Final Cut Pro rewolucjonizuje produkcję wideo dzięki Live Multicam na iPadzie i nowym funkcjom AI na Macu

news.5v.pl 1 tydzień temu

Final Cut Pro 2 na iPada obsługuje projekty przechowywane na zewnętrznych nośnikach danych i ma nową funkcję Live Multicam, która pozwala nagrywać obraz z wielu różnych perspektyw jednocześnie dzięki nowej aplikacji Final Cut Camera na iPhone’a i iPada. Z kolei Final Cut Pro na Maca przyspiesza montaż dzięki nowym funkcjom AI.

Firma Apple zaprezentowała dziś Final Cut Pro 2 na iPada. Gruntownie uaktualniona aplikacja oferuje mnóstwo możliwości, które uwalniają niesamowity potencjał nowego iPada Pro i podkręcają inwencję użytkowników. Dzięki funkcji Live Multicam aplikacja Final Cut Pro 2 na iPada zamienia iPada w studio produkcyjne do realizacji wielokamerowych. Użytkownicy mogą połączyć kilka urządzeń i w jednym miejscu oglądać obraz z choćby czterech kamer jednocześnie, co znacznie przyspiesza tworzenie treści1. Na potrzeby funkcji Live Multicam opracowano Final Cut Camera, czyli zupełnie nową aplikację do nagrywania wideo na iPhone’a i iPada. Korzystając z niej, twórcy mogą bezprzewodowo połączyć swoje urządzenia i dzięki zaawansowanych opcji zdalnie sterować poszczególnymi obrazami2. Final Cut Camera działa również jako samodzielna aplikacja do nagrywania profesjonalnych materiałów wideo przeznaczona na iPhone’a i iPada. Obsługa zewnętrznych projektów zapewnia swobodę montażu bezpośrednio z poziomu podłączanego nośnika – to zasługa szybkiego interfejsu Thunderbolt, w który wyposażono iPada Pro3. Montaż i finalizacja projektów w Final Cut Pro na nowym iPadzie Pro z czipem M4 przebiega niesamowicie sprawnie. Użytkownicy mogą jeszcze szybciej stosować grading kolorów, nakładać wiele efektów i renderować rozbudowane graficznie osie czasu. Final Cut Pro 2 na iPada ma jeszcze więcej konfigurowalnych treści do montażu i opracowywania wyjątkowych projektów. Ponadto wykorzystuje zaawansowane możliwości nowego Apple Pencil Pro, takie jak funkcja Live Drawing z obsługą obrotu wokół osi i ściśnięcia.

W Final Cut Pro 10.8 na Maca dostępne są nowe funkcje oparte na technologii sztucznej inteligencji. Pozwalają one błyskawicznie, bo jednym kliknięciem, dostosować wygląd filmów i zdjęć i jeszcze łatwiej zmienić szybkość odtwarzania wideo4. Przydatne narzędzia usprawniające pracę zapewniają nowe sposoby sterowania korekcją kolorów i efektami wideo, jak również ułatwiają przeszukiwanie osi czasu i poruszanie się w jej obrębie.

„Użytkownicy uwielbiają montaż w Final Cut Pro na iPada za możliwość mobilnej i swobodnej pracy. Aplikację przeprojektowano specjalnie pod kątem iPada, tak by wykorzystywała cały jego potencjał, w tym najnowsze rozwiązania, takie jak Apple Pencil Pro czy czip M4”, wyjaśnia Brent Chiu‑Watson, starszy dyrektor Apple w pionie Apps Worldwide Product Marketing. „Final Cut Pro daje teraz jeszcze więcej możliwości. Odmienia dotychczasowy charakter procesu twórczego, który skupia się wokół iPada. Twórcy mogą edytować i udostępniać efekty pracy szybciej niż kiedykolwiek wcześniej – bez względu na to, czy znajdują się w studiu, czy w dowolnym innym miejscu. Również Final Cut Pro na Maca zyskuje nowe, inteligentniej i szybciej działające funkcje, które usprawniają pracę montażystów”.

Final Cut Pro 2 na iPada

Najnowsza wersja Final Cut Pro na iPada zamienia iPada w przepotężne studio produkcyjne. Rewolucjonizuje tworzenie i montowanie materiałów wideo i zapewnia jeszcze więcej możliwości dzięki nowemu Apple Pencil Pro. Za sprawą czipa M4 w nowym iPadzie Pro finalne renderowanie trwa choćby 2x krócej. Do tego liczba obsługiwanych strumieni obrazu w formacie ProRes RAW jest choćby 4x większa niż w przypadku czipa M1.

Final Cut Pro 2 na iPada ma innowacyjną funkcję Live Multicam, która pozwala nagrać pojedynczą scenę z choćby czterech różnych perspektyw, a wykorzystywane do tego urządzenia nie muszą należeć do jednej osoby. Live Multicam wymaga nawiązania bezprzewodowego połączenia dzięki nowej aplikacji do nagrywania wideo – Final Cut Camera – która wyświetla widok z choćby czterech telefonów iPhone lub iPadów. Reżyser widzi obraz z wszystkich kamer w czasie rzeczywistym. Ustawienia każdego przesyłanego obrazu można zmieniać bezpośrednio w Final Cut Pro na iPada – na przykład wygodnie regulować poziom ekspozycji, ostrości czy zoomu – tak aby uzyskać idealne ujęcie. Edytowalne klipy z podglądem są natychmiast przesyłane do Final Cut Pro na iPada, gdzie zostają w tle zastąpione plikami o pełnej rozdzielczości. Użytkownicy mogą więc sprawnie przejść od etapu produkcji do montażu.

