EAW MKC Series

23 godzin temu

Źródła punktowe dla mniejszych i średnich obiektów.

Amerykańską firmę EAW (czyli Eastern Acoustic Works) założyli w 1978 roku Kenneth Berger i Kenton Forsythe, a jej produkty gwałtownie zaczęły zdobywać uznanie klientów. Głośniki tej marki można było dostrzec w wielu miejscach, rozwijane były także nowe technologie, jak choćby zarządzanie systemami nagłośnienia czy definiowanie zasięgu dzięki oprogramowania. W 2018 roku EAW zostało przejęte przez RFC, zarządzane przez Arturo Vicari, co pozwoliło na dalszą ekspansję marki. w tej chwili jest to niezależna spółka, z siedzibą w Massachusetts. W ofercie ma wiele modeli przeznaczonych do pracy w różnych warunkach. W tym tekście przyjrzymy się wydajnym źródłom punktowym serii MKC, które stworzono z myślą o optymalnym nagłośnieniu mniejszych i średnich obiektach.

Seria składa się z czterech modeli, które różni wielkość, a co za tym idzie, także potencjalne zastosowania – są to MKC50, MKC60, MKC80 oraz MKC120 (przy czym numer informuje nas o średnicy przetwornika niskotonowego, podanej w calach). Wszystkie są głośnikami współosiowymi, co oznacza (jak sama nazwa wskazuje), iż przetworniki umieszczone są na tej samej osi, wysokotonowy w niskotonowym, co poza wieloma innymi zaletami pozwala także na minimalizację rozmiarów całości. Źródła są dwudrożne, zaś do ich napędzania producent zaleca wzmacniacze UXA4401 i UXA4403. Budując kompletną instalację, można ją uzupełnić o subwoofer SB210. Każdy z modeli serii MKC oferuje kilka wariantów montażowych – da się je ustawić w poziomie albo w pionie, podwiesić czy też wykorzystać standardowy statyw, względnie obrotowy i uchylny wspornik ścienny. Głośniki są dostępne w wariantach czarnym i białym. Ich design jest dość stonowany i klasyczny, ale dzięki temu wpasują się w każdą przestrzeń, nie skupiając na sobie wzroku, nie odwracając uwagi od tego, co jest najważniejsze. Mają świetnie brzmieć, a nie być najważniejszym elementem dekoracyjnym. Solidne obudowy, które odpowiednio wyprofilowano, by umożliwić ustawianie w różnych pozycjach.

EAW MKC to seria instalacyjnych głośników dla mniejszych i średnich obiektów. Poglądowy widok szczegółów konstrukcyjnych źródła punktowego z serii MKC

Z tyłu znajdują się przyłącza, przy czym dwa mniejsze modele (MKC50 i MKC60) mają po jednym gnieździe Neutrik NL4, podczas gdy większe (MKC80 i MKC120) wyposażono w dwa. Umieszczono tu także 4 gwintowane otwory M5 (w większych modelach M6), służące do montażu na ścianie, względnie suficie. Poza tym obudowy mają także otwory na statywy mikrofonowe albo głośnikowe, a ich liczba wynosi od 6 M6, do 11 M10 – co znów zależy od modelu. Dostępne akcesoria montażowe obejmują polimerowy wspornik ścienny (który jest w zestawie), metalowy uchwyt ścienny, zestaw do montażu sufitowego (wykorzystuje dołączony wspornik obrotowy-uchylny), zestaw do podwieszania i uchwyt w kształcie litery U. Z przodu znajduje się duży grill, o strukturze przypominającej plaster miodu, osłaniający umieszczone koncentrycznie przetworniki. Warto w momencie wspomnieć, iż konstrukcja wykazuje dużą odporność na warunki atmosferyczne i może być montowana także na zewnątrz, pod warunkiem, iż będzie pod zadaszeniem. Każdy z modeli oferuje naprawdę sporą moc i bardzo dobre parametry, przy niewielkich rozmiarach i wadze.

