Finale: Zen i sztuka notacji muzycznej

audiofactory.pl 2 tygodni temu

Źródło: Blog Finale autor: Mark Johnson

W naszym wpisie na blogu z dnia 20.02.2014 zachęcaliśmy czytelników do poinformowania nas o tym, co chcieliby zobaczyć w przyszłych wpisach. Derrek odpowiedział: „Lata temu Mark Johnson napisał książkę o komponowaniu w Finale. Być może odpowiednie fragmenty i nieaktualne tematy mogłyby zostać zaktualizowane w serii artykułów, jeżeli Mark wyrazi taką chęć”. Mark gwałtownie odpowiedział, iż jest chętny, a wyniki prezentujemy poniżej.

Zen i sztuka notacji muzycznej

„Budda, Bóstwo, przebywa równie wygodnie w obwodach komputera cyfrowego lub w kołach zębatych przekładni cyklicznej, jak na szczycie góry lub w płatkach kwiatu. Myślenie inaczej jest poniżaniem Buddy – co jest poniżaniem samego siebie”.
-Robert Pirsig, Zen i sztuka obsługi motocykla

Tworzenie muzyki na łasce tych układów i oprogramowania, które na nich działa, jest w tej chwili rzeczywistością komponowania. To tak naprawdę rzeczywistość robienia czegokolwiek, prawda? To nasz współczesny stan – uczenie się wygodnego życia w kompleksie technologicznym, który w jednej chwili intensywnie wyzwala, a w następnej paraliżuje. Widzimy to, gdy nasz telefon ulega awarii w połowie filmu z niezwykle uroczymi szczeniakami lub gdy wjeżdżamy w pole kukurydzy na polecenie systemu nawigacji naszego pojazdu. Istnieje jednak szczególny rodzaj paraliżu, który może dotknąć tylko kompozytora zastanawiającego się nad barwą altówki wykonującej operację na najdelikatniejszym fragmencie czwartej części. To przekleństwo dźwięku, która się nie odstraja! Albo belki, która się nie pochyla! Jest poza ciemnością tam, gdzie powinny być szczeniaki. To nic innego jak drwina z wewnętrznego Buddy kompozytora, której nie wolno tolerować.

Dobry odsłuch utworu

Przetłumaczenie zainspirowanej kompozycji bezpośrednio z umysłu do Finale może zarówno ożywić wewnętrzną muzę, jak i przywołać jej złego bliźniaka. To, który z nich się pojawi, zależeć będzie od liczby dokuczliwych problemów napotkanych po drodze. Usunięcie przeszkód w odtwarzaniu partytury, tak abyś mógł usłyszeć dokładnie to, co właśnie komponujesz, jest być może jedną ze ścieżek do oświecenia. Oto kilka wygodnych sztuczek odsłuchowych, dzięki którym Finale może pozostać szczęśliwym katalizatorem kompozycji, a nie miażdżącą duszę nemezis.

Odsłuch pionów wewnętrznej istoty

„Scrubbing” (lub „odsłuch pionów”) pozwala na dokładną kontrolę nad odtwarzaniem, umożliwiając przeciąganie dowolnej części partytury, którą chcesz usłyszeć, w tym pełną partyturę, dowolną pojedynczą pięciolinię lub dowolną kombinację pięciolinii (do czego przejdziemy wkrótce).

  • Przytrzymaj CTRL (Win)/OPTION (Mac) i SPACJĘ, a następnie przesuń mysz nad nutami.
  • Dodaj SHIFT, aby wyizolować pięciolinię, którą „odsłuchujesz”.
  • Użyj także kombinacji SHIFT+SPACJA+kliknięcie, aby wygodnie zagrać pojedynczą pięciolinię (w czasie) i zignorować pozostałe.

Jeśli jesteś profesjonalistą, Scrubbing prawdopodobnie stało się już twoją drugą naturą. Istnieje jednak mniej znana sztuczka, która umożliwia łatwy dostęp do przeglądania i edytowania dowolnej kombinacji pięciolinii, a jednocześnie natychmiastowe przesłuchiwanie tych zmian w kontekście pełnej partytury.

Ujawnianie prawdziwej natury utworu przy użyciu zestawów pięciolinii

Zestawy pięciolinii są jak ch’i dla kompozytorów. Z euforią oglądaj i przesłuchuj przeplatające się niuanse dialogu piccolo i kotłów jako duże, sąsiadujące ze sobą pięciolinie (zamiast mrużyć oczy na maleńkich, znajdujących się na odległych krawędziach ekranu komputera, gdy twoje nemezis powoli miażdży twoją duszę). Oto jak uwolnić siłę życiową Zestawu pięciolinii:

  1. Przejdź do Widoku przewijanego i wybierz narzędzie Pięciolinie.
  2. SHIFT+kliknij uchwyty pięciolinii, które chcesz usłyszeć (np. piccolo i kotły).
  3. Użytkownicy Windows, przytrzymaj CTRL i wybierz Widok > Zaprogramuj zestaw pięciolinii > [Zestaw pięciolinii #]. Użytkownicy komputerów Mac powinni przytrzymać klawisz OPTION i wybrać polecenie Widok > Zestaw pięciolinii > Zaprogramuj zestaw pięciolinii [#].
  4. Naciśnij kilkakrotnie klawisze CTRL (Win)/COMMAND (Mac)++(plus), aby powiększyć.
  1. Teraz, przesłuchaj piony (lub SPACJA+kliknięcie) bezpośrednio na pięciolinii, aby słuchać tylko pięciolinii w zestawie pięciolinii. SPACJA+kliknięcie pomiędzy pięcioliniami, aby słuchać nut na wszystkich pięcioliniach. (Nadal możesz dodać SHIFT, aby słuchać tylko jednej pięciolinii).

Nemesis zmiażdżony. Można utworzyć do ośmiu różnych zestawów. Aby ponownie zobaczyć wszystkie pięciolinie, użytkownicy komputerów Mac powinni nacisnąć CONTROL+0, a użytkownicy systemu Windows powinni wybrać Widok > Wybierz zestaw pięciolinii > Wszystkie pięciolinie. Użytkownicy komputerów Mac, aby gwałtownie przejść do dowolnego zestawu pięciolinii, naciskają CONTROL+[Zestaw pięciolinii #]. (Użytkownicy systemu Windows mogą przypisać każdy Zestaw pięciolinii (i Wszystkie pięciolinie) do skrótu klawiszowego w celu łatwego dostępu dzięki wtyczki TGTools Menu skróty).

Idź do oryginalnego materiału