Na potrzeby funkcji Live Multicam w Final Cut Pro 2 na iPada przygotowano dostępną na iPhone’a i iPada aplikację Final Cut Camera. Pozwala ona na żywo oglądać obraz wideo z każdego urządzenia, a także nim sterować. Aplikacja Final Cut Camera wykorzystuje niesamowite systemy aparatów iPhone’a i iPada i pozwala użytkownikom sterować ustawieniami takimi jak balans bieli czy ręczna regulacja ostrości. Jednocześnie można kontrolować jakość obrazu dzięki specjalnych narzędzi – na przykład wskaźników poziomu ekspozycji czy audio. Ponadto użytkownicy mogą regulować ISO i szybkość migawki oraz włączyć opcję podkreślania krawędzi. Wszystko to sprawia, iż systemy aparatów w iPadzie Air i iPadzie Pro dają jeszcze większe pole do popisu. Final Cut Camera można również pobrać bezpłatnie jako samodzielną aplikację do nagrywania profesjonalnych materiałów wideo na iPhonie i iPadzie z użyciem manualnie sterowanych i zapewniających dużą precyzję narzędzi.

Obsługa zewnętrznych projektów

W celu zapewnienia jeszcze większej swobody w zakresie przechowywania danych aplikacja Final Cut Pro 2 na iPada obsługuje teraz zewnętrzne projekty. Użytkownicy mogą więc wygodnie tworzyć i otwierać projekty na podłączanych nośnikach i importować z nich pliki multimedialne, które dzięki temu nie zajmują miejsca na iPadzie. Tego typu zewnętrzne projekty montażyści mogą gwałtownie przekazać innym twórcom lub przenieść je do aplikacji Final Cut Pro na Maca. Ponadto mogą tworzyć nowe projekty na zewnętrznych nośnikach oraz bezproblemowo importować pliki w wysokiej rozdzielczości i profesjonalne kodeki, takie jak ProRes czy Log.

Jeszcze większa swoboda konfigurowania

Final Cut Pro 2 na iPada zapewnia więcej możliwości dostosowywania projektów. Użytkownicy mogą dopracowywać je dzięki 12 nowych gotowych ustawień gradingu kolorów, wybierać z ośmiu podstawowych tytułów tekstowych i 20 nowych ścieżek dźwiękowych, a także dodawać dynamiczne tła, aby docelowo uzyskać wielowarstwowe efekty i sekwencje tytułowe.

Niesamowity nowy Apple Pencil Pro zapewnia użytkownikom Final Cut Pro 2 na iPada jeszcze większą precyzję. Funkcja Live Drawing obsługuje teraz gesty obrotu wokół osi i ściśnięcia. Pierwszy daje dokładniejszą kontrolę nad wybranym narzędziem, a drugi pozwala gwałtownie wywołać panel dostępnych pędzli i ustawień.

Final Cut Pro 10.8 na Maca

Na Macu profesjonalni montażyści mogą osiągać jeszcze lepsze rezultaty. W Final Cut Pro 10.8 pojawiają się nowe funkcje AI i narzędzia do zarządzania wykorzystujące moc systemu Neural Engine, w który wyposażono układ scalony Apple. Final Cut Pro 10.8 jest dostępne jako bezpłatne uaktualnienie dla dotychczasowych użytkowników. Aplikacja oferuje funkcję Enhance Light and Color, która umożliwia korektę kolorów, balansu kolorów, kontrastu i jasności w jednym prostym kroku. Do tego jest zoptymalizowana pod kątem multimediów w formacie SDR, HDR, RAW i Log. Funkcja Smooth Slo‑Mo w inteligentny sposób generuje i łączy kadry wideo, dzięki czemu każdy projekt wyróżnia się znakomitą płynnością i większym poziomem dramatyzmu.

Aby zwiększyć wydajność postprodukcji, korekcjom kolorów i efektom wideo można teraz nadawać niestandardowe nazwy w panelu Inspector. Łatwiej wtedy dostrzec zmiany wprowadzone w klipie. Do tego efekty można przeciągnąć z panelu Inspector do innych klipów na osi czasu lub w podglądzie. Indeks osi czasu oferuje też możliwość wyszukiwania klipów i przechodzenia do klipów z brakującymi multimediami lub efektami. Z kolei tekstowe przeszukiwanie osi czasu obejmuje teraz ważne informacje dotyczące m.in. rolki, sceny czy perspektywy.

Ceny i dostępność

  • Aplikacja Final Cut Pro 2 na iPada będzie dostępna na wiosnę jako bezpłatna aktualizacja dla dotychczasowych użytkowników, a także w App Store w cenie 24.99 zł miesięcznie lub 249 zł rocznie z bezpłatną miesięczną wersją próbną dla nowych użytkowników.
  • Aplikacja Final Cut Camera będzie dostępna bezpłatnie na wiosnę jako samodzielna aplikacja.
  • Aplikacja Final Cut Pro 10.8 na Maca będzie dostępna jako bezpłatna aktualizacja dla dotychczasowych użytkowników oraz w cenie 1499.99 zł dla nowych użytkowników w Mac App Store. Wszyscy nowi użytkownicy mogą pobrać bezpłatną 90‑dniową wersję próbną aplikacji Final Cut Pro.

Źródło: Apple

-->

Idź do oryginalnego materiału