Widok najmniejszego z serii, czyli MKC50 w wariantach: czarnym i białym

EAW wykorzystało w omawianej serii szereg zaawansowanych technologii, które gwarantują wysoką jakość dźwięku, dobre pokrycie i trwałość. Są to zatem zwrotnice optymalizowane do szerokości wiązki, co pozwala wyeliminować nieregularności biegunowe, które mogłyby pojawić się w punkcie podziału. Kolejną jest Focusing™, czyli zastosowanie cyfrowego przetwarzania sygnału w celu udoskonalenia odpowiedzi impulsowej głośnika. W ten sposób wyeliminowane są wszelkie artefakty – do tego stopnia, iż wszystkie modele serii MKC bardziej przypominają charakterystyką referencyjny głośnik studyjny, niż typowe źródło PA. Z kolei dynamiczna optymalizacja (DynO™) analizuje sygnał wejściowy, maksymalizując wynikową moc. Zastosowany symetryczny układ wzdłuż wspólnej osi zapewnia spójność w całym zakresie pokrycia. MKC50 i MKC60 wyposażono w wysokotonowe przetworniki kopułkowe o średnicy 1 cala, podczas gdy MKC80 i MKC120 korzystają z technologii CSA (Concentric Summation Array) i mają tubowe przetworniki koncentryczne (integrujące średnie i wysokie pasmo) o średnicy 1 cala, z cewką 35 mm, albo 44 mm (w przypadku MKC120). Omawiane głośniki wyposażono także w wieloodczepowe transformatory, co pozwala na ich wykorzystanie w różnych instalacjach.

Producent udostępnia dość obszerną (jak na głośniki) dokumentację, z której dowiemy się jak je instalować, w jakim położeniu, jak podłączyć i ustawić, by uzyskać najlepsze możliwe rezultaty. Znajdziemy tu rysunki techniczne, opis akcesoriów montażowych, a nawet wykresy charakterystyk przenoszenia. Słowem – firma nie ma przed nami żadnych tajemnic. To wszystko nie tylko ułatwi wybór adekwatnego modelu, ale także jego późniejsze użytkowanie.

Dwa warianty źródła MKC60: czarny i biały

Wszystkie modele mają impedancję nominalną 8 Ω (minimalna to 6.2 Ω @ 15 kHz), różnice zaś widać – poza wielkością, co oczywiste – także w mocy, poziomie SPL oraz dolnym krańcu pasma przenoszenia. Najmniejszy z nich, czyli MKC50, wyposażono w niskotonowy przetwornik o średnicy 5,25 cala, a także wspomniany już kopułkowy, wysokotonowy, który ma średnicę 1 cala. Źródło ma bardzo kompaktowe rozmiary (235 x 165 x 141 mm) i waży zaledwie 3,3 kg. Doskonale sprawdzi się w niewielkich pomieszczeniach, gdzie nie będzie żadnego problemu z umieszczeniem pary czy też większej liczby takich głośników. Pasmo przenoszenia pokrywa zakres od 80 Hz do 20 kHz, a jak już wspomnieliśmy, firma oferuje subwoofer, który pozwoli na lepszą transmisję najniższego pasma. Maksymalny poziom SPL w przypadku tego modelu wynosi 121 dB, oferuje on (zresztą jak pozostałe) następujące tryby pracy: LF/HF, DSP z ogniskowaniem EAW i DynO. Stożkowa dyspersja to 110°. Pomimo niewielkich rozmiarów moc jest imponująca, bowiem wynosi 150 W (przy 8 Ω). MKC60 konstrukcyjnie jest niemal identyczny – ma oczywiście większe wymiary (324 x 208 x 206 mm) i waży 4,9 kg, wyposażono go bowiem w przetwornik niskotonowy o średnicy 6,5 cala. Skutkuje to obniżeniem dolnego kresu pasma przenoszenia do 70 Hz, wzrostem mocy do 250 W i maksymalnego SPL do 125 dB. Oba mniejsze źródła przeznaczone są przede wszystkim do nagłaśniania mniejszych pomieszczeń, gdzie zagwarantują odpowiednią moc i pokrycie. Przestrzenie średniej wielkości to domena obu większych, przy czym MKC80 wyposażono w przetwornik o średnicy 8 cali, zastosowano także inny przetwornik wysokotonowy, kompresyjny o średnicy 1 cala, z cewką 35 mm. Wykorzystuje on wspomnianą przed chwilą technologię CSA.

