Po naszym ostatnim tekście o sytuacji Enduro Trails w Bielsku-Białej, swoje stanowisko publicznie przedstawiło stowarzyszenie Enduro Trails (tutaj znajdziecie je w całości). W liście skierowanym do prezydenta miasta Jarosława Klimaszewskiego, autorzy – Jakub Jonkisz i Paweł Zyzański – nie kryją zaniepokojenia pogarszającym się stanem tras oraz kierunkiem działań urzędników odpowiedzialnych za infrastrukturę.

Pismo podkreśla, że:
- w 2025 roku zabrakło środków na remonty i bieżące utrzymanie tras, a społeczna praca przy ich naprawie spotykała się z brakiem wsparcia i wręcz nakazami wstrzymania działań,
- wiele kluczowych propozycji poprawiających bezpieczeństwo, komfort i rozwój oferty (np. kanalizacja ruchu rowerowego, adaptacja nowych terenów, stworzenie „dirt parku”, czy koncepcja sieci łączącej Bielsko z sąsiednimi gminami) nigdy nie zostało wdrożonych,
- brak całościowej wizji rozwoju sprawia, iż zamiast korzystać z sukcesu Pucharu Świata i rosnącej popularności kolarstwa górskiego, miasto ryzykuje utratę wypracowanego potencjału i narastające konflikty między rowerzystami, pieszymi, usługodawcami i ekologami.
Jak piszą autorzy: „Konsekwencją wszystkiego, o czym tu piszemy, jest niepotrzebne narastanie konfliktów społecznych: rowerzyści chcą zadbanej infrastruktury, piesi chcą czuć się bezpiecznie, świadczący usługi chcą klientów, ekolodzy chcą chronić przyrodę – żadna z tych grup nie jest usatysfakcjonowana aktualną sytuacją.”
Jednocześnie w liście podkreślono, iż ogromne sukcesy – zarówno sportowe (zwycięstwo Sławka Łukasika w Pucharze Świata), jak i organizacyjne (pierwszy w historii w Polsce Puchar Świata UCI w Enduro i Downhillu) – zostały osiągnięte mimo braków systemowych. Autorzy apelują do władz miasta o natychmiastowe działania i stworzenie spójnej strategii rozwoju, która pozwoli wykorzystać potencjał Bielska-Białej jako jednej z najważniejszych rowerowych destynacji w tej części Europy.
To kolejny głos w dyskusji, którą rozpoczęliśmy naszym tekstem o roli Enduro Trails i perspektywach rozwoju Bielska-Białej jako „rowerowej stolicy Polski”.
Zobacz także
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Radziwonowski