Finale: jeżeli to nie jest zepsute…

audiofactory.pl 1 miesiąc temu

Źródło: Blog Finale, autor Tom Johnson

Będąc praktycznym facetem, generalnie zgadzam się z filozofią „Jeśli nie jest zepsute, nie naprawiaj tego”. Robię jednak wyjątki. Moja stara maszyna do pisania przez cały czas działa dobrze, ale odkryłem, iż mój laptop zapewnia mi bardziej wydajny sposób przekazywania moich myśli.

Tworząc nowe wersje Finale, zawsze staramy się poprawić wrażenia użytkownika, jednocześnie będąc wrażliwymi na fakt, iż nie każdy chce nowego doświadczenia; dostarczając nowe sposoby robienia rzeczy, zwykle umożliwiamy również robienie tego w stary sposób. W rezultacie zdarza się, iż wieloletni użytkownicy Finale przez cały czas robią rzeczy w sposób, w jaki zawsze to robili – długo po tym, jak pojawiła się lepsza opcja. (Oczywiście kwestia tego, co jest „lepsze” jest bardzo subiektywna).

Często, gdy rozmawiam z użytkownikami Finale, ktoś odnosi się do ekstrakcji głosów bez wspominania o Połączonych głosach (Linked Parts), a ja odkrywam, iż nie wie o istnieniu Linked Parts. Połączone głosy to funkcja Finale, która automatycznie tworzy głosy dla partytury i zapewnia, iż zmiany dokonane w partiach natychmiast pojawiają się w partyturze – i odwrotnie. Przed wprowadzeniem tej funkcji trzeba było wyodrębniać głosy, tworząc wiele oddzielnych plików Finale w oparciu o sposób, w jaki partytura wyglądała w danym momencie. Następnie trzeba było zarządzać całą masą oddzielnych plików głosów
i miejmy nadzieję, iż poświęcało się czas na aktualizację partytury za każdym razem, gdy zmieniało się nuty w głosach.

Dla mnie sposób, w jaki połączone głosy przekształciło ten proces, był nie mniej dramatyczny niż to, co oprogramowanie do edycji tekstu zrobiło z moim pisaniem. Co najlepsze, nie trzeba nic włączać, po prostu tworzę nowe partytury dzięki kreatora dokumentu Finale, a moje głosy są generowane automatycznie.

Jeśli jednak masz zwyczaj rozpoczynania nowych plików od starego szablonu, części nie będą generowane automatycznie. jeżeli tak jest w Twoim przypadku lub jeżeli po prostu pracujesz na starym pliku utworzonym przed wprowadzeniem Linked Parts, dobrą wiadomością jest to, iż dodawanie głosów po fakcie jest bardzo proste!

Aby zobaczyć połączone części w partyturze, przejdź do Dokument > Edytuj głos:

Jeśli w partyturze znajdują się głosy, zobaczysz je tutaj. Wystarczy kliknąć nazwę głosu, na przykład „Viola”, aby zobaczyć poszczególne głosy i zwrócić uwagę na przydatne skróty klawiszowe do przechodzenia między głosami (Następny głos itp.).

Jeśli głosy nie istnieją w partyturze, wystarczy kliknąć przycisk Generuj głosy:

…a nowe głosy pojawią się po następnym wybraniu opcji Dokument > Edytuj głos.

Idź do oryginalnego materiału