Model MKC80 widziany z przodu, w wariancie czarnym z grillem i bez grilla

Dyspersja wynosi 90° x 60°, a dzięki możliwości obrotu można te parametry uzyskać przy dowolnym ustawieniu (czy to w pionie, czy w poziomie). Pasmo przenoszenia pokrywa zakres od 60 Hz do 20 kHz, zaś maksymalny SPL to już 132 dB – przy czym warto pamiętać, iż decybel to jednostka logarytmiczna, zatem choć z pozoru wydaje się, iż różnica między 125 dB modelu MKC80 a podaną przed chwilą wielkością nie jest duża, to w istocie te 7 dB daje naprawdę dużo. No i moc, wynosząca 450 W. Głośnik jest wyraźnie większy od swoich pobratymców, waży bowiem 10 kg przy wymiarach 422 x 255 x 267 mm. Największym z rodziny jest MKC120, konstrukcyjnie niemal tożsamy z opisanym przed chwilą, ale jeszcze większy. Waży 16,8 kg, a jego rozmiary to 569 x 367 x 341 mm. Zastosowano w nim niskotonowy przetwornik o średnicy 12 cali oraz jednocalowy wysokotonowy, ale z cewką 44 mm. I oczywiście technologią CSA. Dyspersja jest zatem taka sama, ze wszystkimi konsekwencjami (możliwością obrotu), za to pasmo przenoszenia zaczyna się od 48 Hz, a maksymalny SPL wynosi 135 dB, przy mocy 600 W. Jest to zatem zdecydowanie najmocniejszy model z całej serii, który doskonale sprawdzi się w każdym pomieszczeniu średniej wielkości, a nawet na zewnątrz budynku – przypomnijmy, pod warunkiem zadaszenia. Źródła punktowe EAW serii MKC są odporne na warunki atmosferyczne, ale na pewno nie na bezpośrednio lejącą się na nie wodę.

Największy z głośników serii, czyli MKC120 w obu wersjach kolorystycznych

Podsumowanie
EAW po raz kolejny udowadnia, iż zna się na projektowaniu i produkcji głośników. Źródła punktowe, przeznaczone do pracy w mniejszych i średnich lokalizacjach mają bardzo szerokie zastosowanie i rynek na takie modele jest stosunkowo duży. Amerykańska firma gwarantuje wysoką jakość, czysty i naturalny dźwięk, a także odpowiednią trwałość konstrukcji. Dobierając składniki, możemy zbudować całą instalację, wykorzystując serię MKC, wzmacniacze oraz subwoofer. Omawiane modele charakteryzują się dobrym przenoszeniem, pokryciem i mocą, a wszystko to przy zachowaniu rozsądnych rozmiarów. MKC50 i MKC60 sprawdzą się w mniejszych pomieszczeniach, przy czym ocenę wielkości należy oczywiście traktować umownie. Ich naturalnym środowiskiem mogą być restauracje, mniejsze audytoria, hotele, kluby, bary, obiekty korporacyjne, edukacyjne itp. Większe, czyli MKC80 i MKC120, dzięki mocy, poziomowi SPL sprawdzą się w tych samych lokalizacjach, gdy wnętrza będą nieco większe i oczekiwany będzie mocniejszy dźwięk. Nadają się także do sal koncertowych, centrów sztuki, obiektów wystawienniczych, sportowych itp. Myśląc zatem o nagłośnieniu jakiegoś obiektu, z jednoczesnym zagwarantowaniem sobie spokoju na lata, warto zwrócić uwagę na serię MKC firmy EAW.

TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”

Idź do oryginalnego materiału