu AMD sięgnie po technikę redukującą opóźnienia, czyli odpowiednik NVIDIA Reflex. Będzie ona aktywowana razem z FSR 3 i pozwoli więc zmniejszyć negatywne skutki Fluid Motion Frames. To z kolei przełoży się na opóźnienia chociaż trochę porównywalne do tych, jakie gwarantuje FSR 2.0.

Na jakich kartach zadziała FSR 3?

Czy FSR 3 będzie wymagać karty z rdzeniami AI? Choć Radeony RX 7000 są wyposażone w takowe, to przedstawiciel AMD już w ubiegłym roku potwierdził, iż FSR 3 nie ma korzystać z maszynowego uczenia.

FSR 3 będzie wierne tradycji i pozostanie otwartym rozwiązaniem. Oznacza to, iż może działać nie tylko na układach AMD, ale także na kartach graficznych konkurencji (GeForce RTX i GTX, Intel ARC). Nie jest jednak jeszcze jasne, na jakich GPU zadziała FidelityFX Super Resolution 3 – również w odniesieniu do Radeonów.

Nie wiadomo, czy z FSR 3.0 skorzystają tylko użytkownicy najnowszych układów z serii RX 6000 i RX 7000, czy także starszych modeli (tylko RDNA czy nie tylko?). AMD zależy na tym, by nie ograniczyć tego rozwiązania tylko do architektury RDNA 3.

Źródło: AMD

FSR 3 powinno być bardziej dostępne pod tym kątem niż DLSS 3, które zarezerwowane jest niestety tylko dla posiadaczy kart graficznych GeForce RTX 4000. Wynika to po prostu z usprawnionego akceleratora przepływu optycznego (OFA), który, owszem, znajduje się w GeForce’ach RTX 2000 (Turing) i 3000 (Ampere), ale nie zagwarantowałby on takich osiągów jak najnowsza rodzina NVIDIA Lovelace. Efekty użycia DLSS 3 mogłyby być więc katastrofalne.

Jakie gry obsłużą FSR 3?

Na tę chwilę nie wiadomo, do jakich gier trafi FSR 3. Jedno wydaje się pewne – na nową iterację FidelityFX Super Resolution 3 powinny przejść gry, która wykorzystują już FSR 2.0, a przynajmniej ich część. Implementacja nowej wersji techniki będzie w ich przypadku ułatwiona, co powinno przyspieszyć adaptację tego rozwiązania.

Być może pierwsze gry, jakie obsłużą FSR 3.0, poznamy na targach Computex 2023 na Tajwanie. Na pewno firmie będzie zależeć, by działała ona w popularnych tytułach pokroju Cyberpunka 2077, Dying Light 2, God of War, RDR2 czy Marvel’s Spider-Man.

Źródło: AMD

Jaki wzrost wydajności w grach zapewni FSR 3?

Na razie AMD hucznie zapowiada choćby dwukrotny wzrost liczby klatek na sekundę, ale będzie on zależy od gry i implementacji. Dotychczas AMD użyło na GDC 2023 jedynie przykładu dema technologicznego na Unreal Engine 5, w którym liczba klatek na sekundę wzrosła z 60 fps (FSR 2) do 112 fps (FSR 3). To pokazuje, ile faktycznie może dać nowa wersja FidelityFX Super Resolution.

DLSS 3 jest w stanie zaoferować choćby 30-40 fps więcej niż DLSS 2, więc myślę, iż to minimum tego, czego można oczekiwać po FSR 3. Czas pokaże, o jakim wzroście wydajności będzie mowa. Jedno jest pewne: będzie to idealna opcja dla graczy, którzy chcą cieszyć się wszelkimi wodotryskami w grach (np. mocno wymagającym ray tracingiem).

Źródło: AMD

Premiera FSR 3. Kiedy trafi do graczy?

AMD potwierdziło, iż FSR 3 zadebiutuje w 2023 roku. Nie znamy dokładnej daty premiery. Poprzednie iteracje wychodziły w czerwcu – odpowiednio 2021 i 2022 roku. Czy AMD zdąży na czerwcową premierę i w przypadku FSR 3? Wydaje się, iż targi Computex 2023, które odbędą się 30 maja – 2 czerwca, będą dobrą okazją do pełnej prezentacji FidelityFX Super Resolution 3.

Czerwiec nie wydaje się pewniakiem, ale najwcześniejszą i najbardziej optymistyczną opcją. W każdym razie wydanie FSR 3 jest kwestią miesięcy.

Źródło: AMD

Na pewno przed firmą więcej wyzwań niż w przypadku starszych wersji FSR. Nie będzie łatwo sprostać oczekiwaniom graczy i choćby zbliżyć się pod kątem możliwości do silnej konkurencji w postaci DLSS 3. jeżeli jednak uda się przybliżyć do NVIDII tak, jak AMD udało się to przy okazji FSR 2.0 w stosunku do DLSS 2, to myślę, iż będzie można mówić o FSR 3 w kategoriach sukcesu.

Źródło: AMD

Przeczytaj również:

  • Test AMD FSR 2.0. O krok bliżej do DLSS
  • Test i recenzja AMD FidelityFX Super Resolution. AMD FSR prawie jak NVIDIA DLSS
  • Test AMD RSR. Jak zwiększyć wydajność w grach na Radeonie?
  • AMD RSR, czyli sposób na poprawę wydajności w grach. Czym różni się od FSR?
  • Test NVIDIA Image Scaling. Jak zwiększyć wydajność w grach na GeForce?
  • Co to NVIDIA Image Scaling? Jak działa ulepszony upscaling „zielonych”?
  • Co to jest NVIDIA DLSS? Jak działa?
  • Co to jest Resizable BAR i jak działa? Jak zyskać darmowe fps w grach?

Sprawdź karty graficzne Radeon RX 7000 w x-komie

Zobacz również wszystkie karty graficzne AMD, NVIDIA i Intel w x-komie

Idź do oryginalnego materiału